MacBook 2.0 - CPU-brug/temperatur
Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 06:55

Har brug for et godt råd her i gruppen.

Hvad er der mon gået galt med min MacBook 2.0, 2 Gb RAM?

CPU-temperaturen drøner op på næsten - og somme tider over 70 grader og
blæseren kører på mere end 5000 RPM.

Når jeg kigger i aktivitetsovervågning, kan jeg ikke se, at der skulle
være nogen processer, der belaster CPUen så meget...
Jeg kan se, at "user" bruger mere end 50% af CPU'en, og at denne brug
hele tiden skifter mellem den ene og den anden processor.

Fænomenet er der også, når ingen programmer kører overhovedet - også når
MacBooken er på vågeblus...

Indtil sidste uge kørte alting "normalt" - blæseren gik op i
omdrejninger, når der virkeligt skulle bestilles noget, ellers var den
for det meste ganske lydløs og snurrede med lidt mindre end 2000 RPM og
CPU temperaturen var sjældent ret meget over 50 grader.

Hvad kan dette mon skyldes?

Vgst
Kristian Stange

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-05-08 07:22

Kristian Stange <"gantes <fjern> wrote:

> [...]
> for det meste ganske lydløs og snurrede med lidt mindre end 2000 RPM og
> CPU temperaturen var sjældent ret meget over 50 grader.

Det er da også helt vildt, hvis noget konstant bruger over 50% af
processoren. Normalt skal der højst bruges nogle få procent, hvis man
ikke lige er i gang med noget stort. Ellers stiger temperaturen, som du
har iagttaget. Der må simpelthen være en proces, der kører. Det kan være
noget så simpelt som Spotlight, der indekserer. Har du prøvet at vente
lidt tid og se, om processen stopper?
Har du sat Aktivitetsovervågning til at vise alle former for
processer? Hvis nogle processer er skjulte, kan du naturligvis ikke se
dem. Ellers kan du prøve med at andet program som f.eks. iStat nano fra
iSlayer, der kan viser processer. Hvis man finder en proces, er det ikke
sikkert, man kan eller tør lukke den. Jeg ved i hvert fald ikke altid,
hvad det er for noget. Så kan en simpel genstart eller nogle gange blot
log ud / log ind få den stoppet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-08 07:38

Kristian Stange gantes <fjern> skrev den 05-05-2008 07:55:

> Jeg kan se, at "user" bruger mere end 50% af CPU'en, og at denne brug
> hele tiden skifter mellem den ene og den anden processor.

Der er et program der kører med 100% af en processorkerne og hvis du
ikke kan hitte ud hvilken, forsvinder det nok først efter en genstart.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 07:48

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Der er et program der kører med 100% af en processorkerne og hvis du
> ikke kan hitte ud hvilken, forsvinder det nok først efter en genstart.

Tak til Henrik og Thorbjørn for svar.

Har været inde i aktivitesovervågning endnu engang.

Under "Andre brugerprocesser" har jeg fundet frem til:

Procesnavn: PrintJobMgr
Bruger: _lp
CPU: 100,1
Tråde: 3

.... er det mon denne proces, der forstyrrer?

Vgst
Kristian Stange

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 07:56

> [...]
> CPU: 100,1
> Tråde: 3
>
> ... er det mon denne proces, der forstyrrer?

Har været inde for at tvinge denne proces til afslutning - det var den,
der var problemet - MacBook'en brugte 100 pct. processorkraft på at
kalde min printer...
Processen tvangslukket - og nu er temperaturen faldet til 48 grader med
lydløs blæser på 1798 RPM.

Tak for input.

Vgst
Kristian Stange