FileMaker og felter
Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 02:25

I FileMaker [nu 9 Advanced] kan man definere tekstfelter til at have
bestemte egenskaber, som font, fontstørrelse etc.

Er der en måde hvorpå man kan tvinge et felt ti at bibeholde disse
egenskaber til alle tegn i feltet, selv om man copy-paster til det fra
andre kilder? Som det er nu skal man ind manuelt og rette til i hvert
felt.

Jeg kan intet finde om det.

Og jeg kan ikke engang i makrokommandoerne finde en metode, hvor jeg
kan bestemme font, style og størrelse på indholdet. Problemet er at ved
copy-and-paste følger ikke alene selve teksten med, men også font, style
og størrelse, og de overruler standarden sat for feltet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-08 04:36

Per Rønne wrote:
> [...]
> copy-and-paste følger ikke alene selve teksten med, men også font, style
> og størrelse, og de overruler standarden sat for feltet.

Jeg har ikke ver. 9.x - kun 8.5 Advanced...Det kan lade sig gøre ved, at
du selv skriver en macro/script til at styre det, men prøv først fælgende...

- Under menupunktet 'View' vælger du 'Layout Mode'
- Markér det felt, du vil "låse" til en given skrifttype.
- Under menupunktet 'Format' vælger du 'Field/Control'
- Sæt kryds i 'Set Input Method to:' og vælg 'Synchronize with field's font'
- I samme dialogboks skal 'Allow field to be entered' være afkrydset i
både 'In Browse mode' og 'In Find mode' (std. indstilling).
- Klik OK, og det pågældende felt skulle nu meget gerne være låst til at
bruge den prædefinerede skrifttype.

Det virker ihvertfald her med 8.5 Advanced. - Jeg har sat alle mine
tekstfelter i en bestemt database til at bruge Arial 14p i et notefelt,
og hvis jeg så kopierer fx. en tekst i Times New Roman eller Lucidea
Grande, ændres disse automatisk til Arial...

For at være yderligere sikret mod at skrifttyper ændres, kan du - mens
du er i 'Layout Mode' markere det pågældende felt og under menupunktet
'Arrange' vælge 'Lock', så kan det pågældende felt heller ikke ændres -
hverken i skrifttype, punktstr. eller farve, - men samtidig låser du
også så meget, at du ikke kan redigere en indsat tekst i det pågældende
felt. - så den løsning er måske ikke optimal, - så det er nok den
første, du skal bruge...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 08:02

> Jeg har ikke ver. 9.x - kun 8.5 Advanced...Det kan lade sig gøre ved, at
> du selv skriver en macro/script til at styre det,

Ja, det har jeg fundet ud af; makroen skal kun indeholde et enkelt trin:
Paste med optionen 'ren tekst'.

> men prøv først fælgende...
>
> - Under menupunktet 'View' vælger du 'Layout Mode'
> - Markér det felt, du vil "låse" til en given skrifttype.
> - Under menupunktet 'Format' vælger du 'Field/Control'

Den er fjernet og er erstattet af en hierarkisk menu med samme navn.

> - Sæt kryds i 'Set Input Method to:' og vælg 'Synchronize with field's font'

Findes i 'Behavior' valgmuligheden.

> [...]
> både 'In Browse mode' og 'In Find mode' (std. indstilling).
> - Klik OK, og det pågældende felt skulle nu meget gerne være låst til at

Den har jeg skam allerede prøvet, og den virker /ikke/.

> [...]
> også så meget, at du ikke kan redigere en indsat tekst i det pågældende
> felt. - så den løsning er måske ikke optimal, - så det er nok den

Det betyder intet; der skal kun stå en kort tekst og derefter et normalt
7-cifret nummer, et nummer jeg foretrækker at kopiere fra web eller
DevonPro.

Men heller ikke en 'lock' virker her, og det kunne tyde på en bug.

Det eneste der virker er en makro med 'Paste without style'. Som jeg så
har tildelt cmd-1; ja, FM er svag med hensyn til brugerdefinerede
shortcuts til makroer. Kun cmd-0...cmd-9 tillades.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-08 09:01

Per Rønne skrev den 05-05-2008 09:02:

> Den har jeg skam allerede prøvet, og den virker /ikke/.

Hjertesuk. Når du gerne vil have hjælp, kan du så ikke skrive alle de
ting du allerede har prøvet således at folk kan få al den information du
har til problemløsning.

Vi kan heller ikke læse tanker.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 10:57

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hjertesuk. Når du gerne vil have hjælp, kan du så ikke skrive alle de
> ting du allerede har prøvet således at folk kan få al den information du
> har til problemløsning.
>
> Vi kan heller ikke læse tanker.

Nej, men så skulle jeg have skrevet flere sider om hvad jeg havde
prøvet.

Det eneste jeg ikke havde prøvet var at definere feltet som et
kalkulations-felt, og her virkede det tydeligvis heller ikke. Men dem
der har forsøgt at hjælpe har ikke FM 9, så jeg tror der er tale om en
bug.

Det eneste rimelige fra FMs side havde været at man ved et
afkrydsningsfelt kunne sikre at feltet kun kunne indeholde tekst mv, som
overholdt definitionen med style.

Jeg fandt først på makroen efter at jeg havde sendt den første artikel.
Det viste sig jo at man kunne lave en 'paste' med visse betingelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-08 13:12

Per Rønne skrev den 05-05-2008 11:56:

> Nej, men så skulle jeg have skrevet flere sider om hvad jeg havde
> prøvet.

Ja? Og?

> Jeg fandt først på makroen efter at jeg havde sendt den første artikel.
> Det viste sig jo at man kunne lave en 'paste' med visse betingelser.

Hvilket indlæg skrev du at du havde fundet en løsning i?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 13:44

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Ja? Og?

Det fandt jeg så helt uoverkommeligt, så længe jeg ikke anede hvor jeg
skulle bevæge mig hen.

> Hvilket indlæg skrev du at du havde fundet en løsning i?

I indlæg nr to - i denne subtråd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-05-08 10:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det eneste der virker er en makro med 'Paste without style'. Som jeg så
> har tildelt cmd-1; ja, FM er svag med hensyn til brugerdefinerede
> shortcuts til makroer. Kun cmd-0...cmd-9 tillades.

Du har fuldstændigt ret i, at FM mangler evnen til at fjerne
formattering af sig selv ved indkopiering i et felt.

Men den med de brugerdefinerede short-cuts er ikke helt rigtig. Eftersom
du har investeret i version 9 advanced kan du lave dine egne menu'er og
så er det jo faktisk muligt at lave sin egen "paste" funktion.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Esben

Dato : 05-05-08 06:50

> [...]

> copy-and-paste følger ikke alene selve teksten med, men også font, style
> og størrelse, og de overruler standarden sat for feltet.

Du laver en Auto enter Calculated value ("Do not replace...") på feltet
med en TextFormatRemove funktion.

Jeg lægger det i alle felter!

Hvis du også vil have stort start bogstav og undgå ekstra mellemrum i
feltet, kan den samlet hedde (I et felt der hedder "First Name"):

Proper (TextFormatRemove (Trim ( First Name )))

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 08:16

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Du laver en Auto enter Calculated value ("Do not replace...") på feltet
> med en TextFormatRemove funktion.

Men der er jo ikke tale om en calculated value, hvorved værdien tages
fra et andet felt?

Der er tale om en tekst-felt hvor der skal copy-pastes et stort tal, et
nummer, fra internettet.

Jeg har prøvet med TextFormatRemove og TextSize; de synes ikke at virke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 05-05-08 15:24

> [...]

> nummer, fra internettet.
>
> Jeg har prøvet med TextFormatRemove og TextSize; de synes ikke at virke.

Du bruger værdien i feltet i dette tilfælde "first Name" og beregner dvs
formatterer på det.

Så det virker!

En hurtig genvej der måske er nævnt andetsteds i tråden er at paste ind
og så trykke Æble-Z. Det fjerner som oftest formattering og lader det
indsatte stå...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 16:22

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Du bruger værdien i feltet i dette tilfælde "first Name" og beregner dvs
> formatterer på det.
>
> Så det virker!

Min sidste har været:

TextSize ( TextFormatRemove ( Kilde ) ; 12 )

Feltet hedder Kilde, og /jeg/ kan i hvert fald ikke få det til at virke.

> En hurtig genvej der måske er nævnt andetsteds i tråden er at paste ind
> og så trykke Æble-Z. Det fjerner som oftest formattering og lader det
> indsatte stå...

Dét synes til gengæld at virke ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-05-08 19:55

Per Rønne wrote:

> [...]
> nummer, fra internettet.
>
> Jeg har prøvet med TextFormatRemove og TextSize; de synes ikke at virke.

Hej Per

Det virker - jeg har anvendt det i flere år!

Her feltet "x" skrives:

TextFormatRemove ( x ) i Auto enter Calculated value ("Do not replace...").

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-05-08 07:17

Per Rønne wrote:
> [...]
> copy-and-paste følger ikke alene selve teksten med, men også font, style
> og størrelse, og de overruler standarden sat for feltet.

Under "Auto-enter" og calculated value isætter jeg følgende og fjerner
hak for replace existing...:

TextFormatRemove ( <feltnavn> )

Ve den der copy-paster til andre felter, pludselig indvaderes andre
felter af værdien fra det første del, hvis hak for replace existing ikke
fjernes (såvidt jeg husker...).

hilsen

Glenn

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 08:16

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> Under "Auto-enter" og calculated value isætter jeg følgende og fjerner
> hak for replace existing...:
>
> TextFormatRemove ( <feltnavn> )

Svaret som til Esben. Det virker ikke.

Er det 9 Advanced du bruger?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 05-05-08 15:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Svaret som til Esben. Det virker ikke.
>
> Er det 9 Advanced du bruger?

Det er den version jeg bruger! Og det virker

Esben

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 16:22

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det er den version jeg bruger! Og det virker

Lad os så se om vi går ind samme sted. Jeg går ind i:

File->Manage->Database

Vælger feltet Kilde og derefter Options.

I Auto-Enter er der i Data en tekst, der altså automatisk indsættes.

I Validation vælger jeg »Validated by calculation« og Specify..., hvor

TextFormatRemove ( Kilde )

ifølge dig burde løse problemet.

Det sker bare ikke. Heller ikke selv om jeg sætter funktionen ind fra
Auto-Enter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 05-05-08 16:49

> [...]

> File->Manage->Database
>
> Vælger feltet Kilde og derefter Options.
>
> I Auto-Enter er der i Data en tekst, der altså automatisk indsættes.

OK kan den ikke komme ind via kalkulationen også? For det er auto-enter
, du skal bruge, ikke validering.

> I Validation vælger jeg »Validated by calculation« og Specify..., hvor
>
> TextFormatRemove ( Kilde )
>
> ifølge dig burde løse problemet.

Nej, det har jeg ikke sagt, hold dig fra validering i det her tilfælde

> Det sker bare ikke. Heller ikke selv om jeg sætter funktionen ind fra
> Auto-Enter.

Nej nok ikke hvis du laver auto-enter på data samtidigt. Hvad er det for
nogle data der skal indsættes? Kunne de stå inde i kalkulationen i
stedet, så der kun er én auto-enter. Prøv evt art slå dine data fra så
du kan se princippet virker og fejlsøg derfra.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 18:07

> [...]

> stedet, så der kun er én auto-enter. Prøv evt art slå dine data fra så
> du kan se princippet virker og fejlsøg derfra.

Nu får jeg det til at virke.

Det var ikke auto-indtastingen af en tekst der viste sig at være
problemet, men jeg skulle af-checke en sub-option til Calculated value:
»Do not replace existing value of field (if any)«

Det er dog ikke sådan at den pastede tekst automatisk vises korrekt; det
sker først når man trykker på enter - hvilket dog også naturligt finder
sted.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 18:14

> [...]

> Det er dog ikke sådan at den pastede tekst automatisk vises korrekt; det
> sker først når man trykker på enter - hvilket dog også naturligt finder

Jeg glemte vist at sige tak for hjælpen .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 05-05-08 21:43

> [...]

> problemet, men jeg skulle af-checke en sub-option til Calculated value:
> »Do not replace existing value of field (if any)«

Hvad jeg skrev oprindeligt

> Det er dog ikke sådan at den pastede tekst automatisk vises korrekt; det
> sker først når man trykker på enter - hvilket dog også naturligt finder
> sted.

Ja før du forlader feltet bliver kalkulationen ikke afviklet!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-08 18:04

Esben skrev den 05-05-2008 16:26:

> Det er den version jeg bruger! Og det virker

Lav en bette film.

Mener "jing" også kan køre under OS X. Det bliver ikke møj nemmere.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-05-08 19:56

Per Rønne wrote:

> Svaret som til Esben. Det virker ikke.
>
> Er det 9 Advanced du bruger?

Hej Per

Det virker i FM 8.0v3 og 8.5v1,2. Jeg har ikke testet med 9.0.

hilsen

Glenn

Fra : Per Rønne

Dato : 06-05-08 05:32

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> Det virker i FM 8.0v3 og 8.5v1,2. Jeg har ikke testet med 9.0.

Og som det andetsteds i tråden fremgår, så virker det også nu for mig
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk