Ipod som startdisk
Fra : Basholm

Dato : 02-05-08 15:25

Hej

Jeg har tidligere læst at man kan bruge sin ipod som startdisk, men kan ikke
finde informationen igen. Er der nogen der ved hvordan man gør ?

MVH

Tommy

Fra : Jon

Dato : 02-05-08 15:39

Basholm <basholm@gmail.com> wrote:

> Jeg har tidligere læst at man kan bruge sin ipod som startdisk, men kan ikke
> finde informationen igen. Er der nogen der ved hvordan man gør ?

Man aktiverer den som FireWire el USB-disk (eksterndisk) via iPod
preferences i iTunes. Når man da neste gang kobler den til, vil også
Finder se den som en ekstern disk.

Deretter installerer man ganske enkelt Mac OS X på den fra DVD-platen
man har -enten maskinspesifikt (medfølgende DVD med maskinen) eller mer
generisk (fra en Retail-pakke).

Jeg tror (!) man må ha en HD-basert iPod til dette.

Noen praktiske tips:
- Gjør helst systemet du installerer på iPod så lite som mulig målt i GB
ved å fjerne haken ved alle språk, skriverdrivere, programmer (f.eks.
iLife!!) osv., som man ikke trenger.
- Hvis din Mac er en PPC-basert modell, så må du ha en FireWire-iPod for
å kunne boote fra den (det er mulig noen av de aller, aller siste
PPC-macer kunne boote fra USB - det må du i så fall sjekke selv).
- Ikke forvent stor hastighet. Diskene i HD-baserte er små og langsomme
og har dårlig kjøling. De er altså heller ikke beregnet på kontinuerlig
drift over lang tid. (Det gjør nemlig en iPod helst ikke ellers - den
spinner opp, laster materiale i buffer, og hviler igjen.)
- En iPod som er aktivert som FW- eller USB-disk må mates ut fra Finder
manuelt etter bruk.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-08 16:24

Jon skrev:

> å kunne boote fra den (det er mulig noen av de aller, aller siste
> PPC-macer kunne boote fra USB - det må du i så fall sjekke selv).

Har bootet en iMac G3 450 MHz (sage) fra USB-flashdisk. Det var bare
"proof-of-concept" da den var for lille til noget sjov.

Fra : Jon

Dato : 02-05-08 16:48

> Har bootet en iMac G3 450 MHz (sage) fra USB-flashdisk. Det var bare
> "proof-of-concept" da den var for lille til noget sjov.

Det trodde jeg faktisk ikke skullee kunne gå an, men da er det herved
motbevist. Jeg har i alle fall benyttet min 2.-generasjons (?) 15GB iPod
som nød-disk. Det har fungert helt OK, bortsett fra noe lengre
oppstarttid.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-08 18:08

Jon skrev:

> [...]
> motbevist. Jeg har i alle fall benyttet min 2.-generasjons (?) 15GB iPod
> som nød-disk. Det har fungert helt OK, bortsett fra noe lengre

Tjah, de er ikke lynende hurtige, men er det over USB-1 er det alligevel
noget man godt kan nå at brygge og drikke kaffe til inden man er færdig.

Fra : KentBM

Dato : 03-05-08 00:52

Jon skrev:

> Man aktiverer den som FireWire el USB-disk (eksterndisk) via iPod
> preferences i iTunes. Når man da neste gang kobler den til, vil også
> Finder se den som en ekstern disk.

Jeg købte et Firewire kabel til min 5G Video iPod, men blev fortalt af
systemet, at Firewire ikke kan bruges til iPod.

Er det så kun med iPoden sat op ekstern disk, at det kan lade sig gøre
eller også til normal brug via iTunes? Et lille trick måske?

--

Kent

Fra : Jon

Dato : 03-05-08 06:54

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Jeg købte et Firewire kabel til min 5G Video iPod, men blev fortalt af
> systemet, at Firewire ikke kan bruges til iPod.

De første generasjoner iPod fungerte kun med FW, så noen med begge
grensenitt, men det ble så byttet til kun USB. (Last f.eks. ned
MacTracker for å sjekke hvilken versjon du har. Du finner iPods under
"Devices".) Moderne iPods kan fortsatt lades med en FW-kabel, såvidt jeg
vet, men de kan hverken synkroniseres med iTunes eller brukes som
ekstern disk via FW. Jeg taler altså her om de eldre iPods som er for
FW-bruk.

> Er det så kun med iPoden sat op ekstern disk, at det kan lade sig gøre
> eller også til normal brug via iTunes? Et lille trick måske?

Nei, for at du skal kunne boote fra en iPod, må den være satt opp som
ekstern disk. Hvis du har en nyere Mac (Intel-basert, eller i alle fall
meget ny PPC), så kan du boote fra en USB-iPod også. Men samme regel
gjelder: Aktiver den som ekstern disk i iTunes. (Du må koble en iPod til
for at iTunes skal finne frem "iPod preferences", men det vet du vel.)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-08 08:29

KentBM skrev den 03-05-2008 01:52:

> Jeg købte et Firewire kabel til min 5G Video iPod, men blev fortalt af
> systemet, at Firewire ikke kan bruges til iPod.

Der skal også være elektronikken der kan snakke USB/Firewire i iPodden.
Det er der svjks ikke i de nye - der var i vhertfald ikke i min Nano.

> Er det så kun med iPoden sat op ekstern disk, at det kan lade sig gøre
> eller også til normal brug via iTunes? Et lille trick måske?

Hvis du skal få noget rodet på plads som startdisk skal du pille ved
noget udenfor iTunes. I den periode skal du i hvertfald have den om som
disk.