Mac kontra windows
Fra : frommebirte@mail.dk

Dato : 26-04-08 17:05

Hej.
Vi er flere der sidder og diskuterer, hvad forskel der er på Mac
computer og Windows Computer..??
Er Mac og Windows "bare" forskellige styreprogrammer?
Hvorfor er det "finere" at bruge Mac?
Jeg mener at have læst, at Mac har langt større sikkerhed for virus?
Jeg/vi håber, at der er en der vil forklarer os hvad det forskellige
er, på en forståelig måde.
Som det kan ses, er vi ikke ligefrem "it-nørder" men almindelig
brugere af bærbare eller stationære pcer med Windows XP som
styresystem.
Hvor mange forskellige styresystemer findes? Jeg mener at have læst om
Dvorak!!
På forhånd tak.
From

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 27-04-08 01:21

On Sun, 27 Apr 2008 01:05:22 +0200, <frommebirte@mail.dk> wrote:

> [...]
> styresystem.
> Hvor mange forskellige styresystemer findes? Jeg mener at have læst om
Mac er for gamle damer der skal være sikre imod at komme til skade. Maren
i kæret kan finde ud af den for alle programmer er installeret og det hele
virker når den bliver tændt. Hun kan heller ikke blive inficeret. Windows
er mere sexet. Man risikerer at komme til skade og få grimme infektioner
af at have omgang med nettet gennem den.

Det er let at producere en DVD ud af en hjemmevideo på en spritny Mac.
Det kan man ikke på en spritny Windows. Men man får meget mere hardware på
en Windows maskine til den halve pris af hvad en Mac koster.

Det du kan få af bærbar for 10.000, skal du give 20.000 for som Mac. Mac
har "Leopard" styresystem. "Windows Vista" er det nye på PC platformen.
Leopard er hurtigere. Vista kræver mere af hardwaren og er langsommere. Et
Macprogram kan fylde 8 megabyte hvor det tilsvarende Windowsprogram måske
fylder 250 megabyte.
Udseendet på et Macprogram ligner et stykke avispapir med nogle
afkrydsningsfelter. Et Vistaprogram ligner en farvelagt side i Anders And
& Co. Altså flere farver og striber i Vista. Mere øjeguf på programfladen.
Macs skærme er lidt ringere end dem man får på en Windows bærbar i dag.(vi
har lige købt en i dag.)

Mac ser lidt kedeligere ud. Mindre sex! Men den producerer som bare ind i
helvede! Der er musikere som producerer deres plader med en MacBook Pro.
På Vista kan man let fortabe sig i det kalaidoskop af farver og muligheder
der danser for øjnene. Den vil også hyppigere sige noget til brugeren,
hvilket får en til at tabe koncentrationen.

Er der noget Windows kan som Mac ikke kan så? Ja Windows kan afspille
Blu-Ray film fra et Blu-Ray drev(Og HD-DVD). Der er ikke et Blu-ray
afspillerprogram til Mac endnu.

Er der andre systemer? Ja flere Linux versioner som er gratis. De kan
installeres fortrinsvis på PC maskiner men det kan lade sig gøre at
installere dem på Mac. Deres system ligner mere Mac end Windows Vista.
De er ikke rigtig færdige. De er en hobby at rode med. De mangler især
Multimedieprogrammer.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Marcus Marcusson

Dato : 29-04-08 02:21

> [...]
> er mere sexet. Man risikerer at komme til skade og få grimme infektioner
> af at have omgang med nettet gennem den.

Jag har en helt annan bild av Mac.

MSWindows levererar färdiga paketlösningar med egna lösningar, egna
program, egna filformat etc. och har väldigt liten funktion utanför det
som Bill beslutat.

OS X kan läsa det mesta, producera det mesta, göra som *jag* vill...

> Er der andre systemer? Ja flere Linux versioner som er gratis.
> Deres system ligner mere Mac end Windows Vista.

Det är *ännu större* frihet i ett Linux-system. Välj KDE, Xfce, Gnome
eller någon anna skrivbordmiljö - välj det du vill ha, välj bort det du
inte vill ha...

> De er ikke rigtig færdige. De er en hobby at rode med.

Näe, många Linux-distributioner är idag konsumentanpassade. Exempelvis
Ubuntu hade min mor klarat av att installera själv!

http://www.ubuntu.com/

Innehåller allt man kan tänkas behöva, och verktyg för att hämta /
installera med några tryckningar på tangentbordet.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 29-04-08 11:29

Marcus Marcusson skrev:

> [...]
>
> Innehåller allt man kan tänkas behöva, och verktyg för att hämta /
> installera med några tryckningar på tangentbordet.

Videoredigeringsprogram(mer) med import fra firewire??

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-08 13:24

Jens Erik Bech skrev den 29-04-2008 12:29:

> Videoredigeringsprogram(mer) med import fra firewire??

LIge præcis det har jeg kigget på kort. Programmet Kino skulle kunne.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 02:16

Hej...

frommebirte@mail.dk wrote:
> Vi er flere der sidder og diskuterer, hvad forskel der er på Mac
> computer og Windows Computer..??

Tja, efter at Apple er gået over til Intel teknologien, er der ikke så
store forskelle som førhen på det hardwaremæssige område. Men det er dog
stadig sådan, at man ikke bare uden videre kan bruge fx. RAID kort,
ATA/SATA controllere, SCSI kort, lydkort, grafikkort og andre PCI - nu
PCIe - på en Mac, mens andre PCIe kort som USB og Firewire 400 og
Firewire 800 umiddelbart kan bruges. Dog er det på Mac som på Windows
baserede maskiner, - der er forskel på kvaliteten af div. kort.

RAM på Mac er som RAM på en anden PC, - man skal bruge den type, der
passer til den pågældende computertype... - Harddiske kan ligeledes også
bruges uden videre...

Det er nok på bundkort og processorer, den største forskel ligger, da
Apple jo har fået lavet dem, så de fx. ikke umiddelbart kan bruges til
en standard PC opbygning. - Kunne de det, ville man jo også uden videre
vrøvl installere OS X på en ellers windows baseret maskine.

> Er Mac og Windows "bare" forskellige styreprogrammer?

Som skrevet ovenfor er der mange ligheder, men også forskelle. Men
modsat windows, så er OS X primært opbygget over en Unix kerne, hvor der
så er lagt en blokade - sammen med de hardwaremæssige dele, - så man
ikke umiddelbart kan installere OS X på en PC og windows på en Mac.
Apple har dog lavet programmet 'BootCamp', så man kan installere Windows
på Mac hardwaren og derved få en dual-boot maskine, så man frit kan
bestemme, hvilket styresystem, man vil køre. Desuden findes der også
flere virtuelle emulatorer, så man kan køre Windows virtuelt på en Mac
og bruge både Windows og Windows programmer uden at boote i Windows.

Det kan fx. være en fordel, hvis man er tidl. Windows bruger, men ikke
lige har råd til at købe en masse forskellige crossgrade opgraderinger.
- Nye programpakker er jo just ikke billige - hverken til Windows eller
OS X...

> Hvorfor er det "finere" at bruge Mac?

Tja, - det er vel et resultat af fortiden, hvor Mac jo nærmest fik en
slags 'kult stilling', - og at Mac på visse områder - grafik og lyd -
selv med langt mindre processorer rent clockfrekvensmæssigt - var
tilsvarende Windows baserede maskiner langt overlegne.

> Jeg mener at have læst, at Mac har langt større sikkerhed for virus?

Det er de også. Rent faktisk findes der endnu ingen rigtige virus til OS
X, og til de gamle systemer - System 6.x til Os 9.x findes der i
bogstaveligste forstand kun _17_ forskellige virus - og det over et
tidsrum fra 1985 til 2001.

Den eneste sikkerhedsrisiko, der rent faktisk findes til Mac, er, at man
ved et uheld kan modtage en PC virus af den type, der hæfter sig til en
mailbox eller adressebog i et mailprogram, så man i værste tilfælde
uafvidende kan komme til at videresende en PC virus til en Windows bruger.

Så selv om mange siger, det ikke er nødvendig, vil jeg stadig tilråde,
at man bruger et antivirusprogram, der kan scanne div. adressebøger og
inboxes. - Fx. ClamXAV (gratis), Norton Antivirus*) (kommerciel) eller
det fra windows brugere så kendte program Avast!, der nu også er kommet
til Mac OS X. - Desværre er Avast! til Mac ikke gratis for private, som
det er for windows brugere.

*) Man bør _IKKE_ installere resten af Norton Internet security pakke
til Mac. - Det er det rene revl og krat.

> [...]
> Som det kan ses, er vi ikke ligefrem "it-nørder" men almindelig
> brugere af bærbare eller stationære pcer med Windows XP som

Groft sagt kan man godt sige, at Microsoft har 'tyvstjålet' Windows fra
Apple... Da Apple med System 6 introducerede det fulde styresytem med en
grafisk brugerflade (GUI = Graphical User Interface), gik der jo ikke så
lang tid, før MS lancerede Windows 1.0. - Rent faktisk kører der en
retssag mellem Apple og Microsoft og har gjort det siden 1987, men
'sagen' ligger nærmest i dvale.

> Hvor mange forskellige styresystemer findes? Jeg mener at have læst om
> Dvorak!!

Der findes 3 grundtyper af styresystemer...
- 68k: System 1.0 til og med Mac OS 8.1
Her bruges/brugtes der en hardwareteknologi, der udelukkende var baseret
på Motorolas series 68xxx processorer - heraf navnet '68k'
- PPC: System 7.1.2P til og med Os 9.2.2
Her brues/brugtes Motorolas PowerPC teknologi type 6xx - fx. 601, 603, 604.
- OS X: fra og med OS x 10.0 og til nyeste version 10.5.2
OS X findes i 3 hovedtyper
- PowerPC: OS X 10.0.x til 10.4.11
- Intel: OS X 10.4.3 til 10.4.11
- Universal: OS X 10.4.6 til 10.5.2

- PowerPC versioner kan kun installeres på maskiner, der bruger PowerPC
hardware teknologi
- Intel versioner kan kun installeres på maskiner, der bruger Intel
basweret hardware teknologi
- Universal Binary versioner (UB) - kan installeres på alle G5 maskiner
og nyere.

Dvorak er ikke et styresystem, men et keyboard input system. Det kaldes
også nogle gange for ASERTY pga. den måde, som tastaturernes bogstaver
er placeret på på et tastatur. - Modsat det system, vi nu bruger - ISO -
også kaldet for QWERTY.

Den gamle Dvorak (tjekkisk flygtning i USA) forsøgte gennem en hel del
år at få sit system gennemtrumfet som det eneste lovligt brugbare system
allerede tilbage i 1950'erne, da de første større datamater kom frem.
Men han fik hele kontorbranchen med IBM i spidsen imod sig og han tabte
den ene retssag efter den anden ved de amerikanske domstole.

Dvorak/ASERTY systemet har i dag ingen praktisk betydning på normale
skrivemaskiner og edb tastaturer, men på multilingual tastaturer til
brug med såkaldt 2-byte sprog (først og fremmest asiatiske sprog) _kan_
ASERTY være en lille fordel for 10-finger brugere.

Af samme grund har Apple også valgt at vedblive med at lave tastatur
layouts til ASERTY skrivning ved at inkludere Dvorak Keyboard og
DiDvorak Keyboard i OS X. - Apple introducerede Dvorak keyboard systemet
samtidig med deres første sprogpakke til 2-byte sprog - 'WorldScript
II', som kunne købes som tillæg til system 5.x til og med system 7.1.3P.
Fra og med System 7.5.0 er 'worldScript I' (semittisk = arabisk,
hebraisk, farsi, kurdisk osv.) og 'WorldScript II' inkluderet som en del
af systemet.

Nå ja, - og så kan Apple hardware jo også bruge de fleste kendte Linux
systemer - især nu, hvor de er gået over til Intel teknologi. Her er det
igen via programmet BootCamp. - så i teorien kan man have næsten et
ubegrænset antal styresystemer på de nye Macs.

Håber, det har givet lidt mere klarhed, - ellers spørg løs...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 13:03

tror egentlig ikke at forskellen er så stor længere..
der er mere eller mindre tale om samme hardware, der "måske" er lidt
federe, (når det er helt nyt) på en mac, og derfor koster en masse.
Designet er generelt en vigtig del af apples ideer, kombineret med
deres styresystem, der - vist nok - også er ganske smart.
Som ældgammel mac bruger, begynder der dog at tegne sig en tendens.
Jeg kan som eksempel slet ikke "forstå" en pc.
hver gang jeg rører ved en pc, prøver jeg at bruge de samme short cut (
tastatur kombinationer, hvor apple knap skiftes med "pc knappen")
Underligt nok, virker det som regel.
Underforstået, begynder også styresystemerne mere - og mere - at minde
om hinanden.
Jeg kan dog slet ikke finde rundt på en PC.
På en mac, var det ( indtil tidligere og stadig for mig), sådan at jeg
placerede alt jeg havde lyst til på skrivebordet, og så ellers ryddede
op, når det blev for rodet.
Det gør jeg stadig, men det kan man ikke rigtig på en PC ( jeg kan i
hvert fald ikke)( har dog heller ikke arbejdet meget på sådanne)

Når jeg ind imellem alligevel er på en pc, og er inde i et program jeg
kender fra mac, er alle tastatur-genveje stort et identiske.
Eneste forskel er ( for mig) at jeg ærligt talt synes at det virker
"hurtigere" på en mac, end på en pc.
Slutteligt synes jeg at forskellen meget er at jeg kan have en "type
det eller det" ( f.eks en mac pro) og så altid vide ( ligesom andre
også gør) hvad det er for en maskine jeg har, ligesom bærbare fra
apple, altså har et bestemt design, og derfor også signalerer et eller
andet.
Det kunne jeg vel også med en PC, så ville den blot hedde "producentens
navn" og et model nummer..
personligt synes jeg det er federe at den hedder mac pro, i stedet for
"producentnavn" k45-8d/800

Med andre ord ( mine) koster en mac nærmest det dobbelte, til gengæld
melder indehavere sig øjeblikkeligt ind i en lille bitte verden af
dedikerede og vel orienterede brugere, der - som regel - ingen
problemer har med virus, kun har nogle få problemer med bestemte film
typer, men som ellers hjælper hinanden, og ( pga de få produkter ) kan
hjælpe hinanden helt konkret, hvis der er et problem.
Og som ganske ofte kan se deres egen maskine i spille-film, eller i TV
studier, ligesom de ofte også optræder på musik scener, på
reklamebureauerne hos fotograferne og i TV produktions miljøet.
Kombineret med at de altid ligger op til en diskussion om hvad der er
"bedst" og "hurtigst"

Som mac bruger, der ikke kan finde ud af en pc, betyder hastigheden
ikke nok til at jeg skifter, da jeg jo - formodentligt - ikke engang
ville kunne få en hurtig pc til at arbejde hurtigt, nu da der rent
faktisk findes "meget hurtige" macs.
Så jeg nøjes med at købe en hurtig mac, ind imellem.

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 27-04-08 06:57

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> kører der en retssag mellem Apple og Microsoft og har gjort det siden
> 1987, men 'sagen' ligger nærmest i dvale.

Det har de slett ikke.

Microsoft ville ikke utvikle software for Mac (både Word og Excel kom
først til Mac og kun senere til Windows) hvis de ikke fikk tilgang til
å bruke Apples vindussystem i sine applikasjoner. Det ble så tegnet
kontrakt mellom Apple og Microsoft hvor Microsoft fikk lov til å bruke
ideene fra MacOS. Apple gjorde to tabber:

Den ene var at de fastsatte datoen for at Microsoft fikk bruke ideene
fra MacOS til 1984, som var to år etter at MacOS skulle lanseres. At
lanseringen ble utsatt med to år førte ikke til endringer i kontrakten,
Steve Jobs var helt sikker, under kontraktestegnignen, på at 1982 var
Ã¥ret.

Den andre var at kontrakten ga Microsoft rett til å bruke ideer fra
samtlige fremtidige versjoner av MacOS. Dette var en tabbe i kontrakten
og skulle ikke vært med, og Apple forsøkte, ved rettssak, å endre denne
klausulen men fikk ikke medhold.

Saken ligger ikke i dvale, den ble endelig avgjort i retten for mange,
mange år siden.

--
Rolf Lindgren
roffe@extern.uio.no

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 27-04-08 14:11

Rolf Marvin Bøe Lindgren wrote:

> [...]
> klausulen men fikk ikke medhold.
>
> Saken ligger ikke i dvale, den ble endelig avgjort i retten for mange,

Jeg er ked af at sige det Rolf, men det er ikke korrekt.
# 1, Word er oprindelig overhovedet ikke lavet af Microsoft, men af et
lille firma, som Bill gates - å vanlig vis - nærmest 'stjal' ved at købe
det for en meget lille sum, da de oprindelige udviklere var på røven
rent økonomisk.
# 2, De opr. udviklere af Word var i løbende kontakt med Apple Macintosh
Inc., som det hed på det tidspunkt, for at få Jobs & Co. til at
garantere, at de ville bruge Word som standard program, hvilket Apple
ikke ville.
# 3, Der findes INGEN kontrakt mellem Microsoft og Apple omkring en
tilladelse for Microsoft til at bruge nogen dele eller hele det GUI
baserede system i MS produkter - hverken programmer eller operativsystemer.
# 4, Apple ville ikke garantere Microsoft, at de ville bruge hverken
Word eller Excel som standardprodukter sammen med Apples computere.
# 5, Perifært - Apples styresystem hed ikke Mac Os på det tidspunkt.
Indtil ver. 8.x hed systemet kun 'Apple System' fra ver. 1.0 til og med
ver. 7.6.1.
# 6, Udsættelsen af det GUI baserede system fra Apple Macintosh havde
intet med den såkaldte kontrakt mellem Steve Jobs og Bill gates at gøre,
men skyldes udelukkende, at Steve Jobs og hans makkere kom i akut
økonomisk bekneb - plus, at en af de oprindelige medstiftere af Apple
Macintoh ikke længere ville være med, - har glemt navnet på ham.
# 7, Bill Gates og hans folk i det, der nu hed Microsoft, forsøgte at
unddrage sig ved at hævde, at Apples GUI system var stjålet fra Novell
Inc. og ved at hævde, at Steve Jobs bag om ryggen på ham samtidig havde
givet Novell lov til at bruge grafisk brugerflade på deres Novell Word
Writer 1.0 - senere Novell WordPerfect 1.0*), hvilket faktisk er delvis
korrekt, da Steve Jobs meget fornuftigt ikke ville binde sig til
udelukkende ét bestemt produkt.
# 8, Samtidig med Novell fik tilladelsen, fik også udviklerne bag
tekstprogrammet AllWrite, NextWrite, OfficeWrite Macintosh, Paragon
Writer (senere Nisus Writer), WriteNow, NowWord + flere andre - lov til
at bruge grafisk brugerflade.
# 9, Retssagen er /IKKE/ afslutttet. seneste retsmøde var i efteråret 2003.
# 10, Din fremstilling passer egentlig meget godt sammen med den måde,
som Microsoft beskriver det, og som det delvis fremstilles i filmen
"Krigen i Silicon Valley". Beklageligvis er forløbet i filmen såvel som
MS's ikke lig med forløbet i virkelighedens verden.

*) Microsoft vandt retssagen mod Novell i striden om at bruge ordet
"Word" som registreret varemærke, hvilket betød, at andre udviklere ikke
måtee kalde deres program for 'Word', men nok fx. WordWrite, WordPerfect
osv..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 14:32

> [...]
> "Word" som registreret varemærke, hvilket betød, at andre udviklere ikke
> måtee kalde deres program for 'Word', men nok fx. WordWrite, WordPerfect

Det er godt nok nogen konspirations theorier du kommer med. Word er
udvilket af folk fra Xerox PARC som blev ansat af Microsoft og der
udvilkede Word. Den oprindelige GUI er også i sin tid "opfundet" hos
Xerox PARC så både Apple og Microsoft har hugget/købt deres ideer.

Derudover har Apple aldrig heddet "Apple Macintosh Inc."

Men hvis du kan give et par links så er det da interessante theorier ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 15:24

Thomas von Hassel wrote:

> Det er godt nok nogen konspirations theorier du kommer med. Word er
> udvilket af folk fra Xerox PARC som blev ansat af Microsoft og der
> udvilkede Word.

Beklager Thomas, - _tidligere_ansatte_ hos Xerox, som startede deres
eget lille firma og først senere blev ansat hos Microsoft...

> Den oprindelige GUI er også i sin tid "opfundet" hos Xerox PARC
> så både Apple og Microsoft har hugget/købt deres ideer.

Det var da underligt... Xerox kørte en retssag mod den gruppe af
tidligere ansatte og tabte. Xerox' begrundelse for retssagen var, at de
hævdede, at 'ejede' retten til alt, hvad selv tidligere ansatte måtte
lave i deres fritid. - Amerikansk ret er noget speget noget. Visse
stater har faktisk bestemmelser, der giver et firma rettighederne over,
hvad ansatte og tidl. ansatte måtte lave i deres fritid, hvis dette
har/kan have relation til firmaets produkter.

Xerox gjorde den fejl, at de anlagde retssagen i Washington, hvor de
tidl. ansatte nu boede i forb. med deres ansættelse hos Microsoft.
Washington har ikke en sådan klausul i deres federal law suite, men det
har fx. Californien. - Hvis Xerox havde anlagt sagen dér, ville de uden
tvivl have vundet den... - Og det er af samme grund, der ikke er kommet
en afgørelse i striden mellem Apple og Microsoft, da Apple har anlagt
sagen i Californien, mens Microsoft hævder, at sagen skal køres i
Washington, da MS hævder, at det hænger sammen med den anden sag og
derfor er en udløber af denne og således skal føres ved en domstol i
Washington.

> Derudover har Apple aldrig heddet "Apple Macintosh Inc."

Jo da, men ikke som børsnoteret selskab...

> Men hvis du kan give et par links så er det da interessante theorier ?

Tja, jeg har masser af artikler liggende om de emner på en pt. ikke
tilgængelig computer og rundt omkring på vel omk. 200 arkiverede backup
CD'ere og vel omk. 500 disketter..., - ellers kunne jeg have givet alle
artiklernes indhold her...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 15:46

<http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Word#Word_1981_to_1989>

> Jo da, men ikke som børsnoteret selskab...

eh .. Apple har indtil fornyligt hedder Apple Computer Inc. ... og
droppede så Computer fra navnet. Hvornår skulle de have heddet det ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 16:41

Thomas von Hassel wrote:

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Word#Word_1981_to_1989>

Rent ud sagt giver jeg ikke fem flade for ret meget af det, der står
i/på Wikipedia! - Den er så fyldt med fejl, så selv en lille brøkdel vil
være nok til, at hvis det var en bog, ville den blive trukket tilbage
fra forlaget!

Enhver idiot kan gå ind og tilrette det, der står på Wikipedia, uden at
det på nogen måde kan kontrolleres - hvem, hvorfor eller hvornår.

Iflg. både DR P1 Radioavisen, Orientering og ikke mindst Harddisken, så
skulle der iflg. Syddansk Universitetscenter være fejl i mere end 80% af
det, der ligger på Wiki. - Harddisken har direkte advaret mod, at man
bruger Wikipedia som troværdig kilde

> eh .. Apple har indtil fornyligt hedder Apple Computer Inc. ... og
> droppede så Computer fra navnet. Hvornår skulle de have heddet det ?

'Garageperioden'...

En - hm... 'kilde' i form af et interview, jeg hørte med en af
pionererne i computerbranchen - Julian Gomez? - jeg er ikke sikker på,
det var ham, - man altså så skulle navnene 'Apple' og 'Macintosh' være
opstået, fordi Steve Jobs' forældre havde et macintosh æbletræ i haven.

Men én ting er jeg helt sikker på, og det er, at Julian Gomez har
fortalt mig, at, - da de begyndte at 'serieproducere' de første
computere i steve Jebs' forældres garage, kaldte de sig for "Apple
Macintosh Computers Inc.". - Jeg kender faktisk Julian Gomez og tror
faktisk på det han har fortalt mig... - Hvis jeg husker den tråd her til
sommer, skal jeg da prøve at spørge ham. - Jeg regner nemlig med at få
besøg af ham, da ham og hans kone kommer på ferie her i landet.

For dem, der ikke véd, hvem Julian Gomez er, så er det ham, der har
udviklet Apples GX teknologi og idémanden bag CyberDog/OpenDoc til
system 7.x. Desuden er det også ham, der har udviklet Legos
computerbaserede legetøj. Han var ansat på Lego i fem år, hvorefter de
rejste tilbage til USA, hvor han nu har sit eget konsulent- og
management firma.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-08 16:47

Erik Richard Sørensen skrev den 27-04-2008 17:40:

> [...]
> i/på Wikipedia! - Den er så fyldt med fejl, så selv en lille brøkdel vil
> være nok til, at hvis det var en bog, ville den blive trukket tilbage

Tjah, men der plejer at blive markeret hvis der er noget der ikke
passer, eller er ubegrundet. Det er altid rart at kunne følge kilderne
videre og selv danne sig en mening.

Ligeledes står det dig frit for at rette eller markere fejlbehæftet
information således at andre ikke bliver snydt.

> Enhver idiot kan gå ind og tilrette det, der står på Wikipedia, uden at
> det på nogen måde kan kontrolleres - hvem, hvorfor eller hvornår.

Okke jo. Prøv du at følge "history" for en given side. Rettelserne og
hvem der gjorde det og hvornår er lige til at se. "Hvem" er enten en
person der har logget ind eller det IP-nummer det er sket fra.

Det er faktisk ikke så slemt som du gerne vil gøre det til - prøv at
undersøge det lidt - jeg tror du vil kunne lide det.

Fra : Jon

Dato : 27-04-08 17:31

<snip fra lengre diskusjon>

> 'Garageperioden'...

Nei. Se pålitelige kilder som f.eks. http://www.apple-history.com/. Det
het Apple Computer, Inc. Husk at Macintosh først kom til i 1984, med
planlegging i 1983, mens selskapet ble dannet alt i april 1976. De
første maskinene het Apple/Apple I, deretter i 1977 Apple II i ulike
varianter (som var den maskinen som fikk selskapet kjent), så Apple III
i 1980.

> [...]
> det var ham, - man altså så skulle navnene 'Apple' og 'Macintosh' være
> opstået, fordi Steve Jobs' forældre havde et macintosh æbletræ i haven.

Det heter McIntosh epler.
Se f.eks. <http://www.nyapplecountry.com/mcintosh.htm>.

Macintosh er antagelig en stavefeil - det er uansett ikke korrekt navn
på eplesorten. Det er meget mulig at eplet "McIntosh" er opphavet til
navnet på datamaskinen, men ikke til selskapet. Som sagt gikk det
seks-syv år fra selskapet ble dannet til "Macintosh" ble til i 1983-84.

--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 18:51

Jon wrote:

> [...]
> første maskinene het Apple/Apple I, deretter i 1977 Apple II i ulike
> varianter (som var den maskinen som fikk selskapet kjent), så Apple III

Det er ikke det, der er spørgsmålet, men at steve Jobs og hans
kammerater kaldte deres lille 'garage firma' for Apple Macintosh Inc.

> Det heter McIntosh epler.
> Se f.eks. <http://www.nyapplecountry.com/mcintosh.htm>.

Navnet på æblet kan staves på tre måder - både McIntosh, MacIntosh og
Mac Intosh...

> [...]
> navnet på datamaskinen, men ikke til selskapet. Som sagt gikk det
> seks-syv år fra selskapet ble dannet til "Macintosh" ble til i 1983-84.

Hvorvidt det er en stavefejl eller ikke med det eksra 'a' eller ikke
'a', tør jeg ikke sige, - og da slet ikke, når æblenavnet kan staves på
begge måder.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 19:43

> Navnet på æblet kan staves på tre måder - både McIntosh, MacIntosh og
> Mac Intosh...

Jeg har altid hørt, at det var Jef Raskin, der navngav computeren
Macintosh efter sit yndlingsæble. Han kom bare til at stave navnet
forkert, da det staves McIntosh. Jeg har lige slået det efter i bogen
"iCon - Steve Jobs". Som de fleste vel ved, var Jef Raskin, der døde i
2005, ophavsmand til Macintosh computeren. Det står også i Wikipedia
Wikipedia nævner også, at det er meget almindeligt, at grønthandlere
staver æblenavnet forkert og skriver Macintosh i stedet for McIntosh.
Det kan være derfor, Jef Raskin stavede det forkert. Der er dog også den
mulighed, at han gjorde det med vilje, for at der ikke skulle opstå
forvekslinger med en amerikansk producent af lydoudstyr, der hedder
McIntosh Laboratory.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Mcintosh>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 17:32

> [...]
> skulle der iflg. Syddansk Universitetscenter være fejl i mere end 80% af
> det, der ligger på Wiki. - Harddisken har direkte advaret mod, at man

Det er da ikke værre eller bedre end så meget andet. Så længe man er
kildekritisk kan Wikipedia være ganske udemærket ... og det bliver først
slemt når det er kontroverislt indhold om f.eks. personer eller "current
events"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 17:35

> [...]
> det var ham, - man altså så skulle navnene 'Apple' og 'Macintosh' være
> opstået, fordi Steve Jobs' forældre havde et macintosh æbletræ i haven.

Det er da meget muligt at navnet har været oppe at vende ... men Apple
blev "incorporated" som Apple Computer Inc.

/thomas

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 28-04-08 17:59

On Sun, 27 Apr 2008 16:24:11 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> tilgængelig computer og rundt omkring på vel omk. 200 arkiverede backup
> CD'ere og vel omk. 500 disketter..., - ellers kunne jeg have givet alle

Nej hvor pudsigt!
Jeg har læst div. nyhedsgrupper i efterhånden en del år, men jeg tror
endnu jeg har tilgode at se dig fremkomme med en eller anden form for
håndgribelig og eftervisbar dokumentation for dine mange påstande! Al
din "viden" stammer tilsyneladende fra gamle magasiner, årbøger,
manualer, dokumenter, TV/radio-udsendelser, unavngivne kilder hos div.
firmaer osv osv som du af den ene eller anden grund beklageligtvis ikke
lige har adgang til pt....du bliver gang på gang opfordret til at komme
med dokumentation for dine oplysninger, men HVER gang kommer der en
eller anden søforklaring - og når andre finder oplysninger, der er
imodstrid med dine bliver de enten affejet med, at man absolut ikke skal
tro på alt hvad man læser på nettet/ser i TV/hører i radioen, eller -
som ofte - fuldstændigt ignoreret! Egentligt ganske underholdende
læsning, men samtidig lidt sørgeligt - det lader jo til at du rent
faktisk tror på at dine "oplysninger" er korrekte

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-04-08 11:46

frommebirte@mail.dk wrote:
> [...]
> styresystem.
> Hvor mange forskellige styresystemer findes? Jeg mener at have læst om

Hej!

Her er danske web-sider om emnet:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=mac-os-x+sammenlignet+windows&meta=lr%3Dlang_da

http://www.google.dk/search?hl=da&q=mac-os-x+kontra+windows&meta=lr%3Dlang_da

-

Man kan spørge sig selv, hvorfor Apple kan lave produkter til gamle
dimse markeder med veletablerede erfarne producenter og i løbet af kort
tid få en anselig markedsandel?:

http://newz.dk/iphone-nr-1-million-langet-over-disken
Citat fra kommentar et stykke nede: "...
Apple er rigtig dygtige til at lave et produkt som bare fungere, også
for en novice bruger. Se blot på Ipod succes. Den er grundlagt af en
musik afpsiller som fra dag et virkede.
Først for Apple brugere, men efter noget tid så blev den også windows
kompatibel, og da Itunes kom til Windows, så fik brugere i windows
verden et produkt som bare fungerede til det som det var designet til,
uden at man skulle en højere teknisk eksamen i at benytte dette produkt.
Det er nøjagtig det samme med Iphone.
Det den kan, virker!
...."

Sammenlignes Apple Macintosh (med Mac OS X) med andre PC firmaers
markedsandelene er Apple med i top 10 (nr 4 i 2007):

July 18, 2007, Apple's U.S. Mac market share rises to 5.6 percent in Q2:
http://www.appleinsider.com/articles/07/07/18/apples_u_s_mac_market_share_rises_to_5_6_percent_in_q2.html

Desværre var Macintosh tilbage i 1980'erne stjernedyre for
privatpersoner. Bill Gates Microsoft var og er virkelig dygtige til at
markedsføre deres produkter. Microsoft er stadig dygtige til at
markedsføre og deres produkter er blevet funktionsmæssigt og
sikkerhedsmæssigt forbedret væsentligt.

Stort set alle brugere kan sikkerhedsopdatere Mac OS X, Windows XP og
Vista. Det går relativt sjældent galt, men det sker.

-

Hvis du kan engelsk, så se på disse web-sider:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=mac-os-x+vs+windows

http://www.google.dk/search?hl=da&q=mac-os-x+versus+windows

April 16, 2008, Apple Mac vs. Microsoft Windows PC - Let’s get it on!:
http://ageekspot.wordpress.com/2008/04/16/apple-mac-vs-microsoft-windows-pc-lets-get-it-on/

-

Og så lidt Mac OS X kritik:

6. februar 2008, Linux-grundlægger kritiserer Mac OS X:
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=18740
Læs kommentarer og skriv indlæg:
http://mediamac.comon.dk/index.php/forum/show/tid=91551

-

Nyt fra Mac "kun-for-nørd"-land endnu, om en mulig løsning af en af
Linus kritikpunkter:

April 27, 2006 ZFS on Mac OS X:
http://arstechnica.com/staff/fatbits.ars/2006/4/27/3777

What is ZFS?:
http://trac.macosforge.org/projects/zfs/wiki/whatis
Citat: "...
We've blown away 20 years of obsolete assumptions, eliminated complexity
at the source, and created a storage system that's actually a pleasure
to use.
ZFS presents a pooled storage model that completely eliminates the
concept of volumes and the associated problems of partitions,
provisioning, wasted bandwidth and stranded storage.
ZFS introduces a new data replication model called RAID-Z. It is similar
to RAID-5 but...no need for NVRAM in hardware. ZFS loves cheap disks.
But cheap disks can fail, so ZFS provides disk scrubbing. Like ECC
memory scrubbing, the idea is to read all data to detect latent errors
while they're still correctable. A scrub traverses the entire storage
pool to read every copy of every block, validate it against its 256-bit
checksum, and repair it if necessary. All this happens while the storage
pool is live and in use.
...."

11th Jan 2008, ZFS for Mac OS X: Binaries, Source Available:
http://www.osnews.com/story/19146/ZFS_for_Mac_OS_X:_Binaries_Source_Available
Welcome to ZFS on OS X:
http://trac.macosforge.org/projects/zfs/wiki/?p=6
http://trac.macosforge.org/projects/zfs/wiki/downloads

-

Lidt om buffer-overflow sikring i Windows XP og MacOS X. Buffer-overflow
sikring burde være standard i operativsystemer i dag:

-

Hvorfor buffer-overflow sikring?:

http://hardware.earthweb.com/chips/article.php/3358421
Citat: "...
No one pretends that NX will stop all worms and viruses, but it should
make it harder for them to spread or for hackers to hijack Web browsers
and e-mail clients.
...."

-

Mac OS X:

http://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit#Mac_OS_X
Citat: "...
Mac OS X for Intel supports the NX bit on all CPUs supported by Apple
(from 10.4.4 - the first Intel release - onwards).
...."

-

Windows XP (32 bit) har det kun på egnet hardware, hvis det slås til -
og nogle software pakker er ikke kompatible med det:

27. august 2004 DK-Cert: SP2 beskytter mod bufferoverløb:
http://www.computerworld.dk/art/24799?cid=4&q=Af_chefkonsulent_Preben_Andersen%2C_UNI&sm=search&a=cid&i=4&o=15&pos=16
Citat: "...
På 64-bit-chips virker funktionen altid i 64-bit-mode, mens den i
32-bit-mode kun virker, når pc'en kører i den såkaldte Physical Address
Extension mode.
Der findes nemlig også helt legale programmer, der afvikler
instruktioner, som befinder sig i dataområder. Det gælder for eksempel
Microsofts eget .Net Framework. Microsoft har da også planer om at komme
med opdateringer, der gør det muligt at anvende DEP, når man kører
..Net-programmer.
...."

(/\- Jeg ved om .Net i dag er kompatibelt med buffer-overflow sikring.)

April 3, 2007, ANI Exploits, NX-bit, DEP, Protected Mode… jargon:
http://fightmalware.blogspot.com/2007/04/ani-exploits-nx-bit-dep-protected-mode.html
Citat: "...
But Microsoft ships most of its Window's operating systems with DEP
turned off by default. It is on the user to turn DEP "on" for all
applications. This might render a few applications not functioning
properly, but I believe this is a price well worth the bargain. This
should also teach application developers to adhere to safe programming
practices.
...."

Hardware support for XP SP2 DEP not enabled by default ?
http://archive.cert.uni-stuttgart.de/bugtraq/2004/11/msg00285.html

Part 3: Memory Protection Technologies:
http://technet.microsoft.com/da-dk/library/bb457155(en-us).aspx
Citat: "...
Beginning with Windows XP Service Pack 2, the 32-bit version of Windows
utilizes the no-execute page-protection (NX) processor feature as
defined by AMD or the Execute Disable bit feature as defined by Intel.
...."

SANS: Inside the Buffer Overflow Attack:Mechanism, Method, & Prevention:
http://www.sans.org/reading_room/whitepapers/securecode/386.php

-

http://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit
Citat: "...
Intel has decided to market the feature as the XD bit, for eXecute
Disable. However, Intel's XD bit and AMD's NX bit perform the same
function and are different only in name.
...."

Execute Disable Bit and Enterprise Security:
http://www.intel.com/business/bss/infrastructure/security/xdbit.htm

-

Erfarne PC it-folk anbefaler at Windows (XP) reinstalleres hvert andet
år, da de hævder at operativsystemet "sander" til.

Har man nørd-tendenser kan man manuelt rydde op i registreringsdatabasen
og fjerne herreløse opstartsprogrammer (rester efter afinstallerede
eller opdaterede programmer):
http://www.windowsstartup.com/startupinspector.php
http://www.windowsstartup.com/startupmonitor.php

Nogle ser det dog som en udfordring at rydde op i Windows:

27. april 2006, PC World: Smid ballasten - befri Windows:
http://www.pcworld.dk/art/7363
Citat: "...Invasionen af processer, opgaver og værktøjer påvirker
computeren på samme måde, som sandsække tynger en varmluftsballon ned.
Men stop lige op en gang! Inden du giver op og geninstallerer hele
systemet, så prøv at følge vores ti punkter i kampen mod overflødigt
indhold, som bremser computeren.
...."
Autoruns (Msconfig.exe)
9. Midlertidige data
http://www.pcworld.dk/art/7363?page=13
starter med $NTUninstall og $NTServicePack, kan du også slette, så længe
der er tale om en ældre version.
*.tmp,*.bak,*.old,*.sav,*.sik
gratis værktøj Windows Installer Clean Up.

http://www.pcdecrapifier.com/
http://www.pcdecrapifier.com/apps

Tracking Down An Elusive Fault in Windows XP.
Don't reinstall the operating system when things go wrong. Here's the
logical apporach to tracking down system faults.
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30299/article.html

-

På Mac OS X vil jeg dog anbefale, at man friskinstallerer en ny Mac OS
version f.eks. mellem 10.2, 10.3, 10.4, 10.5..., da opgraderinger mellem
disse versioner ikke altid går godt.

-

Lidt om standard katalog hierarkiet i Windows XP, Vista og Mac OS X:

Mange erfarne PC it-folk anbefaler, at man installerer et engelsk
Multi-Language Windows system med en dansk sprogpakke, i stedet for en
standard "ægte" dansk Windows-version.

Hvorfor?

Fordi mange engelske programmer er hard-kodet til de engelske
katalognavne og fejler mere eller mindre over katalognavne med
nationaltegn (f.eks. æøå).

Windows MUI/LIP Knowledge Center:
http://www.microsoft.com/globaldev/reference/muizone.mspx

Intet "Multilingual User Interface Pack" på Windows XP Home Edition -
surt show:

What versions of Windows are supported by MUI?:
http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/faqs/muifaq.mspx#MUIques2
Citat: "...
MUI is not supported on consumer versions of Windows such as Windows 9x,
Windows Me, and Windows XP Home Edition.

What are the benefits of Windows MUI?
MUI is intended to help reduce the Total Cost of Ownership for
corporations operating in an international, multilingual environment.
Typically three scenarios would support that cost reduction
...."

Eksempler på "non-English"-fejl:

http://search.microsoft.com/results.aspx?q=Error+message+non-English&qsc0=0&SearchBtn0=Search&FORM=QBME1&l=1&mkt=en-US&PageType=99

F.eks.:

Error message when you insert an image in a non-English Works Word
Processor program: "Works cannot access one or more required files":
http://support.microsoft.com/kb/938489

You receive an error message when you try to back up your AutoCorrect
list in Office Word 2003:
http://support.microsoft.com/kb/831025

Database Setup Stops Unexpectedly on Non-English Operating Systems:
http://support.microsoft.com/kb/317107

-

Endnu en fæl klassiker - har eksisteret siden de "gode gamle" Windows
dage - når den først er der, kommer den ved hver genstart af Windows:

No Disk in the Drive:
http://support.microsoft.com/search/default.aspx?mode=r&query=%22No+Disk+in+the+Drive%22+%22Windows+XP%22&catalog=LCID%3D1033&1033comm=1&spid=global

"There Is No Disk in the Drive. Please Insert a Disk into Drive
\Device\harddisk\Dr1" Error Message When You Start Your Computer:
http://support.microsoft.com/kb/330137

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22No+Disk+in+the+Drive%22+%22Windows+XP%22

Keep getting error message saying "There is no disk in the drive":
http://www.techsupportforum.com/microsoft-support/windows-xp-support/108808-keep-getting-error-message-saying-there-no-disk-drive.html

Nu også på Macintosh (med Windows):

there is no disk in the drive. please insert disk into Drive G:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=7083111
Citat: "...
everytime i try to eject it from itunes the message "there is no disk in
the drive. please insert disk into Drive G:." or "the wrong volume is in
the drive. please insert volume to drive g." or "the ipod trix could not
be ejected because it contains files used by another application"
have had the same problem for the last 6 months even went to the genius
bar and no help. All sorts of chatter on this on google but no response.
Can't help you with your Windows issue, maybe a Windows user will come
along or try http://www.microsoft.com.
...."

http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/t1061836740
Citat: "...Hey folks, about a week ago I started getting this warning
"3a0: qttask.exe - no disk There is no disk in the drive. Please insert
a disk into drive device\harddisk2\DR5." What is it and how can I get
rid of that?..."

-

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22Windows+XP%22+annoyances

http://www.annoyances.org/
Citat: "...Annoyances.org is the most complete collection of information
assembled for and by actual users of Microsoft Windows..."

Fixing Windows XP Annoyances:
http://www.annoyances.org/exec/show/book_xpst

Mac OS X går dog ikke ram forbi:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=mac-os-x+annoyances

Top X List of Mac OS X Annoyances:
http://shiflett.org/blog/2006/feb/top-x-list-of-mac-os-x-annoyances
Citat: "...
As far as desktop operating systems go, they all suck, and Mac OS X
sucks the least [dansk: mindst].
...."
Og her med kommentarer:
http://www.oreillynet.com/onlamp/blog/2006/02/top_x_mac_os_x_annoyances.html

April 10th, 2007, 10 Dumb things about Mac OS X:
http://intepid.com/2007-04-10/19.05/
Citat: "...
On the whole I think Mac OS X is superior to Windows XP, but still I
find there are some real annoyances. So to balance things out (from my
usual bitching about XP) here are my least favorite things about OS X
...."

Mac OS X annoyances:
http://arewold.wordpress.com/2006/07/22/mac-os-x-annoyances-part-1-whats-up-with-the-mouse-acceleration/
http://arewold.wordpress.com/2006/10/20/mac-os-x-annoyances-part-3-the-missing-finder-keyboard-shortcuts/

Mit anti-annoyance bidrag - browserne virker langt mere stabile - og
hurtigere:
*Slå Java fra i alle browser profiler hvor Java ikke er nødvendigt.
*Lav en separat profil til sites som kræver Java.
*Egentlig burde Javascript også slås fra, men så virker mange sites ikke
så godt:

nntp://comp.security.misc :
Protection against showing hidden passwords with javascript:
http://www.frameip.com/nntp/comp-security-misc/31507-comp-security-misc-protection-against-showing-hidden-passwords-with-javascript.htm

Javascript kan være rigtig fæl:

25. april 2008, Skadelig kode på tusindvis af danske hjemmesider:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=35816
Citat: "...
Ifølge Peter Kruse kan man checke, om en hjemmeside er angrebet, ved at
højreklikke på siden for at komme til at se sidens kodeoplysninger, og
derpå søge efter nøgleordet »nihaorr1«. Hvis det er til stede, er den
skadelige kode med stor sandsynlighed det også.
...."

25. apr 2008 SQL-injektionsbølge rammer tusindvis af websteder:
http://www.version2.dk/artikel/7075

Bogstaveligt flere tusind sites (27-4-2008 mindst 157.000 fund):
http://www.google.dk/search?q=nihaorr1

-

Brug aldrig nationaltegn i katalognavne eller filnavne uanset platform
(Mac OS X, Windows), hvis kataloget eller filen skal deles via internet
eller anden fil-service (incl. flash-kort) - og helst aldrig i katalognavne:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22Extended+Characters%22+path+windows+error

Sjovt nok har dansk XP home følgende katalognavn og PATH-sti:
"C:\Programmer\Fælles filer"
Gæt hvilke "smarte fejl" det giver visse engelske eller ældre programmer
som tilgår bl.a. PATH-miljøvariablen!

Her er et eksempel fra 2008 via et DOS-vindue i dansk XP home:
bash-3.2$ $PATH
bash:
/cygdrive/c/WINDOWS/system32:/cygdrive/c/WINDOWS:/cygdrive/c/WINDOWS/Syste
m32/Wbem:/cygdrive/c/Programmer/F'lles: No such file or directory
bash-3.2$

Nogle få gange kan det være klogest at holde sig til 8.3-navne:
http://en.wikipedia.org/wiki/8.3_filename

-

Mac OS X (uanset forvalgt primært sprog) derimod har ikke disse
problemer, da de internt anvender engelske katalognavne og viser (hvis
dansk valgt) de danske navne til brugeren.

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-05-08 07:18

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> pool is live and in use.
> ..."
>
> 11th Jan 2008, ZFS for Mac OS X: Binaries, Source Available:

Her er iøvrigt den sandsynlige årsag til at ZFS ikke bliver udbredt i
større stil pt.:

6. sep 2007, NetApp: vi har patent på ZFS:
http://www.version2.dk/artikel/3862
Citat: "...
Hvis sagen imod al forventning når til doms og hvis Sun taber, så opstår
der en helt ny juridisk situation: Hvordan hjemkalder man open source.
Der er dog ingen fare for at vi når dertil de første fem år, for sagen
ville helt sikkert blive hevet hele vejen til USAs højesteret.
...."

SUN: NetApp Patent Lawsuit Against ZFS Open Source Technology:
http://www.sun.com/lawsuit/zfs/index.jsp
Citat: "...
NetApp sued Sun Microsystems claiming that the ZFS technology Sun open
sourced in 2005 infringes NetApp patents. Sun contributed ZFS to the
community, and that contribution is now under attack from a vendor that
wants to keep the IT community locked into its proprietary solutions.
Among other things, NetApp is asking a court to order Sun to remove the
ZFS code from open source.
[Sun "svarer" igen:]
Update: Sun files another lawsuit against NetApp. On March 28 Sun filed
another lawsuit against NetApp alledging that storage management
technology NetApp acquired from Onaro infringes Sun patents. A copy of
the complaint can be found under the "More Information" tab.
...."

hilsen

Glenn

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 27-04-08 18:35

> [...]

> tilladelse for Microsoft til at bruge nogen dele eller hele det GUI
> baserede system i MS produkter - hverken programmer eller

så utdragene av kontrakten i Jim Carltons bom om Apple er bløff?

--
Rolf Lindgren
roffe@extern.uio.no