stædig fil i papirkurven
Fra : jagge

Dato : 24-04-08 20:18

Jeg er nu stødt ind i et problem jeg kan huske fra mine gamle mac dage,
men desværre kan jeg ikke huske løsningen.

Jeg har en programfil i papirkurven jeg ikke kan slette. Jeg får
beskeden at den er ibrug men det kan jeg altså ikke se at den skulle
være.

Findes der til mac en slags skjult jobliste hvor man kan stoppe
programmer hvis de kører skjult ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-04-08 22:04

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> være.
>
> Findes der til mac en slags skjult jobliste hvor man kan stoppe

Jeg har osse oplevet det - en genstart løste problemet

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-04-08 22:47

> [...]
> være.
>
> Findes der til mac en slags skjult jobliste hvor man kan stoppe

i en shell: top & ps -aux (på 10.5 skal stregen ikke foran "aux" da userland er system
V og ikke BSD).

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 25-04-08 07:36

> i en shell: top & ps -aux (på 10.5 skal stregen ikke foran "aux" da
> userland er system V og ikke BSD).

Ok nu har jeg lige rodet rundt i aktivitetsovervågning i hjælpeprogram
mappen. Det er vel ret præcist det ligner da det jeg kender som jobliste
i XP :0)

Venlighilsen

Jakob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-04-08 05:01

On Apr 24, 9:18 pm, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> Jeg har en programfil i papirkurven jeg ikke kan slette. Jeg får
> beskeden at den er ibrug men det kan jeg altså ikke se at den skulle
> være.

Som regel plejer man at kunne klare det ved at slette den fra en
terminal på den gode, gamle måde "rm foo.bar".

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-04-08 12:40

Michael Knudsen wrote:
> Som regel plejer man at kunne klare det ved at slette den fra en
> terminal på den gode, gamle måde "rm foo.bar".

Og hvis man ikke er hjemme i terminalen er det:

* Åbn Terminal.app
* Skriv: rm -rf ~/.Trash/*

Prøv med 'sudo rm -rf ~/.Trash/*', hvis filen er stædig.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-08 12:41

> Og hvis man ikke er hjemme i terminalen er det:
>
> * Åbn Terminal.app
> * Skriv: rm -rf ~/.Trash/*
>
> Prøv med 'sudo rm -rf ~/.Trash/*', hvis filen er stædig.

du skal lige huske at fortælle at sudo rm -rf i de forkerte hænder kan
lave en farlig masse ravage ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-04-08 12:50

Thomas von Hassel wrote:

> du skal lige huske at fortælle at sudo rm -rf i de forkerte hænder kan
> lave en farlig masse ravage ...

He he. Hvis man er på copy/paste-niveau, er man vel også vant til at
tjekke, at man har copy/pastet det hele. Hvis ikke vil jeg i hvert fald
anbefale det.

Men ja, du har da ret. Pas på med 'rm -rf' - det er ik' min skyld, hvis
det går galt ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-08 09:03

> [...]

> være.
>
> Findes der til mac en slags skjult jobliste hvor man kan stoppe

"Advanced technique: deleting locked files

If there are several locked files in the Trash, you can unlock them all
at the same time at the command line. Follow these steps:

1. Open Terminal (located in /Applications/Utilities).

2. Type: chflags -R nouchg Important: Type one space (not pictured)
after nouchg in the line above, so that it ends in "nouchg " . Do not
press Return yet.

3. Double-click the Trash icon in the Dock to reveal the contents of the
Trash. If necessary, arrange the Finder window so that a portion of the
Terminal window is still visible.

4. Press the Command-A key combination to select all files in the Trash.

5. Drag the files from the Trash to the Terminal window. Note: This
automatically enters the pathname for each file. This eliminates the
need to individually empty multiple Trash directories, particularly when
multiple disks or volumes are present.

6. Press Return. No special text message will be shown indicating that
the command was successful.

7. Empty the Trash.

If the Trash does not empty or if you see a message in Terminal that
says "usage: chflags [-R [-H | -L | -P]] flags file..." you most likely
did not type the text in step 2 as indicated or did not leave a space.
Repeat the steps if this happens. If you still cannot empty the Trash,
you may have a permissions issue. You may try using the steps presented
in the Emptying the Trash section of technical document 106712."

M.

Fra : jagge

Dato : 02-05-08 17:23

> 6. Press Return. No special text message will be shown indicating that
> the command was successful.

Takker jeg fik has på den :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-08 21:50

> Takker jeg fik has på den :0)
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Sender takken videre til Esben

M.

Fra : Esben

Dato : 08-05-08 11:22

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Sender takken videre til Esben

Selv tak, men som jeg tidligere har anført, synes jeg som oftest "Secure
empty trash" tager det meste, og det er da enklere end alt det andet!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad