|
| Volvo Penta sejldrev 130S Fra : Flemming |
Dato : 20-05-08 16:58 |
|
Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.
Er det normalt?
P.S. Der er masser af olie på gearet.
MvH
Flemming
| |
Carsten Jensen (20-05-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 20-05-08 18:37 |
|
Den Tue, 20 May 2008 17:58:22 +0200 skrev Flemming:
> Er det normalt?
Vi har en VP D1-20, også med et 130-drev. Der er ingen hyletone, så jeg
håber ikke det er normalt :)
Mvh
Carsten
| |
Flemming (21-05-2008)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 21-05-08 05:52 |
|
Det er selvfølgelig en D1-30. Undskyld
/Flemming
| |
Ukendt (21-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-05-08 06:51 |
|
"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4832f51c$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
> Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.
>
> Er det normalt?
>
> P.S. Der er masser af olie på gearet.
>
> MvH
> Flemming
>
Hej,
jeg havde samme problem men dog ikke med sejldrev - der var tale om
skrueaksel. Hvis hyletonen mest opstår i et bestemt omdrejningsområde, kan
det være skruen der har en grat eller at der er ubalance i den. Min meget
gennemtrængende hyletone opstod typisk ved svag belastning (ca. 2 knobs
hastighed), havnemanøvre og sligt - hvis jeg øgede hastighed/belastningen
forsvandt lyden.
Efter at skruen blev skiftet til en ny var problemet væk.
Nogle har haft held til at få "slebet" skruens kanter og er på den måde
sluppet af med lyden.
Alt dette forudsætter dog, at dit drev ikke fejler noget - men det lyder
altså som et skrueproblem.
venlig hilsen
JN
| |
mikkel (21-05-2008)
| Kommentar Fra : mikkel |
Dato : 21-05-08 00:18 |
|
On 20 Maj, 17:58, "Flemming" <fnifj...@os.dk> wrote:
> Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
> Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.
>
> Er det normalt?
>
> P.S. Der er masser af olie på gearet.
>
> MvH
> Flemming
Hej
Vi skal se på skruen. Vi havde en D1-20 samme drev og med fast 2
bladet propel. Der var hyletone i et omdr område fra ca 900 - 1900.
Det er en kendt problem som volvo ikke er så vild med at erkende..
Propelen er i ubalance og skal slibes/rettes. Vi fik at vores
forhander den besked, at de ikke ville anbefale det. Men i stedet at
vi installerede en 2 bladet folde propel, hvor volvo betaler det
halve.
Mvh Morten
| |
Flemming (21-05-2008)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 21-05-08 14:01 |
|
Skruen der sidder på drevet er en 3-bladet Flex-o-fold.
| |
H Andersen (21-05-2008)
| Kommentar Fra : H Andersen |
Dato : 21-05-08 16:00 |
|
"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i meddelelsen
news:4832f51c$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
> Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.
>
> Er det normalt?
>
> P.S. Der er masser af olie på gearet.
>
> MvH
> Flemming
Hej Flemming
Da jeg sidst købte båd var der det samme problem med et Bukh- sejldrev.
Her hjalp det en hel del ved at skifte olien i drevet.
mvh
Henning Andersen
| |
Flemming (24-05-2008)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 24-05-08 06:13 |
|
Tak for jeres svar.
Jeg tager fat i propelleverandøren.
MvH
Flemming
| |
|
|