Mail på Linux?
Fra : Rander

Dato : 19-07-01 03:04

Jeg har en Linux-box. Kvikke læsere med hukommelsen i orden vil kigge på
afsendernavnet og tænke "Nååårh, det er ham newbie-fjolset med en RH7.1",
og det ville i givet fald være korrekt!

Den kører Newsserver med Leafnode. Det har gjort mig sulten efter samme
hastighed på min mail, så jeg kunne godt tænke mig følgende:

Jeg kender godt fetchnews af navn. Det kunne være rart at få den til at
hente min mail fra diverse account via crontab. Så kommer finten: Den skal
så også agere POP3-server til min Windows-maskine med seperate accounts til
hver af de accounts den har hentet på nettet. Den skal altså ikke blande
mailen fra de forskellige accounts sammen til én POP3-account!

Senere kunne jeg også godt tænke mig at få mit domain peget hen til min
maskine (der i forvejen kører web-server), og så skulle den jo også gerne
kunne fungerer som mail-server. Det er altså både A- og MX-record jeg gerne
vil have til at pege på den!

Spørgsmålet er nu: Hvad skal jeg bruge af software? Jeg har engang leget
lidt med qmail, men fik den aldrig op at køre... Jeg støttede mig også til
"Life with qmail" (http://www.lifewithqmail.org/lwq.html), men den er jo
efterhånden forældet og gav ikke meget mening...

Anbefalinger?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly what
the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be
replaced by something even more bizarre and inexplicable.

There is another theory which states that this has already happened.
(Douglas Adams, The Hitch Hikers Guide to the Galaxy)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-07-01 05:29

Rander skrev:

> Jeg kender godt fetchnews af navn. Det kunne være rart at få den
> til at hente min mail fra diverse account via crontab.

Du har brug for fetchmail til at hente posten (hvis MX da ikke peger på
selve maskinen) + fx Postfix hvis maskinen osse skal agere mailserver.

> Den skal så også agere POP3-server

Her skal du bruge en POP3-dæmon. Jeg bruger det ikke selv, så jeg vil
afholde mig fra at anbefale en, men din distro kommer helt sikkert med
mindst én af slagsen.

// Klaus

Fra : Claus Alboege

Dato : 19-07-01 07:12

Rander> Spørgsmålet er nu: Hvad skal jeg bruge af software? Jeg har engang
Rander> leget lidt med qmail, men fik den aldrig op at køre... Jeg støttede
Rander> mig også til "Life with qmail"
Rander> (http://www.lifewithqmail.org/lwq.html), men den er jo efterhånden
Rander> forældet og gav ikke meget mening...

Hvad mener du? Sidste udgave af LWQ er fra 13 juni 2001 - og med de
sidste ændringer er den faktisk blevet ret god.

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-01 17:49

Den Thu, 19 Jul 2001 04:04:22 +0200 skrev Rander:
>Jeg har en Linux-box. Kvikke læsere med hukommelsen i orden vil kigge på
>afsendernavnet og tænke "Nååårh, det er ham newbie-fjolset med en RH7.1",
>og det ville i givet fald være korrekt!

Tihi

>Den kører Newsserver med Leafnode. Det har gjort mig sulten efter samme
>hastighed på min mail, så jeg kunne godt tænke mig følgende:
>
>Jeg kender godt fetchnews af navn.
-----------------^^^^^^^^^
Rander for h*lvede, du snorker.

> [...]
>hver af de accounts den har hentet på nettet. Den skal altså ikke blande
>mailen fra de forskellige accounts sammen til én POP3-account!

Hvis du opretter dem som separate(sp?) brugere på linux'en (useradd,
adduser, etc) skulle det være lige ud af landevejen.

> [...]
>kunne fungerer som mail-server. Det er altså både A- og MX-record jeg gerne

Det klarer din DNS-udbyder. (Nej, du har ikke selv lyst til at have en
officiel DNS-server stående - det kræver to separate maskiner (og nogle
steder endda på to separate internetlinier (single point of failure (nu
skal jeg vist til at passe på med mine paranteser))))

> [...]
>"Life with qmail" (http://www.lifewithqmail.org/lwq.html), men den er jo
>efterhånden forældet og gav ikke meget mening...

SuSE's default-installation af sendmail skulle være rimelig problemfri
- jeg ved ikke lige med RedHat...

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Rander

Dato : 20-07-01 12:57

Thu, 19 Jul 2001 16:48:47 +0000 (UTC) brugte Kent Friis 47 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>-----------------^^^^^^^^^
>Rander for h*lvede, du snorker.

Øh... Ja, der skulle selvfølgelig stå fetchmail!

>Hvis du opretter dem som separate(sp?) brugere på linux'en (useradd,
>adduser, etc) skulle det være lige ud af landevejen.

Joh, men det var sådan set en af de ting jeg gerne ville undgå...

Det ved jeg godt altsammen!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Man kan kun have to kærester.
For man kan ikke holde mere skjult. (Ida, 9 år)