/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Justering af blandingsforhold - tændrør ok~
Fra : Finn og Angela


Dato : 11-05-08 23:25

Efter ventilcheck har jeg synkroniseret og skruet på blandingsskruer...

Tændrør så således ud:

http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/benz/karb/1024/b1.jpg

(beklager kvaliteten) - grå med et hvidt område.

Fordi jeg var bange for at køre for magert, checkede jeg blandingsskruerne:

Alle blandingsskruer var 3 omdrejninger +/- 1/4 ude.

Da jeg ikke var så heldig med Colortune (falsk gnist + jeg synes det er
svært at vurdere farven), forsøgte jeg at justere efter, hvornår
omdrejninger steg og faldt - og endte med 1/2 til 1 omdrejning længere ud.

Efter ca. 100 km blandet kørsel havde jeg forventet mere grå/brun farve, men
nu er rørene helt "rene":

http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/benz/karb/1024/b2.jpg

Er det ok, eller?


--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/







 
 
Rasmus (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 12-05-08 08:14

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> wrote in
news:xnKVj.24$6x7.0@news.get2net.dk:

> Efter ventilcheck har jeg synkroniseret og skruet på
> blandingsskruer...
>
> Tændrør så således ud:
>
> http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/benz/karb/1024/b1.jpg
>
> (beklager kvaliteten) - grå med et hvidt område.
>
> Fordi jeg var bange for at køre for magert, checkede jeg
> blandingsskruerne:
>
> Alle blandingsskruer var 3 omdrejninger +/- 1/4 ude.
>
> Da jeg ikke var så heldig med Colortune (falsk gnist + jeg synes det
> er svært at vurdere farven), forsøgte jeg at justere efter, hvornår
> omdrejninger steg og faldt - og endte med 1/2 til 1 omdrejning længere
> ud.
>
> Efter ca. 100 km blandet kørsel havde jeg forventet mere grå/brun
> farve, men nu er rørene helt "rene":
>
> http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/benz/karb/1024/b2.jpg
>
> Er det ok, eller?
>
>

Du skal have fat i et sæt vacumure, eller en carbtune. Og så justerer
man ind af understykket, lige efter hver kaburator. At justerer efter
tændrørsfarven, er i bedste fald, vejledende! Det giver en ide om hvor
man ligger, men ikke om cylindrene trækker ens!

Finn og Angela (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 12-05-08 09:32


"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A9C5DEB7C16Arwotdcspacedk@62.243.74.163...


> Du skal have fat i et sæt vacumure, eller en carbtune. Og så justerer
> man ind af understykket, lige efter hver kaburator. At justerer efter
> tændrørsfarven, er i bedste fald, vejledende! Det giver en ide om hvor
> man ligger, men ikke om cylindrene trækker ens!

Hej Rasmus

Jeg synkroniserede samtidig med jeg prøvede at justere blandingsforholdet -
brugte til synk. Carbtune og de 3 synkroniseringsskruer foran mellem karbs..

Synkroniseringen er fin nu (kan jeg også mærke på trækket og motorgangen,
der er noget jævnere end før - nu er den typiske XJ-vibration ved 4000 Rpm
pludselig tydelige igen .

Blandingsforholdet (eller rettere tomgangsblandingsforholdet) justeres vha.
de 4 små, nogen gange tildækkede skruer øverst foran på karbs (eng.: "idle
mixture screw").

Jeg har nu tænkt på, at for at kunne checke effekten af denne justering ved
at kigge på tændrørsfarve er man vel egentlig nød til at holde den i
tomgang/lave omdrejninger - da blandingsforholdet ved højere omdrejninger
vel mere bestemmes af dyser/nåle...

Finn




Steen Gruby (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-05-08 10:26

On Mon, 12 May 2008 10:32:04 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
dette_@get2net.dk> wrote:

Hej Finn.
>
>Jeg har nu tænkt på, at for at kunne checke effekten af denne justering ved
>at kigge på tændrørsfarve er man vel egentlig nød til at holde den i
>tomgang/lave omdrejninger - da blandingsforholdet ved højere omdrejninger
>vel mere bestemmes af dyser/nåle...
>
Jeg har kigget på dit indlæg i længere tid, og ikke rigtigt kunnet
formulere et svar - Nu giver du det næsten selv
Synkronisering, tomgangsblanding og køreblandingsforhold har kun meget
lidt med hinanden at skaffe.
Synkroniseringen er grundindstillingen for at spjældene i alle
"ånderør" står ens, således at alle cylindere arbejder ens, hvilket
specielt har betydning ved tomgang og meget lave omdrejninger.
Synkronisering kan foretages med et vakuummeter (Kviksølvsøjler - Fy
da).

Tomgangsblandingen har (næsten) udelukkende betydning ved tomgang, men
tomgangssystemet er også mere eller mindre med i hele registeret - På
nogle karburatortyper mere end andre.
Tomgangssystemet har også betydning der hvor karburatoren listes fra
tomgang til at hovedsystemet tager over, som f.eks. når der listes
rundt om et hjørne.
Tændrørene er ingen "god" indikator for tomgangsblandingen.
Tomgangsblandingen stilles med en CO måler i udstødningen.
På moderne motorer kan CO tallet pines under 1, de fleste motorer et
tilfredse med 1,5 - 2,5 og gamle knallerter som mine vil helst over 3.
Hvis motoren knalder meget i udstødningen under motorbremsning eller
påløb er tomgangsblandingen for mager.

Hovedsystemet har i princippet tre områder at stille
blandingsforholdet i.
Lav-, mellem-, og bundgas.
Først stilles bundgas, og her er det udelukkende hoveddyssen der skal
pilles ved.
Her kan du bruge "tændrørsmetoden" - Man tager et stykke motorvej,
brænder modellen af med bundgas - For enden af den valgte
teststrækning kobles der ud og motoren slukkes på dødmandsknappen.
Rul ind på en rasteplads og skru tændrørene ud.
De bør nu være let "chokoladebrune".
Når det er på plads, tages turen med halv gas, og nu er det nålehøjde,
nålediameter, nålekonusitet eller strålerørsdiameter der stilles, idet
det er nålen der er ansvarlig for blandingsforholdet i mellemområdet

Hvis du efter at det er på plads stadig er indehaver af et førerbevis
kan du fortsætte med 1/3 gas.
Her er det udskæringen i spjældet der skal fifles med.
Det er dog sjældent at der er nogen der koncentrerer sig om det.
Man tager normalt det kompromis man kan nå med nålen.

Tændrørsmetoden er særdeles usikker, og bør egentlig kun anvendes som
en grov kontrol.
OK nok, i min ungdom benyttede vi udelukkende den metode, men det var
også længe før adgangen til et rullefelt var almen.
Nu hvor rullefelter er tilgængelige vil jeg anbefale at
"karburatortuning" foretages i et sådant.
Her måles det aktuelle blandingsforhold i hele registeret og ved
forskellig belastning med en lambdasonde i udstødningen - Det er det
tætteste man kommer på det perfekte.
Resultatet er under alle omstændigheder betydeligt bedre end hvad man
kan fuske sig til på landevejen ved at kigge på tændrør, og så tager
en rullefelttest kun ca. 10 min. (OK, skal der justeres løber det op i
timer - Nogle cykler værre end andre).

Og så har rullefeltet den fordel at man ikke sætter sit førerbevis i
fare - På den konto altså

Jeg husker stadig de dage hvor vi ordnede den slags på Ringvej 3 fra
Ejby til Herlev med 150+, men det var også før
hastighedsbegrænsningerne sneg sig ind på os.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Finn og Angela (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 12-05-08 22:49


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:891g24dvapctul1gb5qrbf61k7ftlbihjh@4ax.com...
> On Mon, 12 May 2008 10:32:04 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
> dette_@get2net.dk> wrote:

Hej Steen; tak for dit udførlige svar.

> Synkronisering, tomgangsblanding og køreblandingsforhold har kun meget
> lidt med hinanden at skaffe.

Jeg er nok lidt farvet af især det amerikanske XJ-forum, hvor det er meget
"moderne" at synkromisere og i samme arbejdsgang, vha. Colortune, stille
tomgangsblandingen (måske fordi det er nemt)?

> Synkroniseringen er grundindstillingen for at spjældene i alle
> "ånderør" står ens, således at alle cylindere arbejder ens, hvilket
> specielt har betydning ved tomgang og meget lave omdrejninger.
> Synkronisering kan foretages med et vakuummeter (Kviksølvsøjler - Fy
> da).

Jeg bruger, som nævnt, Carbtune:
http://www.carbtune.co.uk/c.com/index.html - syns det fungerer udmærket,
selv om nogle har problemer med at metalsøjlerne "sætter sig" - i det
mindste er det giftfrit...

> Tomgangsblandingen har (næsten) udelukkende betydning ved tomgang, men
> tomgangssystemet er også mere eller mindre med i hele registeret - På
> nogle karburatortyper mere end andre.
> Tomgangssystemet har også betydning der hvor karburatoren listes fra
> tomgang til at hovedsystemet tager over, som f.eks. når der listes
> rundt om et hjørne.
> Tændrørene er ingen "god" indikator for tomgangsblandingen.
> Tomgangsblandingen stilles med en CO måler i udstødningen.
> På moderne motorer kan CO tallet pines under 1, de fleste motorer et
> tilfredse med 1,5 - 2,5 og gamle knallerter som mine vil helst over 3.
> Hvis motoren knalder meget i udstødningen under motorbremsning eller
> påløb er tomgangsblandingen for mager.

I mangel af adgang til en CO måler har jeg så i første omgang brugt
Colortune: http://www.carbtune.co.uk/c.com/colortune.html
- men pga. førnævnte problemer med falsk gnist og svært ved at se farven
ordentligt (skyldtes nu nok at jeg havde for travlt - det var inden jeg fik
sindsro ved at rigge et par blæsere op på maskinen) prøvede jeg metoden med
at justere efter højeste omdrejningstal
- men havde nu tænkt på, næste gang cyklen kom forbi et værksted at få
efterchecket mine "øreindstillinger" vha. CO måling.

> Hovedsystemet har i princippet tre områder at stille
> blandingsforholdet i.
> Lav-, mellem-, og bundgas.
> Først stilles bundgas, og her er det udelukkende hoveddyssen der skal
> pilles ved.
> Her kan du bruge "tændrørsmetoden" - Man tager et stykke motorvej,
> brænder modellen af med bundgas - For enden af den valgte
> teststrækning kobles der ud og motoren slukkes på dødmandsknappen.
> Rul ind på en rasteplads og skru tændrørene ud.
> De bør nu være let "chokoladebrune".
> Når det er på plads, tages turen med halv gas, og nu er det nålehøjde,
> nålediameter, nålekonusitet eller strålerørsdiameter der stilles, idet
> det er nålen der er ansvarlig for blandingsforholdet i mellemområdet
>
> Hvis du efter at det er på plads stadig er indehaver af et førerbevis
> kan du fortsætte med 1/3 gas.
> Her er det udskæringen i spjældet der skal fifles med.
> Det er dog sjældent at der er nogen der koncentrerer sig om det.
> Man tager normalt det kompromis man kan nå med nålen.
>
> Tændrørsmetoden er særdeles usikker, og bør egentlig kun anvendes som
> en grov kontrol.
> OK nok, i min ungdom benyttede vi udelukkende den metode, men det var
> også længe før adgangen til et rullefelt var almen.
> Nu hvor rullefelter er tilgængelige vil jeg anbefale at
> "karburatortuning" foretages i et sådant.
> Her måles det aktuelle blandingsforhold i hele registeret og ved
> forskellig belastning med en lambdasonde i udstødningen - Det er det
> tætteste man kommer på det perfekte.
> Resultatet er under alle omstændigheder betydeligt bedre end hvad man
> kan fuske sig til på landevejen ved at kigge på tændrør, og så tager
> en rullefelttest kun ca. 10 min. (OK, skal der justeres løber det op i
> timer - Nogle cykler værre end andre).
>
> Og så har rullefeltet den fordel at man ikke sætter sit førerbevis i
> fare - På den konto altså
>
> Jeg husker stadig de dage hvor vi ordnede den slags på Ringvej 3 fra
> Ejby til Herlev med 150+, men det var også før
> hastighedsbegrænsningerne sneg sig ind på os.

Mine forsøg med tomgangsskruerne skyldes som nævnt at jeg ud fra tændrørenes
(manglende) farve (de kom i i marts, glemte jeg at skrive i første post, og
har kørt ca 1000 km) var bange for for mager blanding - men af dit indlæg,
og hvad jeg ellers har læst (bl. a. dette
http://www.factorypro.com/tech/carbtun.html ) kan jeg godt se at der er
andre områder, der har indflydelse på blandingsforholdet - ud over de nævnte
også svømmerhøjde, f. eks.

Desuden har jeg sat et ekstra benzinfilter i efter benzinhanen og er
efterfølgende blevet i tvivl om, hvorvidt det tillader tilstrækkeligt flow -
har ingen indikationer af, at det ikke gør, blot de rene tændrør....

Jeg har ikke oplevet knalden i udstødningen og mangler at nærlæse
Factorypro´s guide for ud fra cyklens respons at kunne bedømme blandingen.

Bottom line - kan man ud fra billedet af mine tændrør udlede noget som helst
om blandingsforhold?

- Hvis ja må jeg søge videre (jeg har f. eks. ikke haft toppen af
karburatorerne og véd ikke, om dyser/nåle etc. følger originalspecs.) og vil
så bestemt overveje at få den checket på et rullefelt).

- hvis nej, kan jeg så glæde mig over, at cyklen kører bedre efter min
synkronisering og ihvertfald ikke soder rørerne til

Igen tak for dit svar,


--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/




Armand (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-08 10:46

Finn og Angela skrev:
> "Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9A9C5DEB7C16Arwotdcspacedk@62.243.74.163...
>
>
>> Du skal have fat i et sæt vacumure, eller en carbtune. Og så justerer
>> man ind af understykket, lige efter hver kaburator. At justerer efter
>> tændrørsfarven, er i bedste fald, vejledende! Det giver en ide om hvor
>> man ligger, men ikke om cylindrene trækker ens!
>
> Jeg synkroniserede samtidig med jeg prøvede at justere blandingsforholdet -
> brugte til synk. Carbtune og de 3 synkroniseringsskruer foran mellem karbs..
>
> Synkroniseringen er fin nu (kan jeg også mærke på trækket og motorgangen,
> der er noget jævnere end før - nu er den typiske XJ-vibration ved 4000 Rpm
> pludselig tydelige igen .
>
> Blandingsforholdet (eller rettere tomgangsblandingsforholdet) justeres vha.
> de 4 små, nogen gange tildækkede skruer øverst foran på karbs (eng.: "idle
> mixture screw").
>
> Jeg har nu tænkt på, at for at kunne checke effekten af denne justering ved
> at kigge på tændrørsfarve er man vel egentlig nød til at holde den i
> tomgang/lave omdrejninger - da blandingsforholdet ved højere omdrejninger
> vel mere bestemmes af dyser/nåle...
>
Der er ofte en betragtelig fremstillings-tolerence på karburatorer og
yderligere er der sjældent finere en 5/100mm spring i tomgangsdyders
størrelser, og luftskruerne er derfor til for at man indenfor de
afvigelser kan justere den enkelte karburator ind til det optimale.

Den almindelige procedure er at fifle med luftskruen indtil motoren
derved er steget til det højest opnåelige omdrejningstal for slutteligt
at skrue den et defineret stykke ind/ud for yderligere at ændre
blandingen til en praktisk brugbar fed/mager(*)blandingsforhold.
Mellem justeringen af de enkelte karburatorer stiller man af nød
tomgangen ned til normalt leje for at kunne detektere
omdrejnings-stigningen ved fifleriet med næste luftskrue.
Mere high-tech skal man ikke gøre ud af dén operation :-|

(*):
Dette (fed/mager hhv. ind/ud, er en ting jeg gennem flere år, siden Rune
Larsen definerede sagen her på gruppen, ikke har magtet at få klistret
endeligt fast på hjernevævet
Men det vil være defineret i en værkstedsmanual for pågældende motorcykel!

--
Armand.

Finn og Angela (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 12-05-08 23:13


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:482811ab$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den almindelige procedure er at fifle med luftskruen indtil motoren derved
> er steget til det højest opnåelige omdrejningstal for slutteligt at skrue
> den et defineret stykke ind/ud for yderligere at ændre blandingen til en
> praktisk brugbar fed/mager(*)blandingsforhold.
> Mellem justeringen af de enkelte karburatorer stiller man af nød tomgangen
> ned til normalt leje for at kunne detektere omdrejnings-stigningen ved
> fifleriet med næste luftskrue.
> Mere high-tech skal man ikke gøre ud af dén operation :-|

Næ; jeg synes nu også den er besnærende enkel ift. mine bakserier med et
havgennesigtigt tændrør med forlænget elektrode - der ikke kan tåle for
meget varme og ses bedst i mørke....

Men kommer til at tænke på: Hvis det er den optimale forbrænding i tomgang,
man opnår ved metoden - hvorfor så efterjustere?

> (*):
> Dette (fed/mager hhv. ind/ud, er en ting jeg gennem flere år, siden Rune
> Larsen definerede sagen her på gruppen, ikke har magtet at få klistret
> endeligt fast på hjernevævet
> Men det vil være defineret i en værkstedsmanual for pågældende motorcykel!

Ikke helt forstået; mener du om det er modelspecifikt (jvf. ovenstående)
eller taler du om generel effekt af hhv. fed/magert forhold?


--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/



Armand (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-08 23:33

Finn og Angela skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:482811ab$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Men kommer til at tænke på: Hvis det er den optimale forbrænding i tomgang,
> man opnår ved metoden - hvorfor så efterjustere?
>
>> (*):
>> Dette (fed/mager hhv. ind/ud, er en ting jeg gennem flere år, siden Rune
>> Larsen definerede sagen her på gruppen, ikke har magtet at få klistret
>> endeligt fast på hjernevævet
>> Men det vil være defineret i en værkstedsmanual for pågældende motorcykel!
>
> Ikke helt forstået; mener du om det er modelspecifikt (jvf. ovenstående)
> eller taler du om generel effekt af hhv. fed/magert forhold?
>
Det er jo dét jeg bliver ved med at glemme/bytte rundt på
Altså: om man skal gøre blandingen federe (for at gavne tomgangen?)
eller magere (for at gavne økonomien?), samt hvilken vej med skruen der
er hvad: For skruens placering afgør om det er en luftskrue (á man
justerer på en tilført luftmængde), eller det er en "stilleskrue" (á man
justerer på en bensinmængde) og f.eks. vil det kræve modsatte bevægelser
for at få federe blanding ud af de to principper!

Jeg bliver nok nødt til (atter) at surfe efter Runes forklaring på
Google en af dagene :-|

--
Armand.

Ukendt (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-08 06:17

On Tue, 13 May 2008 00:33:03 +0200, Armand wrote:

> Det er jo dét jeg bliver ved med at glemme/bytte rundt på
> Altså: om man skal gøre blandingen federe (for at gavne tomgangen?)
> eller magere (for at gavne økonomien?),

Federe, for at få en sikker tomgang.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Finn og Angela (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 13-05-08 09:52


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4828c598$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er jo dét jeg bliver ved med at glemme/bytte rundt på
> Altså: om man skal gøre blandingen federe (for at gavne tomgangen?) eller
> magere (for at gavne økonomien?), samt hvilken vej med skruen der er hvad:
> For skruens placering afgør om det er en luftskrue (á man justerer på en
> tilført luftmængde), eller det er en "stilleskrue" (á man justerer på en
> bensinmængde) og f.eks. vil det kræve modsatte bevægelser for at få federe
> blanding ud af de to principper!

Du har ret (i at være i tvivl . Godt ihvertfald inden jeg begynder at
skrue alt for meget, at vide, om jeg gør det ene eller det andet..

Iflg dette: http://www.motorcyclecarbs.com/carbs101.pdf

er en placering bag (set fra luftindtaget=luftskrue (ud=mere luft til
blandingen=magrere)

og foran (efter "pilot jet" og "pilot air jet"? (må se at få lært de danske
betegnelser...)= stilleskrue

- en god forklaring på den sidste (hvis den ellers er rigtig, men mon ikke):

http://www.yamaha-triples.org/forums/thread-view.asp?tid=7558&mid=53587#M53587

"Ah, terminology. Pilot screw, or mixture screw. Mixture screw as in how
much Richer Mixture is let into the engine. More or Less (mixture), as
opposed to richer or leaner mix.
"Some of the fuel supplied to the needle jet by the main jet is diverted to
the pilot jet. This is then mixed with air from the pilot air jet, and a
Rich Mixture is fed" to the pilot screw. "The amount of Mixture allowed into
the engine is controlled by the pilot screw, which has a pointed end
partially blocking" the pilot outlet into the throat.

You can see by the position of the pointed tip that the screw controls not
of what the mixture consists but the amount of Mixture itself, which is a
richer mixture than normal.

This makes it easy to figure the pilot screw setting-- CCW, or Out of the
carb throat, means a bigger hole and more of the richer mixture. (Also
essplanes, I'm guessing, why a clogged pilot jet makes the pilot screw
setting either useless or reversed.)

Someone put it thisaway: the pilot jet is fixed, the pilot air jet is fixed,
they make the mix that goes to the only adjustable part- the screw.
Different from the 2-stage choke, where air is fixed but fuel is adjusted."


XJ´erne skulle efter sigende være sat lidt magert ab fabrik:

http://xjbikes.com/Forums/viewtopic/t=9855/highlight=rich+lean.html

"Generally, the Factory "Preset" is a skootch on the lean side. The Bike
will
perform quite nicely but you sacrifice smoothness in transition. The
out-of-the-hole performance is crisp, but you probably have an unsteady
Idle."

> Jeg bliver nok nødt til (atter) at surfe efter Runes forklaring på Google
> en af dagene :-|

Ku´være jeg også skulle gøre det..

Finn



Armand (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-05-08 16:31

Finn og Angela skrev:
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4828c598$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Det er jo dét jeg bliver ved med at glemme/bytte rundt på
>> Altså: om man skal gøre blandingen federe (for at gavne tomgangen?) eller
>> magere (for at gavne økonomien?), samt hvilken vej med skruen der er hvad:
>> For skruens placering afgør om det er en luftskrue (á man justerer på en
>> tilført luftmængde), eller det er en "stilleskrue" (á man justerer på en
>> bensinmængde) og f.eks. vil det kræve modsatte bevægelser for at få federe
>> blanding ud af de to principper!
>
> Iflg http://www.motorcyclecarbs.com/carbs101.pdf
> er en placering bag (set fra luftindtaget=luftskrue (ud=mere luft til
> blandingen=magrere)
> og foran (efter "pilot jet" og "pilot air jet"? (må se at få lært de danske
> betegnelser...)= stilleskrue......
> http://www.yamaha-triples.org/forums/thread-view.asp?tid=7558&mid=53587#M53587
> ".. Pilot screw, or mixture screw. Mixture screw as in how
> much Richer Mixture is let into the engine. More or Less (mixture), as
> opposed to richer or leaner mix.
> "Some of the fuel supplied to the needle jet by the main jet is diverted to
> the pilot jet. This is then mixed with air from the pilot air jet, and a
> Rich Mixture is fed" to the pilot screw. "The amount of Mixture allowed into
> the engine is controlled by the pilot screw, which has a pointed end
> partially blocking" the pilot outlet into the throat....
> This makes it easy to figure the pilot screw setting-- CCW, or Out of the
> carb throat, means a bigger hole and more of the richer mixture. ....
> Someone put it thisaway: the pilot jet is fixed, the pilot air jet is fixed,
> they make the mix that goes to the only adjustable part- the screw.
> Different from the 2-stage choke, where air is fixed but fuel is adjusted."
>
>> Jeg bliver nok nødt til (atter) at surfe efter Runes forklaring på Google
>> en af dagene :-|
>
> Ku´være jeg også skulle gøre det..
>
Nej, nej, nej da!
Supleret af Orlas bekræftelse [ ] af at det drejer sig om federe
slut-blanding, er ovenstående jo en fin forklaring på hvilken der vil
være luft-skrue og hvilken der vil være (bensin)stille-skrue. Således er
der ingen tvivl om i hvilken retning man skal afslutte justeringen!

--
Armand.
(der grubler over hvorledes mon at detaljerne dennegang kan nagles
effektivt til hjernebarken)

Rasmus (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 12-05-08 10:50

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> wrote in
news:zfTVj.4$BW7.3@news.get2net.dk:

>
> "Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9A9C5DEB7C16Arwotdcspacedk@62.243.74.163...
>
>
>> Du skal have fat i et sæt vacumure, eller en carbtune. Og så justerer
>> man ind af understykket, lige efter hver kaburator. At justerer efter
>> tændrørsfarven, er i bedste fald, vejledende! Det giver en ide om
>> hvor man ligger, men ikke om cylindrene trækker ens!
>
> Hej Rasmus
>
> Jeg synkroniserede samtidig med jeg prøvede at justere
> blandingsforholdet - brugte til synk. Carbtune og de 3
> synkroniseringsskruer foran mellem karbs..
>
> Synkroniseringen er fin nu (kan jeg også mærke på trækket og
> motorgangen, der er noget jævnere end før - nu er den typiske
> XJ-vibration ved 4000 Rpm pludselig tydelige igen .
>
> Blandingsforholdet (eller rettere tomgangsblandingsforholdet) justeres
> vha. de 4 små, nogen gange tildækkede skruer øverst foran på karbs
> (eng.: "idle mixture screw").
>
> Jeg har nu tænkt på, at for at kunne checke effekten af denne
> justering ved at kigge på tændrørsfarve er man vel egentlig nød til at
> holde den i tomgang/lave omdrejninger - da blandingsforholdet ved
> højere omdrejninger vel mere bestemmes af dyser/nåle...
>
> Finn
>
>
>

Ak ja, min diversion 600 døjer med samme kedeligt vibrationer

Steen G giver vist svaret. Få den justeret på rullefelt, så får du den
optimal justering. Du må gerne vende tilbage i gruppen, og berette om en
justering, har gjort noget ved vibrationerne.

Finn og Angela (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 12-05-08 23:22


"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A9C786E8E0B3rwotdcspacedk@62.243.74.163...

> Ak ja, min diversion 600 døjer med samme kedeligt vibrationer
>
> Steen G giver vist svaret. Få den justeret på rullefelt, så får du den
> optimal justering. Du må gerne vende tilbage i gruppen, og berette om en
> justering, har gjort noget ved vibrationerne.

Nu må vi se, jvf. mit saver til Steen; som skrevet er mine betænkeligheder
opstået fordi jeg har sat = mellem ren/hvis og mager blanding (som jeg har
hørt alskens skrækhistorier om, hvad kan afstedkomme af brændte ventiler og
hullede stempler

Jeg tror nu ikke Xj´ernes vibratiner er sådan at slippe af med; Maximen er
ikke så udpræget, men dens motor har også nogle gummibøsninger i
monteringen. På 900´eren starter de på 4000Rpm sharp (jeg kalder dem "4000
Rpm Blues .

Men kuren er jo relativt enkel; ét gear ned - den både trækker og lyder
bedre v. 5-6000 rpm end ved 4, ikk?

(Ej, gas - kørte fra Ganløse til Amager ad Frederiksundvej i dag - og der
passer det meget godt med at man ligger og rammer de 4000...)


--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/



Finn og Angela (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 13-05-08 13:49


"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Mp3Wj.37$s46.0@news.get2net.dk...

> Nu må vi se, jvf. mit saver til Steen; som skrevet er mine betænkeligheder
> opstået fordi jeg har sat = mellem ren/hvis og mager blanding (som jeg har
> hørt alskens skrækhistorier om, hvad kan afstedkomme af brændte ventiler
> og hullede stempler

retter lige i denne - der er sgu´ så mange fejl at forståelsen risikerer at
gå fløjten

Det skulle være "svar til Steen" og "= mellem ren/hvid"

Doh.. (sent var det..)

Finn



S. Poulsen (15-05-2008)
Kommentar
Fra : S. Poulsen


Dato : 15-05-08 22:01


"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A9C786E8E0B3rwotdcspacedk@62.243.74.163...
> Ak ja, min diversion 600 døjer med samme kedeligt vibrationer
>

Det gør min dog ikke - et gæt - din er fra før '96 ? Min er fra '98

Jeg har i øvrigt læst tråden med interesse, da jeg netop har været ved
at synkronisere og justere karb. på min Div.
Til vores forundring kunne vi ikke finde skruer til at ændre på blandingsforhold
og så kan jeg se, at der bruges noget med at blænde dem af.
Er der nogen der ved, om sådanne skruer findes på en model XJ 600 '98
Til orientering kom der andre karburatorer mm. i '96 på modellen.


Rasmus (24-05-2008)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 24-05-08 08:09

"S. Poulsen" <sp2@tele2.news.dk> wrote in
news:g0i8n0$vtu$1@newsbin.cybercity.dk:

>
> "Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9A9C786E8E0B3rwotdcspacedk@62.243.74.163...
>> Ak ja, min diversion 600 døjer med samme kedeligt vibrationer
>>
>
> Det gør min dog ikke - et gæt - din er fra før '96 ? Min er fra '98
>
> Jeg har i øvrigt læst tråden med interesse, da jeg netop har været ved
> at synkronisere og justere karb. på min Div.
> Til vores forundring kunne vi ikke finde skruer til at ændre på
> blandingsforhold og så kan jeg se, at der bruges noget med at blænde
> dem af. Er der nogen der ved, om sådanne skruer findes på en model XJ
> 600 '98 Til orientering kom der andre karburatorer mm. i '96 på
> modellen.
>

Min er en 95, og alså den første divi, med enkelt skive foran. Den har
kun lige rundet 20.000km. Og den kører squ godt, brotset fra vibrationer
mellem ca 3750-4250rpm
Jeg vidste ikke der var lavet så store motorændringer, på den 2.årgang.


Studo (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Studo


Dato : 12-05-08 12:57

den Mon, 12 May 2008 11:25:40 +0200, Steen Gruby skrev:

> Og så har rullefeltet den fordel at man ikke sætter sit førerbevis i
> fare - På den konto altså
Man kunne vel også (sådan teoretisk) benytte et lavere gear. Og dermed
være lidt mere sikker på at beholde sit papstykke.

Studo (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Studo


Dato : 12-05-08 13:26

den Mon, 12 May 2008 14:10:27 +0200, Armand skrev:

> Studo skrev:
>> den Mon, 12 May 2008 11:25:40 +0200, Steen Gruby skrev:
>>
>>> Og så har rullefeltet den fordel at man ikke sætter sit førerbevis i
>>> fare - På den konto altså
>> Man kunne vel også (sådan teoretisk) benytte et lavere gear. Og dermed
>> være lidt mere sikker på at beholde sit papstykke.
> >
> Nix!
> Selv i næsthjøjeste gear ville man ved "fuld rulle -testen" hurtigt
> komme dertil hvor man skulle gasse ned for ikke at overdreje motoren -
> Og så er det jo ikke længer en fuld rulle -test!

se, der blev jeg klogere. Så det er altså for at give motoren maksimal
modstand (dermed højeste gear), og det er ikke nok at give mindre
modstand, men stadig maksimale omdrejninger.

p.jarnbak (12-05-2008)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 12-05-08 14:33


"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> wrote in message
news:xnKVj.24$6x7.0@news.get2net.dk...
> Efter ventilcheck har jeg synkroniseret og skruet på blandingsskruer...
>
> Tændrør så således ud:
>
> http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/benz/karb/1024/b1.jpg
>
> (beklager kvaliteten) - grå med et hvidt område.
>
> Fordi jeg var bange for at køre for magert, checkede jeg
> blandingsskruerne:
>
> Alle blandingsskruer var 3 omdrejninger +/- 1/4 ude.
>
> Da jeg ikke var så heldig med Colortune (falsk gnist + jeg synes det er
> svært at vurdere farven), forsøgte jeg at justere efter, hvornår
> omdrejninger steg og faldt - og endte med 1/2 til 1 omdrejning længere ud.

Det bedste vil nok være at gøre som fabriken.Justere med co-måler tilsluttet
afgangsrørene ved de 4 test tilslutninger der er på forrørene.Da jeg selv
havde en xj900
fandt jeg ud af at blandingsskruerne var justeret meget forskelligt fra cyl
til cyl ab fabrik,men
den kørte perfekt.Husk dog at bruge værktøjet til at blokere for yics
systemet inden du justere noget.
M.v.h. Palle.



Finn og Angela (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 12-05-08 23:30


"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:48284717$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det bedste vil nok være at gøre som fabriken.Justere med co-måler
> tilsluttet
> afgangsrørene ved de 4 test tilslutninger der er på forrørene.Da jeg selv
> havde en xj900
> fandt jeg ud af at blandingsskruerne var justeret meget forskelligt fra
> cyl til cyl ab fabrik,men
> den kørte perfekt.Husk dog at bruge værktøjet til at blokere for yics
> systemet inden du justere noget.
> M.v.h. Palle.

Har jo ikke lige sådan én ved hånden..

Jeg har som sådan ikke så meget at udsætte på, hvordan den kører (bortset
fra, at den motorbremser lidt voldsomt, når den er kold) - men er som nævnt
angst for "det magre".

Jeg fik registreret 3 ud af 4 skruer og de stod stort set ens; tidligere
ejer fik den dog serviceret af en kammi, der var mc-mekaniker, så det er
ikke givet, at den har fabriksindstillinger...

Jeps, har fået anskaffet mig den lille YICS-pind

Hilsen Finn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste