Kratte fuger ud
Fra : Sixten

Dato : 23-04-08 09:26

Hej

Havde besøg af en murer, som påpegede at fugerne i mit hus var meget dårlige
og vi skulle gøre noget ved det asap (hvilket vi godt vidste, men trygt
havde ignoreret siden vi overtog huset for 3 år siden). Mureren anbefalede
at vi fik omfuget huset og vi fik en fornuftig pris på det, hvis jeg selv
krattede fugerne ud. Han afslørede at det var et rigtig trælst stykke
arbejde, hvilket jeg må give ham 100% ret i efter at have taget ca. 5% af
fugerne.

Men - jeg er startet fra en ende og før eller siden er jeg vel færdig. Jeg
anvender min vinkelsliber påspændt et fugejern. Hårdheden af mine fuger
varierer meget - nogle steder er det som at skære i blød smør (og fugen er
fugtig langt ind), mens andre steder er det som armeret jernbeton. Mureren
sagde, at jeg skulle bruge fugejern og jeg måtte endelig ikke bruge en
(diamant)skæreskive. Jeg må dog indrømme at jeg prøvede med en tynd
skæreskive igår - bare lige en linie hen midt i fugen og derefter brugte jeg
fugejernet til resten. Jeg oplevede, at når der var skåret en rille midt i
fugen, så var resten af fugen efterfølgende meget lettere at kratte ud - men
dermed ignorerer jeg jo også min murers råd. Således - er der nogen der kan
forklarer mig, om det virkelig er så strengt fy-fy at skære en rille med
skæreskiven, som min murer påstår? Kan nogen give mig en god grund til at
lade være med dette og istedet bide i det sure æble og nøjes med fugejernet?

Jeg er selvfølgelig også interesseret i alle de gode råd omkring udkratning
af fuger der kan lette arbejdet for mig, for sjovt er det godtnok ikke.

Forøvrigt - mureren anbefalede at vi, året efter denne fuge-renovering, fik
imprægneret huset med noget - tror han kaldte det - Xylan. Er der nogen der
har erfaringer med dette produkt eller lignende?

Takker for svar.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-04-08 09:57

"Sixten" <nyhedsgruppe1@bisgaard-schmidt.dk> skrev
> Havde besøg af en murer, som påpegede at fugerne i mit hus var meget
> dårlige og vi skulle gøre noget ved det asap

Hvor gammelt er huset?
Mit hus er fra ´28 og har bløde fuger af bakkemørtel.
Jeg kratter ud efter behov, d.v.s når fugerne selv falder ud eller
når insekter flytter ind. Hvis du har fugtskader i muren er det selvfølgelig
en anden sag...

> [...]
> skæreskiven, som min murer påstår? Kan nogen give mig en god grund til at
> lade være med dette og istedet bide i det sure æble og nøjes med

Han er vel bange for at du skal skære i stenene. Ødelægges stenens
overflade kan vand trænge ind og resultere i frostsprængninger.
Men hvorfor kradse "det gode" mørtel ud?
M.h.t. mirakelmidler til at smøre på, ville jeg nok vente 30 år og
lade andre høste nogle erfaringer først.

Peter Schrøder

Fra : Mureren

Dato : 23-04-08 20:26

> [...]
> fik imprægneret huset med noget - tror han kaldte det - Xylan. Er der
> nogen der har erfaringer med dette produkt eller lignende?

Det hedder Dynasylan, og er fuldstændig gennemtestet, og det virker!
Godt råd, som du bør følge.

Mht. at kradse fuger ud, så findes der vist ikke andet råd end det du har
fået.

Mvh.
Mureren