Afgravet jord
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-07-01 21:43

Jeg skal have anlagt min forhave og er derfor ved at skrabe alle de gamle
perlesten af (foræret væk), så jeg kun står tilbage med et behov for at
komme af med ca 50 m3 jord (måske med lidt ler i). - men jeg må konstatere,
at de vognmænd jeg har talt med, kun kan finde på at køre det på
lodsepladsen og betale 100 kr/ton for at komme af med det.

Kan det virkelig være rigtigt, at man skal bruge en losse plads til det og
betale så meget for at komme af med det. Det er jo jord. - ikke affald ....

/Bjarke

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-07-01 22:39

Bjarke M. Christensen <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev

> Kan det virkelig være rigtigt, at man skal bruge en
> losseplads til det og betale så meget for at komme
> af med det. Det er jo jord. - ikke affald ....

Vognmanden aner ikke hvor han ellers kan komme af med det - han er jo bare
vognmand og skal leve af at køre.

Sæt en annonce i lokalavisen - og måske news:dk.marked.privat.hus-og-have:
"God jord kan afhentes gratis (50m2) gerne mindre potioner"

.... eller den tekst du synes passer bedst, så kommer folk med trailere fra
nær og fjern.

En af mine naboer skiftede sit tag - og slap af med 200m2 aspestholdig
bølgeetanit på den måde i løbet af en weekend. Det havde ellers kostet en
formue at komme af med

--
Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-01 08:21

On Wed, 18 Jul 2001 23:39:27 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>En af mine naboer skiftede sit tag - og slap af med 200m2 aspestholdig
>bølgeetanit på den måde i løbet af en weekend. Det havde ellers kostet en
>formue at komme af med

Kan sådan noget ikke bare afleveres på genbrugspladsen? Det gjorde jeg
da i hvert fald for 2-3 år siden da vi skulle have smidt en meterhøj
stak gamle eternitplader væk. Det kostede ikke noget og pladsmanden
brokkede sig ikke.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-01 08:57

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> da i hvert fald for 2-3 år siden da vi skulle have smidt en meterhøj
> stak gamle eternitplader væk. Det kostede ikke noget og pladsmanden

Selvf. kan man det, ellers smider folk det da bare et sted inde på
Frederiksberg.

Mvh
Roberto

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-01 11:01

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> Kan sådan noget ikke bare afleveres på
> genbrugspladsen?

Det er da muligt at man kan i dag, men dengang kostede det penge. Det var på
det tidspunkt hvor aspest var på sit højeste i medierne.

Det var også fordi naboen ikke var i besiddelse af en trailer - og ikke gad
at slæbe mere end højst nødvendigt.

--
Allan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-07-01 13:35

> Kan sådan noget ikke bare afleveres på genbrugspladsen?

Jo det kan det sagtens, men 50m3 er dog immervæk 100 t - og så på en
trailer med 500 kg ad gangen. Det bliver alletiders slankekur, så måske
skulle du bede folkene fra FNUGGI om at hjælpe?

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 19-07-01 21:47

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> trailer med 500 kg ad gangen. Det bliver alletiders slankekur, så måske
> skulle du bede folkene fra FNUGGI om at hjælpe?

Jeg _tror_ måske det var tagplader der blev omtalt...
Stakkels Mads, han får citeret meget i skoene for tiden :)

Mht. asbestbest-plader må (eller bør?) de ikke genbruges, men skal
afleveres på f.eks. en genbrugsplads. (lidt misvisende navn i denne
sammenhæng, for pladerne destrueres eller deponeres)

Og mht. den afgravede jord _bør_ den genbruges. At fylde det på en
lodseplads er da gal-mands-værk (med mindre jorden altså er forurenet).
Jeg ville finde en anden vognmand, hvis de ikke kan give bedre
rådgivning end det. Nu er det nok ikke den bedste havemuld, siden den
skal væk, så Bjarke kommer måske selv til at betale transporten. Og hvis
der er ufarligt skidt i, som murbrokker, kan det muligvis også koste
lidt at komme af med.

--Johan

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-07-01 22:19

Jeg er villig til at sortere det i muld, ler og "andet", hvis der er nogen
der vil aftage det (med undtagelse af "andet" som jeg selvfølgelig gerne vil
betale for at komme af med)

/Bjarke

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 19-07-01 23:06

"Bjarke M. Christensen" wrote:

> Jeg er villig til at sortere det i muld, ler og "andet", hvis der er nogen
> der vil aftage det (med undtagelse af "andet" som jeg selvfølgelig gerne vil
> betale for at komme af med)

Hvis du boede nær Aalborg, kunne jeg nok finde et hul i min baghave :)
Men som Allan skrev: en annonce i dk.marked.privat.hus-og-have er
løsningen. Eller i Den Blå Avis.

Men hvorfor skal jorden egentlig væk? Ligger huset pt. for lavt ift.
grunden, eller hvordan?

--Johan

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-07-01 07:30

Jeg vil have fliser på området. 7 cm fliser, 3 cm afretning, 30 cm stabilt
og så vil jeg gerne sænke niveau'et 10cm så det passer bedre til huset. Det
giver 50 cm der skal af og på lidt over 100 kvm giver det jo en del jord

Jeg ligger i forvejen ca 30-40 cm højere end naboerne, fordi de snøbler der
byggede huset ikke gad køre jorden væk, men bar har jævnet den ud over
grunden. så den går bare at øge højden yderligere.

Fra : Calle

Dato : 20-07-01 08:38

Hej

Hvorfor så meget stabilt.

Calle

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-07-01 15:28

De bøger/vejledninger jeg har læst om det foreskriver ca 20-30 cm til
terasser, 30-40 cm til indkørsler og 50 cm til indkørsler med tung trafik.

For tre år siden lagde jeg min terasse og fulgte disse vejledninger. Den
ligger (stadig) perfekt og jeg har derfor fået tillid til anbefalingerne.

/Bjarke

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-07-01 02:45

On Fri, 20 Jul 2001 08:30:26 +0200, "Bjarke M. Christensen"
<BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:

> [...]
>byggede huset ikke gad køre jorden væk, men bar har jævnet den ud over
>grunden. så den går bare at øge højden yderligere.

Hvad med at fordele jorden over naboernes grunde?

--
Jens

Better the foot slip than the tongue.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-07-01 10:10

Nej, og de er på ferie, så jeg generer dem ikke engang når jeg kører det
derind. - og de bliver sikkert kun glade for at komme hjem og se at deres
"perfektionist-have" er ny-planeret og klar til en gang friske planter fra
planteskolen .....

<grin>

Bjarke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-01 18:45

On Sat, 21 Jul 2001 11:09:34 +0200, "Bjarke M. Christensen"
> [...]

>"perfektionist-have" er ny-planeret og klar til en gang friske planter fra

Lyder lidt som familien i åbybro som en dag fik et helt læs spagnum
smidt i deres indkørsel. De anede ikke hvor det kom fra eller hvorfor.

Men hvorfor sker det aldrig for mig?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-01 23:31

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev

> Jeg _tror_ måske det var tagplader der blev omtalt...
> Stakkels Mads, han får citeret meget i skoene for tiden :)

Det var mig der kom ind på tagplader - det skal du ikke laste Mads for.

> Mht. asbestbest-plader må (eller bør?) de ikke genbruges

Helt enig.
Jeg fortalte bare om en nabo der var sluppet af med en masse af den slags
ved at annoncere. Det er jord dette drejer sig om - og det kan gøres på
samme måde - ved at annoncere - uden at røre en finger

Jeg ville nødig køre 50 m2 jord væk. Hvis folk selv vil hente det, er det
fint - vognmanden burde være den sidste udvej for at slippe af med det.

--
Allan

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-07-01 10:29

Maria Frederiksen wrote:

> Jo det kan det sagtens, men 50m3 er dog immervæk 100 t - og så på en

Hvad mener du med 100 t?
100 plader?

Man kan da ta lidt ad gangen.

Mvh
Roberto

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 20-07-01 14:11

"Roberto Saldo" <rs@oersted.dtu.dk> wrote in message
> Hvad mener du med 100 t?
> 100 plader?

Nej 100 tons jord. Bjarke (som startede denne tråd) har aldrig talt om
plader. Det er "de andre", der taler om noget så fuldstænding
forkastligt og livsfarligt som at køre asbestplader væk på en trailer.

Mvh
Erik