5 og 4 bladet skrue, erfaringer?
Fra : JL

Dato : 22-05-08 23:59

hej,

Er der nogen af jer dykkere der har erfaring med at bruge 4 eller 5
bladet til dykkerbåde. Som jeg kan læse mig til så skulle det være
lettere at komme op at plane som jo er praktisk når man har en båd der
er overlæsset hvilket vores dykkerbåd oftest er.

mvh
Jonas

Fra : P Wulff

Dato : 23-05-08 02:23

On 23 Maj, 07:59, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:
> [...]
> lettere at komme op at plane som jo er praktisk når man har en båd der
> er overlæsset hvilket vores dykkerbåd oftest er.

Hej Jonas

5 bladet har jeg ikke prøvet, men jeg ved at en 4 bladet trækker bedre
i forhold til en 3 bladet.

Mvh.
Wulff

Fra : Henrik Jensen

Dato : 23-05-08 06:44

Hej Jonas,

Jeg har en 4-bladet på min 275hk og har prøvet diverse 3 bladede. Den
4-bladede er mest vibrationsfri og bakker bedre, den 3 bladede giver
et bedre løft af stævnen men bakker elendigt. Mht. brændstofforbrug,
så er der mere skrue i vandet jo flere blade og dermed også mere drag,
hvilket på mit setup var ubetydeligt, men den 3 bladede er måske en
kende hurtigere.

5-bladet er fuldstændig unødvendigt og firebladet er til tunge både.
Min gamle tornado med en 3 bladet griber bedre fat end min 4 bladede
på en relativt meget tungere båd. Så er det en jolle eller rib under 7
meter, så ville jeg holde på en 3 bladet, eller hvad der måtte følge
med.

Hvis det er til en mercury V6 eller Verado 6 cyl, så har jeg en billig
3 bladet 13 3/4 x 19 til salg

Henrik

Fra : JL

Dato : 23-05-08 08:45

On 23 Maj, 14:43, Henrik Jensen <henrik_h_jen...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kende hurtigere.
>
> 5-bladet er fuldstændig unødvendigt og firebladet er til tunge både.

Vores båd er jo tung i forhold til den mængde motor der sidder bagpå..
så derfor overvejede jeg om en 4 bladet skrue ville få den ud af
vandet hurtigere. Jeg er ligeglad med hastigheden.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 23-05-08 11:09

Hvis det er fordi den nuværende skrue kaviterer, så kan det måske
hjælpe.. Ellers gå ned i stigning, det er vigtigere end greb i
vandet.. En firebladet vil bare gøre det endnu sværere for den at
komme ud af vandet, kavitation hjælper i det mindste til at få moment
på moteren.

Hva er det for en båd og motor?

Henrik

Fra : JL

Dato : 25-05-08 14:50

On 23 Maj, 19:08, Henrik Jensen <henrik_h_jen...@hotmail.com> wrote:
> Hva er det for en båd og motor?

Det er en teoretisk båd vi påtænker at købe.. humber 5.8 med en 90 hk
bagpå.

mvh
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 26-05-08 16:42

Vores erfaringer (Vedbæk Sportsdykkerklub) med 4 bladet propel af kulfiber
er blandede.

På papiret er det smart at kunne justere stigningen og nøjes med at udskifte
et enkelt blad hvis man påsejler en sten. Det har i praksis været svært at
konstatere nogen væsentlig forskel ved justering af stigningen. Vi oplevede
væsentligt besvær ved at komme på plan med 8 dykkere i en 6m RIB. Motoren
sejtrækkede og det var ikke muligt at få nok omdrejninger på (vi har en 115
Hk 4-takter). Efter at vi skiftede tilbage til den oprindelige 3-bladede
propel i alu, tager motoren 4-500 omdrejninger ekstra når vi skal op på
plan.

Vi konkluderede at den 4-bladede propel ikke er stærk nok til 115 HK (uagtet
at specifikationerne siger ok) og at bladene giver efter når vi giver gas.
Vi har i øvrigt også revet notgangene af i kulfiberpropelen i forbindelse
med lån af båden til speedbådskursus, så noget tyder på at de er for klejnt
dimensioneret.

Jeg er ikke ekspert, men jeg vil gætte på at arealet af propelbladene er det
der afgør hvor meget tryk en propel kan give i vandet. Jeg vil umiddelbart
vurdere at vores 3-bladede har mindst lige så stort areal som den aflagte
4-bladede. De fire blade giver måske endda mere modstand i vandet.

Den bedste løsning er nok at se hvad andre klubber sejler med og lave en
aftale med en bådpusher om at afprøve nogle forskellige propeller.

/Allan Norsk

Fra : JL

Dato : 26-05-08 14:16

Hej,

On 26 Maj, 17:41, "Allan Norsk" <allan_norskSLETDE...@hotmail.com>
wrote:
> Den bedste løsning er nok at se hvad andre klubber sejler med og lave en
> aftale med en bådpusher om at afprøve nogle forskellige propeller.

Jeg havde nu ikke overvejet at det skulle være en med variabel pitch
men det er selvfølgelig meget rart at høre om jeres erfaringer.