Alanya. Anbefalinger?
Fra : jim

Dato : 15-05-08 12:51

Har læst de gamle indlæg om dykning i Alanya. Nogen nyere erfaringer
med dive-centrene dernede? Er ny OWD, så jeg skal ikke ind i grotter
eller andet farligt.

/jim

Fra : Lars Skov

Dato : 15-05-08 14:06

Hejsa

> Har læst de gamle indlæg om dykning i Alanya. Nogen nyere erfaringer
> med dive-centrene dernede? Er ny OWD, så jeg skal ikke ind i grotter
> eller andet farligt.

Jeg har selv dykket dernede som rimelig ny, og der er nu ikke noget
farligt ved den lukkede grotte de har dernede. Den er ca. 10 meter
dyb, luft i 'hulen' og man kan altid se (lyset fra) udgangen. Men det
kræver at man har rimelig styr på opdriften for at det er sjovt.

Ellers er der masser af sjove naturdyk dernede. Endvidere findes der 2
vrag - men de ligger begget på ca. 30 meter, så her vil jeg nok
anbefale Advanced Open Water.

Dolphin Dive brændte mig desværre af da jeg var dernede december 2006,
men de var flinke til at skaffe mig en aftale med http://www.magicdive.com/.
Jeg dykkede også en enkelt gang med Active Divers, men jeg syntes ikke
om den Divemaster jeg dykke med.

Mvh
Lars Skov

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-08 08:58

Lars Skov wrote:
> Er ny OWD, så jeg skal ikke ind i grotter
>
> Jeg har selv dykket dernede som rimelig ny, og der er nu ikke noget
> farligt ved den lukkede grotte de har dernede.

Men der findes grotte-kurser. Så man bør vel holde sig fra grotterne indtil
man har taget sådan et? Eller er det ok hvis det er sammen med en
dive-guide?

/jim

Fra : Lars Skov

Dato : 16-05-08 02:16

Hejsa

Nu er der tale om guidede dyk i en cavern og centrene skal have
tilladelse til i gå i den ene grotte der findes. De andre er halvåbne,
hvilket vil sige, at der altid er fri adgang til overfladen.

Jeg syntes måske at et Carvern kursus er lige i overkanten for at gå i
Rambo grotten, men det er jo selvfølgelig en personlig beslutning.

Langs borgen/klipperne ligger de bedste dyk i øvrigt omkring 10-15
meter.

Jeg har nogle videoer fra Alanya liggende på YouTube hvis du vil se
lidt på forhånd:

http://www.youtube.com/results?search_query=z6lsd+alanya

Mvh
Lars Skov

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-08 08:15

Lars Skov wrote:
> De andre er halvåbne,
> hvilket vil sige, at der altid er fri adgang til overfladen.

Ah. God info.

> Jeg syntes måske at et Carvern kursus er lige i overkanten for at gå i
> Rambo grotten, men det er jo selvfølgelig en personlig beslutning.

Har du selv taget et Cavern-kursus?

> Langs borgen/klipperne ligger de bedste dyk i øvrigt omkring 10-15
> meter.

Perfekt.

> Jeg har nogle videoer fra Alanya liggende på YouTube hvis du vil se
> lidt på forhånd:

Tak for hjælpen, Lars!

Jeg vil smutte forbi http://magicdive.com/index.html når jeg kommer derned
og se deres biks an, og høre hvordan de har det med at snakke engelsk.

/jim

Fra : Lars Skov

Dato : 19-05-08 01:25

Hejsa

> Har du selv taget et Cavern-kursus?

Nej, jeg ville egentligt gerne have en eller anden for form cave-
kursus, men jeg 'hader' tek-tendenser, så jeg skal lige aftale det med
mig selv først hehe.

> Jeg vil smutte forbihttp://magicdive.com/index.htmlnår jeg kommer derned
> og se deres biks an, og høre hvordan de har det med at snakke engelsk.

Jeg har aldrig set hans biks, da jeg dykkede uden for sæsonen og bare
blev hentet på hotellet. Han dykkede 5 dage med mig som eneste kunde
(ja, han er fleksibel). Han snakker udmærket engelsk.

Mvh
Lars Skov

Fra : jim

Dato : 11-07-08 04:08

Så kom jeg hjem igen. For hulen der er varmt i Alanya i juni .....

Var hos en lille lokal guide-biks og købte bådtur, vandlandstur og
dykning (med magic-dive). På båden var der et tysk ægtepar der styrede
dykningen. Der var en gruppe russiske dykkere, de andre var snorklere
eller prøvedykkere.

Tysker-Konen blev min buddy.

På sejlturen derudaf hev jeg min logbog frem og gennemgik diveplan og
spurgte til udstyr, lokation, maxdybde, tankstørrelse osv. Jeg blev
mere eller mindre affejet af manden, men konen gav ham en ordentlig
opsang, og så kørte det lidt mere "efter bogen" resten af turen.

For hulen der er varmt i Alanya i juni .....

Udstyret var godt nok noget gammelt skrammel. 5 mm klapbukser og
jakke. Lynlås-skyderen på jakken manglede "håndtaget" så den kunne
ikke låses og gled op efterhånden. Men det betød ikke noget mente hun..
Det er rigeligt varmt alligevel. (hun havde ret)

Det meste velcro på BCD'en kunne ikke "klistre" mere. Mundstykket på
"power-inflator" slangen manglede. Og nogle af spændestropperne gled
op efter man havde spændt dem. Men så spændte man blot lidt ekstra i
den anden side/ende, så det sad ordentligt fast alligevel.

Men regulatorerne var fine på både den almindelige og ekstra-fidusen.

Selv om båden var fin overdækket så man var i skygge var jeg alligevel
ved at koge da jeg endelig havde fået alt grejet på.
For hulen der er varmt i Alanya i juni .....

Nå men i vandet kom vi da. Vandet var klart og sigtbarheden var fin
fin. Men som der tidligere er én der har skrevet: Tyrkerne må være
meget glade for fisk. For de har spist dem allesammen

Nej, lidt fisk var der da. Men jeg tog mit OWD på Margarita hvor
vandet vrimlede med liv, så det var en lidt flad fornemmelse denne
gang. Specielt fordi der på Margarita var så mange farvestrålende
koraller, hvor der her kun var gråt sand og grå klipper, og gråbrune
vægge. Kun få steder sad der en koral og viftede med fimrehårene. Hun
kendte så en revne hvor der altid sad en håndfuld klovnefisk (lignede
de). Det var nu meget sjovt at svømme derhen og stikke hovedet ind i
deres lille gemmehul.

Det var så meningen vi skulle hen til grotten, men da vi var næsten
derhenne, begyndte jeg at stige opad. Så lukkede jeg lidt luft ud og
kom nedad igen. For hurtigt. Og pumpede lidt luft i. Og lidt mere. Og
begyndte så at stige igen. Og da jeg endelig var færdig med at lege
yoyo, var der ikke oceaner af luft tilbage i flasken, så vi vendte om
igen og påbegyndte tilbageturen.

Derefter var der frokost og pause. Ny svedetur (for hulen der er varmt
i Alanya i juni .....), og så i baljen igen.

Så det blev ikke den helt store naturoplevelse, men jeg fik da noget
træning.

/jima

Fra : Lars Skov

Dato : 12-07-08 03:27

Hejsa

> Så kom jeg hjem igen. For hulen der er varmt i Alanya i juni .....

Helt sikkert. Er også selv lige kommet hjem dernede fra...

> [...]
> dykning (med magic-dive). På båden var der et tysk ægtepar der styrede
> dykningen. Der var en gruppe russiske dykkere, de andre var snorklere

Hmm, så har vi da været lidt uheldige ikke at støde ind i hinanden
Jeg har været på båden hveranden dag de sidste 2 uger uden at møde
dig

> Tysker-Konen blev min buddy.

Også kaldet Martina

> [...]
> mere eller mindre affejet af manden, men konen gav ham en ordentlig
> opsang, og så kørte det lidt mere "efter bogen" resten af turen.

Det er så Erol - han er en fandens karl, men som alle os andre, under
måtten...

> For hulen der er varmt i Alanya i juni .....

Yup...

> Udstyret var godt nok noget gammelt skrammel. 5 mm klapbukser og

Det er det desværre hos de fleste dykkercentre dernede... Så derfor
slæber jeg også mit eget med...

> Selv om båden var fin overdækket så man var i skygge var jeg alligevel
> ved at koge da jeg endelig havde fået alt grejet på.
> For hulen der er varmt i Alanya i juni .....

Yup... Men det er godt at vandet køler lidt.

> Nå men i vandet kom vi da. Vandet var klart og sigtbarheden var fin
> fin. Men som der tidligere er én der har skrevet: Tyrkerne må være
> meget glade for fisk. For de har spist dem allesammen

Det svinger nu meget med antallet af fisk. Jeg tror du har været lidt
uheldig. Der er kommet flere og flere 'småfisk' de sidste år, og i år
mødte jeg da en stime med omkring 10.000 'sølvdimser' på ca. 15-20 cm..
Syntes jo at de skulle hedde Dorados, men Google siger at jeg tager
fejl.

Mvh
Lars Skov