SNMP på IBM Remote Supervisor Adapter II
Fra : Hans

Dato : 16-05-08 08:53

Er der nogen der har erfaring med subject?

Når jeg tager følgende snmpwalk, får jeg ikke ret mange oplsyninger:

[root@srv ~]# snmpwalk -v1 -c public my-rsa
SNMPv2-MIB::sysDescr.0 = STRING: IBM Remote Supervisor Adapter II
SNMPv2-MIB::sysObjectID.0 = OID: SNMPv2-SMI::enterprises.2.6.158.4
DISMAN-EVENT-MIB::sysUpTimeInstance = Timeticks: (5670035) 15:45:00.35
SNMPv2-MIB::sysContact.0 = STRING: IT department
SNMPv2-MIB::sysName.0 = STRING: IBM Remote Supervisor Adapter
II--123.321.123.321
SNMPv2-MIB::sysLocation.0 = STRING: DK
SNMPv2-MIB::sysServices.0 = INTEGER: 31

Det ér naturligvis enablet på RSA'en. Ovenstående skriver, at det er SNMP v2
men tager jeg en snmpwalk med dét får jeg:

[root@srv ~]# snmpwalk -v2c -c public my-rsa
Timeout: No Response from my-rsa

Jeg er interesseret i at måle temperaturen.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 09:04

Hans wrote:
> Jeg er interesseret i at måle temperaturen.

Kan du ikke bruge IPMI?

# /usr/bin/ipmitool sdr|fgrep deg
Ambient Temp | 33 degrees C | ok
Memory Temp | 70 degrees C | ok

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 09:12

> Kan du ikke bruge IPMI?
>
> # /usr/bin/ipmitool sdr|fgrep deg
> Ambient Temp | 33 degrees C | ok
> Memory Temp | 70 degrees C | ok

Nej:

[root@srv ~]# ipmitool sdr
Could not open device at /dev/ipmi0 or /dev/ipmi/0 or /dev/ipmidev/0: No
such file or directory
Get Device ID command failed
Unable to open SDR for reading

Det er på en IBM server og dér køre lm_sensors ikke (og heller ikke smartd).

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 09:39

Hans wrote:
> Could not open device at /dev/ipmi0 or /dev/ipmi/0 or /dev/ipmidev/0: No
> such file or directory

Du har nok ikke IPMI installeret og startet.

På en Centos 5.1 har jeg OpenIPMI og OpenIPMI-tools
installeret og sat den til at loade ved boot vha.

chkconfig ipmi on

BigBrother overvåger så temperatur og RAID vha.
ipmi og arcconf kald.

Det er på X3500 maskiner.

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 09:43

> Du har nok ikke IPMI installeret og startet.
[CUT]

Helt korrekt - den var ikke startet.

[root@srv ~]# ipmitool sdr
Fan 1 Tach | disabled | ns
Fan 2 Tach | disabled | ns
Fan 3 Tach | 8250 RPM | ok
Fan 4 Tach | 7200 RPM | ok
Fan 5 Tach | 7425 RPM | ok
Fan 6 Tach | 6000 RPM | ok
[CUT]

Mange tak Mogens - du har reddet min dag (eller i hvert fald gjort den noget
nemmere)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 09:54

Hans wrote:
> Mange tak Mogens - du har reddet min dag (eller i hvert fald gjort den noget
> nemmere)

Så har du måske fundet ud af hvordan man får Remote Console'en
igennem VPN?

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 10:06

> Så har du måske fundet ud af hvordan man får Remote Console'en
> igennem VPN?

Ikke forstået?

Jeg kan godt logge på VPN og remote control serverene. Jeg er dog bare ret
irriteret på RSA'en for nogle gange virker remote control og andre gange gør
det ikke (skærmen er bare sort). Jeg tror det har noget med Java versionen
at gøre men typisk hjælper det at restart RSA'en. Så jeg er ikke så
imponeret over dens stabilitet.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 10:16

Hans wrote:

> [...]
> irriteret på RSA'en for nogle gange virker remote control og andre gange gør

Det er det, der er mit problem.

Jeg får altid sort skærm via VPN.

Altså hvis jeg har en bærbar og sætter den til
nettet uden VPN virker det fint. Er det udefra
via VPN - sort skærm. Så er det næppe et java
versionsproblem.

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 11:28

> [...]
>
> Altså hvis jeg har en bærbar og sætter den til
> nettet uden VPN virker det fint. Er det udefra
> via VPN - sort skærm. Så er det næppe et java

Sådan oplever jeg det ikke - nogle gange kan jeg heller ikke se skærmen på
lokalnet og andre gange virker det fint via remote, så det er meget
tilfældigt. Så piller jeg nogle gange lidt ved min Java (nedgradere) og
andre gange skal man bare restarte RSA'en.

IBM er også ret hurtige til at melde fejl. F.eks. har vi flere servere som
kun har én PSU men alligevel melder den, at PSU2 ikke har strøm. Hmm.. klart
nok!
Så med IBM har man også sagt hyppige BIOS/RSA opdateringer (med reboot til
følge) og det er en stor fejl synes jeg. Derfor overvejer jeg HP istedet men
jeg ved ikke om de er bedre og mere stabile.

Men nu nærmer vi os vist mere dk.edb.hardware.server

FUT: dk.edb.hardware.server

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 09:09

Hans wrote:
> Jeg er interesseret i at måle temperaturen.

Hvis du vil bruge SNMP, kan du prøve at walk'e

snmpwalk -v 1 -c public -m ALL -Cc rsa-name
..iso.org.dod.internet.private.enterprises

(det er én linie).

Jeg får bl.a.:

RSA-MIB::memAreaTemp.0 = STRING: " 70.00 Centigrade"
RSA-MIB::systemAmbientTemp.0 = STRING: " 32.00 Centigrade"
RSA-MIB::generalTempThresholdEntryCurrentValue.5 = STRING: " 32.00
Centigrade"
RSA-MIB::generalTempThresholdEntryCurrentValue.6 = STRING: " 70.00
Centigrade"
RSA-MIB::generalTempThresholdEntryHardShutdownValue.5 = STRING: " 65.00
Centigrade"
RSA-MIB::generalTempThresholdEntryHardShutdownValue.6 = STRING: " 125.00
Centigrade"
RSA-MIB::generalTempThresholdEntryWarningValue.5 = STRING: " 55.00
Centigrade"
RSA-MIB::generalTempThresholdEntryWarningValue.6 = STRING: " 120.00
Centigrade"

Når man bare walk'er fra roden får man ikke enterprise
MIB's med.

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 09:23

> Hvis du vil bruge SNMP, kan du prøve at walk'e
>
> snmpwalk -v 1 -c public -m ALL -Cc rsa-name
> .iso.org.dod.internet.private.enterprises
[CUT]

Ahh ja, det kan jeg godt se - nu kommer der pludselig en masse brugbar
information.

Jeg forstår bare ikke hvad .iso.org... betyder?
Hvis jeg f.eks. har denne linie:

snmpwalk -v1 -m ALL -c public my-rsa .
(altså med et punktum til sidst)

... så får jeg samme info som med .iso.org.dod.internet.private.enterprises?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 09:41

Hans wrote:
> Jeg forstår bare ikke hvad .iso.org... betyder?

Det gør jeg heller ikke - men det virker.

> Hvis jeg f.eks. har denne linie:
>
> snmpwalk -v1 -m ALL -c public my-rsa .
> (altså med et punktum til sidst)
>
> .. så får jeg samme info som med .iso.org.dod.internet.private.enterprises?

Prøv det. Hvis ikke - så nej.

De der private.enterprises skal man vist bede om explicit.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 16-05-08 10:45

Hans <hrik@gmail.remove.com> wrote:
> [...]

> Det er naturligvis enablet på RSA'en. Ovenstående skriver, at det er SNMP v2
> men tager jeg en snmpwalk med det får jeg:

Der er ikke noget i ovenstående der siger at din device forstår SNMPv2,
det siger bare at du på din lokale maskine har brugt SNMPv2 MIB filerne
til at fortolke de numeriske OID'er der står i SNMP pakkerne. Og OID'erne
er de samme uanset SNMP versionen.

Man kan kune test om der er støtte for en vilkårlig SNMP version ved at
prøve - som du også har fundet ud af.

Og så skal man i visse (ældre) versioner af Net-SNMP eksplicit bede om
det hvis man vil have OID'er der ligger udenfor mib-2

En bedre walk er "snmpwalk -v1 -c public my-rsa 1" for at få det hele med

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 11:30

> En bedre walk er "snmpwalk -v1 -c public my-rsa 1" for at få det hele med

Hvad betyder 1? At den skal tage alt i SNMP v1?

Fra : Niels Baggesen

Dato : 16-05-08 13:01

> Hvad betyder 1? At den skal tage alt i SNMP v1?

Nej, det har intet med SNMP versioner at gøre. Det betyder: tag alle
OID'er der starter med 1 (og det gør alle OID'er)

Når du for eksempel ser SNMPv2-MIB::sysDescr.0 så er det det symbolske
navn for 1.3.6.1.2.1.1.1.0 som også kan oversættes til
iso.org.dod.internet.mgmt.mib-2.system.sysDescr.0 (der fik du også det iso
du spurgte til tidligere)

Godt nok står S i SNMP for Simple, men det betyder ikke at det er
simpelt at forstå (men simpelt at implementere på devicen).

/Niels

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 13:26

> Nej, det har intet med SNMP versioner at gøre. Det betyder: tag alle
> OID'er der starter med 1 (og det gør alle OID'er)

Okay, så er jeg med - tak.

Fra : Lars Christensen

Dato : 17-05-08 22:01

nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) wrote in

> Nej, det har intet med SNMP versioner at gøre. Det betyder: tag alle
> OID'er der starter med 1 (og det gør alle OID'er)

Hov, der er da vist lige en basal ting omkring SNMPwalk, som Niels ikke
helt har styr på...

USAGE: snmpwalk [OPTIONS] AGENT [OID]

Version: 5.1.2
Web: http://www.net-snmp.org/
Email: net-snmp-coders@lists.sourceforge.net

-h, --help display this help message
-H display configuration file directives understood
-v 1|2c|3 specifies SNMP version to use

-v betyder ganske rigtigt, at der er tale om SNMP version 1, 2c eller 3,
og ikke som Niels skriver, at det er det første ciffer i OID'en.

mvh
Lars

Fra : Niels Baggesen

Dato : 19-05-08 06:02

Lars Christensen <you-dont-wanna-know@your-face.ddd> wrote:
> nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) wrote in

> Hov, der er da vist lige en basal ting omkring SNMPwalk, som Niels ikke
> helt har styr p?...

Vi snakker om det sidste 1 i kommandoen, ikke det der står lige efter -v

(og jo, jeg har styr på Net-SNMPi - selvom det er et par år siden jeg
var rigtig aktiv der)

/Niels

Fra : Lars Christensen

Dato : 19-05-08 07:07

nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) wrote in news:l6e7g5-aka.ln1
@pc769.sb.statsbiblioteket.dk:

> Vi snakker om det sidste 1 i kommandoen, ikke det der står lige efter -
>
> (og jo, jeg har styr på Net-SNMPi - selvom det er et par år siden jeg
> var rigtig aktiv der)

DOH!!!!!

Havde sgu ikke lige set det sidste 1...

Sorry..