Tar og multiple tapes
Fra : Hans

Dato : 15-05-08 16:38

Jeg synes at mangle forståelse for hvordan man får dette til at fungere på
RHEL4.

Hvis jeg har et arkiv som skal på bånd og der f.eks. skal 3 bånd til, vil
jeg gerne have en liste over hvad der ligger på hvert bånd. Som jeg har
gjort det p.t. har jeg redirectet console over i en fil, men det giver alt i
én fil samt alt hvad man ser på skærmen (f.eks. når man skal skifte bånd).

Er der nogen der har nogle klare eksempler på hvordan det kan løses?

Dette er min nuværende idé:

script.sh:
now=date +"%Y%m%d-%H%M-%A"
tar -cvvM --rsh-command=/usr/bin/rsh --new-volume-script=/change_tape.sh -f
srv:/dev/st0 . | tee /monthly_console_$now.log

change_tape.sh:
rsh srv mt -f /dev/st0 rewoffl
mail -s "Please change tape" $USER
echo "(c) I have put in a new tape - continue"
echo "(q) Stop this operation and quit!"
while [[ "$choice" != "c" && "$choice" != "q" ]]
do
echo -n "Your command: "
read -e choice
done
if [ "$choice" == "c" ]; then
exit 0
fi
if [ "$choice" == "q" ]; then
echo "Quitting!"
exit -1
fi

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-05-08 18:36

I dk.edb.system.unix, skrev Hans:
> Jeg synes at mangle forståelse for hvordan man får dette til at fungere på
> RHEL4.

Jeg ville anbefale dig at kigge på et stykke software til netop denne
slags ting. Eksempelvis http://www.bacula.org/ Så får du en mail når der
skal "Manual intervention" til.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 08:32

> Jeg ville anbefale dig at kigge på et stykke software til netop denne
> slags ting. Eksempelvis http://www.bacula.org/ Så får du en mail når der
> skal "Manual intervention" til.

Jeg vil ikke have blandet 3. parts programmer ind i det - de normale
kommandoer (tar) må være tilstrækkeligt.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 07:24

Hans wrote:
> [...]
> én fil samt alt hvad man ser på skærmen (f.eks. når man skal skifte bånd).

Kan du ikke bare søge efter "(c) I have put..." i din
logfil? Det er vel et mærke for hver tapeskift?

Så skal du restore filen /whatever/gulerod.dat kan du finde den
i logfilen, søge tilbage til start og tælle antallet af "(c) I have...",
lægge én til, og det giver dig så båndnummeret på hvor filen findes.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 08:31

> Kan du ikke bare søge efter "(c) I have put..." i din
> logfil? Det er vel et mærke for hver tapeskift?

Ja, det er et mærke for hver tapeskift men bestemt ikke nemt for brugerne.
Endvidere er det ikke så nemt at verificére båndet bagefter, når der står
konsol-tekst midt i det hele (svært at lave en diff).

Nej, det bør være ét tape, én fil - hvis muligt.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-05-08 08:50

Hans wrote:
> Nej, det bør være ét tape, én fil - hvis muligt.

Så kan du jo splitte logfilen op ved hvert skillemærke.

Fra : Hans

Dato : 16-05-08 08:54

> Så kan du jo splitte logfilen op ved hvert skillemærke.

Efterbehandling = der kan opstå fejl.

Kan tar ikke gøre det selv?