MS Windows
briani 27239
Uheld: Skærmen "vender forkert" HJÆLP!
Fra : Kåre

Dato : 23-05-08 19:24

Sønnike har pillet godt og grundigt ved min kones computer.
Så nu vender skærmen forkert. Dvs. at hele skrivebordet og alle programmer
er vendt 90 grader. Man skal faktisk vende skærmen om på siden for at se det
rigtigt...

Knægten er 5 og aner intet om hvordan han gjorde.

Hvordan får jeg den vendt igen?

pft
Kåre

Fra : mogens

Dato : 23-05-08 12:40

>Hvordan får jeg den vendt igen?

Jeg mener ikke der findes en sådan indstilling i Windows. Men visse
skærmkort har sådan en funktion. Prøv at se om ikke skærmkortet har en
applet i Kontrolpanel. F.eks. har visse NVidia-kort et NVidia Control
Panel. Hvis man åbner dette og vælger indstillinger for Skærm, så får
man en mulighed for at rotere skærmbilledet og resten er
selvforklarende.

Lad være med at lade 5-årige lege med computeren hvis der er vigtige
data på - de er tilfredse med legetøj de kan magte.

Hilsen Mogens

Fra : Kåre

Dato : 23-05-08 20:13

"mogens" <langballe75@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Lad være med at lade 5-årige lege med computeren hvis der er vigtige
data på - de er tilfredse med legetøj de kan magte.

---------------------------------------
Genialt, tak! Jeg fandt det, og det er tilbage til normalt igen.
Men der må åbenbart findes en genvej til den funktion, siden knægten har
fået det aktiveret mens han spillede Bamse og Kylling...

Kåre

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-08 20:21

Hej Kåre, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Men der må åbenbart findes en genvej til den funktion, siden
> knægten har fået det aktiveret mens han spillede Bamse og
> Kylling...

Bl.a. mit ATI-kort (dvs. selvfølgeligt dets software) har et ikon i
proceslinjen. Højreklikker man på det kan bl.a. finde en flyvudmenu
mht. rotering af skærmbillede.

Har din kones noget lignende ville det nærmest være et mirakel, hvis
han ikke var kommet til at klikke på noget sådant

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-05-08 20:23

"Kåre" skrev i en meddelelse:
> [...]

Løsningen er lidt afhængig af dit grafikkort - men det er typisk noget
med holde en kombination af SHIFT/CTRL/ALT nede samtidig med at du
trykker på en af piletasterne - og skærmbilledet vil så vende den vej
pilen peger.

Jan

Fra : Dr.Xerox

Dato : 23-05-08 22:17

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse news:48370aa4$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> rigtigt...
>
> Knægten er 5 og aner intet om hvordan han gjorde.

Har du prøver en systemgendannelse til før Sønniken kom på besøg.

Fra : emj

Dato : 24-05-08 01:32

Kåre skrev:

>Hvordan får jeg den vendt igen?

Hvis du anvender windows XP kan du gøre det sådan:

Default Screen Rotation Keystrokes
CTRL-ALT-Up Arrow - 0 degrees rotation (Normal landscape mode)
CTRL-ALT-Left Arrow - Rotate 90 degrees left (Portrait mode)
CTRL-ALT-Right Arrow - Rotate 90 degrees right
CTRL-ALT-Down Arrow - Rotate 180 degrees

Hilsen emj

Fra : CanonBonke

Dato : 25-05-08 08:28

> [...]
for at se det
| rigtigt...
|
| Knægten er 5 og aner intet om hvordan han gjorde.

Hos mig er der muligheden, ved højreklik på skrivebordet, NVIDIA
display, at få en masse muligheder for indstilling af
skærmegenskaber, herunder rotation i alle afskygninger.
mvh Knud

Fra : Kåre

Dato : 25-05-08 11:06

"CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> display, at få en masse muligheder for indstilling af
> skærmegenskaber, herunder rotation i alle afskygninger.

Jeg har fanget den, og nogenlunde som du beskriver.
Bortset fra at det er et Intel grafik kort/driver jeg skulle finde.

Tak for al hjælp, konen er glad igen

Kåre

Fra : CanonBonke

Dato : 25-05-08 13:59

| Jeg har fanget den, og nogenlunde som du beskriver.
| Bortset fra at det er et Intel grafik kort/driver jeg skulle
> [...]

En glad kone er guld værd
Knud