MS Windows
briani 27239
Backup af 1 Tb
Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 07:26

Hvordan tager jeg billigst og nemmest en backup af en ekstern harddisk på 1
Tb?
DVD, bånd eller en anden disk? Det er filer på 20 Mb til 1 Gb pr. stk.
Disken har eSATA, Firewire 400 og USB2.

Mvh Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 08:00

Jørgen wrote:
> Hvordan tager jeg billigst og nemmest en backup af en ekstern
> harddisk på 1 Tb?
> DVD, bånd eller en anden disk? Det er filer på 20 Mb til 1 Gb pr. stk.
> Disken har eSATA, Firewire 400 og USB2.

Jeg tror at jeg vælger en 3,5" intern harddisk som tilsluttes eksternt. Der
er SATA-stik på bagsiden af kabinettet, så jeg mangler kun et strømstik.
Det billigste må være en Samsung F1 disk på 750 Gb SATA til 651 kr.
Så kan 1 Tb nok lige være derpå når det komprimeres.

Mvh Jørgen

Fra : fix

Dato : 22-05-08 11:12

Jørgen wrote:

> [...]
> eksternt. Der er SATA-stik på bagsiden af kabinettet, så jeg mangler
> kun et strømstik. Det billigste må være en Samsung F1 disk på 750 Gb

Den var smuttet - jeg tror det skyldes "tror"

> Så kan 1 Tb nok lige være derpå når det komprimeres.

Vær opmærksom på om dine data i forvejen er komprimeret. Du vinder ikke
meget ved at komprimere flach, mp3, mpg eller xvid!

finn

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 12:44

fix wrote:
> Vær opmærksom på om dine data i forvejen er komprimeret. Du vinder
> ikke meget ved at komprimere flach, mp3, mpg eller xvid!

I know. Det er ren wave, så no problem.

Fra : fix

Dato : 21-05-08 09:25

Jørgen wrote:
> [...]
> harddisk på 1 Tb?
> DVD, bånd eller en anden disk? Det er filer på 20 Mb til 1 Gb pr. stk.

Det afhænger enormt af dit behov for sikkerhed.
Som basis skal du jo have mindst samme plads + ekstra for at have backup.
Hvis du skal være sikker, skal du også have flere generationer (her
foretrækker jeg tape) - liggende andetsted end serveren.

Hvis det bare er "hobby" og tv/film, er den billigste løsning nok en
raid-løsning.- den har jeg valgt

finn

Fra : fakeadresse

Dato : 21-05-08 09:45

> Hvis du skal være sikker, skal du også have flere generationer
> (her foretrækker jeg tape) - liggende andetsted end serveren.

Overvej måske online-backup - der var for nogle måneder siden en
længere tråd i foto-gruppen om dette emne - værd at voerveje, men
prisen er måske høj hvis du er proff. ellers er det sølle 25 kr
pr måned og det kører automatisk i baggrunden - den første backup
er dog noget omfattende og tager vel en halv madpakke at få på
plads, men ellers et godt system

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 12:20

fakeadresse wrote:

> [...]
> pr måned og det kører automatisk i baggrunden - den første backup
> er dog noget omfattende og tager vel en halv madpakke at få på

Overførelsen af 1TB grandfather-data med en normal hjemme-ADSL
forbindelse er ikke realistisk.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-05-08 17:25

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i meddelelsen

> Overførelsen af 1TB grandfather-data med en normal hjemme-ADSL forbindelse
> er ikke realistisk.

Herregud. Med en 8 Mbit-forbindelse tager det da kun 11 døgn og 14 timer. =)

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 18:16

Philip Nunnegaard wrote:
> Herregud. Med en 8 Mbit-forbindelse tager det da kun 11 døgn og 14
> timer. =)

Og jeg har kun 1 Mbit upload, og så tager det 88 døgn? Og jeg tager backup
hver 14. dag hehe

Fra : fakeadresse

Dato : 21-05-08 18:18

"Jørgen" <-> skrev i meddelelsen

> Og jeg har kun 1 Mbit upload, og så tager det 88 døgn? Og jeg
> tager backup hver 14. dag hehe

jeg er nu ellers god til ironi, men et her fattede jeg så
ikke.......

er det godt eller skidt?

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 08:28

fakeadresse wrote:
> jeg er nu ellers god til ironi, men et her fattede jeg så
> ikke.......
>
> er det godt eller skidt?

Jeg synes ikke at 1½ måneds (88 dage) konstant upload er nogen option for
mig
Og hvis der er stor udskiftning i de filer der skal tages backup af, så
kommer det til at tage for meget tid fremover. Hvis det tager 88 dage at
tage backup af 1 Tb, og jeg tager backup hver 14. dag? Kan du nu se ironien?

Mvh Jørgen

Fra : fix

Dato : 22-05-08 08:38

Jørgen wrote:

> [...]
> så kommer det til at tage for meget tid fremover. Hvis det tager 88
> dage at tage backup af 1 Tb, og jeg tager backup hver 14. dag? Kan du

Vi er da spændte på hvilken løsning du så vælger
- men rigtige mænd tager ikke backup. Vi græder bare lidt oftere!

finn

Fra : fakeadresse

Dato : 22-05-08 10:15

"fix" <fix@faxe.dk> skrev

> - men rigtige mænd tager ikke backup. Vi græder bare lidt
> oftere!
>
> finn

jo tak skæbne!! Har man først een gang mistet en hulens masse
data og endda manglede stumper af disse data i laaang tid
(uger/måneder) og der endda var en næsten færdig eksamensopgave
på uni. blandt det manglende så tuder man oprigtigt.

OK. Opgaven blev reddet da den stortudene ungersvend desperat
kontaktede mig og vi så måtte i gang med noget recovery.

Det endte, næsten, lykkeligt.

Nu er han blevet helt hysterisk med at tage backup - næsten for
meget vil jeg sige.........

Og hvorfor har jeg selv så online backup - jo, det fik jeg den
dag jeg tabte min ext. hdd fra det øverste trin på trappen og den
røg ud til alle sider. Da jeg satte den til puteren sagde den som
en gammel grøn Lada med slok i differentialen - puha det var
slemt.

Den var tilsluttet et recoveryprogram i flere dage og jeg reddede
da osse en del, men måtte på loftet efter gamle disketter og
hjemmebrændte cd'ere for at få det meste på plads. Derfor
online-backup i øvrigt - osse hvis huset brænder, for så kan jeg
ikke gå på loftet og redde stumperne

Fra : fakeadresse

Dato : 22-05-08 10:17

"fakeadresse" <fakeadresse@fakeadresse.fakeadresse> skrev i
meddelelsen
> [...]
> Derfor online-backup i øvrigt - osse hvis huset brænder, for så
> kan jeg ikke gå på loftet og redde stumperne

jeg kan forresten tilføje at gamle cd'ere ikke virker sådan bare
lige........

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 11:05

fix wrote:
> Vi er da spændte på hvilken løsning du så vælger

Se mit indlæg d. 21/5 kl. 9.00

Fra : fakeadresse

Dato : 22-05-08 08:35

"Jørgen" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis det tager 88 dage at tage backup af 1 Tb, og jeg tager
> backup hver 14. dag? Kan du nu se ironien?

jemen det er kun første gang det tager 88 dage..... men ok - det
er da osse en slags tid

men når først "initial-backuppen" er på plads, er det jo kun
ændringer der skal uploades - men igen - er disse filer så nogle
store krabater, så tager det jo igen en rum tid, såeh....?

Fra : fakeadresse

Dato : 21-05-08 18:15

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i meddelelsen

> Herregud. Med en 8 Mbit-forbindelse tager det da kun 11 døgn og
> 14 timer. =)

jovist, men så tager det kun nogle få øjeblikker fremover.......

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 22:53

Philip Nunnegaard wrote:
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i meddelelsen

> Herregud. Med en 8 Mbit-forbindelse tager det da kun 11 døgn og 14
> timer. =)

8mbit upload på en ADSL ?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-05-08 06:14

> 8mbit upload på en ADSL ?

Næh. Download.
Først da jeg havde trykket "send", kom jeg i tanke om at det jo måtte være
min uploadhastighed der talte: 512 kbit/s. (I øvrigt har jeg kun 6 Mbit
download.)

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 13:12

Philip Nunnegaard wrote:
> [...]
> Først da jeg havde trykket "send", kom jeg i tanke om at det jo måtte
> være min uploadhastighed der talte: 512 kbit/s. (I øvrigt har jeg kun 6

Godt... prøv at beregne tallet 1TB op mod en 512Kbit/sek linie så... du
vil hurtigt se at on-line backup af 1TB ikke er realistisk... og de 88
dage der er nævnt andetsteds, det er et rent teoretisk tal og vil IKKE
holde stik i virkeligheden.

Spørger bør, hvis han vil bruge on-line backup: hvilket jeg synes er en
fremragende idé kontakte nogle danske OB udbydere og høre om han kan
lave et walk-in med de første data, derefter er det formentligt
udemærket realistisk at tage forever-incremental backup.

Spørger er velkommen til at kontakte mig på mail hvis han ønsker
pointers, jeg vil ikke reklamere herinde.

Fra : fix

Dato : 22-05-08 14:51

> [...]
> kan lave et walk-in med de første data, derefter er det formentligt
> udemærket realistisk at tage forever-incremental backup.

Han skal vel også sikre sig den anden vej!

At få 1 Tb tilbage, selv over en 10Mb linie kunne jeg godt forestille mig
kunne give problemer.

finn

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-05-08 16:45

fix wrote:
> Han skal vel også sikre sig den anden vej!
>
> At få 1 Tb tilbage, selv over en 10Mb linie kunne jeg godt forestille mig
> kunne give problemer.

Nogensinde hørt om at kunne "resume" (fortsætte hvor man stoppede) et download?

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 17:03

Jens C. Hansen wrote:

> Nogensinde hørt om at kunne "resume" (fortsætte hvor man stoppede) et
> download?

Alt efter hvilken software udbyderen bruger kan man prioritere data
sådan at man får et working-set ned ASAP det er heller ikke uhørt at man
kan få hentet/bragt data ud fysisk. et Working-Set kan brugeren kun
afgøre hvor meget fylder, men en 10/20 mbit adsl kan alligevel hente en
anseelig mængde data på et par timer.

Fra : fix

Dato : 22-05-08 17:06

Jens C. Hansen wrote:

> Nogensinde hørt om at kunne "resume" (fortsætte hvor man stoppede) et
> download?

Jada. Men de fleste har meget travlt med at få en backup tilbage i tilfælde
af nedbrud.
Jeg har ikke regnet på 1 Tb over 10 Mb- effektivt sikkert max omkring 7Mb.
måske en tør give et bud?

finn

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-05-08 17:22

fix wrote:
> Jada. Men de fleste har meget travlt med at få en backup tilbage i tilfælde
> af nedbrud.

Hvis man har valgt online backup, så er man jo også selv ude om at det tager lang tid at hente det hele igen, når vi snakker så stor en datamængde.

> Jeg har ikke regnet på 1 Tb over 10 Mb- effektivt sikkert max omkring 7Mb.

... forudsat at man har brug for det hele i løbet af kort tid.