MS Windows
briani 27239
Problem med æ ø og å.
Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 17-05-08 14:58

Hvis jeg scanner en sub-fil til .srt tekstfil som åbnes i Notepad så har den
flotte æ-ø-å!

I samme øjeblik jeg overfører tekkstfilen til Wordpad for eksempel så
forsvinder æ-ø-å og jeg får nogle tegn der ligner strittende flueben i
stedet for??

HJÆLP! Hvordan beholder jeg tegnene så æøå bliver ved at være der uansét
hvilket program der åbner det?

Når jeg foreksempel loader.srt filen i subtitle workshop-Vips! så forsvinder
æ-ø-å og de skide flueben ødelægger hele tegningen? Hvad kan jeg gøre?

Maskinen er Vista Home Premium og hele layoutet er dansk.

Jeg håber på svar-jeg håber virkelig.

Hilsen
Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-05-08 18:07

Kopier teksten i Notepad og paste den ind i det program du ønsker.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 18-05-08 09:48

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> Kopier teksten i Notepad og paste den ind i det program du ønsker.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.
Det skal du have så mange tak for. I owe You one!
Det var ikke så helt enkelt idet jeg ikke kunne kopiere og sætte ind i
Subtitle Workstation. Programmet gik simpelt hen ned!

Men jeg kunne i Wordpad! Når jeg så gemte -txt-en som txt en gang til, så
beholdt den æøå når den blev importeret i Subtitle Workstation.

Hvordan det hænger sammen kunne jeg godt lide at vide. Ved du det?

Hilsen
jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-05-08 15:17

Et spørgsmål om tegnsæt. Oprindeligt var det formentligt i UNICODE men
Notepad laver det om til ANSI.
Subtitle forstår tilsyneladende ikke Unicode så derfor blev ÆØÅ
forkert oversat.
Du kan finde mere om tegnsæt med en Google søgning. Det vil være for
omfattende for mig at komme ind på her.

Regards Jens Peter Karlsen.