MS Windows
briani 27239
XP og Win95 på samme pc?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-05-08 00:09

Kan man installere Windows95 på en XP Home Edition-maskine - og skal
Win95 i givet fald have et drev for sig selv?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-05-08 01:15

ørgen Grandt skrev:
> Kan man installere Windows95 på en XP Home Edition-maskine - og skal
> Win95 i givet fald have et drev for sig selv?

Windows XP skal installeres sidst, hvis det skal virke. Og
ja, 95'eren skal have et drev for sig selv.

Men der er ingen grund til at begynde helt forfra med at
installere først 95'eren og derefter XP. Du kan i stedet
installere VirtualPC. Programmet er gratis, og gør det
muligt at afvikle Windows 95 (eller andre styresystemer) i
et vindue i XP.

VirtualPC kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=04D26402-3199-48A3-AFA2-2DC0B40A73B6&displaylang=en
Samme link i kort form, hvis ovenstående ikke virker:
http://tinyurl.com/287fx8

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-05-08 07:47

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> [...]
> 95'eren og derefter XP. Du kan i stedet installere VirtualPC. Programmet
> er gratis, og gør det muligt at afvikle Windows 95 (eller andre

Jo! Det er der skam en grund til, hvis man kun har XP Home eller som jeg
Vista Home Premium.

Citat fra siden:
Virtual PC 2007 runs on: Windows VistaT Business;
Windows VistaT Enterprise; Windows VistaT Ultimate;
Windows Server 2003, Standard Edition; Windows Server 2003,
Standard x64 Edition; Windows XP Professional;
Windows XP Professional x64 Edition;
or Windows XP Tablet PC Edition

Altså *ikke* XP Home!!!
Så er dét på plads.
Og hvis det betyder, at jeg skal mide en XP-disc i, hver gang, er det lige
så hurtigt for mig bare at vælge mellem XP og Vista, når jeg tænder, sådan
som jeg har gjort hidtil.

Hos mig får jeg dette skærmbillede, når jeg forsøger:
http://www.chartbase.dk/privat/vpc.jpg

Her står jeg i Vista Home Premium og forsøger at hoppe over på XP

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-05-08 07:56

Philip Nunnegaard skrev:

>Jo! Det er der skam en grund til, hvis man kun har XP Home eller som jeg
>Vista Home Premium.
>Altså ikke XP Home!!!

Men den virker nu alligevel fint med XP home eller Vista home premium som
vært, og ja jeg taler af erfaring.

>Så er dét på plads.

Ja det er på plads at det virker fint

>Og hvis det betyder, at jeg skal mide en XP-disc i, hver gang,

Det skal du ikke, du skal installere det styresystem som du vil bruge i
den virtuelle pc

>Hos mig får jeg dette skærmbillede, når jeg forsøger:
>http://www.chartbase.dk/privat/vpc.jpg

Indstil den virtuelle maskine til at boote fra den virtuelle harddisk, når
du har installeret et styresystem på den

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-05-08 07:59

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Indstil den virtuelle maskine til at boote fra den virtuelle harddisk, når
> du har installeret et styresystem på den

Det lyder som sort snak i mit univers. Altså jeg skal installere både Vista
og Xp én gang til.
Jeg fortsætter bare med at boote på normal vis.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-05-08 08:17

Philip Nunnegaard skrev:

>Det lyder som sort snak i mit univers.

MS Virtual PC laver en software baseret (virtuel) pc i din pc, den
virtuelle pc er en tom pc, det vil sige at der ikke fra start af er noget
styresystem på den harddisk der er i den pc (det er virtuelle, da det ikke
er egenlige harddiske eller pc'er)

For at få den virtuelle pc til at køre skal der installeres et styresystem
på den fx XP

>Altså jeg skal installere både Vista og Xp én gang til.

hvis du er i Vista når du starter den virtuelle pc, så er det mest
nærliggende at det er XP der installeres i den virtuelle pc

>Jeg fortsætter bare med at boote på normal vis.

jo

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-05-08 08:24

Philip Nunnegaard skrev:

>Det lyder som sort snak i mit univers.

Kim Ludvigsens svar fra 4. juni 2007 11:46 beskriver hvad det er der skal
gøres
http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.ms-windows/browse_thread/thread/b0ba06a23b6034af/5cb579295d84b35f?hl=da&lnk=st&q=#5cb579295d84b35f

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-05-08 18:25

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Kim Ludvigsens svar fra 4. juni 2007 11:46 beskriver hvad det er der skal
> [...]

Så langt er jeg kommet nu, men så brokker den sig selvfølgelig over, at der
er installeret et andet operativsystem på partitionen, så længere tør jeg
ikke gå lige nu af frygt for at komme til at slette alt på min
Vista-partition.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-05-08 18:53

Philip Nunnegaard skrev:

>Så langt er jeg kommet nu, men så brokker den sig selvfølgelig over, at
>der er installeret et andet operativsystem på partitionen,

Mystiskt, når jeg følger Kims svar (dog med den undtagelse at jeg er nød
til at trykke på CD i menuen og vælge Use physical drive D: (D: er mit
cd-rom drev)) så kommer jeg ind til http://klattrup.dk/vpc.png efter et
tryk på Enter og F8, hvilket tydeligt viser en tom harddisk

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-05-08 16:41

> [...]

> cd-rom drev)) så kommer jeg ind til http://klattrup.dk/vpc.png efter et
> tryk på Enter og F8, hvilket tydeligt viser en tom harddisk

Nå, men nu lykkedes det mig at få smidt XP ind, men I guder hvor den er
langsom.
Selve installationen tog 5-6 timer (!).
Musemarkøren hakker frygteligt i det i det virtuelle vindue, når XP er
startet op.
Et simpelt browservindue (IE6) med Google som startside tager 25 sekunder at
åbne.
Til sammenligning tager det 10 sekunder at åbne IE7 i Vista og 5-6 sekunder
for Firefox.

Men bevares. Nu har jeg da i det mindste mulighed for at teste mine
hjemmesider i IE6 igen uden at forlade Vista.
Jeg havde bare håbet på også at kunne få Audacity til at virke igen. For den
virker nemlig kun på min gamle XP-partition. Ikke i Vista (og heller ikke på
mit virtuelle XP).
Det er sådan set den sidste rest af grund til at beholde det gamle XP lidt
endnu.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-05-08 17:29

Philip Nunnegaard skrev:

> Nå, men nu lykkedes det mig at få smidt XP ind, men I guder hvor den er
> langsom.

Hvor meget ram har du i computeren, og hvor meget har du
afsat til den virtuelle XP?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-05-08 17:48

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor meget ram har du i computeren, og hvor meget har du afsat til den
> virtuelle XP?

1,5 GB på computeren.
256 MB afsat til virtuel XP (dobbelt så meget som de anbefalede).

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-05-08 21:57

Philip Nunnegaard skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> 1,5 GB på computeren.
> 256 MB afsat til virtuel XP (dobbelt så meget som de anbefalede).

Problemet lyder umiddelbart som mangel på ram, så prøv at
sætte den op til 512 MB. Jeg må dog erkende, at det kører
helt fint med 256 MB i min VirtualPC, der dog er fra før
Microsoft købte programmet.

Du ændrer rammen i VirtualPC, inden du starter din virtuelle XP.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-05-08 22:52

> Problemet lyder umiddelbart som mangel på ram, så prøv at sætte den op til
> 512 MB. Jeg må dog erkende, at det kører helt fint med 256 MB i min
> VirtualPC, der dog er fra før Microsoft købte programmet.

Jeg prøvede lige at sætte den op på 512 MB, inden jeg startede OSet. Eneste
mærkbare forskel var, at Vista nu også kørte langsommere.

Som jeg ser det, er der kun 2 mulige grunde tilbage:
1) Enten passer det, at det ikke kan køre på Vista Home Premium - eller
2) Min computer er simpelt hen for gammel.

Den er fra foråret 2004, født med 512 MB ram og 2,4 GHz.
Senere udbygget med 1GB ram ekstra, så jeg har 1½ GB.

Den er så gammel, at jeg ikke kan købe grafikkort til den (den har et
elendigt onBoard 2D-grafikkort på 64MB), fordi jeg kun har PCI-slots i den
(ikke PCI-express).

Måske skulle jeg prøve at køre det på min bærbare, der er af noget nyere
dato (2GB ram) og født med Vista (og altså lige dét kraftigere, selv om den
kun er på 1,7 GHz).
Virker det dér, er det nok min stationære computer, der er problemet og ikke
Virtual PC.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-05-08 23:13

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg prøvede lige at sætte den op på 512 MB, inden jeg startede OSet.
> Eneste mærkbare forskel var, at Vista nu også kørte langsommere.

Øv!

> Måske skulle jeg prøve at køre det på min bærbare, der er af noget nyere
> dato (2GB ram) og født med Vista (og altså lige dét kraftigere, selv om
> den kun er på 1,7 GHz).

Du må meget gerne melde tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-05-08 02:36

Så prøvede jeg på min bærbare, og her gik installationen fint.
Ikke nogen hakkende musemarkør, så jeg kunne uden anstrengelser ramme
knapperne der skulle trykkes på under installationen.

Til gengæld kan jeg ikke komme på nettet derfra, og så kan det jo være
ligemeget.
Det er ligesom om den ikke kan finde serveren der skal forbindes til. Og
Windows' egen hjælp er ikke til meget hjælp.

Såæææhh... Jeg tror bare at jeg fortsætter med mit nuværende dual boot håber
på, at folk folk snart får skrottet IE6.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-05-08 09:23

On Mon, 5 May 2008 03:35:55 +0200, "Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote:

> [...]
>
>Såæææhh... Jeg tror bare at jeg fortsætter med mit nuværende dual boot håber
>på, at folk folk snart får skrottet IE6.

Du kan også downloade et færdigt image til Virtual PC fra Microsoft. Det virker udmærket, og jeg kan også komme på
nettet fra det. Der er færdige image med IE6, IE7 og IE8. Den eneste hage er at de udløber 3. juli 2008.

VPC Hard Disk Image for testing websites on IE on Windows XP SP2

<http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=21EABB90-958F-4B64-B5F1-73D0A413C8EF&displaylang=en>

http://www.shortlink.dk/b8b852d3

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-08 10:53

Philip Nunnegaard skrev:

> Så prøvede jeg på min bærbare, og her gik installationen fint.
> Ikke nogen hakkende musemarkør, så jeg kunne uden anstrengelser ramme
> knapperne der skulle trykkes på under installationen.

Hvad med hastigheden? Hvis den er ok, så kunne det tyde på,
at det er cpu'en på den stationære, der er for gammel til
Microsofts udgave af VirtualPC.

> Det er ligesom om den ikke kan finde serveren der skal forbindes til. Og
> Windows' egen hjælp er ikke til meget hjælp.

Gad egentlig vide, om den virtuelle maskine har
understøttelse af trådløse netværk?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-05-08 12:12

> Hvad med hastigheden? Hvis den er ok, så kunne det tyde på, at det er
> cpu'en på den stationære, der er for gammel til Microsofts udgave af
> VirtualPC.

Hastigheden er bare super.
Jeg kan så undre mig over, hvorfor et program lige skal blive mere
hardwarekrævende, så snart MS overtager det.

> Gad egentlig vide, om den virtuelle maskine har understøttelse af trådløse
> netværk?

Jeg har så ikke trådløst netværk her.
PC'erne er sluttet sammen via en switch.

Fra : Lars

Dato : 07-05-08 17:49

On Sun, 4 May 2008 17:41:29 +0200, "Philip Nunnegaard"

Audacity burde da nok virke i Vista:

<http://audacity.sourceforge.net/download/windows>

<http://audacityteam.org/wiki/index.php?title=Windows_Vista_OS>

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Lars

Dato : 07-05-08 20:43

On Wed, 07 May 2008 18:48:38 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

>Audacity burde da nok virke i Vista:
>
><http://audacity.sourceforge.net/download/windows>
>
><http://audacityteam.org/wiki/index.php?title=Windows_Vista_OS>

Det virker perfekt på min maskine med Vista. Bare husk man skal ind og
ændre i indstillinger og slå optagelse af direkte lyd til.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-05-08 19:02

Philip Nunnegaard skrev:

>Hos mig får jeg dette skærmbillede, når jeg forsøger:
>http://www.chartbase.dk/privat/vpc.jpg

Det er vel forhåbentlig kun den virtuelle pc du så rebooter (Action -
Ctrl+Alt+Del i menuen i VPC) og ikke den egenlige pc

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-05-08 10:21

Kim Ludvigsen skrev bl.a.:

> Windows XP skal installeres sidst, hvis det skal virke. Og ja,
> 95'eren skal have et drev for sig selv.
>
> Men der er ingen grund til at begynde helt forfra med at installere
> først 95'eren og derefter XP.

Nej, omvendt. Sagen er denne: Min niece har en udmærket
'almindelig' pc med Windows XP Home Edition installeret og i brug. Men
på den kan hun ikke afvikle sine gamle spil skabt til Win95/Win3.1. Og
så tænkte vi, at hvis man partionerer (hedder det vist) og opretter et
nyt drev, og på det installerer Windows95, kan hun så ikke via dét
bruge sine spil som var pc'en født med Win95?

Jeg er ikke sikker på, at hun - selv og i den anden ende af landet -
han håndtere brugen af VirtualPC. Men det er måske pærelet?

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-05-08 12:01

Jørgen Grandt skrev:

> Nej, omvendt. Sagen er denne: Min niece har en udmærket
> 'almindelig' pc med Windows XP Home Edition installeret og i brug.

Hvis hun vil have begge installeret på samme computer, er
hun nødt til at starte helt forfra. Altså slette XP,
installere 95'eren, og så installere XP igen. Det er noget
roderi, og det betyder, at hun skal tage backup af alle date
for ikke at miste noget.

Den alternative løsning med at installere VirtualPC er meget
nemmere. Hun kan fortsat bruge sin XP, og når hun vil starte
95'eren, skal hun blot starte VirtualPC og i det program
vælge at starte 95'eren.

> så tænkte vi, at hvis man partionerer (hedder det vist) og opretter et
> nyt drev, og på det installerer Windows95, kan hun så ikke via dét
> bruge sine spil som var pc'en født med Win95?

Problemet er, at 95'eren skal ligge på drev C - hvor hun
sikkert i øjeblikket har XP. Altså skal XP væk. Næste
problem er, at hvis endelig drev C var ledigt, så kan hun
ikke boote i XP efter at have installeret 95'eren. XP skal
installeres sidst, fordi man så får installeret en
bootmanager, der gør det muligt at vælge, om der skal
startes i 95 eller XP.

> Jeg er ikke sikker på, at hun - selv og i den anden ende af landet -
> han håndtere brugen af VirtualPC. Men det er måske pærelet?

Det er som at håndtere et hvilket som helst andet program.
Hun skal blot dobbeltklikke på ikonen, og når programmet er
startet, skal hun vælge at starte Windows 95. Det svære er
installationen. Ivan Klattrup har linket til et gammelt
indlæg, der kan hjælpe med at starte installationen i
VirtualPC.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri