MS Windows
briani 27239
Skift af bundkort
Fra : Mort1s1

Dato : 21-04-08 11:48

På min 3-4 år gamle ALDI PC, er holderen til CPU-køleren flækkes, da den er
speciel til dette bundkort, kan man ikke bare finde en ny holder, og/eller
en ny køler. Jeg vil dog gerne have PC'en til at køre igen, og overvejer en
udskiftniing af bundkortet og køleren, det kan muligvis også blive
bødvendigt at skifte CPU'en - hvad så med min Win. XP og andre OEM
programmer, kan disse genbruges, eller er det for stor en udskiftning at
foretage på en PC, hvis man bruger Win XP styresystem OEM .

Mort1s1

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 12:00

Mort1s1 wrote:
> [...]
> andre OEM programmer, kan disse genbruges, eller er det for stor en
> udskiftning at foretage på en PC, hvis man bruger Win XP styresystem OEM .

Sørg for at installér driver til HD controller fra det nye board inden
du skifter ud så kan du køre videre som intet var hændt efter skiftet.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-04-08 16:48

Dette er ikke korrekt.
Hvis der ikke er for stor forskel på det nye og gamle MB er der en
lille chance for at Windows kan boote og automatisk installere drivere
der er kompatible. Eftersom XP er temmelig gammel nu er chancerne for
at den vil have drivere indbygget der vil virke med MB'et meget meget
små.
Under alle omstændigheder kræves en reaktivering.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 10:05

Jens Peter Karlsen wrote:
> [...]
> små.
> Under alle omstændigheder kræves en reaktivering.

Jo, det er korrekt, jeg har foretaget det nummer mange gange. så længe
der er drivere indlæst til det storage (eller den controller du booter
på rettere sagt) du booter fra så er chancerne for at komme i luften god.
Jeg har ligeledes ikke været ude for at XP har bedt om re-aktivering,
men jeg husker så ikke om det har været pga. OEM/retail versioner af
produktet.

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 21-04-08 18:53

"Claus Albæk (Kbh.)" formulerede mandag:

> Sørg for at installér driver til HD controller fra det nye board inden du
> skifter ud så kan du køre videre som intet var hændt efter skiftet.

Små slag, så enkelt er det nu ikke. Hvis det nye bundkort har samme
chipset som det gamle, er det normalt lige ud ad landevejen. Er det et
andet chipset, hvilket kunne være forventeligt hvis dit bundkort har
"noget tid" på bagen, er det en anden sag.
Ved ikke hvorfor Claus har travlt med HD controlleren i den sammenhæng?

...::JMJ::..

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 11:41

"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> wrote in message

> Ved ikke hvorfor Claus har travlt med HD controlleren i den
> sammenhæng?

Det er ret logisk, har OS ikke den rette driver indlæst, så er det umuligt
at boote fra disken, så jo det er ret vigtigt.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 12:53

...::JMJ::.. wrote:

> [...]
> "noget tid" på bagen, er det en anden sag.
> Ved ikke hvorfor Claus har travlt med HD controlleren i den sammenhæng?

*suk* hør nu her, jeg har gjort det her en hel del gange.
Smid driveren til HD controller for det nye bundkort ind og du har en
solid chance for at XP booter op, selvfølge lig vil den gå amok med at
finde nye enheder når den kommer op, men et par genstart eller 2 og du
er i mål, hav medfølgende Driver CD fra bundkort parat.

Hvis ikke du ved hvorfor jeg har travlt med HD controlleren, så ved du
måske ikke bedre og burde ikke give manden råd herom.

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 13:08

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> Hvis ikke du ved hvorfor jeg har travlt med HD controlleren, så ved du
> måske ikke bedre og burde ikke give manden råd herom.

Enig.

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 22-04-08 17:31

N_B_DK:
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> Enig.

Det ligger implicit i subj. Og så er du nødt til at læse hvad der
bliver skrevet, før du fremturer. Hvilket råd var det lige jeg gav??
Mig bekendt ikke noget. Og ja, man kan være heldig at OS finder nye
enheder, hvis det er et andet chipset, men nogen garanti herfor gives
mig bekendt ikke. At man kan køre videre som om intet var hændt blot
fordi den nødvendige HD controller driver er installeret, er en sandhed
med modifikationer... medmindre det nye bundkort bruger samme chipset
som det gamle.
...::JMJ::..

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 17:55

>At man kan køre videre som om intet var hændt blot
> fordi den nødvendige HD controller driver er installeret, er en
> sandhed med modifikationer..

Det er der ingen der har påstået, men chancen for maskinen kan boote op,
hvis den ikke ahr den rette HD controller driver installeret er 0.

Fra : Henning

Dato : 21-04-08 15:16

On Mon, 21 Apr 2008 12:47:43 +0200, "Mort1s1" <mortensens@mail.dk>
wrote:

>På min 3-4 år gamle ALDI PC, er holderen til CPU-køleren flækkes, da den er
>speciel til dette bundkort, kan man ikke bare finde en ny holder, og/eller

Det lyder ikke rigtigt - prøv at spørge i en hardware-gruppe, Medion
plejer at bruge MSI-bundkort, som er standard.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 21-04-08 16:36

wrote:

>På min 3-4 år gamle ALDI PC, er holderen til CPU-køleren flækkes, da den er
>speciel til dette bundkort, kan man ikke bare finde en ny holder, og/eller
>en ny køler.

Hvilken model (formentlig Medion) er der tale om? - og hvilket
motherboard er den udstyret med?

Jeg har en skrottet MD8080 stående. Måske kan vi finde de manglende
stumper i den.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Mort1s1

Dato : 24-04-08 07:12

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i meddelelsen

> [...]
> motherboard er den udstyret med?
>
> Jeg har en skrottet MD8080 stående. Måske kan vi finde de manglende

Tak for dit tilbud -

Jeg kan ikke se der noget sted står MD8080, men det forekommer at det kan
være sådan en.
Min Medion er fra december 2003, og der er iøvrigt følgende opsysninger bag
på "maskinen"

MEDION

Model: PT MT6 PLU 783

Type: MED MT 226A YC:
III/11/03

Art. Nr. 10003144

MED S/N: 11145010030944

114501 MED DK

Jeg er da interesseret, hvis der er noget jeg kan anvende

Mvh

Mort1s1

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 24-04-08 07:53

On Thu, 24 Apr 2008 08:12:16 +0200, "Mort1s1" <mortensens@mail.dk>
wrote:

[klip - forhistorie]

> [...]
>
>MED S/N: 11145010030944
>
>114501 MED DK
>

>Jeg er da interesseret, hvis der er noget jeg kan anvende

En søgning med det oplyste S/N på

http://www.medion.dk/

under Service & Support -> Drivere og opdateringer

giver som første resultat "BIOS Update MD 8080"

så din maskine er jo nok en 8080.

Jeg ser hvad der er tilbage i min skrottede maskine.
Der går lige en dag eller to, for jeg har ikke maskinen hjemme.
Jeg vender tilbage snarest muligt.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Mort1s1

Dato : 24-04-08 12:00

> [...]
>
> Jeg ser hvad der er tilbage i min skrottede maskine.
> Der går lige en dag eller to, for jeg har ikke maskinen hjemme.

Tak

Keld Mortensen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 24-04-08 17:14

On Thu, 24 Apr 2008 12:59:53 +0200, "Mort1s1" <mortensens@mail.dk>
wrote:

[klip - forhistorie]

>Tak
>
>Keld Mortensen

Nu har jeg haft fat i maskinen, og det, jeg har tilovers, kan ses her:

http://www.birgit-og-gert.dk/

Ligner det noget, der kan bruges?
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : N_B_DK

Dato : 24-04-08 17:57

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> wrote in message

> Ligner det noget, der kan bruges?

Ellers kan jeg godt.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 24-04-08 20:26

On Thu, 24 Apr 2008 18:56:57 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> wrote in message

>Ellers kan jeg godt.

OK - jeg opfatter det, som om du også kunne bruge en sådan køler.

Nu skal Mort1s1 lige have chancen først.

Hvis Mort1s1 ikke reagerer, vender jeg tilbage til dig.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : N_B_DK

Dato : 24-04-08 23:02

> OK - jeg opfatter det, som om du også kunne bruge en sådan køler.
>
> Nu skal Mort1s1 lige have chancen først.
>
> Hvis Mort1s1 ikke reagerer, vender jeg tilbage til dig.

Det er kun selve kølepladen jeg er interesseret i, blæseren er for mig
værdiløs.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 25-04-08 06:48

On Fri, 25 Apr 2008 00:01:55 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

[klip - forhistorie]

>Det er kun selve kølepladen jeg er interesseret i, blæseren er for mig
>værdiløs.

Da Mort1s1 ikke skal bruge kølepladen, må du gerne få den (også gerne
incl. køleren) uden beregning, bortset fra forsendelsesomkostningerne.

Send mail med navn og adresse og oplys, om du vil have blæseren med.
(fjern ANMAR fra min mailadresse).
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Mort1s1

Dato : 25-04-08 06:28

> [...]
> wrote:
>
> [klip - forhistorie]

> Nu har jeg haft fat i maskinen, og det, jeg har tilovers, kan ses her:

Desværre - det jeg mangler er den holder, hvorpå køleren og kølepladen er
fastgjort på bundkortet - Det er en plastramme med et par "stålklemmer", som
sidder på bundkortet og som holder køleren fast på CPU'en. - så det var tæt
på, men TAK for forsøget.

Mvh
Mort1s1

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 25-04-08 06:40

On Fri, 25 Apr 2008 07:28:24 +0200, "Mort1s1" <mortensens@mail.dk>
wrote:
[klip - forhistorie]

> [...]
>sidder på bundkortet og som holder køleren fast på CPU'en. - så det var tæt

OK - jeg tror, at rammen er i orden på mit gamle bundkort (som
elektronisk er kaput).
Jeg kigger på det.

Hvis plastrammen forholdsvis nemt kan afmonteres, vil jeg gøre det.

Ellers kan du få hele bundkortet - så kan du selv forsøge dig
Jeg vender snarest tilbage om sagen.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Mort1s1

Dato : 25-04-08 16:08

> [...]
>
> Hvis plastrammen forholdsvis nemt kan afmonteres, vil jeg gøre det.
>
> Ellers kan du få hele bundkortet - så kan du selv forsøge dig

Det ville da være super, hvis det kan lade sig gøre, jeg kan godt selv
eksperimentere med det, så lad mig høre, om der er noget at "gå" efter

Mort1s1

Fra : Mort1s1

Dato : 26-04-08 12:55

> [...]
>
> Hvis plastrammen forholdsvis nemt kan afmonteres, vil jeg gøre det.
>
> Ellers kan du få hele bundkortet - så kan du selv forsøge dig

Super det ser jeg frem til

Mort1s1

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 25-04-08 16:29

wrote:

> [...]
>sidder på bundkortet og som holder køleren fast på CPU'en. - så det var tæt

Gert Søgaard svarede:

>OK - jeg tror, at rammen er i orden på mit gamle bundkort (som
>elektronisk er kaput).
>Jeg kigger på det.
>
>Hvis plastrammen forholdsvis nemt kan afmonteres, vil jeg gøre det.

Rammen var nem at afmontere - den fastholdes til bundkortet med 4
skruer og en spændeplade på bundkortets bagside.

Se den afmonterede ramme her:

http://www.birgit-og-gert.dk/

Du må få rammen uden beregning, bortset fra
forsendelsesomkostningerne.

Send mail med navn og adresse - så sender jeg rammen til dig ved Post
Danmarks hjælp.

Fra : Mort1s1

Dato : 27-04-08 08:13

> [...]
> forsendelsesomkostningerne.
>
> Send mail med navn og adresse - så sender jeg rammen til dig ved Post

Tak for din hjælp - mail er på cej

Mort1s1

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-04-08 16:56

Når den er så gammel er det vel alligevel på tide med noget nyere.
Nogle forretninger sælger opgraderingskit som består af nyt MB + ny
RAM + ny CPU. Fås fra et par tusinde og op. Kik på EDBpriser.dk
Du vil godt kunne bruge din OEM version af Windows igen, men du vil
måske være nødt til at bruge telefon muligheden når du skal aktivere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Preben Larsen

Dato : 22-04-08 13:54

"Mort1s1" <mortensens@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmer, kan disse genbruges, eller er det for stor en udskiftning at
> foretage på en PC, hvis man bruger Win XP styresystem OEM .

Hej
Nu har jeg set alle indlæggene om et nyt bundkort,
Det burde da være billigere / lettere blot at købe en ny køler, hvor der er
en holder med..
fx Zahlmann har da mange modeller..
mvh
Preben