> Jeg skal føre nogle elever op til en ny slags afgangsprøve
> her
> til sommer.
>
> Før i tiden var det ikke noget problem: Man fik
> forberedelsestid på 20 minutter og derpå eksamination i
> andre
> 20 minutter, men den tid er forbi.
>
> Nu skal eleverne i faget ikke have forberedelse, men til
> gengæld præstere et slags foredrag på små 5 minutter og
> derefter små 7-8 minutter skal eleven trække et spørgsmål
> han/hun skal redegøre for i forhold til de givne opgivelser.
>
> Nu er det sådan at problemet opstår på følgende måde: Hvis
> eksaminanden præsterer et foredrag om fx Australien (på
> engelsk) som han forlods har lavet en disposition over og
> givet denne disposition til lærer og censor mindst 14 dage
> før, må han ikke trække et spørgsmål der vedrører
> Australien.
>
> Hvis han har fremlagt et emne om USA, må han ikke trække et
> spørgsmål om USA, men skal trække et spørgsmål om de øvrige
> emner. Og hvis der i forelægget er to områder (fx Irland og
> England) må han ikke trække tilsvarende spørgsmål.
>
> Spørgsmålene må gå igen to gange hver, og den sidste
> eksaminand skal have mindst 4 spørgsmål at vælge mellem.
>
> Vi har følgende emner:
>
> Sydafrika, Australien, Irland, USA, UK - (Skotland, England,
> Wales og Nordirland)
>
> Der er 6 personer der har valgt Australien som emne, og de
> må
> altså ikke trække Australien som spørgsmål, men må gerne
> trække nogle af de andre spørgsmål, blot der er mindst 4
> spørgsmål tilbage til den sidste i alt.
>
> 4 personer har valgt emnet Sydafrika, og må derfor ikke
> trække noget om Sydafrika, men skal vælge mellem de øvrige
> emner og her gælder det igen, at sidste person skal have
> mindst 4 emner at vælge imellem (ikke Sydafrika)
>
> 2 har valgt UK og kan altså ikke vælge England og Nordirland
> eller Skotland og Wales som spørgsmål
>
> 1 har valgt Irland og England og kan altså ikke trække
> Irland
> og UK-spørgsmålene
>
> Spørgsmålene kan godt lægges tilbage igen til den der ikke
> har
> valgt et af de spørgsmål der fratages før lodtrækningen.
>
> Jeg har tænkt mig at lægge hvert spørgsmål som kategori
> (Australien, UK etc.) i en konvolut så jeg hurtigt kan
> fratage
> dem når vedkommende der har valgt det bestemte emne, skal
> ind,
> og derpå lægge det tilbage igen når vedkommende der ikke har
> valgt det pågældende emne, kommer ind.
>
> Mine spørgsmål er:
>
> Hvordan sikrer man - med de pågældende konditioner at der
>
> a. er mindst 4 spørgsmål i den bestemte kategori til den
> sidste der trækker.?
> b. det nøjagtige antal spørgsmål (altså; hvor mange
> spørgsmål
> skal laves i hver kategori for at tilgodese mindst muligt
> antal af stillede spørgsmål - husk! hvert spørgsmål kan gå
> igen højst to gange)?
> c. overblik over hvor mange spørgsmål der skal være i alt?
>
> jeg har forsøgt med forskellige modeller, men er lidt i
> vildrede her. Jeg har ikke lyst til at lave flere spørgsmål
> end højst nødvendigt.
>
>
> Ved 15 elever kunne jeg i gamle dage lave 9 spørgsmål, da
> hvert spørgsmål kunne gå igen to gange og sidste person
> skulle
> blot have 4 spørgsmål at vælge imellem (den 15. elev skulle
> jo
> have spørgsmål nr. 15 + 3 andre spørgsmål)
>
> I den nye model kan nr. 15, jo risikere at der nok er 4
> spørgsmål tilbage, men hvis det fx er Australien han har
> valgt
> som disposition, og de fire spørgsmål der er tilbage er
> Australien, så må de nødvendigvis fjernes og så er er ingen
> spørgsmål tilbage, hvilket jo ikke går.
>
> Jeg skal altså sikre at der til hver person er mindst 4
> andre
> spørgsmål til hans kategori der IKKE har med hans egen
> kategori at gøre.
>
> Hvad er nemmest? Hvor mange spørgsmål skal produceres og
> hvilken metode er smartest når man ved at man kan anvende
> spørgsmålene to gange hver?
>
>
|