/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvem skulle tro at
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 08-03-08 11:48

Det havde jeg ikke troet kunne ske, men det er vist tilfældet, økonomi
kan ændre adfærd.

/Hans

Fra DR
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/OevrigeNyheder/2008/03/08/084303.htm

Klager over at århusianske taxaer kører for langsomt
08. mar. 2008 09.07 Østjylland

De kører alt for langsomt - de århusianske taxaer.

Det mener mange taxa-kunder, som klager til chaufførerne over, at de
ikke kommer hurtigt nok frem.

Chaufførerne har lettet speederfoden på grund af et nyt
taxametersystem. Det giver dem flere penge for den tid de bruger på
turen , frem for det antal km, de kører.

Det betyder bla, at chaufføren tjener mest ved at holde sig under 55
km/t - og det kan godt få utålmodige kunder op i det røde felt,
fortæller taxavognmand Jan Willer.

- Der er mange kunder, der er utilfredse med, vi kører for langsomt.
Men jo længere tid, vi tager, jo mere får vi selvfølgelig for turen.

Han siger, at enkelte taxachauffører godt kan finde på at køre helt
ned til 55 km/t også på landevejen.

Også taxakunder i byen er utilfredse. -De kommer jo af med en hel del
flere penge, fordi vi kører på tid. De siger til os: Du kunne jo godt
have nået at komme over ved den her lysregulering. For de ved jo godt,
at hver gang vi kommer til at holde ved en lysregulering, koster det 6
kr mere for kunden.

Jan Willer foreslår, at man i stedet laver et zonesystem, sådan at man
fortsat kan tjene mest ved at køre under 55 km/t i Århus Centrum, men
så gradvist kan sætte farten op - uden at miste penge - når man kommer
uden for byen.

 
 
Leonard (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-03-08 12:03

On Sat, 08 Mar 2008 11:48:17 +0100, Hans Kjaergaard wrote:

> Det havde jeg ikke troet kunne ske, men det er vist tilfældet, økonomi
> kan ændre adfærd.

Det har jo vist sig igennem mange år, at det eneste, der kan få folk til
at ændre adfærd er når det trykker på pengepungen.
Men lur mig om der ikke findes nogle kreative chauffører, der finder på
at kunderne kan betale "drikkepenge" for at komme hurtigere frem. For
chaufføren er drikkepenge 4 gange så mege værd som penge i taxameteret,
så der er plads til at gøre en handel med kunden, der både kan komme
hurtigere og billigere frem.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

flejac@gmail.com (16-07-2008)
Kommentar
Fra : flejac@gmail.com


Dato : 16-07-08 21:35

On Sat, 8 Mar 2008 12:02:30 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>On Sat, 08 Mar 2008 11:48:17 +0100, Hans Kjaergaard wrote:
>
>> Det havde jeg ikke troet kunne ske, men det er vist tilfældet, økonomi
>> kan ændre adfærd.
>
>Det har jo vist sig igennem mange år, at det eneste, der kan få folk til
>at ændre adfærd er når det trykker på pengepungen.
>Men lur mig om der ikke findes nogle kreative chauffører, der finder på
>at kunderne kan betale "drikkepenge" for at komme hurtigere frem. For
>chaufføren er drikkepenge 4 gange så mege værd som penge i taxameteret,
>så der er plads til at gøre en handel med kunden, der både kan komme
>hurtigere og billigere frem.

Klog observation der. Og ja du har desværre nok fat i noget af det
rigtige :/

Henrik Stidsen (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-03-08 14:37

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in
news:ehr4t3dc355mds69fjuplhen0ln96p0gq1@4ax.com:

> Han siger, at enkelte taxachauffører godt kan finde på at køre helt
> ned til 55 km/t også på landevejen.

Det var vel de samme chauffører som med det gamle taxametersystem kørte 200
på landevejen. De burde fyres.

Gad vide om man ville få noget ud af at klage over sådan en chauffør?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Aslan (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Aslan


Dato : 09-03-08 10:53


"Henrik Stidsen" > Det var vel de samme chauffører som med det gamle
taxametersystem kørte 200
> på landevejen. De burde fyres.
>
> Gad vide om man ville få noget ud af at klage over sådan en chauffør?

JA!!!! Hjælp os endelig med at komme af med de personager, der ødelægger
vores branche. Hvis du (I andre må også godt!) oplever en dårlig taxa-tur,
så husk at få kvitteringen med (Eller mindst vognnummer (den grønne plade
bagpå) og tidspunkt) og ret skriftlig henvendelse til den pågældende central
(I slemme tilfælde hyrevognsnævn/kommunen (som er tilsynsførende
myndighed)). Det er den eneste mulighed vi i branchen har for at komme af
med de bavianer [fagpolitisk indlæg følger] (som kæmper for at have en
timeløn på over 150 kr/t Fre-Lør mellem 0100 og 0500).

Med venlig hilsen

Taxachauffør fra Århus.



OZ3BTO (09-03-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 09-03-08 15:12


"Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> skrev i en meddelelse
news:47d3b382$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik Stidsen" > Det var vel de samme chauffører som med det gamle
> taxametersystem kørte 200
>> på landevejen. De burde fyres.
>>
>> Gad vide om man ville få noget ud af at klage over sådan en chauffør?
>
> JA!!!! Hjælp os endelig med at komme af med de personager, der ødelægger
> vores branche. Hvis du (I andre må også godt!) oplever en dårlig taxa-tur,
> så husk at få kvitteringen med (Eller mindst vognnummer (den grønne plade
> bagpå) og tidspunkt) og ret skriftlig henvendelse til den pågældende
> central (I slemme tilfælde hyrevognsnævn/kommunen (som er tilsynsførende
> myndighed)). Det er den eneste mulighed vi i branchen har for at komme af
> med de bavianer [fagpolitisk indlæg følger] (som kæmper for at have en
> timeløn på over 150 kr/t Fre-Lør mellem 0100 og 0500).
>
> Med venlig hilsen
>
> Taxachauffør fra Århus.
>


Ikke kun i Århus i har problemer ..

Hernede er vi nød til at flyve ret lavt fre/lørdag aften hvis der skal
holdes en timeløn man kan leve af


Erik
Taxachauffør i Billund



Ole Gaarde Kristense~ (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 09-03-08 14:06

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A5B94B292E46henrikstidsendk@130.225.247.90...
> Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in
> news:ehr4t3dc355mds69fjuplhen0ln96p0gq1@4ax.com:
>
>> Han siger, at enkelte taxachauffører godt kan finde på at køre helt
>> ned til 55 km/t også på landevejen.
>
> Det var vel de samme chauffører som med det gamle taxametersystem kørte
> 200
> på landevejen. De burde fyres.
>
> Gad vide om man ville få noget ud af at klage over sådan en chauffør?
>
Ja det ville da være den omvendte verden hvis man skulle til at behandle
klager over chauffører der har kørt for langsomt
Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en der
kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved



Henrik Stidsen (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-03-08 14:29

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> wrote in
news:47d3e0c8$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en
> der kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).

Slå i bordet og sig "tag dig sammen eller find et andet job" - sværere er
det vel ikke? ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Ole Gaarde Kristense~ (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 09-03-08 16:19

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A5C93532238Ehenrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> wrote in
> news:47d3e0c8$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en
>> der kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).
>
> Slå i bordet og sig "tag dig sammen eller find et andet job" - sværere er
> det vel ikke? ;)
>
Helt enig. Den var heller aldrig gået hvis det var min chauffør
Problemet er mangel på arbejdskraft, og det faktum at alt for mange vognmænd
*kun* tænker på omsætningens størrelse, og ikke hvordan den er tilvejebragt
(nogen gange tvunget af omstændighederne).
Kun derfor får sådanne klaphatte ved med at sidde bag rattet.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved



Folmer Rasmussen (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 09-03-08 16:37

On Sun, 9 Mar 2008 16:19:06 +0100, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

>"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
>news:Xns9A5C93532238Ehenrikstidsendk@130.225.247.90...
>> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> wrote in
>> news:47d3e0c8$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>>
>>> Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en
>>> der kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).
>>
>> Slå i bordet og sig "tag dig sammen eller find et andet job" - sværere er
>> det vel ikke? ;)
>>
>Helt enig. Den var heller aldrig gået hvis det var min chauffør
>Problemet er mangel på arbejdskraft, og det faktum at alt for mange vognmænd
>*kun* tænker på omsætningens størrelse, og ikke hvordan den er tilvejebragt
>(nogen gange tvunget af omstændighederne).
>Kun derfor får sådanne klaphatte ved med at sidde bag rattet.

>--

Det kommer noget bag på mig, hvad du der fortæller.

Det kan muligvis skyldes, at du kører i Næstved, og ikke i
Storkøbenhavn.

Herinde i storbyen, er det lige så sikkert som amen i kirken, at hvis
man render ind i en "hvid" mand bag rattet, så er han Guds gave til
menneskeheden.

Han har altid lige haft én eller flere folketingsmedlemmer som
passagerer, og der er ikke grænser for hvor meget spindoktor der er
gået i det. De er simpelthen blevet overdænget med skud- og nagelfaste
gode råd om, hvordan Danmark skal styres.

Når man så er kommet over det stadie, kommer vi til dette højt
begavede menneskes omgang med det halve af politistyrken. Dette
efterlader ingen tvivl om, at færdselsloven, og for den sags skyld
også straffeloven, dét véd man noget om. .

I det hele taget er jeg ikke sikker på, at den der med "find dig et
andet job", har nogen effekt. Disse chauffører er simpelthen
overkvalificerede til næsten hvilket som helst job i Danmark.

Som vognmand er det vel kun et spørgsmål om at lære chaufføren, at han
efter en langtur ikke resetter taxameteret før han er tilbage i egen
kommune? )

Man skal jo tænke på, at de store penge først kommer når bilen er
frikørt, ikk'?? ))

--

Venlig hilsen
Folmer

Ole Gaarde Kristense~ (12-03-2008)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 12-03-08 10:50

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1908t3to6j2jqsq9rg1oar9d5alb2vcjf1@4ax.com...
>
> Det kommer noget bag på mig, hvad du der fortæller.
>
> Det kan muligvis skyldes, at du kører i Næstved, og ikke i
> Storkøbenhavn.
>
Der er helt sikkert kæmpe forskel.

> Herinde i storbyen, er det lige så sikkert som amen i kirken, at hvis
> man render ind i en "hvid" mand bag rattet, så er han Guds gave til
> menneskeheden.
>
> Han har altid lige haft én eller flere folketingsmedlemmer som
> passagerer, og der er ikke grænser for hvor meget spindoktor der er
> gået i det. De er simpelthen blevet overdænget med skud- og nagelfaste
> gode råd om, hvordan Danmark skal styres.
>
Jeps - sådan er det

> Når man så er kommet over det stadie, kommer vi til dette højt
> begavede menneskes omgang med det halve af politistyrken. Dette
> efterlader ingen tvivl om, at færdselsloven, og for den sags skyld
> også straffeloven, dét véd man noget om. .
>
Ja man ved i hvert fald hvad der *burde* stå

> I det hele taget er jeg ikke sikker på, at den der med "find dig et
> andet job", har nogen effekt. Disse chauffører er simpelthen
> overkvalificerede til næsten hvilket som helst job i Danmark.
>
Jamen så burde det vel netop have en effekt

> Som vognmand er det vel kun et spørgsmål om at lære chaufføren, at han
> efter en langtur ikke resetter taxameteret før han er tilbage i egen
> kommune? )
>
> Man skal jo tænke på, at de store penge først kommer når bilen er
> frikørt, ikk'?? ))
>
Jo gid det var så vel, men sådan er det desværre ikke mere.
Jeg tror de fleste er glade hvis man kan få det for den som man har givet
for den, og det er efterhånden sjældent det sker.
Kun i særlig tilfælde - typisk med specielle biler - holder den vand. Med
normale biler er det ikke unormalt at man taber temmelig mange penge.
Vi er nogen der drømmer os tilbage til den gang man endda kunne få mere end
man havde givet

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved



Henrik Stidsen (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-03-08 16:47

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> wrote in
news:47d3ffec$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Problemet er mangel på arbejdskraft

Det er jo efterhånden et problem i alle brancher...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Leonard (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 09-03-08 14:50

On Sun, 9 Mar 2008 14:06:14 +0100, Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Ja det ville da være den omvendte verden hvis man skulle til at behandle
> klager over chauffører der har kørt for langsomt

Men vel hellere en klage for at køre for langsomt end for at køre
hasarderet (hurtigt er ikke lig med hasarderet).

> Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en der
> kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).

Internt i selskaberne findes der jo straffe for en masse ting, som ikke
har noget med lovgivning at gøre, så hvorfor ikke en straf for at yde
dårlig kundeservice?
Hyrevogne betragter jeg som et servicetilbud, hvor jeg betaler for at
komme hurtigt og sikkert frem. Jeg skal ikke bekymre mig om at finde
vej, holde bilen køreklar og opvarmet osv. Jeg skal ikke indpasse mig i
køreplaner, fastlagte ruter osv. Jeg skal bare transporteres behageligt,
hurtigt og sikkert til mit bestemmelsessted.
Hvis chaufføren vælger at køre under 55 km/t på en fri strækning, hvor
det er tilladt med en højere hastighed og forholdene ellers er til den
højere hastighed, så vil jeg betragte det som dårlig service ligesom at
køre en omvej. Jeg vil altid klage over at blive kørt en omvej og jeg
vil også klage over at blive kørt for langsomt.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Ole Gaarde Kristense~ (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 09-03-08 16:32

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:molqs4oxfi5u$.10cme9w6wlhjp$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 9 Mar 2008 14:06:14 +0100, Ole Gaarde Kristensen wrote:
>
> Men vel hellere en klage for at køre for langsomt end for at køre
> hasarderet (hurtigt er ikke lig med hasarderet).
>
I princippet jo, men jeg vil faktisk helst være fri for klager over kørsel i
det hele taget.
Det er altså ikke særligt svært at køre så man undgår den slags.

>> Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en der
>> kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).
>
> Internt i selskaberne findes der jo straffe for en masse ting, som ikke
> har noget med lovgivning at gøre, så hvorfor ikke en straf for at yde
> dårlig kundeservice?
>
Problemet er hvordan man i den forbindelse skal definere kundeservice så der
objektivt kan måles poå det.
På mange områder er det en størrelse der er svær at gøre målbar fordi det er
så individuelt.
Jeg oplever at nogen synes den bedste service er at man kommer til tiden
eller kører pænt, mens andre forventer at den røde løber rulles ud, og dem
og deres bagage bæres på 9. sal uden merpris.
Nogen forventer at man åbner døren for dem, mens andre er ude af døren igen
inden man overhovedet når at overveje at stige ud.

> Hyrevogne betragter jeg som et servicetilbud, hvor jeg betaler for at
> komme hurtigt og sikkert frem. Jeg skal ikke bekymre mig om at finde
> vej, holde bilen køreklar og opvarmet osv. Jeg skal ikke indpasse mig i
> køreplaner, fastlagte ruter osv. Jeg skal bare transporteres behageligt,
> hurtigt og sikkert til mit bestemmelsessted.
>
Enig. Det er netop vores salgsargumenter!

> Hvis chaufføren vælger at køre under 55 km/t på en fri strækning, hvor
> det er tilladt med en højere hastighed og forholdene ellers er til den
> højere hastighed, så vil jeg betragte det som dårlig service ligesom at
> køre en omvej. Jeg vil altid klage over at blive kørt en omvej og jeg
> vil også klage over at blive kørt for langsomt.
>
Lad mig med det samme slå fast at jeg heller ikke synes det er i orden at
der fifles enten op eller ned i hastighed for at profitmaksimere.
I det hele taget synes jeg paralleltaksterne i Århus er en tvivlsom idé, da
jeg frygter at der så bare køres tilsvarende hurtigere mellem turene.
Specielt en travl lørdag nat.
Det er bare problematisk at måle hvor grænsen går for hvad den enkelte kunde
synes er god service. Selvfølgelig gør ens erfaring, at man som regel ved
nogenlunde hvor niveauet skal ligge 10 sekunder efter kunden er kommet ind i
bilen, men selv det kan svigte en gang i mellem.
Det klassiske eksempel kan man opleve i et lyskryds.
Nogen kunder vil brokke sig hvis man ryger med over for gult, mens andre kan
finde på at sige "Den kunne du godt have nået!". Og ja - selvfølgelig skal
man overholde færdselsloven - også selvom det betyder at kunden oplever lige
netop det som dårlig service.
Jeg hår sågar været ude for en kunde der havde sovet over sig og bad mig
skynde mig alt hvad jeg kunne for at han kunne nå sit tog - for derefter at
brokke sig over at jeg havde kørt for stærkt da vi nåede stationen. Så er
det sgu ikke nemt

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved



Kent Friis (10-03-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 10-03-08 19:50

Den Sun, 9 Mar 2008 16:31:50 +0100 skrev Ole Gaarde Kristensen:
>
> Nogen kunder vil brokke sig hvis man ryger med over for gult, mens andre kan
> finde på at sige "Den kunne du godt have nået!".

Så svarer man vel "Ja, jeg kunne godt have nået at standse. Det gjorde
jeg faktisk også, for det skal man jo når man kan"?

Og hvis han stadig er utilfreds, anbefaler man ham en kørelærer

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Hans Kjaergaard (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 09-03-08 15:24

On Sun, 9 Mar 2008 14:06:14 +0100, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

>"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
>news:Xns9A5B94B292E46henrikstidsendk@130.225.247.90...
>> Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in
>> news:ehr4t3dc355mds69fjuplhen0ln96p0gq1@4ax.com:
>>
>>> Han siger, at enkelte taxachauffører godt kan finde på at køre helt
>>> ned til 55 km/t også på landevejen.
>>
>> Det var vel de samme chauffører som med det gamle taxametersystem kørte
>> 200
>> på landevejen. De burde fyres.
>>
>> Gad vide om man ville få noget ud af at klage over sådan en chauffør?
>>
>Ja det ville da være den omvendte verden hvis man skulle til at behandle
>klager over chauffører der har kørt for langsomt
Det er jo så åbentbart tilfældet i Århus.

>Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en der
>kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).
Der opereres jo ikke med minimumshastigheder som sådan i FL, men måske
der er bestemmelser i reguleringen af Taxi kørsel ?

Det man kan finde er i FL §41 stk3. Kørende må ikke hindre andre
kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven
lav hastighed eller pludseligt at bremse.

Det deler sig i 2 afdelinger, "Hastigheden" og "Grunden"

Hastigheden:
Man må gerne hindre andre kørendes normale kørsel ved at køre med lav
hastighed, men hvad er forskellen på "lav hastighed" og "overdreven
lav hastighed" ?

Er 55 km/t. på en 60 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
Er 55 km/t. på en 70 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
Er 55 km/t. på en 80 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
Er 55 km/t. på en 90 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
Er 55 km/t. på en 100 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
Er 55 km/t. på en 110 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
Er 55 km/t. på en 130 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
Da det jo er en ret individuel vurdering forskellige personer lægger
for dagen kunne det være interesant om nogen har fået en bøde for
overtrædelse af §41 stk3.

Grunden:
Så er spørgsmålet om betingelserne omkring "rimelig grund" er opfyldt
med Chauffutens ønske om at tjene penge ?

/Hans

Ole Gaarde Kristense~ (09-03-2008)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 09-03-08 16:37

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:6pr7t3l9imdbj3nmbl4fkvnghr5u808orn@4ax.com...

>>Ja det ville da være den omvendte verden hvis man skulle til at behandle
>>klager over chauffører der har kørt for langsomt
> Det er jo så åbentbart tilfældet i Århus.
>
Ja jeg har ikke hørt om det endnu, men det kunne man sagtens forestille sig.

>>Når det er sagt har jeg svært ved at se hvordan man skulle straffe en der
>>kører for langsomt (hvis andre trafikanter ikke generes altså).
> Der opereres jo ikke med minimumshastigheder som sådan i FL, men måske
> der er bestemmelser i reguleringen af Taxi kørsel ?
>
Det står der ikke noget om i nogen af de branchespecifikke regler og love.

> Det man kan finde er i FL §41 stk3. Kørende må ikke hindre andre
> kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven
> lav hastighed eller pludseligt at bremse.
>
> Det deler sig i 2 afdelinger, "Hastigheden" og "Grunden"
>
> Hastigheden:
> Man må gerne hindre andre kørendes normale kørsel ved at køre med lav
> hastighed, men hvad er forskellen på "lav hastighed" og "overdreven
> lav hastighed" ?
>
> Er 55 km/t. på en 60 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
> Er 55 km/t. på en 70 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
> Er 55 km/t. på en 80 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
> Er 55 km/t. på en 90 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
> Er 55 km/t. på en 100 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
> Er 55 km/t. på en 110 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
> Er 55 km/t. på en 130 km/t. vej "overdreven lav hastighed" ?
> Da det jo er en ret individuel vurdering forskellige personer lægger
> for dagen kunne det være interesant om nogen har fået en bøde for
> overtrædelse af §41 stk3.
>
Ja det kunne være sjovt at se sådan en sag.

> Grunden:
> Så er spørgsmålet om betingelserne omkring "rimelig grund" er opfyldt
> med Chauffutens ønske om at tjene penge ?
>
Det er det nok næppe.
Slet ikke hvis man tænker på hvad der ellers kan være gyldig grund - f.eks.
trailer efter bil på motorvej, sværgodstransport eller lignende.
Det ender med at vi skal glæde os til tågede dage med is og sne på vejene så
vi kan få lov til at køre langsomt - med en gyldig grund

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408950
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste