Banke eller grave hegnspæl
Fra : Brian

Dato : 14-04-08 12:23

Hejsa,

Vi skal have sat et hegn omkring en have, for at holde hunden inde.

Vi har tænkt os at benytte hegnspæle (ala dem her http://kortlink.dk/55cf )
og noget tråd fra f.eks Harald Nyborg, eller hvem der nu liige har det på
bud.

Vi frygter lidt at hunden kan finde på at hoppe op af det, og derved lægge
en del vægt på det. Så hvordan får vi pælen til at stå mest solidt i jorden
?

Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge et pælebor, men fra en kollega fik jeg
at vide at det var bedre at banke dem i - hvad siger i ?

/Brian

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-04-08 12:40

> Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge et pælebor, men fra en kollega fik
> jeg at vide at det var bedre at banke dem i - hvad siger i ?

Hvis de kommer ordentligt i jorden er det ligegyldigt (min 50 cm). Jeg har
både nogle der er "boret" i og banket i. De står lige godt, når man borer
dem i er det lidt lettere at få dem til at stå pænt i lod, du skal bare
stampe jorden godt omkring dem, evt. med enden af en stor flækøkse eller
lign. Mine står med ca. 70-90 cm i jorden.

Stef

Fra : Brian

Dato : 14-04-08 13:02

Stefan Jacobsen wrote:

> [...]
> lod, du skal bare stampe jorden godt omkring dem, evt. med enden af
> en stor flækøkse eller lign. Mine står med ca. 70-90 cm i jorden.

Det er også det jeg har forestillet mig - pæle på 180Cm og så halvdelen ned
i jorden.

Om de står i lod eller ej, er ikke så vigtigt igen - bare det ikke ser helt
tosset ud.

Hvor lang afstand kan man tillade sig imellem hver pæl, og er det nok med
lidt afstivning i hjørnerne ?

Det skal i værste tilfælde holde til 60Kg hund, der gnubber sig op af det.

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-04-08 15:32

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Hvor lang afstand kan man tillade sig imellem hver pæl, og er det nok med
> lidt afstivning i hjørnerne ?

Vores er banket i jorden og de står med 2 meters mellemrum.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 14-04-08 15:45

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Vores er banket i jorden og de står med 2 meters mellemrum.

Det vil jeg prøve at sigte efter så.

/Brian

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-04-08 14:05

> Hvor lang afstand kan man tillade sig imellem hver pæl, og er det nok med
> lidt afstivning i hjørnerne ?

Jeg har skråstivere i hjørneren der er gravet godt ned og 6-7 meter mellem
pælene og en vovse på ca. 45 kg Husk at grave tråden ca 10 cm ned så den
ikke kan mose sig under hegnet

Fra : Brian

Dato : 16-04-08 19:08

Stefan Jacobsen wrote:

> Jeg har skråstivere i hjørneren der er gravet godt ned og 6-7 meter
> mellem pælene og en vovse på ca. 45 kg

Well, nu har jeg indkøbt en flok Ø5 180cm hegnspæle, så må jeg se hvordan
det kan komme til at hænge sammen.

> Husk at grave tråden ca 10
> cm ned så den ikke kan mose sig under hegnet

Yes, den havde vi selv snakket om

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-04-08 05:34

On Apr 14, 1:23 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> [...]
>
> Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge et pælebor, men fra en kollega fik jeg
> at vide at det var bedre at banke dem i - hvad siger i ?

Banke, ubetinget.

Vi har 2 hestefolde, hver med ca. 60 pæle som er 7 cm tykke og banket
70 cm ned.
Jeg har købt en rigtig pælehammer lidt som denne:
http://www.nordicagro.com/vaerktoej_til_hegn/paelehammer_8cm_stk_119_da.html
Vores vejer dog 12 kg.

Den efterlader pælen fuldstændig perfekt i toppen. Det gør en mukkert
ikke, tro mig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Brian

Dato : 14-04-08 12:55

Christian B. Andresen wrote:

> Banke, ubetinget.

Det må være vejen frem så

> [...]
> Vores vejer dog 12 kg.
>
> Den efterlader pælen fuldstændig perfekt i toppen. Det gør en mukkert

Jeg vil helst ikke ud at invistere i for meget værktøj, da hegnet begrænser
sig til 20-15 meters penge. Jeg havde egentlig bare forestillet mig at lægge
et bræde henover, så jeg ikke får flosset toppen alt for meget.

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-04-08 07:07

On Apr 14, 1:55 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Det må være vejen frem så

> Jeg vil helst ikke ud at invistere i for meget værktøj, da hegnet begrænser
> sig til 20-15 meters penge.

Så lej en pælehammer.

> Jeg havde egentlig bare forestillet mig at lægge
> et bræde henover, så jeg ikke får flosset toppen alt for meget.

Du smadrer det, og du vil bruge en masse energi på at holde brædtet og
svinge mukkerten.
Jeg svejsede en metalhat til de 3 første jeg bankede i med en stor
mukkert. Den var 3 mm metal, men den blev smadret og de 3 pæle ser
herrens ud.
De resterende er banket i med pælehammeren og de er alle næsten 120
perfekte.

Fra : Brian

Dato : 14-04-08 15:51

Christian B. Andresen wrote:

> Så lej en pælehammer.

Det kan være en mulighed, hvis jeg kan finde en i lokalområdet - Silvan har
ikke.

> [...]
> herrens ud.
> De resterende er banket i med pælehammeren og de er alle næsten 120

Joo... det er klart at alting går nemmere med det rette værktøj.

Alternativt kunne man tage en stump 100x100mm stolpe, og plante et kopbor
der passer i størrelsen.

/Brian

Fra : Armand

Dato : 14-04-08 15:35

Brian skrev:
> [...]
> en del vægt på det. Så hvordan får vi pælen til at stå mest solidt i jorden
Øhheh: Var det ikke enklere at lære kræet at det ikke må gå udenfor haven??

--
Armand.
(hvis dværggravhund ikke går gennem hækken selvom hullerne deri er så

Fra : Hauge

Dato : 14-04-08 15:44

Armand wrote:
> Øhheh: Var det ikke enklere at lære kræet at det ikke må gå udenfor
> haven??

Hvorfor tror du fx. at fænglser findes?

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 14-04-08 20:30

Hauge skrev:

> Hvorfor tror du fx. at fænglser findes?

Tjaeh - Der findes jo ligefrem åbne fængsler!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 14-04-08 15:48

Armand wrote:

> Øhheh: Var det ikke enklere at lære kræet at det ikke må gå udenfor
> haven??

Det kan man mene, og det har også altid virket med de tidligere labrador
vovser.

Den nye vovse har dog lidt mere fri vilje, og det tager generalt lidt
længere tid at lære den noget. Sommeren snart står og banker på døren, og
det er nu rart at kunne åbne ud til den friske luft, uden at man skal
bekymre sig om hunden.

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-04-08 16:57

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Øhheh: Var det ikke enklere at lære kræet at det ikke må gå udenfor haven??

Tjo, men som bekendt kan selv den mest lydige hund pludseligt glemme
alt opdragelse hvis der kommer noget tilstrækkeligt spændende forbi.
Og personligt vil jeg hellere sætte et hegn op end at risikere at
skulle samle Siri op efter et sammenstød med en bil. Og lige i Siris
tilfælde - at blive skyld i personskade hos dem der kommer til at køre
på hende.

Og jeg foretrækker at kunne lukke hende ud i haven uden at skulle
spekulere på den slags.

Mvh Trine

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 14-04-08 17:22

> [...]
> på hende.
>
> Og jeg foretrækker at kunne lukke hende ud i haven uden at skulle

Hvis det er mange pæle så bliver man meget lang armet.. jeg bankede 4stk
210cm pæle ned og der skulle 30 stk 180cm mere i jorden... så der blev lejet
et motorseret pælebor... så er det klaret på en dag.

Mvh
Leon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-04-08 03:03

On Apr 14, 4:35 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Brian skrev:> Hejsa,

> Øhheh: Var det ikke enklere at lære kræet at det ikke må gå udenfor haven??

Det holder jo ikke andres hunde ude.

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-04-08 15:36

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message
> [...]
>
> Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge et pælebor, men fra en kollega fik
> jeg at vide at det var bedre at banke dem i - hvad siger i ?

Jeg har sat 75 meter hegn i weekenden. Pælene var 175 og blev banket ned så
de passer til 125cm hegn.

Jeg brugte en flise, jeg gokkede ned på pælen, og det gik fint, uden at
ødelægge pælene.
Nu var jorden meget blød, så hvis det er hård jor, dur det selvfølgelig
ikke.

Så forøvrigt at man kunne købe en mukkert, og tilhørende gummi manchet
(slåflade). Jeg har faktisk tænkt mig at købe en sådan idag, og kan godt
melde tilbage om den kan bruges.

Ellers bruger jeg normalt en pælehammer, til pæle over 2,5m men den
pælehammer jeg har er desværre alt for lang til at jeg kan bruge den til
almindelige små pæle.

For et par dag siden skrev en at vedkommende brugte strips til at sætte hegn
op. Det skulle jeg selvfølgelig lige prøve, og det fungere overraskende
godt, og er betydeligt hurtigere end at slå kramper i.

Bjarne K.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-04-08 15:40

"Bjarne K." <nej@niet.ne> writes:

> For et par dag siden skrev en at vedkommende brugte strips til at sætte hegn
> op. Det skulle jeg selvfølgelig lige prøve, og det fungere overraskende
> godt, og er betydeligt hurtigere end at slå kramper i.

Ja, det er ret effektivt. :) Jeg havde altid bøvl med de pokkers
kramper.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 14-04-08 15:54

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Ja, det er ret effektivt. :) Jeg havde altid bøvl med de pokkers
> kramper.

Jeg husker godt tipset fra hunde gruppen, da jeg indledningsvis begyndte at
brygge på tanken om hegn til vovsen

Jeg må indrømme om jeg er lidt skeptisk omkring holdbarheden, men det skader
vel ikke at prøve - og så er det da en del nemmere

/Brian

Fra : Brian

Dato : 14-04-08 15:53

Bjarne K. wrote:

> Jeg har sat 75 meter hegn i weekenden. Pælene var 175 og blev banket
> ned så de passer til 125cm hegn.

Er "sølle" 50cm i jorden nok til at det står stabilt ?

> Jeg brugte en flise, jeg gokkede ned på pælen, og det gik fint, uden
> at ødelægge pælene.
> Nu var jorden meget blød, så hvis det er hård jor, dur det
> selvfølgelig ikke.

Jorden er rimelig blød, så det er da værd at prøve, hvis jeg ikke kan finde
en pælehammer til udlejning.

> Så forøvrigt at man kunne købe en mukkert, og tilhørende gummi manchet
> (slåflade). Jeg har faktisk tænkt mig at købe en sådan idag, og kan
> godt melde tilbage om den kan bruges.

Det må du gerne - hvor har du set den ?

/Brian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-04-08 20:26

"Brian" skrev

> Jorden er rimelig blød, så det er da værd at prøve, hvis jeg ikke kan
> finde en pælehammer til udlejning.

Jeg har banket ø5cm i jorden med en alm mukkert, men som andre har påpeget
så var der enkelte der flækkede i toppen
Evt grave lidt ned med et pælebor og bruge mukkerten til det sidste stykke?

Jeg måtte tage skidtet op efter 7 år da pælene (trykimprægneret) var af for
dårlig kvalitet
Nu har jeg gravet 5x5 stolper ned og forbundet med lægter vandret samt
diagonalt skiftevis den ene og den anden vej
Den forrige hund (dalmatiner) trykkede trådhegnet ned når det blev lidt for
spændende på den "forkerte" side

- Peter

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-04-08 15:45

> Er "sølle" 50cm i jorden nok til at det står stabilt ?

Nej ikke til hundehegn. (Til større hunde) . Ved det hundehegn jeg lavede
sidste år, var jeg nødt til at sætte en overlægger på mellem alle pælene og
binde hegnet op med strips, fordi den yngste (lab) hurtigt fandt ud af at
han kunne bøje hegnet ned ved at hoppe op af det (Nok til at han kunne
stikke af )

Problemet var størst i hjørnerne, hvor hjørne pælen af gode grunde ikke har
en makker på hver side til at hjælpe med at klare byrden,
Dette kunne sikkert være undgået hvis jeg havde brugt nogle længere pæle i
hjørnerne, eller brugt støtter til hjørne pælene

Har hørt, at man ellers helst skal 80-90 cm ned, og det plejer jeg også at
gøre med de store pæle. (Noget med at de kan blive "skubbet" op af frost i
jorden, hvis ikke de komme ned til frostfrit lag)

De 75m jeg lavede sidste weekend, er kun en midlertidig udvidelse til mine
får, og jeg tror ærlig talt ikke det kan holde til at en af madammerne står
for længe og gnupper sig op af hegnet, men det må jo komme an på en prøve.
Det står da fint endnu.

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-04-08 03:05

On Apr 14, 4:54 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> [...]
>
> Jeg må indrømme om jeg er lidt skeptisk omkring holdbarheden, men det skader
> vel ikke at prøve - og så er det da en del nemmere

Så køb nogle større strips.
Dem traktorreservedelsforhandleren sælger er store !

Fra : Brian

Dato : 16-04-08 19:10

Christian B. Andresen wrote:

> Så køb nogle større strips.
> Dem traktorreservedelsforhandleren sælger er store !

Jeg har adgang til strips ad libitum via jobbet, så det er ikke et problem.

Mine tanker gik på om plasten bliver træt af udeklimaet. Det har jeg
ihvertfald set flere gange, ved kabler der er stripset op på udendørs
kabeltræk.

Men jeg vil da forsøge - det er lidt noget hejs med de kramper.

/Brian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-08 19:51

On Wed, 16 Apr 2008 20:10:19 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Mine tanker gik på om plasten bliver træt af udeklimaet. Det har jeg
>ihvertfald set flere gange, ved kabler der er stripset op på udendørs
>kabeltræk.

Strips er godt nok nemme at sætte op, men de ser ikke videre kønne ud.

>Men jeg vil da forsøge - det er lidt noget hejs med de kramper.

Da jeg satte hegn om hundenes have brugte jeg kompressoren med nogle
klammer af en slags i sømpistolen. Det holder fint og ser ikke
anderledes ud end kramper.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/