Byggesag hos kommunen
Fra : Peter

Dato : 12-04-08 22:50

Hej NG!

Hvor længe (antal uger) tager en byggesak om at blive behandlet hos
kommunen?

Er der noget "gebyr" man bliver afkrævet i den forbindelse?

hilsen
Peter

Fra : Lars

Dato : 13-04-08 01:24

Peter skrev:
> Hej NG!
>
> Hvor længe (antal uger) tager en byggesak om at blive behandlet hos
> kommunen?

Det afhænger af kommunen og typen af byggesag - i nogle kommuner med
stor byggeaktivitet kan det tage op til et år.

> Er der noget "gebyr" man bliver afkrævet i den forbindelse?

Ja - prisen afhænger af sagen. Står som regel på din kommunes hjemmeside

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 13-04-08 08:37

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Hvor længe (antal uger) tager en byggesak om at blive behandlet hos
> kommunen?

Det kommer an på hvor du bor, i Korsør gik der 15uger inden jeg fik min
tilladelse :-/
De er uden tvivl stadig bagud, men efter hvad jeg hører fra mine venner i
byggebranchen, så er det stilnet meget af.

> Er der noget "gebyr" man bliver afkrævet i den forbindelse?

Ja, det er der.. det kan svinge en del, jeg gav 1600,- i 2006

Mvh
Leon

Fra : Ivan

Dato : 14-04-08 18:29

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Hvor længe (antal uger) tager en byggesak om at blive behandlet hos
> kommunen?

Kommunen skal regere inden 2 uger + postvæsnets tid. Er der ikke kommet
nogen responds inden disse 2 uger kan du gå i gang.
Se dette link: http://www.ebst.dk/br08.dk/spoergsmaalbr08/75522/1/0

> Er der noget "gebyr" man bliver afkrævet i den forbindelse?

Det er op til den enkelte kommune.

Fra : Svend Spanget

Dato : 14-04-08 18:51

Ivan <virker@ikke.nu> skrev:
>Kommunen skal regere inden 2 uger +
>postvæsnets tid. Er der ikke kommet
>nogen responds inden disse 2 uger
>kan du gå i gang.
Jo jo, men ikke hvis buggeriet kræver en dispensation.

Fra : Ivan

Dato : 14-04-08 18:55

"Svend Spanget (slet QFBNA)" <spanget@QFBNAvirker.ikke> skrev i en
meddelelse news:12081958490.71784394884483@dtext.news.tele.dk...
> Jo jo, men ikke hvis buggeriet kræver en dispensation.

klart hvis det er tilfældet må der ikke gås igang før der ligger en
tilladelse.

Fra : Mureren

Dato : 14-04-08 18:59

> klart hvis det er tilfældet må der ikke gås igang før der ligger en
> tilladelse.

Der er dæleme også stor forskel på om byggeriet kun kræver en anmeldelse
(som du linker til!), eller en ansøgning om byggetilladelse, og det kan man
ikke se af den oprindelige post, så dit svar er ikke godt (nok).

Mvh.
Mureren

Fra : Ivan

Dato : 14-04-08 19:03

> Der er dæleme også stor forskel på om byggeriet kun kræver en anmeldelse
> (som du linker til!), eller en ansøgning om byggetilladelse, og det kan
> man ikke se af den oprindelige post, så dit svar er ikke godt (nok).

Ja du har da ret i at der er forskel. Jeg svarede ud fra min tolkning af
indlæg. Vi kan så diskutere om min fortolkning er rigtig(nej vi skal ikke
diskuttere det). Det ville jo være nemmere hvis der fra starten var alle
relevante oplysninger. Nej jeg vil ikke kaste med muder eller andet.;)

Fra : Peter

Dato : 14-04-08 19:42

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (som du linker til!), eller en ansøgning om byggetilladelse, og det kan
> man ikke se af den oprindelige post, så dit svar er ikke godt (nok).

Forklar venligst forskellen på om byggeriet "kun" kræver en anmeldelse eller
en ansøgning?

hilsen
Peter

Fra : Ivan

Dato : 15-04-08 16:35

> Forklar venligst forskellen på om byggeriet "kun" kræver en anmeldelse
> eller
> en ansøgning?
>
> hilsen
> Peter
I følge BR08, hvor følgende står skrevet:
Stk. 1
Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen:

1) Garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende
bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester
på højst 50 m².

2) Tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede
terrasser og lignende bygninger samt til teknikhuse til elektroniske
kommunikationsnet eller tjenester, når arealet efter tilbygningen højst er
50 m².

3) Enkeltstående ombygninger og andre forandringer i bebyggelser, der alene
vedrører en enkelt boligenhed på højst 150 m² i etageejendomme med mere end
en bolig eller en enkelt erhvervsenhed på højst 150 m². Den enkeltstående
ombygning eller forandring må ikke medføre en udvidelse af arealet.

4)Avls- og driftsbygninger ved landbrugs-, skovbrugs- eller
gartneriejendomme, der kan opføres uden landzonetilladelse eller som alene
kræver tilladelse efter planlægningslovens § 36, stk. 2.

5) Vindmøller.

6) Satellitantenner med en diameter på over 1,0 m.

7) Nedrivning af bebyggelser, der ikke er omfattet af kap. 1.10.

Dette er sakset fra BR08

Fra : Peter

Dato : 15-04-08 17:07

> [...]
>
> 1) Garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende
> bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller

Hej igen!
Det kan da godt være at jeg er lidt tungnem.

Du skriver: "Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til
kommunalbestyrelsen."
Ovennævnte "byggearbejde" må vel ikke sættes igang før end efter en
anmeldelse og derefter en godkendelse?
En ansøgning "kræver" vel da også en godkendelse?.
Jeg er stadig i tvivl om der overhovedet er en "synlig" forskel?

hilsen
Peter

Fra : Ivan

Dato : 15-04-08 17:28

> [...]
> En ansøgning "kræver" vel da også en godkendelse?.
> Jeg er stadig i tvivl om der overhovedet er en "synlig" forskel?

Hvis du vil bygge en carport på 45m2, laver du en anmeldelse og for du ikke
svar inden 2 uger + postgangen går du igang

Fra : Ivan

Dato : 15-04-08 17:29

> [...]
> En ansøgning "kræver" vel da også en godkendelse?.
> Jeg er stadig i tvivl om der overhovedet er en "synlig" forskel?

SP: hvad er det du vil have lavet/bygget

Fra : Peter

Dato : 15-04-08 17:57

"Ivan" <virker@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> "Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse

> SP: hvad er det du vil have lavet/bygget

Hej igen!

Jeg skal have nogle skilte på en butiksfacade + et lysskilt 20 x 80 cm.
vinkelret på mur (ud over fortorvet).

Skal der en anmeldelse / ansøgning til?

hlsen
Peter

Fra : claus b.p.

Dato : 15-04-08 23:37

> [...]
>

> Hej igen!
>
> Jeg skal have nogle skilte på en butiksfacade + et lysskilt 20 x 80 cm.

Det er vel ikke en byggesag. Der kan derimod være lokale regler for hvordan
skiltning mv. skal se ud og udføres. Prøv at spørge Teknisk Forvaltning,
handelsstandsforeningen og ejerforeningen.
/Claus
/Claus