MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Sikkerhedscenter deaktiveret ifm Norton op~
Fra : Lone

Dato : 12-04-08 15:44

Hej

Min gamle mors pc driller lidt efter en norton-opdatering.
(nej hun vil ikke skifte antivir! )

Hun har XPproff. 2002, med servicepack2 på puteren.

Jeg har selv XP Home......så måske er der veje jeg ikke
lige kan lure på en XP proff!

Problemet er at sikkerhedscenter er deaktiveret
efter norton-opdateringen.

Den meddeler: "sikkerhedscenter ikke tilgængeligt, fordi tjenesten
ikke er startet eller er blevet stoppet"

Har forsøgt pr telefon at guide hende til msconfig.......
på fanen tjenester kan hun ikke finde 'sikkerhedscenter'
(besynderligt....den burde jo stå der uanset ...)

Har så guidet hende til Comp. adm. -> Tjenester

Her er sikkerhedscenter 'deaktiveret'........ i midterfeltet
er alene funktionen beskrevet - dvs. ingen mulighed for at
vælge at genstarte tjenesten o. lign. , og ved højreklik på
sikkerhedscenter er start, stop,genstart...delen 'grået ud'
så de kan ikke vælges.

What to do? Det må jo være noget Norton har fået pillet
ved under opdaterings-installationen, men kan man hitte
sikkerhedscenterfilen et sted i reggen måske og genaktivere
den eller ?

Håber nogen har nogen tips - jeg er lidt på bar bund her, og
hendes pc er lidt langt væk, så jeg kan ikke lige komme til
at rode med den og få ideer den vej.....

--
vh Lone

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 12-04-08 16:06

Lone skrev:

> [...]
>vælge at genstarte tjenesten o. lign. , og ved højreklik på
>sikkerhedscenter er start, stop,genstart...delen 'grået ud'

hvad så med dobbeltklik på den og ved starttype ændre deaktiveret til
automatisk, trykke på Anvend og så Start derefter OK

(ikke at jeg selv vil have den bjørnetjeneste til at køre)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 16:30

> hvad så med dobbeltklik på den og ved starttype ændre deaktiveret til automatisk, trykke på Anvend
> og så Start derefter OK

Tak for tippet! Den mulighed havde jeg overset.
Skal prøves. Melder tilbage !

> (ikke at jeg selv vil have den bjørnetjeneste til at køre)

Næh, men hun vil gerne have den, sårn er vi jo så forskellige

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 17:36

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> "Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for tippet! Den mulighed havde jeg overset.
> Skal prøves. Melder tilbage !

Så er det prøvet.....

Første version:
Dobbeltklik, vælge automatisk, Anvend, OK.

Tjekker sikkerhedscenter= nope, melder stadig det ikke
er tilgængeligt.

Anden version:
Dobbeltklik, vælge automatisk, Anvend,
- og her blir det muligt at trykke på 'start'knappen, og så OK.

Jubiii......sikkerhedscenter fungerer. (status 'kører' i tjenester)

Men, men...efter en genstart er fejlen der igen. Æv.
Vælges 'manuelt' kan der ikke klikkes på 'start'knappen...
samtlige knapper er grået ud.

Nå - men fik hende til at tjekke i msconfig igen
hvor hun fandt Sikkerhedscenter under tjenester,
den står som deaktiveret. Kan godt fjerne vingen,
og sætte den igen, men tasten 'aktiver alle' er grået
ud.

Desværre er der en af de 'nørder' hun har haft til at
hjælpe med div. der har deaktiveret gendannelsespunkter,
så det er ikke en option at gå tilbage.............

(/Forhåbentlig er vi ikke ude i at skulle afinstallere og
geninstallere Norton..........den blir sh* for sej over telefonen

--
vh Lone

Fra : KentBM

Dato : 12-04-08 19:28

> (/Forhåbentlig er vi ikke ude i at skulle afinstallere og
> geninstallere Norton..........den blir sh* for sej over telefonen
Symantec har et værktøj, som kan fjerne alt fra computeren. Eller det
skriver Symantec uden jeg er helt overbevist. Og installationen er vel
ikke et problem? Det plejer at køre helt uden problemer.

Fordelen med Norten (og der er altså fordele) er, at når det køre, så er
det ikke nødvendigt med indgreb overhovedet. Min gamle mor kan finde ud
af det. I modsætning til andre gratis produkter, som kræver noget mere
viden for at fungere.

Og så har jeg vænnet mig til, at Antispam-indstillingerne ikke kan
ændres i min Norton Internet Security 2005 (med 3 års gratis
opdatering). En "feature", som jeg alligevel ikke har brug for

Kan det tænkes, at der er kommet noget grimt ind på computeren? Og her
tænker jeg ikke på Norton. Men der er ingen antivirus produkter, som
finder alt. Så vidt jeg har forstået det, så er der nogle grimme ting,
der som noget af første sørger for deaktivering af sikkerheds produkter.
Hvilket sikkerhed centeret vel hører under?

--

Kent

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 19:48

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> Symantec har et værktøj, som kan fjerne alt fra computeren.
>Eller det skriver Symantec uden jeg er helt overbevist. Og
>installationen er vel ikke et problem? Det plejer at køre helt
>uden problemer.

Hmm...ja....tsk tsk....fjerner 'alt'

Hun blir et raslende epseløv hvis jeg ber hende downloade
noget som helst ......selv opdateringen til Norton 2008 har
hun skaffet på en cd. - .......og jeg har skisme ikke lige tiden til at
køre den lange vej og fixe det.

> [...]
>kan finde ud af det. I modsætning til andre gratis produkter,
> som kræver noget mere viden for at fungere.

Mener da hun betaler for det der Norton?

Jeg ville nu godt ha hende lokket til at bruge Panda i stedet - den kan
købes for 5 år af gangen og opdaterer selv.

> [...]
>sørger for deaktivering af sikkerheds produkter.
> Hvilket sikkerhed centeret vel hører under?

Jeg har overvejet det! Gad vide om noget 'gris' kan slå både
sikkerhedscenter og systemgendannelse fra. Hmmm.

Men så skal det være kommet ind under opdaterings-
processen, for hun er den rene 'sikkerhedsnål' ift. hvordan
hun bruger pc'en.

Selve den installation af opdateringen lød ærligt talt også lidt
underlig - noget med først cd, og så genstart og så lå der alligevel
et skrivebordsikon der skulle i swing for at installere, og så en
genstart mere. Og så meddelte den der var problemer fordi de
ikke var opdateret, og hun måtte sætte den til at hente de sidste.
Srt den ikke bare gør det af sig selv syns jeg. Men måske er det
bare sådan med Nortons års-opdates -.... der var også problemer
med det sidste år.

Ikke særlig 'ældre-venligt' syns jeg !

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 12-04-08 20:02

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Gad vide om noget 'gris' kan slå både
> sikkerhedscenter og systemgendannelse fra.

Det kan det.

John :(

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 20:14

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

> Det kan det.
>
> John :(

Holy macaroni.............ved du _hvad_ der
kan den slags? er det virus /trojaner /orme eller
hvad?

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 12-04-08 21:33

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Holy macaroni.............ved du _hvad_ der
> kan den slags? er det virus /trojaner /orme eller
> hvad?

Blot nogle få artikler:

"Som eksempel på udbredte virus/orme, som bærer bagdøre og dræber
sikkerhedsprodukter, kan bl.a. nævnes: LovGate (en efterhånden stor familie
på mere end ti varianter), Fizzer, Ganda, Lirva, Yaha og mange flere":
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=14117

"En anden finurlighed ved den seneste variant af W32.Klez er, at den kan
deaktivere eller slette antivirusprogrammer på den inficerede computer":
http://www.computerworld.dk/art/14473?cid=4&q=deaktiverer+antivirus&sm=search&a=cid&i=4&o=4&pos=5

"Sophos said that if the attached file is executed, it will trigger the
Trojan horse, disabling antivirus and other security software and opening a
back door through which hackers can gain access":
http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleCoverage&articleId=108300&continuingCoverageId=1010&intsrc=article_cc_report_bot

Det rigtig luskede er driveby downloads:

»Det er nok bare at gå ind på en hjemmeside, hvor der er indlejret et
billede. Og hvis systemet ikke er opdateret, så vil brugeren ikke få
yderligere advarsel, der vil simpelthen blive kørt kode på systemet,«
http://www.version2.dk/artikel/6927?highlight=drive-by

"Drive-by-downloads er ifølge Peter Kruse en utrolig effektiv måde at
distribuere malware på, og et fænomen, der vil dominere trusselsbilledet i
2008":
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=34147

John

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 22:17

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

> Blot nogle få artikler:

Takker.

I grunden sært - sådan menneskeligt set - hvorfor nogen
åbenbart synes det er så sjovt at producere og sprede den slags.

Nå - men netforbindelsen er pt. fjernet fra pc'en.
Så kan den da ihvertfald ikke stå og sprede det videre
hvis der er noget.

Så må det vise sig hvad der videre skal til.

Tak for responsen.

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 12-04-08 22:35

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Takker.

Velbekomme.

> I grunden sært - sådan menneskeligt set - hvorfor nogen
> åbenbart synes det er så sjovt at producere og sprede den slags.

Grundlæggende 2 slags: Script kiddies, der gør det for sjov, samt
kriminelle, der gør det for ussel mammon

> Nå - men netforbindelsen er pt. fjernet fra pc'en.

Glimrende

> Så må det vise sig hvad der videre skal til.

Tip:

http://www.snapfiles.com/reviews/Super-Anti-Spyware/SuperAntiSpyware.html

http://freedrweb.com/

http://www.snapfiles.com/downloadfind.php?action=s&st=spywareblaster

> Tak for responsen.

Velbekomme.

John

Fra : Henning

Dato : 12-04-08 23:45

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev

> Grundlæggende 2 slags: Script kiddies, der gør det for sjov, samt
> kriminelle, der gør det for ussel mammon

og hvordan kan man så tjene penge på det??

Fra : John

Dato : 13-04-08 00:26

"Henning" <Henning@Henning.Henning> skrev i en meddelelse

> og hvordan kan man så tjene penge på det??

Blot en enkelt sag:

"En teenager har været til afhøring af det New Zealandske politi for
angiveligt at være bagmand for et hacker-imperium, der har svindlet sig til
100 millioner kroner"
http://www.version2.dk/artikel/5332

"18-årig hacker risikerer fem års fængsel. En 18-årig hacker fra New Zealand
er kendt skyldig i at have været med i et hacker-imperium, der har svindlet
sig til 100 millioner kroner":
http://www.version2.dk/artikel/6850

Du kan finde mange flere artikler om netsvindel via Google.

John

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 11:39

> Tip:
Tak for links.

Jow jow - kender jo godt til div. ekstraprogrammer.

Men jeg er nu ret overbevist om at der er noget med
den Norton der konflikter. Måske nogen indstillinger
i den overtager 'servicecentret' fx.

Nå, men tak for indspark

--
vh Lone

Fra : KentBM

Dato : 12-04-08 20:29

Lone wrote:
> [...]
> Srt den ikke bare gør det af sig selv syns jeg. Men måske er det
> bare sådan med Nortons års-opdates -.... der var også problemer
Jeg tror faktisk man kan vælge om opdateringen skal ske online eller med
tilsendt CD. Men er ikke helt sikker, da jeg kun har prøvet denne
mulighed en enkelt gang.

Normal plejer jeg at købe en Norton Internet Security upgrade. Hvilket
er en fuldversion til et par hundrede mindre. Så er det ud med
netværkskablet, afinstallering af den gamle version og ind med den nye.

Men nu har jeg en NIS med 3 års opdatering. Den blev leveret i
forbindelse med en medarbejder-pc ordning.

Når de 3 år er gået, så finder jeg også et gratis program. Men de gratis
programmer, som jeg har set, er altså ikke så automatiske som Norton.

> Ikke særlig 'ældre-venligt' syns jeg !
Måske ikke opdateringen, men i daglig brug.

--

Kent

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 13-04-08 09:36

> [...]
>
> Når de 3 år er gået, så finder jeg også et gratis program. Men de
> gratis programmer, som jeg har set, er altså ikke så automatiske som
Jeg må desværre skuffe dig når jeg møder en ny PC med installeret Norton
f.eks hos min gamle far +70 godt og vel så ud med den og ind med AVG så
kører det hele fuldautomatisk
med daglige opdateringer kontrol af mail og såvidere, og jeg skal ikke
køre 300 km for at kigge på hvad der nu er gået galt
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Lone

Dato : 13-04-08 11:30

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail

> [...]
> med daglige opdateringer kontrol af mail og såvidere, og jeg
>skal ikke køre 300 km for at kigge på hvad der nu er gået galt

Ja, - men så er der sikkert heller ikke en eller anden 'pc-ekspert'
der har overbevist din gl. far om at Norton er det bedste ))
Dén er altså svær at bide skeer med Tror lige jeg vil printe et
par af svarene herinde til hende ....lidt at gumle på

--
vh Lone

Fra : mogens

Dato : 12-04-08 12:05

>Hun har XPproff. 2002, med servicepack2 på puteren.

Enten Win 2000 eller WinXP Pro!

>What to do? Det må jo være noget Norton har fået pillet
>ved under opdaterings-installationen, men kan man hitte
>sikkerhedscenterfilen et sted i reggen måske og genaktivere
>den eller ?

Hvad med at prøve at afinstallere NAV og så se om der bliver adgang
til sikkerhedscenter. Der findes et afinstalleringsværktøj på Nortons
hjemmeside, til ekstra grundig afinstallering af deres produkter - dl
& kør det evt. Hvis hun har en eller anden form for pc-
vedligeholdelses-program - sådan noget med at rette fejl i Windows
registreringsdatabase etc. - så kør også det. Genstart.
Hvis alt er OK, så (gen)installer NAV og dl & installer alle
opdateringerne og se så om ikke alt fortsat virker. Det vil jeg næsten
tro.

>(/Forhåbentlig er vi ikke ude i at skulle afinstallere og
>geninstallere Norton..........den blir sh* for sej over telefonen

Det tror jeg i er! Pøj, pøj!

Hilsen Mogens

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 19:30

"mogens" <langballe75@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Hun har XPproff. 2002, med servicepack2 på puteren.

Enten Win 2000 eller WinXP Pro!
Nå nå.......
"Microsoft Windows XP Proffessional, Version 2002,
Service pack 2" = denne computer --> fanen generelt

> [...]

>(/Forhåbentlig er vi ikke ude i at skulle afinstallere og
>geninstallere Norton..........den blir sh* for sej over telefonen

Tak for opskrift. Men.....
Det bliver helt og aldeles og absolut _sidste_ mulighed!
Ikke en option at guide den igennem pr. fon you see

Måske jeg skal over i sikkerhed el virusgrp - kan være der er
en eller anden funktion i den nye Norton der konflikter med
windåsen. Hmm......

--
vh Lone

Fra : mogens

Dato : 12-04-08 14:15

>Nå nå.......
>"Microsoft Windows XP Proffessional, Version 2002,
>Service pack 2" = denne computer --> fanen generelt

Det nytter ikke at tage på veje. Det er da ikke mig der har opfundet
hvad tingene i Windows hedder - og det versionsnummer i Kontrolpanel
\System er altså bare irrellevant. Beklager.

> [...]

>Måske jeg skal over i sikkerhed el virusgrp - kan være der er
>en eller anden funktion i den nye Norton der konflikter med

Fair nok. Men det er bare helt indlysende ikke et spørgsmål om
indstillinger i hverken Windows eller Norton; ergo er det en fejl. Og
fejl af den type hvor fundamentale indstillinger i Windows er berørt
løser man efter følgende generelle opskrift: Genstart Windows. Test.
Hvis test er negativ: Af- og geninstaller programmet. Test. Hvis test
er negativ: Formatter harddisken og (gen)installer Windows og alle
programmer incl. det problematiske. Test. Hvis test er negativ: Opgiv
programmet. Test. Hvis test er negativ: Opgiv Windows.
Her taler vi altså om at være hinsides tvivl om hardwarefejl. (Det er
man sjældent!)

Af nævnte årsager tror jeg at du er i den rigtige NG og ikke vinder
ved at skifte. Jeg er ked af at overbringe dårlige nyheder, men jeg
tror du skal bede din mor om at sætte en kop kaffe over. :)

Hilsen Mogens

Fra : Lone

Dato : 12-04-08 22:17

>løser man efter følgende generelle opskrift:
[.....]

Jep - men jeg sidder jo ikke ved hendes pc, og det kunne jo
være andre havde oplevet at der netop var en konflikt ml.
xp og den nyeste Norton...........kunne jo være en bestemt
indstilling..........og så ville det unægteligt være lettere at
vejlede hende udi at fjerne/tilføje et flueben, fremfor at
geninstallere hele pc'en ))

>tror du skal bede din mor om at sætte en kop kaffe over. :)

kan hænde det ender mæ'ed ;)

--
vh Lone