Ekstern harddisk på Airport Extreme base
Fra : KentBM

Dato : 12-04-08 19:06

Jeg har monteret en Maxtor II 300GB harddisk på min Airport Extreme
base. Både til brug for backup fra Windows og til Time Machine.

Jeg slukker på stikkontakten for alt udstyr, når jeg ikke bruget det.
Men vil min Maxtor overleve dette? Vil AEB sørge for, at harddisken
spinner ned når harddisken ikke bliver skrevet til?

Jeg har haft en Seagate direkte tilsluttet til min Macbook. Inden jeg
slukkede for strømskinnen, så sørgede jeg for at Macen var lukket helt
ned og lyset i harddisken var slukket. Men dette er jo ikke rigtig en
mulighed med en AEB.

Nogle erfaringer eller problemer?
--

Kent

Fra : KentBM

Dato : 15-04-08 14:08

KentBM skrev:
> Nogle erfaringer eller problemer?
Der er jo nok en grund til, at ingen andre har givet et indlæg. Måske
fordi det vrimler med artikler om, hvor dårligt det virker og at Apple
ikke understøtter Time Machine backup til ekstern harddisk på Airport
Extreme Base Station. Hvilket jeg fandt ud at da jeg var gået i gang.

Og det fungere heller ikke særlig godt. En ting er, at det tager 4 - 5
timer for første backup via kabel noget andet er så, at backuppen gik i
stå fordi min Mac valgte at gå i dvale og derfor afbrød. Og så var der
det lille problem, at min eksterne harddisks strømforsyning var sat til
samme strømskinne som min stationære computer, hvilket betød halvandet
times spildt arbejde.

Men det virkede heller ikke særligt godt efter første backup endeligt
kom igennem, så nu er det tilbage til direkte tilsluttet USB-harddisk
til Macbooken.

Men til gengæld fik jeg endelig sat en harddisk op til overførelse af
data i mellem min Mac og min XP-maskinen.

--

Kent

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-04-08 14:19

KentBM wrote:
> [...]
> ikke understøtter Time Machine backup til ekstern harddisk på Airport
> Extreme Base Station. Hvilket jeg fandt ud at da jeg var gået i gang.

Jeg har sådan et setup og det virker fint.

> [...]
> det lille problem, at min eksterne harddisks strømforsyning var sat til
> samme strømskinne som min stationære computer, hvilket betød halvandet

Min oplevelse er den samme. Den første backup tager UENDELIG lang tid.
Tricket er at lade TM starte sin backup til AirDisken og så stoppe den
når den er gået i gang, tilslutte disken direkte til mac'en via usb/fw
og lade den færdigøre den første backup sådan. Derefter - er min
oplevelse - at den daglige backup virker fint, når disken igen
tilsluttes AE.

Når TM laver backup på en AirDisk skriver den til et sparseimage. Dette
image skal oprettes INDEN man kan lave en backup via usb/fw som
efterfølgende også kan læses via AE. Det er årsagen til, at man skal
lade TM påbegynde den første backup mens disken er tilsluttet AE.

> Men det virkede heller ikke særligt godt efter første backup endeligt
> kom igennem, så nu er det tilbage til direkte tilsluttet USB-harddisk
> til Macbooken.

Min oplevelse er en helt anden. Her virker det lige efter bogen og
hastigheden til disken er rigtig god under forudsætningerne - ~8MB/s
hvilket vist nok er, hvad man kan forvente med draft-n udstyr.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-04-08 14:42

Peter Farsinsen wrote:

> Min oplevelse er en helt anden. Her virker det lige efter bogen og
> hastigheden til disken er rigtig god under forudsætningerne - ~8MB/s
> hvilket vist nok er, hvad man kan forvente med draft-n udstyr.

Nu vi er ved hastighed. Har du målt på hastigheden til disken via
ethernet? Jeg får fuldstændig samme hastighed til/fra disken (de der
~8MB/s) uanset om det er over wifi eller kabel. Jeg havde håbet på lidt
mere, når nu AE understøtter gigabit ethernet...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk