forlænget spær, lovligt ?
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-04-08 16:56

Jeg er ved at få bygget til mit hus, jeg kan se at tømmerne har fået lavet
spær der åbenbart er for kort i den ene ende, de har så sat et stykke i

Er det lovligt

http://gemdet.nu/i/20509100_3122.jpg
http://gemdet.nu/i/88808100_3123.jpg

Mvh Jesper

Fra : Ralph

Dato : 11-04-08 17:34

"Jesper Pedersen" <duval@grovfjern.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at få bygget til mit hus, jeg kan se at tømmerne har fået lavet
> spær der åbenbart er for kort i den ene ende, de har så sat et stykke i
>
> Er det lovligt

Ikke et svar, men hvis det var MIG der havde behov for at forlænge et spær
så havde jeg nok IKKE gjort det i den ende der bærer hele taget, men
forneden hvor det højest er tagrenden der falder af.

--
Ralph

Fra : F.hansen

Dato : 11-04-08 17:52

> [...]
> så havde jeg nok IKKE gjort det i den ende der bærer hele taget, men
> forneden hvor det højest er tagrenden der falder af.

Det var også lige min tanke

Finn

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-04-08 18:05

> [...]
> så havde jeg nok IKKE gjort det i den ende der bærer hele taget, men
> forneden hvor det højest er tagrenden der falder af.

Grunden til det ikke er gjort der er at de er lavet med en udfræsning så de
kan ligge på rem´en

Det er lavet hjemme på et værksted efter mål

/ Jesper

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-04-08 19:09

> [...]
> spær der åbenbart er for kort i den ene ende, de har så sat et stykke i

Det er sq en ommer. I det firma jeg er hos er det ihvertfald ikke i orden
med sådan noget fusk.

Er der sømplade på den ene side, og vinkel på den anden? Såvidt jeg husker
skal der ved en evt. forlængelse plade på begge sider (bortset fra det
forlænger man sq ikke sådan noget medmindre man ikke kan få stykket langt
nok fra trælasten..). Desuden skal spærret fastgøres med vinkel på begge
sider også.

- Martin

Fra : Søren Kring

Dato : 11-04-08 20:30

"Jesper Pedersen" <duval@grovfjern.dk> skrev i en meddelelse
> Er det lovligt
>
> http://gemdet.nu/i/20509100_3122.jpg
> http://gemdet.nu/i/88808100_3123.jpg

Hvis det var mig, så fik firmaet lov at pille det hele ned igen. I hvert
fald fik de ikke en øre inden de spær var skiftet, lige meget hvor mange
statiske beregninger de lægger på bordet for at det godt kan holde.

/Søren

Fra : Anders Lund

Dato : 11-04-08 21:04

> [...]
> spær der åbenbart er for kort i den ene ende, de har så sat et stykke i

Hej
Nej, den ville jeg heller ikke godkende....

For det første er "forlængerstykket" for lille, og bliver svagt af alle de
søm/skruer.
Det næste er, at der skal sømplade på begge sider, og sømmene skal ikke bare
hamres tilfældig i!!
Det sidste er at der jo selvfølgelig skal vinkler på begge sider mod
topbjælken....alternativt bjælkesko!

Med venlig hilsen

Anders Lund

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-08 23:27

Jesper Pedersen wrote:

> Er det lovligt

Næppe. Skulle jeg forlænge et spær, ville jeg lægge samlingen mindst en
meter fra toppen og jeg ville bruge en "tømmerlås" til samlingen.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-04-08 10:11

Erik Ginnerskov wrote:

> Næppe. Skulle jeg forlænge et spær, ville jeg lægge samlingen mindst
> en meter fra toppen og jeg ville bruge en "tømmerlås" til samlingen.

Hvor en evt. samling bør placeres, afhænger af hvorledes pågældende
konstruktionsdel er påvirket og de indre kræfter og momenter pågældende
sted.

I dette tilfælde kan der være fordele ved at anbringe samlingen nær
toppen fordi bøjningsmomentet der er mindre end 1 m fra toppen. Til
gengæld er en tømmerlås bedre til at overføre bøjningsmomenter.

Skal det gøre korrekt, skal der laves en statisk beregning af samlingen.

Den anvendte samlingsmetode er ikke overbevisende.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 11-04-08 18:44

On 11 Apr., 22:04, "Anders Lund" <Anders...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> hamres tilfældig i!!
> Det sidste er at der jo selvfølgelig skal vinkler på begge sider mod

det korte stykke vil det vel mest af alt virke ligesom en "keystone"
i en bue bro, vægt på taget vil "klemme" forlængelsen mellem spærret
og topbjælken så det er vel ok, så længe man sikrer sig at den ikke
kan vælte f.eks med vinkler på begge sider.

-Lasse

Fra : KS

Dato : 12-04-08 08:41

"Jesper Pedersen" <duval@grovfjern.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> spær der åbenbart er for kort i den ene ende, de har så sat et stykke i

En OM'er !

Jeg tror ikke engang man vil kunne lave en statisk beregning, som tager
højde for de mange kamsøm/beslag som er placeret lige oven i hinanden.

Jeg vil tage et syn, hvis han ikke vil lave det om.

Mvh KS

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 12-04-08 09:12

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> højde for de mange kamsøm/beslag som er placeret lige oven i hinanden.
>
> Jeg vil tage et syn, hvis han ikke vil lave det om.

Det kan jeg tilslutte mig, tag et syn og tage en arkitekt eller en
bygningsingeniør med.
Pengene til dette kan være givet rigtigt godt ud.

Med hensyn til om der er lovligt, så er det det sikkert, altså at forlænge
spær, men det må ikke være konstruktionsmæssigt svækket.

Mvh
Leon

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-04-08 10:14

"Leon Hulstrøm" skrev

> Det kan jeg tilslutte mig, tag et syn og tage en arkitekt eller en
> bygningsingeniør med.

Evt vende billederne med det selskab det skal stå for forsikringer etc
efterfølgende
Har de et problem mht konstruktionen såeh :(

- Peter

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-04-08 00:00

> [...]

> søm/skruer.
> Det næste er, at der skal sømplade på begge sider, og sømmene skal ikke bare

Læg dertil at forlængerstykket så vidt jeg kan se har årerne liggende
på tværs. Hvis der opstår trækkræfter i den konstruktion vil
forlængerstykket sikkert flække, godt hjulpet på vej af søm og
skruer.
Opstår der sideværts kræfter i den ene retning vil forlængerstykket
kunne kæntre og så kan det spær ikke bære ret meget mere. Det er en
ommer!

Hilsen Kim

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 18-04-08 17:40

> [...]
> spær der åbenbart er for kort i den ene ende, de har så sat et stykke i

Undskyld mit sene svar, men var på vej op på en stige sidste weekend, og nu
har jeg så fin tid de næste 8 uger

Men for at lige ridse op hvad jeg selv har fundet ud af

På vejen bor 2 tømmere, de mener begge at det sagtens kan holde, den ene
ville dog nok have lavet det med et forlænger spær i stedet for, om det var
lovilit vidste de ikke

Har så snakket med en som siger at inden for den første 1/7 af total længde
af sådan en spær måtte man godt lave rep og lign, da det ikke var der
bæreevnen ligger

og det er det der er fundet ud af ang byggeri indtil videre

/ Jesper