Blommetræer, sorter?
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 10:17

Jeg har(havde) 3 blommetræer i min have:
Rheine Claude, Kirkes og Victoria.

De to første har i de fleste år båret max. 20 blommer, som jeg har måtte
kæmpe med hvepsene om at få lov til at smage
(Sidste år var udbyttet dog fint - måske pga. det lune forår).
Victoria'en er altid rigtbærende, men smager - efter min mening - ikke af
så meget.

Nu er Rheine Claude'n fældet pga. råd i stammen, og jeg kigger mig om
efter en god afløser. (Velsmagende spiseblomme, som er selvbestøvende).

Ud fra forskellige beskrivelser på nettet, er jeg nu stoppet op ved Opal
og/eller Czar.

Er der nogen her i gruppen, der har erfaringer med disse?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-08 20:34

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har(havde) 3 blommetræer i min have:
> Rheine Claude, Kirkes og Victoria.

Håber der er en der kan af/bekræfte om det er skidt at plante blomme efter
blomme?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-08 07:25

On Fri, 11 Apr 2008 21:34:28 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Håber der er en der kan af/bekræfte om det er skidt at plante blomme efter
>blomme?

Dengang jeg var i lære var spørgsmålet oppe en enkelt gang - mester
sagde at kernefrugt efter kernefrugt var skidt - men stenfrugt som
blomme og kirsebær, godt kunne plantes samme sted.
Hvis jeg da husker ret .....

Men jeg ville ikke selv plante det samme igen, på samme sted. Hellere
være på den sikre side.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lise Hansen

Dato : 11-04-08 21:23

> Er der nogen her i gruppen, der har erfaringer med disse?

Jeg har et Opal, bl.a. fordi jeg opgav at vente på, at Reine Clauden skulle
finde på at give blommer.
Opalen giver MANGE og ret tidlige blommer. Der skal tyndes godt ud i
blommerne for at de kommer til at smage af noget(ligesom v. Victoria); men
så er de også gode. Det er en ret tidlig sort.
hilsen
Lise

Fra : Hansen

Dato : 11-04-08 23:51

<> Ud fra forskellige beskrivelser på nettet, er jeg nu stoppet op ved Opal
> og/eller Czar.

hvad med italiensk svedske, den er efter min mening mere velsmagende.
Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 23:48

Den 11/04-2008 klokken 21:34, skrev
i <47ffbd42$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Håber der er en der kan af/bekræfte om det er skidt at plante blomme
> efter blomme?

Det ville jeg ikke turde. Den får en ny placering.
Af ren dovenskab blev den gamle kun savet ned til jordoverfladen. Så kan
roden få lov at rådne op i løbet af de næste 10-20 år.
(Dette når jeg nok ikke selv at opleve)

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-08 23:53

Den 11/04-2008 klokken 22:22, skrev
"Lise Hansen" <lise.hansen100@mail.dk>
i <1c2be$47ffc85f$5b96e263$12118@news.jay.net>:

> Opalen giver MANGE og ret tidlige blommer. Der skal tyndes godt ud i
> blommerne for at de kommer til at smage af noget(ligesom v. Victoria);
> men så er de også gode. Det er en ret tidlig sort.

Lyder godt.
Hvis du har haft mulighed for at sammenligne, hvordan er smagen så
sammelignet med Victoria?
(Ved godt, at smag ikke kan diskuteres)

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-04-08 07:27

On Sat, 12 Apr 2008 00:53:20 +0200, "Kjeld Nielsen"
kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:

>Lyder godt.
>Hvis du har haft mulighed for at sammenligne, hvordan er smagen så
>sammelignet med Victoria?

Bedre
Jeg bryder mig heller ikke om Victoria, så det er kun Opal'en jeg spiser
af. Og så modner opal jo også en måned tidligere end Victoria - det er
absolut et plus.

>(Ved godt, at smag ikke kan diskuteres)

Næh, heldigvis.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lise Hansen

Dato : 12-04-08 07:33

> Hvis du har haft mulighed for at sammenligne, hvordan er smagen så
> sammelignet med Victoria?
> (Ved godt, at smag ikke kan diskuteres)

Jeg synes, at Victoria varierer meget - også på det samme træ i samme sæcon.
De kan smage fra absolut ingenting til at være meget velsmagende. Opal er
nok LIDT sødere end en "gennemsnits- Victoria".
Jeg kan tilføje, at min Opal havde blommer meget tidligt - jeg kan ikke
huske, om det var allerede fra 1. år.
Hilsen
Lise

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-08 10:01

Mange tak for alle de gode input.

Efter nærmere studie af diverse omtaler på nettet, er jeg kommet frem til,
at valget må blive Opal fordi:

1. Den er rigtbærende og har en god smag.
2. Den modner tidligere end de andre sorter.

Czar'en, som jeg også havde i kikkerten, har tilsyneladende nogle
minusser:
Den modner senere, og er tilsyneladende mere udsat for sygdomsangreb.
Desuden slipper frugtkødet ikke stenen. ;-(

Med venlig hilsen,
Kjeld