/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Kina-"Rejer" og Kæmpe-"Rejer"
Fra : Spang


Dato : 10-04-08 19:27

De er lyserøde, de er store, de ligner rejer og de bliver solgt som rejer.

Men for fanden da!

Måske er jeg lidt priviligeret fremfor mange af jer, jeg har et
familiemedlem
som er produktionschef på en rejetrawler hos Royal Greenland. Jeg/vi får
hvert år 3-6 kasser a 5 kg særligt udvalgte rejer sendt til Esbjerg og
derfra
videresendt til os efter behov.

I sidste uge kunne jeg ikke modstå fristelsen og købte en pakke med 200-300
gr. rå tiger-"rejer" i Fakta til en 20'er. De smagte af ingenting! NADA!

I forgårs købte jeg så 700 gr.. forkogte "rejer" til en flad 50'er. Troede
da
at de i det mindste var tilsat reje-smag. Men nej. NADA! 0 rejesmag!

Hvordan i alverden kan et sådant produkt få plads i et land, hvor vi kan
købe
200 gr. Grøndlandske dybhavsrejer for 20 kr. som oven i købet SMAGER af
dybhavsrejer??

Bare et forunderligt opstød over de opdrættede "rejers" indfærd hos os

Spang



 
 
Max (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 10-04-08 20:11

Hej Spang

> Måske er jeg lidt priviligeret fremfor mange af jer, jeg har et
> familiemedlem

Jeg ved lige hvad du mener, min niece og hendes mand var
en overgang på rejefabrik i Illulisat, så jeg ved hvad du mener
og kan fint følge dig.


--
Mvh Max



Jan Boegh (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 10-04-08 20:34

"Spang" <øøøæøø@øæøå.dk> skrev i en meddelelse
news:47fe5c06$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> I sidste uge kunne jeg ikke modstå fristelsen og købte en pakke med
> 200-300 gr. rå tiger-"rejer" i Fakta til en 20'er. De smagte af ingenting!
> NADA!
>
> I forgårs købte jeg så 700 gr.. forkogte "rejer" til en flad 50'er. Troede
> da
> at de i det mindste var tilsat reje-smag. Men nej. NADA! 0 rejesmag!
>
> Hvordan i alverden kan et sådant produkt få plads i et land, hvor vi kan
> købe
> 200 gr. Grøndlandske dybhavsrejer for 20 kr. som oven i købet SMAGER af
> dybhavsrejer??

Ja, og videre ... hvordan kan man finde på at købe 200 g. frosne
grønlandske, når man for 35 kr. kan købe en tilsvarende mængde Launis eller
Cimbrerrejer, der aldrig har været udsat for en fryser, men ferske er kogt
og lagt en glimrende lage samme dag som de er landet i en af de lokale
havne?

vh
Jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big
mistakes. The first mistake was called MAN, the second mistake was called
WO-MAN, and the third mistake was the invention of THE POODLE.


jos (10-04-2008)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 10-04-08 22:13


"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:47fe6ba8$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Spang" <øøøæøø@øæøå.dk> skrev i en meddelelse
> news:47fe5c06$0$89170$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> I sidste uge kunne jeg ikke modstå fristelsen og købte en pakke med
>> 200-300 gr. rå tiger-"rejer" i Fakta til en 20'er. De smagte af
>> ingenting! NADA!
>>
>> I forgårs købte jeg så 700 gr.. forkogte "rejer" til en flad 50'er.
>> Troede da
>> at de i det mindste var tilsat reje-smag. Men nej. NADA! 0 rejesmag!
>>
>> Hvordan i alverden kan et sådant produkt få plads i et land, hvor vi kan
>> købe
>> 200 gr. Grøndlandske dybhavsrejer for 20 kr. som oven i købet SMAGER af
>> dybhavsrejer??
>
> Ja, og videre ... hvordan kan man finde på at købe 200 g. frosne
> grønlandske, når man for 35 kr. kan købe en tilsvarende mængde Launis
> eller Cimbrerrejer, der aldrig har været udsat for en fryser, men ferske
> er kogt og lagt en glimrende lage samme dag som de er landet i en af de
> lokale havne?
>
> vh
> Jan
>
Hvor???
kom med dem, - og jeg gi'r en bajer
(Frederikshavn??)
finn



Jens Bruun (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 10-04-08 22:21

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:47fe6ba8$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Ja, og videre ... hvordan kan man finde på at købe 200 g. frosne
> grønlandske, når man for 35 kr. kan købe en tilsvarende mængde Launis
> eller Cimbrerrejer, der aldrig har været udsat for en fryser, men
> ferske er kogt og lagt en glimrende lage samme dag som de er landet i
> en af de lokale havne?

Rejer i lage? Fy for pokker. Rejer skal være søkogte, lagt på is, og spist
senest 24 timer efter. De franske rosé-rejer kan endda spises med skal og
hele pivtøjet (jeg napper dog hovedet af) - så godt smager de, når de er
pivfriske. Næstbedst er frosne, grønlandske skaldrejer, der skal tøes
langsomt op et døgns tid i køleskabet, pilles, og spises inden for én time -
gerne med lidt hjemmerørt mayo.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Max (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 11-04-08 06:59

Hej Jens

> smager de, når de er pivfriske. Næstbedst er frosne, grønlandske
> skaldrejer, der skal tøes langsomt op et døgns tid i køleskabet,
> pilles, og spises inden for én time - gerne med lidt hjemmerørt mayo.

Nej, det bedste er fjordrejer man lige har strøget, kogt på bål
i strandkanten.

--
Mvh Max



Jens Bruun (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 11-04-08 16:34

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:47fefe0f$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Nej, det bedste er fjordrejer man lige har strøget, kogt på bål
> i strandkanten.

Ja, ok. Du vinder. Bare jeg ikke skal pille dem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Jan Boegh (22-04-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 22-04-08 22:26

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:R_KdnepQ1rVfGWPanZ2dnUVZ8sijnZ2d@giganews.com...
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> news:47fe6ba8$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Rejer i lage? Fy for pokker. Rejer skal være søkogte, lagt på is, og spist
> senest 24 timer efter.

Og hvor får du så dem?


> Næstbedst er frosne, grønlandske skaldrejer, der skal tøes langsomt op et
> døgns tid i køleskabet, pilles, og spises inden for én time - gerne med
> lidt hjemmerørt mayo.

Du mener det virkeligt?

vh
jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big
mistakes. The first mistake was called MAN, the second mistake was called
WO-MAN, and the third mistake was the invention of THE POODLE.


Jens Bruun (22-04-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 22-04-08 22:35

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:480e57d9$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Og hvor får du så dem?

Før i tiden fik jeg dem nu og da i ISO på Østerbro. Jeg løber stadig over
søkogte, franske rosérejer i min sørgelige, lokale erstatning for ISO
(SuperBest), hvor fiskedamen nu har lovet mig en frisk forsyning hver
fredag. Søkogte rosérejer er ikke helt det samme som søkogte, nordatlantiske
rejer, da det er to vidt forskellige rejetyper, men det snerper.

>> Næstbedst er frosne, grønlandske skaldrejer, der skal tøes langsomt
>> op et døgns tid i køleskabet, pilles, og spises inden for én time -
>> gerne med lidt hjemmerørt mayo.
>
> Du mener det virkeligt?

Også i dén grad. Jeg kunne ikke drømme om at spise rejer i lage. Frosne,
pillede rejer springer jeg også helst over. Skaldrejer, derimod, smager
stadig af rigtige rejer og har bid - også selvom de har været nedfrosne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Jan Boegh (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 23-04-08 15:27

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:fdKdnaGHP6prxJPVnZ2dnUVZ8rGdnZ2d@giganews.com...
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> news:480e57d9$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>
>> Og hvor får du så dem?
>
> Før i tiden fik jeg dem nu og da i ISO på Østerbro.

Imponerende. Kan man virkeligt få dem 24 timer efter de er fanget. Jeg har
nogle gange fået dem (vistnok med begrænset moms direkt fra kilden
heroppe på toppen af DK, men i forretninger har jeg kun fået dem ved Nibe
Hansen i Skagen. Uforlignelige. Og det er til at dø af grin af at de fås til
en pris (uden for københavnersæsonnen), der er sammenlignelige med de
elendige dybfrosne fra supermarkedet.

>>> Næstbedst er frosne, grønlandske skaldrejer, der skal tøes langsomt
>>> op et døgns tid i køleskabet, pilles, og spises inden for én time -
>>> gerne med lidt hjemmerørt mayo.
>>
>> Du mener det virkeligt?
>
> Også i dén grad. Jeg kunne ikke drømme om at spise rejer i lage.

Prøv alligevel - men hold dig til de gode. Der er en enorm forskel på dem og
de mere slatne produkter. Min personlige favorit er Cimbrer, men Launis kan
gå. Jeg ved, hvordan de produceres - og jeg kan love dig for at det er med
dyb respekt for råvarerne og med stor omhyggelighed.

vh
jan


Henrik (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 13-04-08 11:09


"Jan Boegh" skrev i en meddelelse
> Ja, og videre ... hvordan kan man finde på at købe 200 g. frosne
> grønlandske, når man for 35 kr. kan købe en tilsvarende mængde Launis
> eller Cimbrerrejer, der aldrig har været udsat for en fryser, men ferske
> er kogt og lagt en glimrende lage samme dag som de er landet i en af de
> lokale havne?


Apropos Launis - er det bare mig der oplever at lagen er forandret så
rejerne ikke smager "som før"?

Henrik



Max (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 13-04-08 15:48

Hej Henrik

> Apropos Launis - er det bare mig der oplever at lagen er forandret så
> rejerne ikke smager "som før"?

Jeg har ikke bemærket nogen ændring.

--
Mvh Max



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste