/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Tankudluftning i ankerbrønd m/gasflasker o~
Fra : Jørgen Andreasen


Dato : 09-04-08 19:04

Mon der er noget til hinder for, at lave udluftning fra dieseltanken i
ankerbrønden, hvor gasinstallationen og gasflasker også befinder sig?
Der er naturligvis gastæt ind til den øvrige båd og der skabes det
lovpligtige afløb fra anker/gasbrønden over vandlinien.
Jeg kan dårligt forestille mig, at gassen kan sive ned i dieseltanken? -
Udluftningen placeres øverst i ankerbrønden.

Jørgen




 
 
Harding E. Larsen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 09-04-08 21:57

Hej Jørgen,

I søfartsstyrelsens regulativ for F-gasanlæg opereres med to
begreber "Dæksgaskasse" og "Lukket gaskasse eller flaskerum"
For dem begge gælder at rummet udelukkende er beregnet til
opbevaring af gasflasker med trykregulator og sikkerhedsudstyr
(gastester) samt eventuelle reservegasflasker og tomme
gasflasker.
Dækskasser skal udformes således at udsivende gas kan flyde
uhindret overbord uden hindringer.
Lukket gaskasse skal udformes således at den er forsynet med
separat dræn på min 19 mm hul og at det kommer ud mindst 7,5 cm
over vandlinien.

Ordet "udelukkende" betyder vel at der ikke må være andre ting i
gaskassen, herunder ankermateriel m.m.

Mvh/Harding

Jørgen Andreasen <jamon@stofanet.dk> skrev:
>Mon der er noget til hinder for, at
>lave udluftning fra dieseltanken i
>ankerbrønden, hvor gasinstallationen
>og gasflasker også befinder sig?
>Der er naturligvis gastæt ind til
>den øvrige båd og der skabes det
>lovpligtige afløb fra
>anker/gasbrønden over vandlinien.
>Jeg kan dårligt forestille mig, at
>gassen kan sive ned i dieseltanken? -
>Udluftningen placeres øverst i
>ankerbrønden.
>
>Jørgen



Jørgen Andreasen (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Andreasen


Dato : 10-04-08 17:55

Tak for svaret Harding.
Ja, jeg kan godt se problemet.
Det må hedde en gaskasse i ankerbrønden med separat afløb.
Ankerbrønden må så have et andet afløb.
Det vil sige to huller i skivet.

De fleste både jeg har set, har dog kun et afløb fra ankerbrønden, selvom
gasflaskerne befinder sig der. - Uha!
Måske kan det have forsikringsmæssige konsekvenser, hvis uheldet er ude?

Er det en ide at have dieseltankudluftning i ankerbrønden for at spare det
tredje hul i skroget?

Jørgen


"Harding E. Larsen (slet LUQMY)" <harding@LUQMYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12077749900.045485495214681@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jørgen,
>
> I søfartsstyrelsens regulativ for F-gasanlæg opereres med to
> begreber "Dæksgaskasse" og "Lukket gaskasse eller flaskerum"
> For dem begge gælder at rummet udelukkende er beregnet til
> opbevaring af gasflasker med trykregulator og sikkerhedsudstyr
> (gastester) samt eventuelle reservegasflasker og tomme
> gasflasker.
> Dækskasser skal udformes således at udsivende gas kan flyde
> uhindret overbord uden hindringer.
> Lukket gaskasse skal udformes således at den er forsynet med
> separat dræn på min 19 mm hul og at det kommer ud mindst 7,5 cm
> over vandlinien.
>
> Ordet "udelukkende" betyder vel at der ikke må være andre ting i
> gaskassen, herunder ankermateriel m.m.
>
> Mvh/Harding
>
> Jørgen Andreasen <jamon@stofanet.dk> skrev:
>>Mon der er noget til hinder for, at
>>lave udluftning fra dieseltanken i
>>ankerbrønden, hvor gasinstallationen
>>og gasflasker også befinder sig?
>>Der er naturligvis gastæt ind til
>>den øvrige båd og der skabes det
>>lovpligtige afløb fra
>>anker/gasbrønden over vandlinien.
>>Jeg kan dårligt forestille mig, at
>>gassen kan sive ned i dieseltanken? -
>>Udluftningen placeres øverst i
>>ankerbrønden.
>>
>>Jørgen
>
>



Harding E. Larsen (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-04-08 19:12

Hej Jørgen,

Det ligger jo dybt i vores natur at prøve at se igennem vores
projekter og kombinere, tilrette, undlade o.s.v. for at komme
frem til den løsning som vi hver især finder rimelig både
teknisk og økonomisk.

M.h.t. gasinstallationer er reglerne meget håndfaste, og det
skal de også være, da gasudslip er en slumrende fare indtil det
store bang. Derfor er reglerne meget restriktive. Har man et
problem med et gasapparat og ringer man til
fabrikanten/leverandøren fordi man ikke kan få det til at virke,
så er svaret klart og entydigt: Kontakt en autoriseret gasmester.
De vil ikke engang ud i at fortælle dig hvilke stille skruer der
skal justeres på. Den der gør det skal vide hvad han gør og have
det fornødne måleudstyr og det gælder også m.h.t. typen af
boblevæske man anvender ved en tæthedsprøve.

I småbåde har man lempet lidt ved at tillade at man selv kan
udføre installationen, blot man til punkt og prikke følger
forskriften.
Trods det har jeg set installationer udført hvor slanger går
gennem ikke afgratede stålplader, afspærringsventil undladt ved
komfur, gastesteren i kistebænken hvor det var mere bekvemt at
anvende den, ingen adaptor til gasflasken, en svensk regulator
til de blå gasflasker, gaskasse sat i den ene side af båden så
den ved krængning til denne side var væsentligt under
vandlinien, drængennemføringen sat højere end udløbet på
gasbeholderen og slangen som en nedadbøjende svanehals, der ved
første lejlighed blev fyldt med vand og derfor uvirksom.

Gasflaskeinstallation i ankerbrønd uden gaskasse duer ikke, og
ja det kan give forsikringsmæssige konsekvenser såfremt
installationen har været skyld i uheld.
På mange nyere både laves gaskasser i cockpitkarmene, en i hver
side og højt hævet med udvendigt dræn. I disse skibe har man
besluttet sig fra begyndelsen til at have en gasinstallation.
Sådan er det ikke med de ældre både hvor man skifter fra
petroleum eller sprit når reservedele til de gamle anlæg ikke
kan skaffes mere. Her skal man ikke klippe en tå og hugge en hæl
ved installation af et gasanlæg. Det skal laves lige efter
forskriften.

Skal du have en gasinstallation i en ankerbrønd så skal der være
installeret en gasbeholder med sit eget afløb ud gennem bådens
side/front. Du kan godt lave udluftning fra dieseltanken til
ankerbrønden; men hvorfor det. Den stinker til tider og der kan
også forekomme overløb, og det skal jo ikke fedte ankertov/kæde
og hvad ellers man stopper i ankerbrønden. Lad den 12 mm
tilslutning gå direkte ud.

En anden mulighed til overvejelse er at sætte gaskassen i den
bagerste kistebænk, om en sådan findes. Sæt den i bådens
centerlinie og før drænet bagud, efter forskriften. Det giver
som regel kortere ledning længder, der er nemmere at gøre
usynlige, end at der skal gå en gasledning helt fremme fra
forskibet gennem forpik,garderobe/toilet,kahyt tilbage til
pentryet; men det er jo smag og behag.

Nu ved jeg ikke hvilken båd du har; men som regel ligger
dieseltanken ikke i bådens forreste del, det plejer at være
vandtankens placering. Under alle omstændigheder er det bedste
løsning med en kort vej fra dieseltanken til et højtliggende
udluftningspunkt, hvor slangen ikke på noget sted laver en
vandlås (olielås) for så virker udluftningen jo ikke.

Jeg vil råde dig til ikke at sammenblande udluftninger; men have
dem separate og tæt på de beholdere de skal udlufte.

Mvh/Harding

Jørgen Andreasen <jamon@stofanet.dk> skrev:
>Tak for svaret Harding.
>Ja, jeg kan godt se problemet.
>Det må hedde en gaskasse i
>ankerbrønden med separat afløb.
>Ankerbrønden må så have et andet afløb.
>Det vil sige to huller i skivet.
>
>De fleste både jeg har set, har dog
>kun et afløb fra ankerbrønden, selvom
>gasflaskerne befinder sig der. - Uha!
>Måske kan det have forsikringsmæssige
>konsekvenser, hvis uheldet er ude?
>
>Er det en ide at have
>dieseltankudluftning i ankerbrønden
>for at spare det
>tredje hul i skroget?
>
>Jørgen


Jørgen Andreasen (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Andreasen


Dato : 11-04-08 07:49

Davs igen Harding.

Og tak for dine informationer.
Ja, der er ingen tvivl om, at vist hovedparten af fritidsbåde med gasanlæg
trænger til et kraftigt eftersyn/renovering/lovliggørelse!
Hos mig er der nu ingen tvivl mere. Installationen laves efter forskriften
og jeg må tåle de tre huller i skivet.
Det kan jeg vel nok komme over.
Jeg havde luret på installation agter, men der er ikke plads nok til to
flasker gas og møjbesværligt at komme til.
Så det bliver i ankerbrønden.
Det er et ældre men dejligt sejlskiv Thurø 33.

Tak for hjælpen.

Jørgen


"Harding E. Larsen (slet SORR1)" <harding@SORR1larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12078514710.458538442758364@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jørgen,
>
> Det ligger jo dybt i vores natur at prøve at se igennem vores
> projekter og kombinere, tilrette, undlade o.s.v. for at komme
> frem til den løsning som vi hver især finder rimelig både
> teknisk og økonomisk.
>
> M.h.t. gasinstallationer er reglerne meget håndfaste, og det
> skal de også være, da gasudslip er en slumrende fare indtil det
> store bang. Derfor er reglerne meget restriktive. Har man et
> problem med et gasapparat og ringer man til
> fabrikanten/leverandøren fordi man ikke kan få det til at virke,
> så er svaret klart og entydigt: Kontakt en autoriseret gasmester.
> De vil ikke engang ud i at fortælle dig hvilke stille skruer der
> skal justeres på. Den der gør det skal vide hvad han gør og have
> det fornødne måleudstyr og det gælder også m.h.t. typen af
> boblevæske man anvender ved en tæthedsprøve.
>
> I småbåde har man lempet lidt ved at tillade at man selv kan
> udføre installationen, blot man til punkt og prikke følger
> forskriften.
> Trods det har jeg set installationer udført hvor slanger går
> gennem ikke afgratede stålplader, afspærringsventil undladt ved
> komfur, gastesteren i kistebænken hvor det var mere bekvemt at
> anvende den, ingen adaptor til gasflasken, en svensk regulator
> til de blå gasflasker, gaskasse sat i den ene side af båden så
> den ved krængning til denne side var væsentligt under
> vandlinien, drængennemføringen sat højere end udløbet på
> gasbeholderen og slangen som en nedadbøjende svanehals, der ved
> første lejlighed blev fyldt med vand og derfor uvirksom.
>
> Gasflaskeinstallation i ankerbrønd uden gaskasse duer ikke, og
> ja det kan give forsikringsmæssige konsekvenser såfremt
> installationen har været skyld i uheld.
> På mange nyere både laves gaskasser i cockpitkarmene, en i hver
> side og højt hævet med udvendigt dræn. I disse skibe har man
> besluttet sig fra begyndelsen til at have en gasinstallation.
> Sådan er det ikke med de ældre både hvor man skifter fra
> petroleum eller sprit når reservedele til de gamle anlæg ikke
> kan skaffes mere. Her skal man ikke klippe en tå og hugge en hæl
> ved installation af et gasanlæg. Det skal laves lige efter
> forskriften.
>
> Skal du have en gasinstallation i en ankerbrønd så skal der være
> installeret en gasbeholder med sit eget afløb ud gennem bådens
> side/front. Du kan godt lave udluftning fra dieseltanken til
> ankerbrønden; men hvorfor det. Den stinker til tider og der kan
> også forekomme overløb, og det skal jo ikke fedte ankertov/kæde
> og hvad ellers man stopper i ankerbrønden. Lad den 12 mm
> tilslutning gå direkte ud.
>
> En anden mulighed til overvejelse er at sætte gaskassen i den
> bagerste kistebænk, om en sådan findes. Sæt den i bådens
> centerlinie og før drænet bagud, efter forskriften. Det giver
> som regel kortere ledning længder, der er nemmere at gøre
> usynlige, end at der skal gå en gasledning helt fremme fra
> forskibet gennem forpik,garderobe/toilet,kahyt tilbage til
> pentryet; men det er jo smag og behag.
>
> Nu ved jeg ikke hvilken båd du har; men som regel ligger
> dieseltanken ikke i bådens forreste del, det plejer at være
> vandtankens placering. Under alle omstændigheder er det bedste
> løsning med en kort vej fra dieseltanken til et højtliggende
> udluftningspunkt, hvor slangen ikke på noget sted laver en
> vandlås (olielås) for så virker udluftningen jo ikke.
>
> Jeg vil råde dig til ikke at sammenblande udluftninger; men have
> dem separate og tæt på de beholdere de skal udlufte.
>
> Mvh/Harding
>
> Jørgen Andreasen <jamon@stofanet.dk> skrev:
>>Tak for svaret Harding.
>>Ja, jeg kan godt se problemet.
>>Det må hedde en gaskasse i
>>ankerbrønden med separat afløb.
>>Ankerbrønden må så have et andet afløb.
>>Det vil sige to huller i skivet.
>>
>>De fleste både jeg har set, har dog
>>kun et afløb fra ankerbrønden, selvom
>>gasflaskerne befinder sig der. - Uha!
>>Måske kan det have forsikringsmæssige
>>konsekvenser, hvis uheldet er ude?
>>
>>Er det en ide at have
>>dieseltankudluftning i ankerbrønden
>>for at spare det
>>tredje hul i skroget?
>>
>>Jørgen
>



Harding E. Larsen (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 11-04-08 08:18

Hej Jørgen,

Velbekomme,

Rigtig god fornøjelse med installationen i dit dejlige skiv.

Mvh/Harding

Jørgen Andreasen <jamon@stofanet.dk> skrev:
>Davs igen Harding.
>
>Og tak for dine informationer.
>Ja, der er ingen tvivl om, at vist
>hovedparten af fritidsbåde med gasanlæg
>trænger til et kraftigt
>eftersyn/renovering/lovliggørelse!
>Hos mig er der nu ingen tvivl mere.
>Installationen laves efter forskriften
>og jeg må tåle de tre huller i skivet.
>Det kan jeg vel nok komme over.
>Jeg havde luret på installation agter,
>men der er ikke plads nok til to
>flasker gas og møjbesværligt at komme til.
>Så det bliver i ankerbrønden.
>Det er et ældre men dejligt sejlskiv Thurø 33.
>
>Tak for hjælpen.
>
>Jørgen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste