Vandvarmer eller gennemstrøning til el
Fra : Gunnar007

Dato : 08-04-08 20:13

Hvad kan bedst betale sig at installere i et nybyg sommerhus af vandvarmere.
Det er kun vandvarme til brugsvand der er tale om, dog er der et spa (med
stort varmelegme)

Metro el-vandvarmer 160L eller Metro gennemstrømningsvandvarmer 12/1800
(18kw, 9,2L/min)

Der er en merpris på ca 2600 kr for Metro gennemstrømningsvandvarmer,
men kan det tjene sig hjem på at el vandvarmeren konstant står og kører !

Der er tale om et hus til privat brug samt udleje.

Hvad er den bedste invistering ?

Hilsen G

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 08-04-08 21:15

On Tue, 08 Apr 2008 22:12:43 +0200, Gunnar007 wrote:

> [...]
> men kan det tjene sig hjem på at el vandvarmeren konstant står og kører !
>
> Der er tale om et hus til privat brug samt udleje.

Har du strøm nok i sommerhuset til at drive en 18 kW
gennemstrømsvandvarmer?

18 kW på gennemstrøm vil heller ikke give et fantastisk vandtryk - sagt
med erfaring fra en 15 kW gennemstrømsvandvarmer på naturgas. Den kan
ihvertfald kun trække et tappested.

En ofte set konfiguration er at have en stor vandvarmer med lille
varmelegeme til spaen og en 30 l. 4 kW (mener jeg de er) til brus etc.
Så kan man også lave det så man kan koble om hvis den ene går i stykker.

Det svarede ikke på dit spørgsmål så det må jeg også hellere forsøge på.

Ofte har man kun tændt for vandvarmeren når man er i huset hvilket gør at
der kun er varmetab når huset er i brug. Hvis vandvarmeren er placeret
inde i huset og rumopvarmningen forøvrigt er elbaseret så betyder
varmetabet mindre da det fortrænger el til elradiatorerne. Hvis det
samtidigt er i et evt. værelsesafsnit hvor varmen fra brændeovnen ikke når
ud så er det meget begrænset hvad du vil få ud af gennemstrømsvandvarmeren
efter min mening.

--
JÅH