/ Forside / Teknologi / Hardware / Skærme / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Skærme
#NavnPoint
refi 6152
tedd 4669
Klaudi 3599
Fijala 3554
transor 2447
pallebhan.. 2000
Teil 1726
severino 1592
miritdk 1568
10  peet49 1562
Desktop splitting - y-kabel
Fra : Brian Emilius


Dato : 08-04-08 15:07

Hej NG

Jeg har en PC med et nVidia Geforce skærmkort med 1 vga udgang. Jeg vil
gerne splitte min desktop op på 2 skærme og har derfor købt et VGA,
såkaldt "Y"-kabel, men jeg kan kun få vist samme desktop på begge
skærme... Det var ikke helt det resultat jeg håbede på. I
skærmindstillingerne har jeg ingen mulighed for at rode med
indstillingerne for 2 skærme, switching mellem 1 og 2 mm.

Er der nogen, der har erfaringer med dette?
På forhånd tak
Brian Emilius

 
 
Klaus D. Mikkelsen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-04-08 15:27

Brian Emilius skriver:
>
> Jeg har en PC med et nVidia Geforce skærmkort med 1 vga udgang. Jeg vil
> gerne splitte min desktop op på 2 skærme og har derfor købt et VGA,
> såkaldt "Y"-kabel, men jeg kan kun få vist samme desktop på begge
> skærme...

Klart, da dit skærmkort sender et signal ud du fordeler til 2 skærme.

Dit grafikkort kan jo ike vide at der er 2 skærme.....

> Er der nogen, der har erfaringer med dette?

Nyt grafikkort med 2 udgange.

Alternativt et ekstra grafikkort med 1 udgang.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian Emilius (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Brian Emilius


Dato : 08-04-08 15:38

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian Emilius skriver:
>> Jeg har en PC med et nVidia Geforce skærmkort med 1 vga udgang. Jeg vil
>> gerne splitte min desktop op på 2 skærme og har derfor købt et VGA,
>> såkaldt "Y"-kabel, men jeg kan kun få vist samme desktop på begge
>> skærme...
>
> Klart, da dit skærmkort sender et signal ud du fordeler til 2 skærme.
>
> Dit grafikkort kan jo ike vide at der er 2 skærme.....
>
>> Er der nogen, der har erfaringer med dette?
>
> Nyt grafikkort med 2 udgange.
>
> Alternativt et ekstra grafikkort med 1 udgang.
>
>
> Klaus

Jeg ved, det kan gøres... På mit arbejde har vi en masse dell maskiner
med i kabler i bagenden og ingen problemer med splitting...

/Brian

Klaus D. Mikkelsen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-04-08 15:46

Brian Emilius skriver:
>
> Jeg ved, det kan gøres... På mit arbejde har vi en masse dell maskiner
> med i kabler i bagenden og ingen problemer med splitting...

Men med specielle grafikkort der har 2 udgange i samme stik - og næppe
et almindeligt Y-kabel.

Klaus

--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian Emilius (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Brian Emilius


Dato : 08-04-08 16:01

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian Emilius skriver:
>> Jeg ved, det kan gøres... På mit arbejde har vi en masse dell maskiner
>> med i kabler i bagenden og ingen problemer med splitting...
>
> Men med specielle grafikkort der har 2 udgange i samme stik - og næppe
> et almindeligt Y-kabel.
>
> Klaus
>

Jo.. ganske alm. grafikkort og ganske alm. ykabel...

Jens Chr. Jensen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Jens Chr. Jensen


Dato : 08-04-08 17:03

Brian Emilius skrev:
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
> Jo.. ganske alm. grafikkort og ganske alm. ykabel...

Jeg skal ikke gøre mig til af nogen ekspertise på området.

Jeg har selv et NVidia kort (med to udgange og to skærme). Når jeg
højreklikker på skærmen kan jeg vælge et NVidia Controlpanel, som giver
forskellige muligheder for skærmopsætning.

Jeg har prøvet at køre guiden "flere skærme" så langt som jeg kunne uden
at smadre min egen opsætning, og det ser ud som om kortet kan fordele en
desktop på to skærme med samme opløsning.

Men igen - mit kort har to udgange, så om dit virker ligeså kan jeg jo
ikke vide.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen


Klaus D. Mikkelsen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-04-08 18:23

Brian Emilius skriver:
>
> Jo.. ganske alm. grafikkort og ganske alm. ykabel...

Nej. Det kan simplethen ikke lade sig gøre.

Tag fat i jeres IT folk på dit arbejde og hør, hvordan man gør og vend
tilbage med forklaringen.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian Østergård (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Brian Østergård


Dato : 09-04-08 18:54


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:47FBA9DE.4CFD0F5B@du.kan.finde.den...
> Brian Emilius skriver:
>>
>> Jo.. ganske alm. grafikkort og ganske alm. ykabel...
>
> Nej. Det kan simplethen ikke lade sig gøre.
>
> Tag fat i jeres IT folk på dit arbejde og hør, hvordan man gør og vend
> tilbage med forklaringen.
>
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jeg holder med Klaus på denne, det kan IKKE lade sig gøre uden et grafikkort
med 2 udgange, eller en speciel udgang som kan gå ud i en speciel splitter.

Grafikkort med 2 udgange er til gengæld ikke særlig specielle, jeg har 2
stk. Asus i min maskine med 2 udgange på hver og det kører fremragende.
Mine kort er EN7200GS og EN7600GS som sikkert er udgået nu men som sagt det
er måden at gøre det på.

Brian :ø)




Klaus D. Mikkelsen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-04-08 19:26

"Brian Østergård" skriver:
>
> Grafikkort med 2 udgange er til gengæld ikke særlig specielle

Det har vel nærmest halvdelen af nye grafikkort i dag ?

Mit har 4 udgange: VGA, DVI, RGB(SCART) og composite.


Men ikke så mange har 2 udgange i samme stik.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Michael Sørensen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 09-04-08 19:44

Brian Østergård skrev :
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse
> news:47FBA9DE.4CFD0F5B@du.kan.finde.den...
>> Brian Emilius skriver:
>>>
>>> Jo.. ganske alm. grafikkort og ganske alm. ykabel...
>>
>> Nej. Det kan simplethen ikke lade sig gøre.
>>
>> Tag fat i jeres IT folk på dit arbejde og hør, hvordan man gør og vend
>> tilbage med forklaringen.
>>
>>
>>
>> Klaus
>> --
>> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
>> http://home6.inet.tele.dk/moppe
>
> Jeg holder med Klaus på denne, det kan IKKE lade sig gøre uden et
> grafikkort
> med 2 udgange, eller en speciel udgang som kan gå ud i en speciel
> splitter.
>
> Grafikkort med 2 udgange er til gengæld ikke særlig specielle, jeg har 2
> stk. Asus i min maskine med 2 udgange på hver og det kører fremragende.
> Mine kort er EN7200GS og EN7600GS som sikkert er udgået nu men som sagt
> det
> er måden at gøre det på.
>
Jeg har brugt det dengang Tseng var det hotteste inden for grafikkort.
Ykablet skal bare være cuttet på den leder der fortæller skærmkortet hvilken
skærm der sidder på. Der må kun komme en information til grafikkortet. Og så
snakker vi om opløsninger på 1024 x768 som Max.

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd


Rune Zedeler (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Rune Zedeler


Dato : 11-04-08 15:23

Michael Sørensen skrev:
> Jeg har brugt det dengang Tseng var det hotteste inden for grafikkort.
> Ykablet skal bare være cuttet på den leder der fortæller skærmkortet
> hvilken skærm der sidder på. Der må kun komme en information til
> grafikkortet. Og så snakker vi om opløsninger på 1024 x768 som Max.

Det lyder meget underligt. Er du sikker på, at du havde forskelligt
billede på de to skærme?

-Rune


Michael Sørensen (12-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 12-04-08 21:57

Rune Zedeler skrev :
> Michael Sørensen skrev:
>> Jeg har brugt det dengang Tseng var det hotteste inden for grafikkort.
>> Ykablet skal bare være cuttet på den leder der fortæller skærmkortet
>> hvilken skærm der sidder på. Der må kun komme en information til
>> grafikkortet. Og så snakker vi om opløsninger på 1024 x768 som Max.
>
> Det lyder meget underligt. Er du sikker på, at du havde forskelligt
> billede på de to skærme?
>
> -Rune

Nej, vi havde det samme billede på de to skærme.
Årsagen til at vi gjorde det - og at de stadig gør det i firmaet - var/er at
se billedet på to forskellige skærme med to forskellige indstillinger af
lysstyrken.
Det er en god måde at tjekke billede kvaliteten på ved video produktion.

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd


Esben (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 10-04-08 21:44

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse
news:47fb8892$0$99016$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Jo.. ganske alm. grafikkort og ganske alm. ykabel...

Det er temmelig sikkert et DMS-59 og ikke et DVI stik der sidder på
grafikkortet så.

--
Esben



N_B_DK (13-04-2008)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 13-04-08 14:40

Brian Emilius wrote:

> Jo.. ganske alm. grafikkort og ganske alm. ykabel...

Nej, det er fysisk umuligt.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)



Michael Sørensen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 09-04-08 19:41

Brian Emilius skrev :
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> Brian Emilius skriver:
>>> Jeg har en PC med et nVidia Geforce skærmkort med 1 vga udgang. Jeg vil
>>> gerne splitte min desktop op på 2 skærme og har derfor købt et VGA,
>>> såkaldt "Y"-kabel, men jeg kan kun få vist samme desktop på begge
>>> skærme...
[cuttet]
>
> Jeg ved, det kan gøres... På mit arbejde har vi en masse dell maskiner
> med i kabler i bagenden og ingen problemer med splitting...
>
Det kan lade sig gøre men de to skærme skal køre i samme opløsning og kun
den ene skærm må sende signal tilbage til grafikkortet.
Men helt ærligt, jeg tror et grafikkort til 300 kr vil være væsenligt
hurtigere end dit nuværende kort og så er der flere muligheder med to
skærme - ens eller som udvidet skrivebord.

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd


Klaus D. Mikkelsen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-04-08 21:30

"Michael Sørensen" skriver:
>
> Det kan lade sig gøre men de to skærme skal køre i samme opløsning og kun
> den ene skærm må sende signal tilbage til grafikkortet.

Men det får du kun ens skærmbilleder ved - som han har i forvejen.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Michael Sørensen (12-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 12-04-08 21:57

Klaus D. Mikkelsen skrev :
> "Michael Sørensen" skriver:
>>
>> Det kan lade sig gøre men de to skærme skal køre i samme opløsning og kun
>> den ene skærm må sende signal tilbage til grafikkortet.
>
> Men det får du kun ens skærmbilleder ved - som han har i forvejen.
>
Ja.

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd


Peter T. (10-04-2008)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 10-04-08 02:25

Brian Emilius udviste en rettidig omhu og skrev:

> Jeg har en PC med et nVidia Geforce skærmkort med 1 vga udgang. Jeg vil
> gerne splitte min desktop op på 2 skærme og har derfor købt et VGA,
> såkaldt "Y"-kabel, men jeg kan kun få vist samme desktop på begge
> skærme...

Det er rigtigt.

> Det var ikke helt det resultat jeg håbede på. I
> skærmindstillingerne har jeg ingen mulighed for at rode med
> indstillingerne for 2 skærme, switching mellem 1 og 2 mm.

Så er det, som det skal være. Du kan ikke konfigurere hvert skærmbillede
for sig når du kører på samme VGA-udgang. Et VGA-stik sender kun ET signal
ud og så bliver det splittet. Det kan sammenlignes med et lydkabel, der
splittes.

Men til gengæld ved jeg, at du kan købe en HDMI-splitter, som splitter ud
fra HDMI til HDMI og VGA (jeg har selv denne splitter). Og så kan du
indstille begge skærme for sig på samme HDMI-stik på dit grafikkort, alt
efter grafikkort. Det kræver dog, at den ene skærm har HDMI-indgang og den
anden har VGA-indgang samt dit grafikkort er et Nvidia. Kan det være sådan
en splitter, du har set på dit arbejde?


Ps. Bemærkede du, at du mistede kontrast og lysstyrke på skærmene, da du
benyttede din VGA-splitter?

--
Peter T.

Rune Zedeler (11-04-2008)
Kommentar
Fra : Rune Zedeler


Dato : 11-04-08 16:44

Peter T. skrev:
> Men til gengæld ved jeg, at du kan købe en HDMI-splitter, som splitter ud
> fra HDMI til HDMI og VGA (jeg har selv denne splitter).

Det var skisme interessant.
Jeg har bestilt sådan een nu.
Så krydser jeg fingre og håber på, at den virker

Hilsen Rune

Klaus D. Mikkelsen (12-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-04-08 08:44

Rune Zedeler skriver:
>
> Det var skisme interessant.
> Jeg har bestilt sådan een nu.
> Så krydser jeg fingre og håber på, at den virker

Lad os høre hvordan det går.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Peter T. (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 13-04-08 03:37

Rune Zedeler udviste en rettidig omhu og skrev:

> Peter T. skrev:
>> Men til gengæld ved jeg, at du kan købe en HDMI-splitter, som
>> splitter ud fra HDMI til HDMI og VGA (jeg har selv denne splitter).
>
> Det var skisme interessant.
> Jeg har bestilt sådan een nu.
> Så krydser jeg fingre og håber på, at den virker

Det gør jeg også. :)

Jeg købte den da jeg allerede kører med dual-setup på VGA- og HDMI-udgangen
på mit nvidia 7800GS og gerne ville slutte mit fladskærmstv til det uden at
have ekstra grafikkort. Nvidia-kort er nemmerlig i stand til at smide to
seperate signaler (digitalt og analogt) ud via hdmi-stikket, så det virker
som dual-setup. Men her har jeg så 3 skærme sat til, men kortet kan kun
give signal til de to af dem ad gangen, hvilket har noget med at gøre, at
kortet kun har to kerner (svjh forklaringen, som jeg engang faldt over).

Så med lidt trylleri, som flere gange var ved at få mig til at skide grønne
grise, så fik jeg det faktisk til at virke sammen med UltraMon. Her
skifter jeg med en hotkey til enten kun 1 pc-skærm, 2 pc-skærme eller 1 pc-
skærm og 1 fladskærmstv!
Du må ikke spørge mig om hvordan jeg fik det til at virke. For der var
overhovedet ingen logik i de ting der skete ud fra de ellers logiske valg
jeg foretog i opsætningen i softwaren til nvidia-kortet. Men mit setup er
vist også lidt udover det sædvanlige, som programmørerne hos nvidia næppe
har taget højde for. :)

--
Peter T.

Rune Zedeler (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Rune Zedeler


Dato : 13-04-08 16:45

Peter T. skrev:

> Men mit setup er
> vist også lidt udover det sædvanlige, som programmørerne hos nvidia næppe
> har taget højde for. :)

Jeg ved hvad du taler om.
Jeg har lige skiftet mine to NV7900GTX ud med et quadro 5600 (som vi har
vundet).
Jeg har to LCD'er hvoraf den ene står på højkant, en CRT og en
projektor. Den store LCD skal kunne sættes op til at køre 50Hz (når jeg
kører UAE) og 60Hz ellers (da den kun vil køre 60Hz i 1920x1200).
Endvidere virker dens indbyggede scaler ikke ordentligt, så alle
non-native opløsninger skal skaleres til 1920x1200 af grafikkortet -
bortset fra 1600x1200 fordi denne skal vises i 50Hz og derfor ikke kan
skaleres til 1920x1200.
Det er noget, der kan brine enhver grafikdriver i knæ.

-Rune

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste