genplante træ..for dybt?
Fra : HvB

Dato : 07-04-08 09:39

Jeg flyttede i december et æbletræ og det ser ud til at have klaret det
fint. Men så blev haven efterfølgende fyldt op af jord, så nu står stammen
10-12 cm længere nede end før det blev flyttet. En gartner siger at det vil
dø, hvis stammen kommer for langt ned. SÅ nu har jeg "udgravet "rundt om
træet. Det ser nu rigtigt dumt ud - men hellere det end at det dør. Træet er
vel et par meter høj med med en stamme på en en diameter på 5-7 cm.

Hvad mener I om at grave træer for dybt ned?

mvh

Hans

Fra : Max

Dato : 07-04-08 10:24

Hej Hans

> Hvad mener I om at grave træer for dybt ned?

Jeg kan ikke forestille mig at 10 cm fra eller til gør den
store forskel, træer ude i f.eks. skoven lever jo også
med at bunden flytter sig i deres levetid.

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 07-04-08 12:00

> [...]
> store forskel, træer ude i f.eks. skoven lever jo også
> med at bunden flytter sig i deres levetid.

Min gode gamle solide planteskoleejer her på midtfyn siger, at man ikke kan
plante et træ for dybt. Har ikke egne erfaringer, der taler imod dette.
Mvh
Aksel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-04-08 11:44

HvB skrev:

> Hvad mener I om at grave træer for dybt ned?

Hvis de er podede er der en regel - kan ikke huske om de ikke må komme for
langt ned eller for højt op - formentlig det første
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-08 16:16

On Mon, 7 Apr 2008 10:39:29 +0200, "HvB" <Cme2[FLYT)@get2net.dk> wrote:

> [...]
>vel et par meter høj med med en stamme på en en diameter på 5-7 cm.
>
>Hvad mener I om at grave træer for dybt ned?

Man skal generelt ikke plante træer dybere end de før har siddet - og
man bør heller ikke fylde et tykt lag jord op omkring gamle træer. Der
vil de ikke bryde sig om.

Men 10 cm ekstra omkring et ungt æbletræ gør ikke noget.
Dog, lige præcis med frugttræer skal man alligevel passe lidt ekstra på.
Hvis de bliver plantet så dybt, at podestedet kommer under jordniveau,
så kan man risikere at de vil slå rod fra stammen. Og i hvert fald nogle
æbletyper har så svag rod at træet i så fald vil gro ekstremt langsomt.

Men, jeg ville overhovedet ikke bekymre mig eller overveje at lade være,
med at plante et træ 10 cm dybere, hvis det nu lige er det der kræves.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : HvB

Dato : 07-04-08 16:30

Tak for de mange svar....

Jeg tog konsekvense og "voksede" træet 10 cm... flåede rullegræsset op og
"løftede" det lidt. Jeg har nemlig flere mistelten på træet og vil derfor
gerne passe på det...

Hans