Forvirring om energi/varmeforbrug
Fra : SB

Dato : 05-04-08 19:40

Hejsa

Vi skal til at bygge nyt hus - i den forbindelse er der opstået en del
forvirring omkring vores anslåede energi/varmeforbrug.

Vi har nogle venner der netop har bygget i samme udstykning, med
naturgas. De forventer at bruge ca. 5000 kroner/år på opvarmning og vand
for ca. samme størrelse hus.

Vi har snakket med NRGI om at etablere jordvarme - og konsulenten her,
mente vi skulle bruge for ca. 19.000 kroner til varme og vand - hvis vi
valgte naturgas og ca. 10000 kroner ved jordvarme (elektricitet til
pumperne)

Beregningen er lavet på baggrund af 4 personer (2 voksne og 2 børn) og
ca 200 kvm bolig.

Er der nogle der har erfaring med enten naturgas eller jordvarme i nyt
byggeri, som kan komme med en tilnærmelse til deres forbrug?

//Søren

PS. Også postet i dk.teknik.energi

Fra : Michael

Dato : 06-04-08 08:59

"SB" <bay@cool.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogle der har erfaring med enten naturgas eller jordvarme i nyt
> byggeri, som kan komme med en tilnærmelse til deres forbrug?

Uden at vide noget om husstørrelse og hvad gas koster i jeres område, så
virker 19.000 om året for et nyt hus helt ude i skoven. Havde det været et
gammel dårligt/uisoleret hus havde det passet, men ikke for et nyt
velisoleret hus.

5000 er meget lavt og det kan sagtens lade sig gøre hvis man bygger et
lavenergihus, men et hus lavet efter BR06 standardenergirammen vil
formentlig forbruge lidt mere energi end det.

Men igen: Jeg ved intet om det konkrete hus og størrelse så det er bare et
kvalificeret bud

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 09:00

19.000 lyder af meget.
Vi har 200 kvm fra 1975, behersket efterisoleret.
Vi bruger naturgas for ca. 16.000.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Ivar

Dato : 06-04-08 11:54

SB skrev:

> [...]
> vi skulle bruge for ca. 19.000 kroner til varme og vand - hvis vi valgte
> naturgas og ca. 10000 kroner ved jordvarme (elektricitet til pumperne)

Han vil jo sælge. Hvis han havde sagt 14.000 kr for gas, og havde
været lidt mere realistisk med udgifterne til jordvarmen, havde
det hele ikke set så fordelagtigt ud. At opvarme et hus for
5000 kr, er der nok mange der drømmer om.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Michael

Dato : 06-04-08 20:21

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> det hele ikke set så fordelagtigt ud. At opvarme et hus for
> 5000 kr, er der nok mange der drømmer om.

Det er slet ikke så svært at få en lav varmeregning. Bedre/mere isolering
samt bedre vinduer og døre er faktisk alt hvad vi behøver for at nå
lavenergi 1 rammen (er også ved at bygge hus). Vi regner med en varmeregning
(el til varmepumpe) på omkring 4000 årligt.

Fra : SB

Dato : 06-04-08 20:18

> [...]
> lavenergi 1 rammen (er også ved at bygge hus). Vi regner med en varmeregning
> (el til varmepumpe) på omkring 4000 årligt.

Hvilke vinduer har i valgt? Er det et almindeligt murstenshus?

//Søren

Fra : Michael

Dato : 06-04-08 20:45

> Hejsa
>
> Hvilke vinduer har i valgt? Er det et almindeligt murstenshus?
>
> //Søren

Det er et standard typehus fra ét af de store firmaer modificeret med mere
isolering i top og bund samt anden type isolering i væggene med lidt højere
isoleringsværdi. Vægtykkelsen er herved uændret. Vinduerne er 3-lags vinduer
med kryptongas i lagene og er fra Rationel model Aldus. Rammen er en speciel
højt isolerende konstruktion men er ellers træ indvendigt og alu udvendigt
som "normalt".

Opvarmning kommer til at ske alene med varmepumpe med "jordrør"
(luft-til-vand dvs. gulvvarme i hele huset) samt solfanger til brugsvandet.
Anlægget er et Nilan 18 PSV og kan ses på www.nilan.dk

Thats it.... ingen udefra kommende varmekilde og en ekstraudgift på "kun"
200.000 når et specielt EU-tilskud fratrækkes. Alt i alt bliver det derfor
en mindre overskudsforretning set over en længere årrække - og måske endda
større hvis energipriserne fortsætter opad.

Inkluderet i de 200.000 er iøvrigt også en 4m3 regnvandstank til toilet og
tøjvask, så der er også tale om en vandbesparelse.

Fra : Christian

Dato : 07-04-08 08:16

Michael wrote:
> "SB" <bay@cool.dk> wrote in message

> Inkluderet i de 200.000 er iøvrigt også en 4m3 regnvandstank til
> toilet og tøjvask, så der er også tale om en vandbesparelse.

hej Michael...

spændende med vandtanken og toilettet. Har selv gået i samme tanker, har du
et hint til søgeretning ang. toilettet, type, etc? - der skal vel seperate
strenge på (i tilfælde af manglende regn) - hvordan klarer I det??

glæder mig til inspiration.

Christian.

Fra : Michael

Dato : 07-04-08 19:50

"Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> wrote in message

> [...]
> du et hint til søgeretning ang. toilettet, type, etc? - der skal vel
> seperate strenge på (i tilfælde af manglende regn) - hvordan klarer I

Det ved jeg ikke - det overlader jeg trygt til den autoriserede VVS'er, men
der er selvfølgelig "vandværksbackup" i tilfælde af manglende regnvand. De
to systemer skal naturligvis være 100% adskilt, men teknikken bag
rørføringen kender jeg altså desværre ikke (og er også lidt ligeglad sålænge
det ellers virker).

Nyrup Plast leverer iøvrigt vandtanken og der er en del info på deres
hjemmeside.

Fra : SB

Dato : 07-04-08 18:42

Michael skrev:
> [...]
>
> Inkluderet i de 200.000 er iøvrigt også en 4m3 regnvandstank til toilet og
> tøjvask, så der er også tale om en vandbesparelse.

Lyder meget interessant, men hvad er det for et EU-tilskud?

//Søren

Fra : Michael

Dato : 07-04-08 19:53

> Lyder meget interessant, men hvad er det for et EU-tilskud?
>
> //Søren

Det går under navnet "Concerto programmet" i EU-regi - prøv at Google det og
der vil komme en del info frem.

Fra : Ivar

Dato : 06-04-08 21:57

Michael skrev:

> Vi regner med en varmeregning (el til varmepumpe) på omkring 4000 årligt.

På hvilket grundlag udregner du det tal?
Nilan regner selv med en energifaktor på 3. Ofte er den regulære 2,5,
men skal vi nu være flinke, fordi du har solfanger, der sparer på
energien om sommeren. Hvis du betaler 1,65 pr. kWh, får du
4000/1,65*3 = 7300 kWh varmenergi. Det vil sige cirka 2,5 mindre end
det der her regnes med at bruges i et normalt hus.
http://energitjenesten.dk/files/Materiale%20-%20ekstern%20web/Har%20du%20tjek%20paa%20dit%20energiforbrug%20til%20opvarmning.pdf

Hvis det skal være så lavt, skal huset være 2,5 gang så godt isoleret
og varmtvandforbruget må kun være 2,5 af det normale. Du skriver
ikke hvor stort huset er, men jeg vil gætte på at dine udgifter
til strøm bliver op mod dobbelt så meget som du forventer.

Ivar Magnusson

Fra : jesper hansen

Dato : 06-04-08 22:50

Ivar skrev:

> [...]
> ikke hvor stort huset er, men jeg vil gætte på at dine udgifter
> til strøm bliver op mod dobbelt så meget som du forventer.

150 m2 hus og så et årligt forbrug på 4300 tons træpiller.

jesper

Fra : Armand

Dato : 06-04-08 22:59

jesper hansen skrev:

> 150 m2 hus og så et årligt forbrug på 4300 tons træpiller.

Det var ellers ikke så lidt - Køber du stort ind og har liggende i
kælderen til hele sæsonen, eller hva'?

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-08 04:39

jesper hansen skriver:

> 150 m2 hus og så et årligt forbrug på 4300 tons træpiller.

Fy for fasan. 4300 tons, hvor mange lastbiltræk er det ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Gamle

Dato : 07-04-08 19:08

jesper hansen wrote:
> 150 m2 hus og så et årligt forbrug på 4300 tons træpiller.

Du må have råd til det. :D

Mvh
Torben

Fra : deifobos

Dato : 07-04-08 07:23

On 7 Apr., 09:15, "Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> wrote:

> [...]
> et hint til søgeretning ang. toilettet, type, etc? - der skal vel seperate
> strenge på (i tilfælde af manglende regn) - hvordan klarer I det??

Jeg bruger normale toiletter og kun een streng - hvis jeg mangler
regnvand fylder jeg bare 1 m3 vandværksvand på min regnvandstank.

/deifobos

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-04-08 12:39

"19000"

Det må være et stort hus. Jeg bruger ca. 12000 pr. år. 164m2 plus et
værksted, som der holdes på 12-14 grader om vinteren. Huset er fra 1925 og
efterisoleret. Fyret er 15 år gammelt. Jeg får nyt i næste uge og forventer
at komme under 10000/år. Vi er 4 personer. Og vi spare ikke på varmen...

Min forældre har et hus fra 60'erne. 140m2. Bruger 5-6000/år. Fyret er knap
2 år gammelt.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.