Har Ibook en sub standard skærm ??
Fra : jakob

Dato : 05-04-08 22:15

Jeg har været inde og se på en ibook, og jeg synes den er ramt af samme
problem som min kærestes G4 ibook, nemlig en meget lyssvag skærm..

Kan det virkelig passe, selv når man skruer den op på fuld knald har man
fornemmelsen af at den kun er på 50 %. Synes ikke det ligner en skærm på
en en bærbar i det prissegment.

Hvad er jeres vurdering af den ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : KentBM

Dato : 05-04-08 22:22

jakob wrote:
> Jeg har været inde og se på en ibook, og jeg synes den er ramt af samme
> problem som min kærestes G4 ibook, nemlig en meget lyssvag skærm..

ibook udgik vel for nogle år siden? Og det er vel tænkeligt, at alle
ibooks havde samme lyssvage skærm?

--

Kent

Fra : jakob

Dato : 05-04-08 22:55

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> ibook udgik vel for nogle år siden? Og det er vel tænkeligt, at alle
> ibooks havde samme lyssvage skærm?

Fint Kent, kunne det tænkes at det var en typo og det var en macbook jeg
havde været inde og se ??

Jakob

Fra : jakob

Dato : 05-04-08 22:59

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Jeg har været inde og se på en ibook, og jeg synes den er ramt af samme
> problem som min kærestes G4 ibook, nemlig en meget lyssvag skærm..

Lige så ingen bliver forvirrede.

Det var en MacBook og ikke en Ibook jeg var inde og se på, da Humac ikke
har flere Ibooks :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-08 23:33

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Lige så ingen bliver forvirrede.
>
> Det var en MacBook og ikke en Ibook jeg var inde og se på, da Humac ikke
> har flere Ibooks :0)

Jeg har ikke bemærket, at den er specielt lyssvag. Jeg bruger normalt
min computer indendørs. Det behøver ikke som sådan være i dæmpet
belysning, men jeg har heller ikke ligefrem projektører rettet ned på
skærmen. Kunne det tænkes, at der var temmelig lyst i butikken? Det får
jo altid en skærm til at virke mørkere. Skærmens lysstyrke skal jo følge
det omgivende lys. Er der mørkt i rummet, kan man således skrue ned, så
man ikke bliver blændet af skærmen. En MacBook Pro kan endda gøre det
automatisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jakob

Dato : 05-04-08 23:48

> min computer indendørs. Det behøver ikke som sådan være i dæmpet
> belysning, men jeg har heller ikke ligefrem projektører rettet ned på
> skærmen. Kunne det tænkes, at der var temmelig lyst i butikken?

Jo der var da lys gennem vinduerne. Grunden til at jeg er lidt obs på
det er at jeg synes det er den eneste "fejl" ved min kærestes ibook. Den
er fin ved max lys om aftenen men om dagen synes jeg ofte den mangler
lys.

Det samme indtryk fik jeg af den macbook. Men jeg vil da kigge igen.
Hvad med skærmstørrelsen, er du tilfreds med den ? Den virker en smule
begrænset men det er måske jeg ikke er vant til bredformatet. Kunne
forestille mig det ville være irreterende i forhold til teksdokumenter ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-08 20:50

> [...]

> begrænset men det er måske jeg ikke er vant til bredformatet. Kunne
> forestille mig det ville være irreterende i forhold til teksdokumenter ?

OK, nu har jeg sat dem op side ved side mod et vindue med nedgående sol.
Det er faktisk rigtigt, at der er lidt lavere lysstyrke i skærmen på en
MacBook end på en MacBook Pro, når man skruer helt op. Da jeg havde
MacBook, følte jeg dog aldrig, den manglede lysstyrke. Som sagt sidder
jeg mest med computeren indendørs uden alt for meget lys. Det er jo min
hjemmecomputer, så jeg bruger den trods alt også mest om aftenen. Står
der sol direkte ind på skærmen, så generer det jo alle typer skærme. Det
har jeg ligesom erkendt. Derfor er jeg vant til at opsøge steder med
lidt dæmpet lys. Jeg bruger heller aldrig computeren udendørs. Det har
jeg prøvet for mange år siden, og det var ikke til at se noget, når
solen skinnede. Måske er de nye bærbare blevet bedre. Jeg har ikke
prøvet. Jeg har naturligvis mine computere med på farten, og jeg synes
da sagtens, man kan bruge en MacBook f.eks. i et tog. Dog generer
direkte sol naturligvis, men det er vel det samme med andre computere.
Skærmens størrelse var da også fin nok. Man må jo acceptere et
kompromis mellem computerens ydre størrelse og skærmstørrelse. Det kan
ikke være anderledes. En skærm i bredformat vil altid være noget lav.
Det er ligesom et tv. Til gengæld kan der nærmest være to
tekstdokumenter ved siden af hinanden, og det er jo ganske rart i mange
situationer. Jeg satte selv en 19" skærm til, når jeg var hjemme. Så
havde jeg masser af skærmplads og alligevel en lille, bærbar computer,
når jeg var ude. En skærm er jo ikke vildt dyr i dag, så den mulighed
bør man da overveje.
Nu har jeg fået en 15" MacBook Pro, og den er naturligvis meget
lækrere. Skærmen er lige en tand større, og den er meget mere behagelig
at se på. Der er bedre farver, kontrast og større betragtningsvinkel.
Samtidig er billedet ligesom mere blødt og behageligt. Dermed vil jeg
ikke sige, at en MacBook er dårlig. Jeg var såmænd da glad for min. Nu
elsker jeg at sammenligne med biler. Det svarer lidt til, at en VW
Passat er den rigig dejlig bil, der kan opfylde de flestes behov, men en
Mercedes C-klasse er trods alt noget mere lækker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jakob

Dato : 07-04-08 22:20

> elsker jeg at sammenligne med biler. Det svarer lidt til, at en VW
> Passat er den rigig dejlig bil, der kan opfylde de flestes behov, men en
> Mercedes C-klasse er trods alt noget mere lækker.

Hej Henrik

Tak for dit input.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : KentBM

Dato : 05-04-08 23:57

jakob wrote:
> Det var en MacBook og ikke en Ibook jeg var inde og se på, da Humac ikke
> har flere Ibooks :0)
Jeg har selv en Macbook, som er omkring halvandet år gammel. Skærmen er
meget følsom over for betragtningsvinklen. I normal aftenbelysning har
jeg skruet skærmen halvt op, men om dagen med solen ind ad vinduet uden
lyset rammer maskinen skal lyset helt op.

Jeg har prøvet at se på Macbooks både i Humac og Fona, og disse skærme
synes jeg ikke er bedre. Et familiemedlem har en 3 år gammel
Fujitsu-Siemens og skærmen på den er langt bedre.

Men jeg bruger nu alligevel min Macbook det meste af tiden, enten som
bærbar eller med en Samsung skærm tilsluttet.

Men jeg er nu ganske glad for min Macbook. Og bruger faktisk sjældent
min stationære XP-maskine med tilsluttet 24" Samsung skærm.

--

Kent

Fra : jakob

Dato : 06-04-08 00:00

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Et familiemedlem har en 3 år gammel
> Fujitsu-Siemens og skærmen på den er langt bedre.

Jamen det er præcis det der generer mig. Det er den samme fornemmelse
jeg har. Min søsters aldrene ibm T42 er langt langt mere lysstærk.

Jeg forstår ikke at de ikke smider en ordentlig skærm på de maskiner jeg
synes simpelthen ikke de lever op til tidens standard. Køber sgu nok en
alligevel men jeg synes at de på nogen punkter burde stramme op.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-04-08 11:16

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Jeg forstår ikke at de ikke smider en ordentlig skærm på de maskiner jeg
> synes simpelthen ikke de lever op til tidens standard.

Jeg oplever samme svaghed ved de MacBooks som jeg har indkøbt til min
skole. Som sådan er skærmen OK, men det virker ikke som om der er
"overskud af power" hvis man en dag virkelig har brug for noget lys på
skærmen.

Personligt er det noget af det der holder mig fra at købe Macbook'en og
som gør MacBook Pro'en mere attraktiv. Den dag Macbook'en får LED
belysning er modellen helstøbt. Men mon det sker snart?! Tror det ikke -
desværre. Omvendt så er det jo bare at bruge samme skærm som MacBook
Air!

--
Mvh Martin

Fra : jakob

Dato : 06-04-08 14:31

> [...]
> skole. Som sådan er skærmen OK, men det virker ikke som om der er
> "overskud af power" hvis man en dag virkelig har brug for noget lys på

Præcis, det meste af tiden vil jeg gerne have lige 20 % mere lys. Det er
som om den er på spareblus hele tiden.

> Personligt er det noget af det der holder mig fra at købe Macbook'en og
> som gør MacBook Pro'en mere attraktiv.

Tjahh jeg synes bare det gør macbooken mindre atraktiv. Det er trods alt
en maskine til 8-10 kilo kr, men skærmen ligner noget på en 3000 kr
model fra aldi.

Men jeg har ikke noget valg, der er ikke penge til den store model men
det er bestemt et punkt hvor mac'en leverer under hvad man får i
tilsvarende pc'er.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-04-08 19:05

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Men jeg har ikke noget valg, der er ikke penge til den store model men
> det er bestemt et punkt hvor mac'en leverer under hvad man får i
> tilsvarende pc'er.

Har selv overvejet at købe brugt. På Mediamac har Peter Kiil pt. en
Macbook pro 2,4 GHz, 250gb HDD, 3Gb ram til salg for kr. 10.500,- Det er
den model der var lige før den man kan købe fra ny af nu. Det vil bl.a.
sige at den har den gode LED belyste skærm.

<http://mediamac.comon.dk/index.php/market/show/id=29712>

Det synes jeg er et godt bud hvis man lige mangler de sidste penge til
en ny MB pro.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-08 13:44

> [...]
>
> Kan det virkelig passe, selv når man skruer den op på fuld knald har man
> fornemmelsen af at den kun er på 50 %. Synes ikke det ligner en skærm på

Den er ikke imponerende men ikke ringere end skærmen på andre 3-5 år gamle
bærbare computere der har kostet under 10K. LCD skærme bliver iøvrigt
også ringere med årene, baggrunds belysningen bliver svagere med årene.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen