Bred hæk
Fra : Essox

Dato : 02-04-08 19:57

Hej derude i gæve have folk.
Jeg har en hæk der er blevet alt for bred, og vil derfor gerne klippe den
ca. 30 - 40 cm tilbage, så er spørgsmålet om jeg kan gøre det af een gang
eller om den skal klippes af flere gange, og hvornår må jeg starte på det?

Essox

Fra : Max

Dato : 02-04-08 20:28

Hej Essox

> een gang eller om den skal klippes af flere gange, og hvornår må jeg
> starte på det?

Gør det bare på en gang, man kan ikke klippe en hæk ihjel. Og du kan
vel godt gøre det nu.

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 02-04-08 20:43

On Wed, 2 Apr 2008 20:56:48 +0200, Essox wrote:

> og hvornår må jeg starte på det?

Vent til det er lyst og naboen er taget på arbejde, så forstyrrer du
ikke nogens nattero og du kan se hvad du laver

--
Leonard
Heller komme for sent i dette liv

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-08 21:07

On Wed, 2 Apr 2008 21:42:53 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Vent til det er lyst og naboen er taget på arbejde, så forstyrrer du
>ikke nogens nattero og du kan se hvad du laver

Medmindre det er naboens hæk, så er det bedst i mørke og med en velsmurt
håndbetjent beskæresaks
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 02-04-08 21:14

Hej Mads

> Medmindre det er naboens hæk, så er det bedst i mørke og med en
> velsmurt håndbetjent beskæresaks

Når man ser bort fra den ud mod vejen, er hække så ikke
altid naboens ? :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-04-08 22:22

"Essox" <essox@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller om den skal klippes af flere gange, og hvornår må jeg starte på det?

Hej, du skriver ikke hvilken hæk. En bøgehæk kan du sagtens ødelægge ved at
beskære den 'ind til benet'. Er det tjørn ved jeg, at om du så tager den ved
jordoverfladen, så kommer den igen....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-08 01:14

Preben Riis Sørensen wrote:

> En bøgehæk kan du sagtens ødelægge
> ved at beskære den 'ind til benet'.

Jeg så for nogle år siden en, der skar en 1½ meter høj bøgehæk ned til ½
meter. Det var en hæk 'i 4 rækker', så de 2 inderste rækker var efter
beskæringen kun stubbe. Jeg tænkte "Det går sgu aldrig godt", men de kom
fint tilbage.

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-08 02:53

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meter. Det var en hæk 'i 4 rækker', så de 2 inderste rækker var efter
> beskæringen kun stubbe. Jeg tænkte "Det går sgu aldrig godt", men de kom

....men tager man alle sidegrene er det farligt, selv en birk dør af det.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-08 07:11

On Fri, 4 Apr 2008 03:53:14 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>...men tager man alle sidegrene er det farligt, selv en birk dør af det.

Jeg har, som Erik, set en gammel bøgehæk blive klippet meget langt ind,
og komme sig forbavsende hurtigt efter det.

Men ideen med at klippe sin hæk ind er oftest at man så vil få en tæt
hæk, bare smallere. Og så skal man pludselig ikke klippe helt ind til
stammen, i stedet skal man lade nogle cm af grenene sidde tilbage.

Klipper man helt ind til stammen, vil der ikke komme ret mange nye skud
(det er derfor man skal klippe så langt ind når man beskærer.) Lader man
i stedet en stab på et par cm sidde, så vil der komme masser af nye skud
fra stabben.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-04-08 02:55