Macbook pro og airport
Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 02-04-08 06:50

Hejsa

Jeg har lige modtaget en ny macbook pro i sidste uge. Det er en skøn
maskine som kører rigtig fint, lige med undtagelse af at den ofte
falder af det trådløse net. Hvor min gamle powerbook/kærestens Dell PC
kan finde på at falde af nettet en enkelt gang i løbet af en aften
falder min nye macbook pro af 8-10 gange.

Løsningen viser sig at være at slå airport fra og til igen... så finder
den normalt på igen, men det er da irriterende....

Er det en kendt fejl hos Macbook Pro eller OS 10.5? Findes der en work around?

Mvh
Anna

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 07:01

Anna Margrethe Andersen <noname@noone.com> wrote:

> [...]
> den normalt på igen, men det er da irriterende....
>
> Er det en kendt fejl hos Macbook Pro eller OS 10.5? Findes der en work around?

Hvordan har du indstillet dine indstillinger?

Jeg har fundet ud af at det bedste er at gå ind i
Systemindstillinger->Internet & netværk->Netværk og så lave en lokalitet
for hver af de lokaliteter, du bruger. Med forskellige indtillinger for
Ethernet og Airport.

Og husk at DNS-serverne ikke nødvendigvis er de samme fra lokalitet til
lokalitet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 02-04-08 07:29

On 2008-04-02 08:01:23 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> Ethernet og Airport.
>
> Og husk at DNS-serverne ikke nødvendigvis er de samme fra lokalitet til

Hej
Jeg kører 'automatisk' i indstillingerne. Vi har to access points i
huset og de står i prioriteret rækkefølge i tabellen i 'avanceret' -
jeg kan ikke engang redigere dem da de er 'grået ud'.

Ind til videre anvender jeg faktisk kun internetadgang med computeren
hjemme, dvs. det burde vel ikke være nødvendigt med flere lokaliteter?

Jeg har ikke fortalt computeren noget mht. DNS servere... der står to
addresser i den kan jeg se, men jeg har ikke rørt ved det ... håber da
heller ikke det bliver nødvendigt... det er jo ved at være lige så
slemt som at sætte en winzovz computer op

Mvh
Anna

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-08 09:12

Anna Margrethe Andersen wrote:

> Jeg kører 'automatisk' i indstillingerne. Vi har to access points i
> huset og de står i prioriteret rækkefølge i tabellen i 'avanceret' - jeg
> kan ikke engang redigere dem da de er 'grået ud'.

Vil det sige, at I har to forskellige trådløse netværk i huset? Altså to
netværk med hvert sit navn og ikke blot to access points, hvor det ene
forlænger rækkevidden af det andet.

> Ind til videre anvender jeg faktisk kun internetadgang med computeren
> hjemme, dvs. det burde vel ikke være nødvendigt med flere lokaliteter?

Nej. Jeg ser ingen grund til at oprette en dedikeret lokalitet for et
netværk medmindre man har brug for den funktionalitet det giver. Altså
opsætning af proxy-server, statisk ip, statisk dns osv. Hvis DHCP
serveren eller er nogenlunde normal, behøver du ikke tænke på det. I dit
tilfælde, hvor du pt. kun benytte ét netværk, anvender du blot en
default lokalitet, så der er ingen pointe i at oprette en anden.

> [...]
> addresser i den kan jeg se, men jeg har ikke rørt ved det ... håber da
> heller ikke det bliver nødvendigt... det er jo ved at være lige så slemt

Det er typisk heller ikke nødvendigt, og har ikke noget med forbindelsen
til access pointet at gøre. Hvis dns-oplysningerne udfyldes automatisk,
behøver du heller ikke tænke på det.

Har du opdateret fra 10.5.0 til 10.5.2? AirPort driverne i 10.5.0 var
the suck - det kan muligvis hjælpe at opdatere (via Software Update),
hvis du ikke allerede har gjort det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 02-04-08 12:13

Hej

Undskyld... er ikke lige så stærk i alt det her netværkshalløj. I får
mange tak for alle kommentarerne.

For at besvare nogle af spørgsmålene under et: Vi har en router + en
time capsule. Der kommer tilmed en airport express til snarest, så det
giver jo 3 access points (som jeg forstår det)....

Der er tale om en ganske alm std. ADSL løsning gennem Cybercity.

Jeg har opdateret til 10.5.2

Jeg kommer til at anvende laptoppen på 3-4 andre netværk med tiden, men
det er alle private std. ADSL løsninger. Den gamle powerbook kunne
sagtes klare alle netværk på en lokalitet. Håber også det kommer til at
lykkedes på denne laptop...

Umiddelbart fungerer nettet jo fint nok, og jeg kommer også igennem,
men meget ofte står min laptop og søger efter netværket og falder af.

Nogle bud?

mvh
Anna

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-08 12:35

> [...]

> giver jo 3 access points (som jeg forstår det)....

> Der er tale om en ganske alm std. ADSL løsning gennem Cybercity.

Er det den 'almindelige' router fra Cybercity eller står den også for at
dele det trådløse netværk? Hvis det kun er Time Capsule der er sat op
til at håndtere det trådløse net er alt fint.

Det er desuden ikke noget problem, at der kommer en Express på. Apples
løsninger er rigtig gode til at snakke med hinanden, så den vil
umiddelbart kunne udvidde rækkevidden på det trådløse netværk Time
Capsule laver.

Jeg har netop selv købt en AirPort Extreme og den nye Express - det
virker rigtig godt sammen.

> Jeg har opdateret til 10.5.2

Ved du om firmwaren i Time Capsule er opdateret? Jeg ved ikke, om der er
kommet nyt firmware endnu, men det er ret nemt at tjekke. Åbn AirPort
Utility, vælg Time Capsule, vælg 'AirPort Utility' i menuen og vælg
'Check for updates'.

> [...]
> det er alle private std. ADSL løsninger. Den gamle powerbook kunne
> sagtes klare alle netværk på en lokalitet. Håber også det kommer til at

Det virker fint for mig og rigtig mange andre ;)

> Umiddelbart fungerer nettet jo fint nok, og jeg kommer også igennem, men
> meget ofte står min laptop og søger efter netværket og falder af.

Afhængig af, hvordan det er sat op, kan det give problemer, at I har to
routere på netværket. Ved du om både Time Capsule og Cybercitys router
er sat op til at distribuere ip'er via DHCP?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 02-04-08 13:03

On 2008-04-02 13:34:30 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Er det den 'almindelige' router fra Cybercity eller står den også for
> at dele det trådløse netværk?

Vores router er bare den Cybercity afleverede og den står som firewall
ud af huset og varetager distributionen af IP addresser. Time Capsule
er ene og alene sat op som 'dum' access point indenfor Cybercity
routeren.

> [...]
> er kommet nyt firmware endnu, men det er ret nemt at tjekke. Åbn
> AirPort Utility, vælg Time Capsule, vælg 'AirPort Utility' i menuen og

Hey, kan se at der ligger en opdatering. Den vil jeg lige installere
når maskinen er færdig med det backup program den kører lige nu. Kæft
det er smart :)

TNT har lige afleveret en Express til mig .... mangler desværre
noget Ethernet kabel så den kommer nok ikke lige til at spille i dag...
men glæder mig...

Tak for hjælpen
Anna

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-08 13:22

> Vores router er bare den Cybercity afleverede og den står som firewall
> ud af huset og varetager distributionen af IP addresser. Time Capsule er
> ene og alene sat op som 'dum' access point indenfor Cybercity routeren.

Ok, så burde der ikke være nogen ko på isen dér.

> Hey, kan se at der ligger en opdatering. Den vil jeg lige installere når
> maskinen er færdig med det backup program den kører lige nu. Kæft det er
> smart :)

Mmmh - det er meget smart! Hvis opdateringen ikke hjælper, har jeg ik'
lige nogen idé om, hvad der kan være skyld i problemet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-08 09:05

Per Rønne wrote:

> [...]
> Systemindstillinger->Internet & netværk->Netværk og så lave en lokalitet
> for hver af de lokaliteter, du bruger. Med forskellige indtillinger for

Min oplevelse er en helt anden. Jeg bevæger mig ugentligt mellem >10
trådløse netværk. Et enkelt af dem kræver VPN, proxy osv., hvorfor det
har sin 'lokalitet'. De andre bruger - helt uden problemer - den samme
lokalitet.

> Og husk at DNS-serverne ikke nødvendigvis er de samme fra lokalitet til
> lokalitet.

Medmindre DHCP serveren ikke sender dns'en med, er det ikke noget
problem. Det er længe siden, jeg har været i nærheden af et
'almindeligt' trådløst netværk, der ikke forsynede Mac'en med de
oplysninger.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-08 10:17

> [...]
> trådløse netværk. Et enkelt af dem kræver VPN, proxy osv., hvorfor det
> har sin 'lokalitet'. De andre bruger - helt uden problemer - den samme

Problemet med VPN er at de hænger på lokationen .. så jeg er blevet
brændt én gang ved at slette et par lokationer og dermed miste vpn
indstillingerne. Jeg har kun én lokation, nemlig automatic, og jeg er på
ca. 3-4 forskellige netværk, både kablet og trådløs hver dag ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-08 10:47

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> indstillingerne. Jeg har kun én lokation, nemlig automatic, og jeg er på
> ca. 3-4 forskellige netværk, både kablet og trådløs hver dag ...

Kan du nogle tricks, jeg ikke kan? Min location (til VPN tingen) har
ingen oplysninger, der relaterer sig til selve VPN forbindelse, men bare
proxyserver og sån'. Alt der har med selve VPN forbindelse at gøre
håndteres af Ciscos VPN klient.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-08 11:45

> [...]
> ingen oplysninger, der relaterer sig til selve VPN forbindelse, men bare
> proxyserver og sån'. Alt der har med selve VPN forbindelse at gøre

nårh ok .. jeg bruger den interne vpn klient .. ikke ciscos :)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-08 11:54

Thomas von Hassel wrote:

> nårh ok .. jeg bruger den interne vpn klient .. ikke ciscos :)

Arh ;) Jeg har fået fortalt, at den ikke vil virke, men jeg har aldrig
prøvet ad.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-08 12:42

> Arh ;) Jeg har fået fortalt, at den ikke vil virke, men jeg har aldrig
> prøvet ad.

det kommer lidt an på hvad du har i den anden ende. Op mod hhv. OS X
Server VPN og Windows Server VPN virker det glimragende. Mht. Cisco
kommer det lidt an på hvordan boxen er sat op, men det kan fåes til at
funke...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-08 12:59

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> Server VPN og Windows Server VPN virker det glimragende. Mht. Cisco
> kommer det lidt an på hvordan boxen er sat op, men det kan fåes til at

Nå ok. Det er mit fakultet, der har en eller anden server stående i den
anden ende. Jeg er nu så langt, at jeg ikke har forelæsninger længere,
og mine fremtidige besøg på adressen kan forhåbentlig tælles på få
hænder, så det kan vist ikke betale sig for mig at efterprøve det.

Meeeen - nice to know. Det kan jo være jeg render på noget lignende
senere i livet ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 02-04-08 20:25

> [...]

> den normalt på igen, men det er da irriterende....
>
> Er det en kendt fejl hos Macbook Pro eller OS 10.5? Findes der en work around?

Prøv at læse på www.macintouch.com, der er mange der havde samme problem
- troede dog det var løst i 10.5.2-opdateringen

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jan Hovard

Dato : 06-04-08 10:03

Hej Anna.
Jeg har selv haft samme problem, som jeg løste ved at skifte til en
anden kanal på Airport'en. Jeg måtte prøve et par gange før den var der.
Jeg kontaktede Apple, som kom med denne løsning. De havde erfaring for
at dette skete hvis der lå nogle netværker i nærheden osm var omkring
samme kanalsom min.
Det virkede fint.

---JanH

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 06-04-08 18:04

Hejsa

Mange tak for alle de gode hints omkring airport.... Comuteren kører
heldigvis meget mere stabilt på nettet nu end for nogle dage siden, så
måske har problemet helt løst sig selv med et par opdateringer

Ha det godt
Anna