Ekspert i Pæoner/Bonderoser søges!
Fra : Gainsbourg

Dato : 30-03-08 23:15

Har idag købt et læs pæoner/Bonderoser i Netto til 20 kr stykket - har længe
syntes, at det manglede i vores store landbohave.

MEN vi er ikke så "havestærke" og er ikke sikre på om de skal plantes ud
allerede nu? De er små og med mange fine blade der allerede er sprunget ud
(det er nok varmen fra at stå inde i butikken). Foreløbig står de ude i en
tom uopvarmet længe af stalden så de ikke får frost men heller ikke vænner
sig til stuetemperaturer. Skal de plantes ud allerede nu eller først senere
eller...? Og er der andet man bør vide før man anlægger et pæon-bed? Visner
de fx ned om vinteren eller? (Ja, det er sikkert et dumt spørgsmål).

På forhånd mange tak

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-08 00:32

Gainsbourg wrote:

> MEN vi er ikke så "havestærke" og er ikke sikre på om de skal plantes
> ud allerede nu?

Jeg ville vente en 14 dages tid med det.

> De er små og med mange fine blade der allerede er
> sprunget ud (det er nok varmen fra at stå inde i butikken).

Kommer der mere nattefrost, bliver de svedet af. Mine i haven ser ynkelige
ud nu.

> Foreløbig
> står de ude i en tom uopvarmet længe af stalden så de ikke får frost
> men heller ikke vænner sig til stuetemperaturer.

Bare de ikke står for mørkt, så bliver de lange og ranglede.

> Og er der andet man bør vide
> før man anlægger et pæon-bed?

Jeg husker ikke hvordan med jordbundsforholdene ud over at de ikke tåler
hverken stående væde eller udtøring.

> Visner de fx ned om vinteren eller?

Ja, de visner ned hver vinter og kommer så op igen til næste forår. Det er
stauder.

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-03-08 01:05

Mange tak for svarene

Lige et tillægsspørgsmål - er det den slags planter man bør plante i huller
i en fibertex/ukrudtsdug med flis over - eller giver det ingen mening, når
de visner ned hvert år?

Alternativt kommer de nok med tiden, til at stå i et smukt bunddække af
"Aegopodium Podagraria" (=skvalderkål) og det ved jeg ikke helt hvordan de
tåler?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 31-03-08 11:23

On 31 Mar., 02:05, "Gainsbourg" <isl41...@THORSTENimage.dk> wrote:

> Alternativt kommer de nok med tiden, til at stå i et smukt bunddække af
> "Aegopodium Podagraria" (=skvalderkål) og det ved jeg ikke helt hvordan de
> tåler?

Nu er dine bonderoser jo små og uskyldige, men jeg kan da give lidt af
min erfaring: Vi har et smukt og meget stort bed med bonderoser, som
skyder lystigt i disse dage. Sidste år nåede både skvalderkålen og
snerlerne at dække hele bedet hen under det varme efterår, men det
gjorde bestemt ikke de afblomstrede bonderoser noget. Bonderoserne
blomstrer jo også før alle de andre stauder og før kål og snerler
rigtig får fat. Så min erfaring er, at de to planter trives fint i
samme bed :)

Vores bed var i øvrigt så genialt lagt, at bonderoserne blev afløst af
georginer, som blev afløst af høstanemoner. Flot bed hele sæsonen. Tak
til de gamle ejere!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-04-08 00:16

edelvang@gmail.com wrote:

> Vores bed var i øvrigt så genialt lagt, at bonderoserne blev afløst af
> georginer, som blev afløst af høstanemoner.

Det har sikkert været flot, men ideen lider under at georginer ikke tåler
frost, så de skal graves op hvert efterår og overvintres på et
frostbeskyttet sted.

Erik Ginnerskov

Fra : Lise Hansen

Dato : 31-03-08 11:52

Da du søger "ekspert i pæoner" må dette være stedet
http://www.paeoneksperten.dk/treatment.php

Hilsen Lise