ADSL og Linux via ATM kort
Fra : Frank Nørvig

Dato : 17-07-01 10:06

Hej

I kommende weekend skal jeg igang med at installere en Linux maskine som
gateway for min ADSL forbindelse. Maskinen jeg vil sætte den op på bliver
sandsynligvis bare en pentium 100mhz, men det burde vel også være nok?!
Jeg har en NetExpress forbindelse med ATM-kort hos TeleDanmark.

Idéen er at ADSL-forbindelsen skal køre på linux-boxen og styre
web/ftp/mail-server mens min Windows-maskinen via LAN skal kunne få
forbindelse til internettet.

Hvilken Linux bør jeg vælge og er der noget jeg skal tage højde for, for at
få min ATM kort til at virke i Linux-maskinen? Jeg kan ikke lige på stående
fod huske hvem producenten af ATM-kortet er, men jeg kan ikke være den
eneste der har et ATM kort og ADSL fra TeleDanmark...

Jeg overvejer at bruge RedHat Linux til opsætningen, er der nogen bestemt
version jeg bør bruge, eller skal jeg hellere bruge SuSE?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-07-01 10:26

Frank Nørvig wrote:

>Hvilken Linux bør jeg vælge og er der noget jeg skal tage højde for, for at
>få min ATM kort til at virke i Linux-maskinen?

Jeg har gode erfaringer med Red Hat 7.1.

Der findes en glimrende vejledning på
<http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres.html>

--
..signature

Fra : Frank Nørvig

Dato : 17-07-01 13:51

Hej Christian

> Jeg har gode erfaringer med Red Hat 7.1.
> Der findes en glimrende vejledning på
> <http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres.html>

Ok, det var lige kryptisk nok til mig. Jeg har kun siddet med Linux i lidt
over 3 måneder, og har kun erfaring med opsætning af Samba, Apache, PHP,
MySQL og lignende server-relaterede programmer, så det med
kernel-kompilering er nok noget jeg bør vente lidt med Men ellers tak
for hjælpen!

Jeg tog derfor røret og fik TeleDanmark til at sende mig en router istedet
for mit ATM kort, så det burde være lidt nemmere at sætte op under Linux. Så
har jeg kun et alm. netkort at tænke på.

Mvh Frank

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-07-01 14:01

Frank Nørvig wrote:

> [...]
>MySQL og lignende server-relaterede programmer, så det med
>kernel-kompilering er nok noget jeg bør vente lidt med

Jeg havde kun siddet med Linux i sammenlagt lidt over 2 timer, da jeg
gik i gang med den vejledning. Det tog mig godt nok også en uge og
masser af hjælp fra diverse steder, bl.a. herfra, men det lykkedes da.

>Men ellers tak for hjælpen!

Så lidt

>Jeg tog derfor røret og fik TeleDanmark til at sende mig en router istedet
>for mit ATM kort

Det troede jeg ikke man kunne? <dammit>

Hvad skulle du betale?

--
..signature

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 17-07-01 18:33

Christian Andersen wrote:

<snip>

> Det troede jeg ikke man kunne? <dammit>
>
> Hvad skulle du betale?

Jeg måtte slippe kr. 349, men så sendte de mig også en pæn bunke kabler

Jeg fik endda så meget ekstra hardware, at jeg måtte en tur omkring
telebutikken med en del af det (et Siemens ADSL-modem er vel nok...).

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Frank Nørvig

Dato : 18-07-01 07:43

> Jeg havde kun siddet med Linux i sammenlagt lidt over 2 timer, da jeg
> gik i gang med den vejledning. Det tog mig godt nok også en uge og
> masser af hjælp fra diverse steder, bl.a. herfra, men det lykkedes da.

Ok, jeg skal alligevel igang på arbejdet med kernel-compiling, så det kunne
være jeg skulle prøve at sætte mig ned og gnave mig igennem noget af
vejledningen alligevel :)

> Det troede jeg ikke man kunne? <dammit>
> Hvad skulle du betale?

Det troede jeg heller ikke, men jeg tog chancen og ringede TDK op og spurgte
om jeg kunne få en router istedet for mit ATM-kort. Og det var der
umiddelbart ingen problemer i, så det får jeg tilsendt i uge 30. Skal slippe
349,- men det er nu også fair nok vil jeg mene.

Med venlig hilsen
Frank Nørvig