Behandling af zinkbordplade?
Fra : Prikke

Dato : 28-03-08 06:35

Hej.

Jeg mindes engang i de gode roomservice-tider, hvor Annette Heick
besøgte Erik Peitersen i hans private gemakker. Blandt mange gode
ideer, viste de i udsendelsen, hvordan man kunne lægge zink på en
bordplade og efterfølgende behandle denne plade med ?????? et eller
andet, som jeg ikke husker.

Desværre holder roomservice-udsendelserne pause på TV2´s hjemmeside,
så derfor vil jeg gerne høre, om nogle i denne NG kan huske
udsendelsen og ikke mindst huske, hvad det var Erik Peitersen
behandlede zinkbordet med.

Med venlig hilsen
Prikke

Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 28-03-08 19:18

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Prikke

Vi har et sofabord beklædt med en zinkplade, som oprindeligt var en
fuldstændig blank og skinnende plade fra en vvs-fyr. Først gav vi den en
barsk omgang med saltsyre i vand, men det blev den bare 'sort' af. Nu har vi
af flere omgange haft pladen ude på et par bukke i haven, hvor behandlingen
har været et lag vand med salt drysset på og så er pladen blevet pakket ned
i et stykke tætsluttende plastic. Sådan har den stået i flere dage og
herefter fremkommer 'hvidrust', som vi gerne ville have det.

Vi så ikke udsendelsen, så vi kender ikke Peitersens råd, men dette var
vores

God fornøjelse

Henrik & Susanne