ECC ram???
Fra : Mikael Jensen

Dato : 17-07-01 07:22

Hvad helvede betyder ECC????

Fra : Henning Nielsen

Dato : 17-07-01 08:01

Mikael Jensen wrote:

> Hvad helvede betyder ECC????

Error Correcting Code

DVS Ram der kan køre videre selv om der op står en paritetsfejl i rammen
- bliver mest brugt til servere og lign.

/Henning

Fra : Mikael Jensen

Dato : 17-07-01 09:56

> DVS Ram der kan køre videre selv om der op står en paritetsfejl i rammen
> - bliver mest brugt til servere og lign.

Hvad går en paritetsfejl ud på???? Og er ECC noget der ville give noget
extra som "normal" bruger? (Jeg spiller meget, er ivrig bruger af GnuTella
(Et fil sharings protokol i stil med den Napster brugte) og bruger den meget
til afspiller af Mpeg, avi (divx) og Realplayer filer.

Spørgsmålet skyldes at pris forskellen som før i tiden har været MEGET stor,
pludselig er blevet på næste ingenting.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 17-07-01 16:20

Hejsa!

Mikael Jensen wrote:

> [...]
> til afspiller af Mpeg, avi (divx) og Realplayer filer.
>
> Spørgsmålet skyldes at pris forskellen som før i tiden har været MEGET stor,

Paritetsfejl er fejl som opstår under kørsel. For eksempel kan en enkelt bit
sættes forkert et sted i hukommelsen og derved har man opnået en paritetsfejl.
Disse fejl kan ske spontant og er årsag til ustabilitet. Hvis man har ECC-ram
inderholder hver byte de 8 obligatoriske bits men derudover indeholder hver
byte også tre yderligere bits som repræsenterer et kontrol-tal. En formel
bruges til at udregne om kontroltallet kan give et resultat som er
repræsenteret i de obligatoriske bits. Hvis der ikke er overensstemmelse 'ved'
rammen at der er tale om paraitetsfejl og kan ofte selv rette fejlen.

Forenklet kan man sige at ECC-ram kan tjekke sig selv. Resultatet bliver et
mere stabilt system, og derfor bruges det blandt andet til servere. Det har
sandsynligvis den ulempe at være en anelse langsommere end normal ram, men
fortjenesten er færre nedbrud.

Og hvis prisforskellen er lille, så gå efter ECC-ram. Din maskine bliver mere
stabil, så derfor har en normal bruger glæde af det. Men husk at sikre dig at
bundkortet understøtter ECC-ram. Og så vil jeg lige minde om at
Windows-familien sikkert går ned alligevel -- bare ikke så ofte.

mvh
Martin

Fra : Mikael Jensen

Dato : 17-07-01 11:35

Ahhh, did i just hear the Linux-bell????

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 18-07-01 00:41

Mikael Jensen wrote:

> Ahhh, did i just hear the Linux-bell????

Ja, og hvilken tone den ringer med. Sød musik.

Martin

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-07-01 18:48

He Henning

"Henning Nielsen" <Henning.Nielsen@softhome.net> skrev i en meddelelse news:3B53E292.25AED74B@softhome.net...

> Error Correcting Code

I.f.m RAM betyder det Error Checking and Correcting.
Der er ikke noget Code indblandet.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.: