Bagstøbning af støttemur, hjælp til divers~
Fra : Torben

Dato : 24-03-08 08:49

Hejsa,

Jeg har tidligere skrevet et indlæg omhandlende etablering af støttemur
(se "Støttemur?" fra d. 06.03.2008). Link: http://kortlink.dk/4yu3

Ifølge denne PDF fra IBF:
http://kortlink.dk/4yu4
..står der følgende:

"Skal muren være over 0,5 m høj, eller har den under 12 graders hældning,
bør der udføres bagstøbning. Bagstøbningen laves med jordfugtig beton.
Tykkelsen skal være min. 25 % af murens højde minus murens tykkelse."

Min støttemur er lavet af Herregaardsblokke (14 cm. brede), er 110 cm. høj
og har en ganske lille hældning.

Ovenstående kan regnes ud på to måder:
1.
(110-14) * 0,25 = 24 cm.
2.
(110*0,25) - 14 = 13,5 cm.

Jeg hælder mest til det sidste resultat, og konen til det første - og det
har jo en væsentlig betydning for hvor meget beton jeg skal blande

Et andet spørgsmål, hvor høj skal bagstøbningen være? Jeg har selv tænkt på
ca. 70 cm. høj.

mvh
Torben

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 14-04-08 20:25

Hej Torben.

Jeg vil støbe ca 15 cm og sætte et 6mm rionet ned i det, så holder det.
Støb op til under den øverste, det burde være nok, til at holde til et stort
jordtryk.

\\Morten