Centralvarme i tomt hus...
Fra : Rene Hansen

Dato : 20-03-08 19:09

Hej gruppe,
Jeg har et hus som kommer til at staa tomt i perioder a' 2 mdr.
Der er centralvarme i bygningen, 1 etage, vvb og ekspansionsbeholder
paa loftet og een cirkulationspumpe.
Huset kommer til at staa tomt i perioder da jeg er soemand og ungkarl
(dejligt frit liv...)
Problemet er jo saa naar/hvis det skulle blive vinter igen, hvis jeg
stopper fyret skal anlaegget jo toemmes af, og det er ikke muligt at
frostsikre bygningen.
Jeg har derfor taenkt lidt paa at montere en eller to elektriske
termostater som saa saettes til 5 grader, og termostaterne paa
radiatorerne saettes til eks. 10 grader. Ideen er saa, at de
elektriske termostater sidder parallelt og styrer cirkulationspumpen.
Naar een af termostaterne kalder paa pumpen vil radiatorerne varme
rummet op, og paa et tidspunkt vil pumpen stoppe igen.
Dette skulle i teorien skabe nok cirkulation i hele systemet til at
holde alle dele frostfri.
Jeg regner self. med at lukke for brugsvandet, men ikke at toemme vvb,
da den jo faar tilfoert et skud varme i ny og nae.
Er der nogle herinde som kan finde svagheder ved en ellers udemaerket
plan, eller tror I at det vil virke efter hensigten?

MVH
Rene
(Som ikke kan overtale sin engelske arbejdsgiver til at tillade dansk
tegnsaet paa computerne ombord....Sorry guys)

Fra : Leonard

Dato : 20-03-08 19:18

On 20 Mar 2008 18:08:57 GMT, Rene Hansen wrote:

> Jeg har et hus som kommer til at staa tomt i perioder a' 2 mdr.

Jeg ville nøjes med at skrue ned til ca. 15 gr. for at undgå fugt og
mug. Og så alliere mig med en, der kigger til huset mindst en gang om
ugen.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Rene Hansen

Dato : 20-03-08 19:37

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev:

> [...]
>
>--
>Leonard
>Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Hej Leonard
Det var hurtigt du kom med et svar
Grunden til den hersens meget teknisk avancerede loesning (...)
er nu mest beregnet paa at spare lidt paa de dyre draaber, og
jeg forestiller mig at jeg kan slippe for noget af
tomgangsforbruget paa denne maade.

Ren

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-03-08 19:57

Rene Hansen (slet UX9XG) wrote:

> Grunden til den hersens meget teknisk avancerede loesning (...)
> er nu mest beregnet paa at spare lidt paa de dyre draaber, og
> jeg forestiller mig at jeg kan slippe for noget af
> tomgangsforbruget paa denne maade.

Problemet er bare at hvis du holder under 15-16 grader kommer fugten ...

Men selvfølgelig, er du ligeglad med fugt og skimmelsvamp, så fortst
bare.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Leonard

Dato : 20-03-08 20:33

On 20 Mar 2008 18:36:41 GMT, Rene Hansen wrote:

> Grunden til den hersens meget teknisk avancerede loesning (...)
> er nu mest beregnet paa at spare lidt paa de dyre draaber, og
> jeg forestiller mig at jeg kan slippe for noget af
> tomgangsforbruget paa denne maade.

Hvis du vil spare mest muligt, så skru ned på alle termostater. Så er
huset frostfrit.
Hvis du har en i nærheden af huset som du stoler på, så sluk helt og bed
om, at der kun tændes når det er frost.

Men du ødelægger huset ved det. Der vil komme fugt i alle materialer,
der kan optage fugt og det er de fleste byggematerialer. Det giver
grobund for svamp og alvorlige frostskader, hvis det bliver rigtigt
koldt. Møbler og andet indbo har heller ikke godt af fugten.

Det kan godt være du sparer lidt på energien, men jeg tror ikke det er
det værd.