Update: Ulovligt lagt tag, nu med firmanav~
Fra : Lars Hansen

Dato : 18-03-08 15:29

Hej i gruppen

Nogle af jer har jo fulgt med i sagen om det ulovligt lagte eternittag som
også inkluderede en masse skønhedsfejl.

Her følger seneste update så.

Firmaet var jo ikke, som ellers lovet, med i Byg Garanti ordningen så sagen
igennem Byggeriets Ankenævn endte blindt.

Ganske som forventet ville firmaet ikke medvirke i sagen og derfor kan
Byggeriets Ankenævn ikke gøre noget som helst. Tilmed er de fuldstændigt
ligeglade med at firmaet har brugt deres navn uden at være medlem.

Så næste skridt var/er en advokat og så køre sagen igennem en sådan.

Vi har haft kontakt med flere forskellige advokater som gerne ville tage
sagen, men alle har imellem linjerne også sagt "Lad være, I får intet ud af
det".

En sådan sag løber hurtigt op i over 10.000 kroner og ender måske med et
stykke papir som siger at vi har krav på x antal kroner fra firmaet.

Firmaet er desværre et Aps og alle kroner er trukket ud af firmaet så de har
en negativ egenkapital og er dermed insolvente. Det betyder at de ikke vil
være i stand til at betale alligevel og derfor ville sagen ende med en
regning til os og ingen penge fra firmaet da de jo naturligvis ville erklære
sig selv konkurs.

Ejeren af firmaet er også indehaver af et Holding-selskab, et
autotransport-firma, et autoværksted, en online-cd-forhandler og så
selvfølgelig tagfirmaet som dette handler om.

Advokaterne kunne se at der sidste år havde været gennemsnitligt 1½ mand
ansat og at der sammenlagt var udbetalt lidt over 800.000 kroner i
lønninger. Om det er meget kan jeg ikke lige bedømme, da der jo nok til
tider har været flere ansatte.

Tilmed har jeg set på nettet at ejeren af firmaet i 2001 købte en båd til
1,5 million som nu står til salg til 900.000 kroner. Så han har sikkert
tjent meget godt på firmaerne (Kunderne).

Alt der her stemmer jo også lidt overens med at de ringede 1½ døgn efter de
var færdige og spurgte "Hvor helvede bliver vores penge af? Vi skal udbetale
løn til de ansatte og kan ikke gøre det før du har betalt". (På regningen
stod 8 dages betalingsfrist).

Flere gange undervejs, både under byggeriet og efterfølgende, har jeg
virkelig følt mig truet af den ene ansatte som er uofficiel verdensmester i
at overfalde én verbalt. Da de troppede op på adressen den første dag ved
arbejdets begyndelse spurgte han mig "Er du da fuldstændig sindsyg din
idiot? Du har jo ødelagt hele tagkonstruktionen ved at afmontere de gamle
plader og lægter". På min kommentar om at det havde jeg aftalt med hans chef
sagde han bare "Og hvad så? Han er jo heller ikke klog nok til at lave
aftaler med kunderne". Lige nu ærgrer jeg mig over at jeg ikke på daværende
tidspunkt bad ham om at skride og aldrig vende tilbage....... men jeg har nu
lært lidt.

Ydermere under arbejdet kom der "lige pludselig" lidt ekstra arbejde oveni
regningen fordi de "ikke kunne huske" at det også var aftalt inden arbejdets
begyndelse. Det endte dog med at det pludselig var inkluderet i prisen da
jeg sagde at de kunne diskutere den ekstra regning med min advokat.

Siden jeg bad firmaet om at komme og udbedre de fejl der var har jeg intet
hørt fra dem. Ringer jeg fra min mobil bliver telefonen ikke taget, ringer
jeg fra en telefon med hemmeligt nummer tager de røret og lover at ringe
tilbage inden for kort tid. Ingenting har jeg hørt, overhovedet!

Og historien om at lige præcist det firma har en særaftale med branchen om
at måtte bruge den gamle type lægter lyder vist også en anelse
mærkelig......

Så lige nu sidder vi tilbage med et utæt tag med ulovlige lægter og en masse
skønhedsfejl uden at kunne gøre noget som helst (og 90.000 kroner
fattigere)....... tænk sig at firmaet vil være deres eget arbejde
bekendt....

Jeg/Vi har lært nogle ting af denne sag:

1. Undersøg med Dansk Byggeri om firmaet virkelig er medlem af Byg Garanti.

2. Hold fingrene fra et Aps.

3. Undersøg ALT om firmaet inden man bestiller.

4. Få ALT på skrift, om det så er antallet af skruer.

5. Er håndværkeren ubehøvlet, så send ham på porten igen.

6. Sørg for selv at kende alle reglerne inden arbejdets påbegyndelse.

7. Vær hjemme og gå lige i rø... af håndværkeren fra han starter til han
slutter arbejdet.

8. Få en uvildig til at komme ud at bedømme arbejdet inden betaling falder.

Så jeg vil i hvert tilfælde aldrig have noget med det firma at gøre igen.
Jeg ved at andre har haft bedre oplevelser med firmaet, hvorfor ved jeg
ikke.
Så min advarsel er imod: TagGruppen Aps i Greve.

Skal I have lavet noget af det firma, så sørg for at tænke jer om en ekstra
gang.......!!!!

Mvh
Lars Hansen

Fra : Leonard

Dato : 18-03-08 17:03

On Tue, 18 Mar 2008 15:29:25 +0100, Lars Hansen wrote:

> Skal I have lavet noget af det firma, så sørg for at tænke jer om en ekstra
> gang.......!!!!

Tjah, det er jo en sørgelig historie.

Jeg har heldigvis en tømrer jeg har tillid til, så jeg ikke behøver at
følge dine kontrolpunkter. Men det er jo ikke alle, der kan blive
betjent af små selvstændige tømrermestre, hvor det er samme mand, der
laver aftaler, tilbud, udfører arbejdet og skriver regningen. Det giver
bare et dejligt godt indtryk, når mester selv er stolt af det arbejde
han udfører. Når han har brug for en ekstra hånd er det konen, der er
med som hjælper. Men du får han ikke til at køre til Greve, han bliver
helst indenfor sognet.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 18:47

Lars Hansen wrote:

> 8. Få en uvildig til at komme ud at bedømme arbejdet inden betaling
> falder.

Nok det allervigtigste punkt. Den slags fidusmagere plejer at være mere
villige til at udbedre fejl og mangler, når de ikke har fået deres betaling
endnu.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk