MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvordan er det nu med xp og OEM versioner ~
Fra : jakob

Dato : 26-03-08 00:44

Jeg har brug for at installere xp på en bærbar maskine. Den bruges
delvis proffesionelt. Det skal være winxp proffesionel.

Kan jeg bare købe en OEM version og installere den ?? Hvad er der af
bindinger på OEM versionerne ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole C

Dato : 26-03-08 02:50

jakob skrev blandt andet:

> Jeg har brug for at installere xp på en bærbar maskine. Den bruges
> delvis proffesionelt. Det skal være winxp proffesionel.

Professionel brug er sjældent i sig selv en begrundelse for at det skal
være Pro-udgaven.
Du kan læse om forskellen på Home og Pro her:
http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp

> Kan jeg bare købe en OEM version og installere den ?? Hvad er der af
> bindinger på OEM versionerne ?

I princippet må en OEM-version kun installeres/geninstalleres på den
maskine, hvor den bliver installeret første gang - og skifter man
maskine/bundkort, skal man have en ny Windows.
Der er dog i tidens løb flere som har fortalt, at de har skiftet
bundkort og derefter fået aktiveret Windows pr. telefon hos Microsoft.

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-08 10:17

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er dog i tidens løb flere som har fortalt, at de har skiftet bundkort
> og derefter fået aktiveret Windows pr. telefon hos Microsoft.

Jeg har selv installeret min Win XP OEM, hvergang jeg har skiftet hardware.
6-8 gange eftehånden
Har aldrig oplevet problemer med aktivering af Win XP.
Jeg har kun installeret Win XP på en maskine ad gangen.

Mvh
MIchael

Fra : jakob

Dato : 26-03-08 20:50

Ole C <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
'
Hej

Det er sandelig ikke grunden :0). Det er pga vores netværksprofiler etc.

> [...]
> Der er dog i tidens løb flere som har fortalt, at de har skiftet
> bundkort og derefter fået aktiveret Windows pr. telefon hos Microsoft.

OK men hvad hvis det skal installeres på en bærbar og er købt oem med
eks et netkort, er det lovligt ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole C

Dato : 26-03-08 21:08

jakob skrev blandt andet:

> OK men hvad hvis det skal installeres på en bærbar og er købt oem med
> eks et netkort, er det lovligt ?

Ja.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-08 11:56

jakob skrev:

> Kan jeg bare købe en OEM version og installere den ?

Ja.

> Hvad er der af bindinger på OEM versionerne ?

I princippet er der den binding at den kun må installeres på en
computer og aldrig må installeres på en anden selv om den slettes
fra den første. Det er den aftale man indgår med Microsoft mod at
få den til den billige pris.

Det lader til (fra de andre svar) at de tager det lidt afslappet
i praksis. Men hvad, de har jo også penge nok endda.

--
Bertel

Fra : jakob

Dato : 26-03-08 20:50

> [...]
>
> Det lader til (fra de andre svar) at de tager det lidt afslappet
> i praksis. Men hvad, de har jo også penge nok endda.

OK men SKAL det hardware man køber sammen med OEM versionen anvendes ??
Hvis jeg køber et netkort bliver det jo ikke brugt med den bærbare.

Hygge

jakob

Fra : Ole C

Dato : 26-03-08 21:10

jakob skrev blandt andet:

> OK men SKAL det hardware man køber sammen med OEM versionen anvendes
> ?? Hvis jeg køber et netkort bliver det jo ikke brugt med den bærbare.

Det er ikke længere praksis, at man er nødt til at købe et stykke
hardware sammen med en OEM-version.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-08 21:58

jakob skrev:

> OK men SKAL det hardware man køber sammen med OEM versionen anvendes ?

Du skal ikke købe noget hardware. Køb kun OEM-systemet. For et
års tid siden ringede jeg til Microsoft og fik besked om at det
er i orden.

--
Bertel