MS Windows
briani 27239
Bootable diskette ?
Fra : Tage Hansen

Dato : 23-03-08 13:05

Hm!... Så indlysende dette ord egentligt burde lyde, meeen hvad er en
sådan diskette, jeg troede faktisk det blot var en formateret altså 'ren'
diskette, men maskinen kan ikke boote på den alligevel, nogen der har en
forklaring ?
Tage

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-08 13:18

On Sun, 23 Mar 2008 13:05:15 +0100, "Tage Hansen"
<tage-hansen@tele.mail.dk> wrote:

> [...]
>diskette, men maskinen kan ikke boote på den alligevel, nogen der har en

Der skal lægges opstart filer til det ønskede operativ system på
disketten inden der kan boot'es...

Hop forbi http://www.bootdisk.com/ og hent en passende boot disk.

<mlr>

Fra : O. Skjold

Dato : 23-03-08 13:21

Tage Hansen skrev i

<klip>

> [...]
> formateret
> altså 'ren' diskette, men maskinen kan ikke boote på den

En computer skal have en form for operativsystem for at kunne
bruges til noget. En tom diskette indeholder ingenting og
forsøger du at boote på den vil computeren reagere med at den
ikke kan finde et operativsystem.

En diskette der kan bootes på indeholder et operativsystem og
nødvendige startfiler.

I Windows kan du kan du under formattering af en diskette vælge
"Opret en MS-DOS startdiskette", herved overføres de nødvendige
filer og disketten er bootbar til et MS-DOS-system. Filerne er så
vidt jeg lige husker autoexec.bat, config.sys, io.sys og
msdos.sys. De 2 sidste er skjulte.

I øvrigt er der masser af bootdisketter at hente på
www.bootdisk.com

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : O. Skjold

Dato : 23-03-08 13:25

O. Skjold skrev i

<klip>

> Filerne er så
> vidt jeg lige husker autoexec.bat, config.sys, io.sys og
> msdos.sys.

D'OH! Glemte command.com

--
Mvh.