MS Windows
briani 27239
Quad core idle problem
Fra : Bente Pejtersen

Dato : 20-03-08 20:45

Jeg har et problem med min arbejdspc. Den ene af kernerne i min quad
core er belastet gennemsnitlig 60% hele tiden.

Jeg har prøvet at finde årsagen til problemet i taskmanageren, men der
er ingen af de kørende processer, der bruger CPU kraft, når computeren
ikke laver noget.

Under Performance (ydeevne, eller hvad det hedder på dansk)ligger
grafen for den ene kerne i toppe det meste af tiden og kommer aldrig
under 50%

Dette bevirker at min mus ikke altid reagere på klik og at mine lyde
hakker med 1 sekundts mellemrum.

Det skal siges at problemet først kom efter jeg fik 8gb nye Corsair
DDR2 PC2 6400 ram installeret.

PCen har følgende komponenter udover dette:

Asus P5B-E Motherboard socket LGA775
Nvidia Geforce8600GT 256Mb
Intel Core2 Quad Q6600 2,4Ghz

Rammene bliver fint fundet i BIOS'en og i Windows, og problemet
fortsætter selv om jeg tager de ekstra 4gb ud.

nogen der kan hjælpe??

bjarke

Fra : jama

Dato : 20-03-08 21:19

"Bente Pejtersen (slet D20K1)" <pejtersen@D20K1dbmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12060426950.838331703444993@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Rammene bliver fint fundet i BIOS'en og i Windows, og problemet
> fortsætter selv om jeg tager de ekstra 4gb ud.

Sig mig hvilke OS bruger du siden du kan sætte 8GB ram i. Såvit jeg ved er
4GB max, men så skal OSet også være 64bit Vista/XP, og hvis problemmerene
først kom efter du satte nye ram i, hvorfor så ikke sætte de gamle i igen?
Det er da bedre med en stabilt CPU/OS end en ustabil OS/CPU?
Mvh.Jama

Fra : bjarke pejtersen

Dato : 20-03-08 21:32

Aaah ja. Jeg manglede jo lige at skrive lidt mere info kan jeg
se. SORRY!.

Det er på en winXP 64bit. (kan klare max 128GB ram mener jeg)
Jeg har prøvet og sætte de gamle ram i igen i samme slot som de
sad før, men det hjælper intet. Maskinen arbejder med tung 3D
så kræver ALT hvad den kan få.

hilsen Bjarke

Fra : Hans

Dato : 20-03-08 21:53

bjarke pejtersen (slet 5OCQG) wrote:
> [...]
> Jeg har prøvet og sætte de gamle ram i igen i samme slot som de
> sad før, men det hjælper intet. Maskinen arbejder med tung 3D

Chipsættet understøtter ikke 8 GB DDR2-800 ram, så du bliver nødt til at
sætte hastigheden ned til 667 Mhz.

Hans

Fra : bjarke pejtersen

Dato : 20-03-08 22:23

hmm..... jeg syntes bare der står flg. på asus hjemmesiden

Adjust speed as you wish!
- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU
- Intel LGA775 Platform
- Intel® Quad-core CPU Ready
- Intel® Core™ 2 Extreme / Core™2 Duo Ready
- Intel® Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D
Ready
- Intel® P965 / ICH8R
- Dual-channel DDR2 800/667/533
- ESATA and IEEE 1394 Support

The Intel® P965 Express Chipset is the latest chipset designed
to support maximum 8GB dual-channel DDR2 800/533/667
architecture, 1066/800 FSB (front-side-bus), PCI Express x16
graphics and multi-core CPU. It especially includes Intel® Fast
Memory Access Technology that significantly optimizes the use of
available memory bandwidth and reduces the latency of the memory
accesses.

Hilsen Bjarke

Fra : Hans

Dato : 20-03-08 22:30

bjarke pejtersen (slet 7M1NC) wrote:
> hmm..... jeg syntes bare der står flg. på asus hjemmesiden

Det står i manualen til bundkortet på side 2-14.

Hans

Fra : Rado

Dato : 22-03-08 09:24

On 20 Mar 2008 21:23:21 GMT, bjarke pejtersen
<pejtersen@7M1NCdbmail.dk> (slet 7M1NC) wrote:

>The Intel® P965 Express Chipset is the latest chipset designed
>to support maximum 8GB dual-channel DDR2 800/533/667
>architecture,

Jep - har selv et par 965 kort, og bruger 800 RAM i dem. Men kun max 4
GB - hvis du vil sætte mere i skal du ned på 667 eller lavere.

--
Rado

Har du husket at betale din internetlicens?
http://www.stopcomputerlicens.dk/

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 21-03-08 10:26

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i meddelelsen

> Sig mig hvilke OS bruger du siden du kan sætte 8GB ram i. Såvit jeg ved er
> 4GB max, men så skal OSet også være 64bit Vista/XP,

Men det passer så ikke.

MN

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-03-08 14:41

Det har du misforstået. Hvis det er en 32bit Windows er grænsen 4GB.
Hvis det er 64bit er grænsen meget højere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : bjarke

Dato : 25-03-08 08:54

Hej alle sammen.

Mange tak for jeres svar. Det har hjulpet og tage de 4 GB ud af maskinen, så
kører den igen. Jeg poster lige Asus's svar så snart jeg har det.

Hilsen Bjarke