Netværksinstallering?
Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-08 10:58

Jeg er desværre ikke i besiddelse af et han/han firewire-kabel, så jeg
kan ikke installere gennem target mode.

Jeg har fået en eMac (1,25GHz PPC G4, år 2004), men CD/DVD ROM-drevet er
smadret (tror jeg).

Derfor vil jeg gerne installere fra en af mine andre maskiner, men jeg
kan ikke huske, hvordan man gør.

eMac´en kører i øjeblikket Mac OS X, 10.3.9, og der er et eller andet
galt, for den kernel-panikker hvert andet øjeblik.

Men den kommer også fra min hippie-/rapper-/hiphopnevø, der har brugt
den som playstation

Jeg vil gerne formatere kassen, for at se, om der kan blive liv

Jeg har prøvet /alt/ med tre forskellige systemmedier, men den /nægter/
at læse fra drevet.

På forhånd tak....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 11:17

Morten Lind skrev:
> Jeg er desværre ikke i besiddelse af et han/han firewire-kabel, så jeg
> kan ikke installere gennem target mode.

Butikkerne har åbent i morgen :)

> Jeg har prøvet /alt/ med tre forskellige systemmedier, men den /nægter/
> at læse fra drevet.

Du kan ikke boote og holde C nede?

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-08 12:06

> Butikkerne har åbent i morgen :)

Yep, men ku´ det klares uden, ville det jo være fint, ikke sandt?

> Du kan ikke boote og holde C nede?

Rigtigt opfattet

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 15:13

Morten Lind skrev:

> Yep, men ku´ det klares uden, ville det jo være fint, ikke sandt?

Jovist, men jeg tror at det kræver at man går i lære hos den anden
Morten i en længere periode inden man kan lave netbootinstallationer på
det rå metal.

> Rigtigt opfattet

Du ville være forbløffet over hvor mange ting der ikke /nødvendigvis/ er
dækket af begrebet ALT!

(Lidt som hvor mange ting der ikke er en del af det NOGET der ikke er
pillet ved...)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-08 16:38

> Jovist, men jeg tror at det kræver at man går i lære hos den anden
> Morten i en længere periode inden man kan lave netbootinstallationer på
> det rå metal.

Man kan altid starte med:

<http://www.bombich.com/software/netrestore.html>

men det er ikke for alle ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 16:47

Thomas von Hassel skrev:

> Man kan altid starte med:
>
> <http://www.bombich.com/software/netrestore.html>
>
> men det er ikke for alle ...

Næh, til NetBoot skal man have en Serverudgave...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-08 17:05

> Næh, til NetBoot skal man have en Serverudgave...

mjaeh .. ikke nødvedigvis, men det er bøvlet :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 17:41

Thomas von Hassel skrev:

> mjaeh .. ikke nødvedigvis, men det er bøvlet :)

Er ikke sikker på du burde have bragt det på banen - tror Morten får grå
hår mellem tænderne eller brysterne eller nowet.

Pyt, så har han noget at få tiden til at gå med :)

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-08 18:19

> Er ikke sikker på du burde have bragt det på banen - tror Morten får grå
> hår mellem tænderne eller brysterne eller nowet.
>
> Pyt, så har han noget at få tiden til at gå med :)

Hmm....er det da svært? Men selvom det er svært, plejer jeg da at få
tingene til at virke.

Netværk afskrækker mig i hvert fald ikke.

eMac´en kan sagtens køre med sit eget OS (X, 10.3.9), men ved
systemopdatering og indlæsning af systemCD´er/-DVD´er kernelpanikker
den.

Det er ikke så hamrende vigtigt, at jeg gider skifte drev i den, men jeg
vil blot gerne ha´et friskt Mac OS X, 10.4.11 på dyret.

Den mangler i mit museum

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 18:49

Morten Lind skrev:

> eMac´en kan sagtens køre med sit eget OS (X, 10.3.9), men ved
> systemopdatering og indlæsning af systemCD´er/-DVD´er kernelpanikker
> den.

Pil den uautoriserede RAM ud af den.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-08 05:49

> Pil den uautoriserede RAM ud af den.

Hmm....jeg er temmelig sikker på, at den stadig er monteret med de to
originale 256MB klodser, jvf. systemprofil.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-08 07:57

Morten Lind skrev:

> Hmm....jeg er temmelig sikker på, at den stadig er monteret med de to
> originale 256MB klodser, jvf. systemprofil.

Hmm... Lad høre hvad du når frem til når du kan installere via target
mode. Butikkerne har åbent i dag.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-08 14:49

> Hmm... Lad høre hvad du når frem til når du kan installere via target
> mode. Butikkerne har åbent i dag.

Yep - to stk. kabler er bestilt (der er forskel på antallet af pins, så
for at være dækket ind, & sår´n).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-08 15:04

Morten Lind skrev:

> Yep - to stk. kabler er bestilt (der er forskel på antallet af pins, så
> for at være dækket ind, & sår´n).

Du skuffer mig, jeg troede du stod og krattede på døren til din
hardwarepusher ved åbningstid.

Men håber da det lykkes.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-08 17:43

> Du skuffer mig, jeg troede du stod og krattede på døren til din
> hardwarepusher ved åbningstid.
>
> Men håber da det lykkes.

Hæ, hæ......som jeg tidligere nævnte, er det jo kun for sjov og ikke så
vigtigt; desuden har jeg ingen hardwarepusher, ja, jeg har slet ingen
pusher overhovedet; jeg er jo ikke yngre mere*GG*, og så har jeg jo lige
noget proletarstuff, der skal overstås, inden kablerne og hardware´n kan
betales, ikke sandt? (Gad vide, om Henrik kan slå denne
sætningslænge).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-08 18:02

Morten Lind skrev:

> [...]
> noget proletarstuff, der skal overstås, inden kablerne og hardware´n kan
> betales, ikke sandt? (Gad vide, om Henrik kan slå denne

NETOP fordi det er for sjov, burde du have været der. Derudover er der
ikke rigtigt noget for Henrik at slå når du bruger snydepunktummer
(semikoloner), så du må prøve igen.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-08 18:46

> Derudover er der
> ikke rigtigt noget for Henrik at slå når du bruger snydepunktummer
> (semikoloner), så du må prøve igen.

Hov, hov - snydepunktummerne har jeg adopteret fra Henrik, så de burde
af alle være gyldig tegnsætning. Men jeg tror iøvrigt, at jeg alligevel
har rekorden, uagtet dine "snydedimser", som jo stadig er dansk
retskrivning.

M.

P.S.: Du har endnu ikke berettet om Volmers Vidensskabhus´
funktionalitet - virker det?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-08 19:52

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> af alle være gyldig tegnsætning. Men jeg tror iøvrigt, at jeg alligevel
> har rekorden, uagtet dine "snydedimser", som jo stadig er dansk

Bare pas på, jeg ikke begynder at citere min kones videnskabelige
artikler. Så skal I se lange sætninger Hov, der var et semikolon.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-08 07:49

Morten Lind skrev:

> [...]
> af alle være gyldig tegnsætning. Men jeg tror iøvrigt, at jeg alligevel
> har rekorden, uagtet dine "snydedimser", som jo stadig er dansk

Jovist, men det ændrer ikke på at det påvirker sætningslængden, og at du
principielt burde kunne skrive så du nøjedes med kommaer. Gispekommaer
som jeg har taget til mig som værende den nemmeste måde at sætte kommaer på.

> M.
>
> P.S.: Du har endnu ikke berettet om Volmers Vidensskabhus´
> funktionalitet - virker det?

Det virker - har testet kort - men yngelen er pt i gang med Lego Ræs og
Lego Star Wars (ikke noget som bedsteforældre) som kører på en PC sat
til fjernsynet med et par af dem her til

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=241414

Det har Volmer svært med at hamle op med.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-03-08 19:43

> [...]
> som jeg har taget til mig som værende den nemmeste måde at sætte kommaer på.

Jamen, du har da så evigt ret - jeg benytter normalt ikke semikolon, og
det véd du godt, jeg kan sagtens nøjes med kommaer. Det var vist mere en
magtdemonstration

> [...]
> til fjernsynet med et par af dem her til
>
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=241414
>
> Det har Volmer svært med at hamle op med.

Ups - ja, der kan vi ikke konkurrere, men klap ynglen(yngelen?) på
skulderen fra mig.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-08 20:58

Morten Lind skrev:

> Jamen, du har da så evigt ret - jeg benytter normalt ikke semikolon, og
> det véd du godt, jeg kan sagtens nøjes med kommaer. Det var vist mere en
> magtdemonstration

Magt? Ah, at du magter det danske sprog - det skal være dig vel undt.

Ellers må du sikkert godt komme med i Den Danske Forening:)

> Ups - ja, der kan vi ikke konkurrere, men klap ynglen(yngelen?) på
> skulderen fra mig.

Det skal jeg gøre. Så kan jeg også introducere fænomenet VOlmer, så må
vi se hvor stor lykke det gør.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 04:45

> Hmm... Lad høre hvad du når frem til når du kan installere via target
> mode. Butikkerne har åbent i dag.

Nå, der gik lidt tid.

eMac´en og jeg gik jo i stå af flere omgange, og jeg endte med at have
en maskine uden noget system overhovedet.

Jeg gentog targetinstallationen, men modsat tidligere konfigurerede jeg
den færdig i target-mode (oplysningerne og opdateringerne). Det kunne
den godt lide, så nu har jeg en velkørende eMac G4, 1,25GHz med et
dugfriskt Mac OS X, 10.3.9.

Nu mangler jeg bare at bygge museumslokalet til alt det gamle ragelse

M., der takker for interessen og hjælpen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-08 07:01

Morten Lind skrev:

> [...]
> den færdig i target-mode (oplysningerne og opdateringerne). Det kunne
> den godt lide, så nu har jeg en velkørende eMac G4, 1,25GHz med et

10.3.9 kører faktisk ganske ok. Eneste anke er at OpenGL ting åbenbart
er i udu på de gamle maskiner jeg har, så Cover Flow ikke ser pænt ud.

Var det ikke lykkedes havde jeg sendt dig en Ubuntu DVD du kunne bruge
istedet :D

> Nu mangler jeg bare at bygge museumslokalet til alt det gamle ragelse

Overvej at donér noget af ragelset til http://www.maclab.dk/. Så kan du
også sende børnebørnene ind til den tid og besigtige besses dinosaur-Mac!

> M., der takker for interessen og hjælpen.

Ingen årsag, man har jo stor interesse i at du har mulighed for at tilgå
dk.edb.mac så du kan hjælpe i at være Stadtler & Waldorf. (Hvilket
minder mig om at Henrik kan være Dr. Bunsen Honeydew).

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-04-08 09:09

> Ingen årsag, man har jo stor interesse i at du har mulighed for at tilgå
> dk.edb.mac så du kan hjælpe i at være Stadtler & Waldorf. (Hvilket
> minder mig om at Henrik kan være Dr. Bunsen Honeydew).

Jeg håber, der er andre end mig herinde, der hedder Henrik
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-08 09:30

Henrik Münster skrev:

> Jeg håber, der er andre end mig herinde, der hedder Henrik

Det er der skam, men tror ikke de føler sig ramt.

Hvad vil du så være? Gonzo? Beaker? Miss Piggy?

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 09:27

> 10.3.9 kører faktisk ganske ok.

Yep - kører fremrende, også på min jetjager (G4/DA/733/1,5GB). (Jetjager
refererer til larmen, ikke til hastigheden, men dét er du klar over).

G5´eren (2 x 2,3GHz/2,5GB) kører Mac OS X, 10.4.11 endnu, for jeg
fornemmer, at Mac OS X, 10.5.+ lider af startvanskeligheder(?).

> Eneste anke er at OpenGL ting åbenbart
> er i udu på de gamle maskiner jeg har, så Cover Flow ikke ser pænt ud.

Jeg dyrker ikke det der Cower Flow, så dét véd jeg ikke noget om?

> Var det ikke lykkedes havde jeg sendt dig en Ubuntu DVD du kunne bruge
> istedet :D

Ikke nødvendigt - jeg /har/ skam en pingvininstallationsCD til Mac fra
årtusindeskiftet, jeg husker dog ikke, hvad det er for en, men den er
købt hos vistnok SSLUG(?).

Jeg var iøvrigt i teater sidste uge at se et stykke om cyberspace kontra
virkelighed. Der var underforståede paralleller mellem åben kildekode og
properitære systemer, en /meget/ moderne Robin Hood historie.

> Overvej at donér noget af ragelset til http://www.maclab.dk/. Så kan du
> også sende børnebørnene ind til den tid og besigtige besses dinosaur-Mac!

Du er da optimistisk at tro, jeg lever, til jeg får børnebørn, men ja,
det har jeg skam gjort, jeg kender iøvrigt d´herrer, der står bag, men
de mangler efterhånden kun kuriositeterne, og det er, tro det eller ej,
før min tid i denne interessesfære.

Hæ, hæ og LOL

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 09:36

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Yep - kører fremrende

P.S.: fremrende er blot mit modtræk i de unge menneskers brug af ordet
glimragende.

M.

Fra : Jon

Dato : 12-04-08 09:40

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> P.S.: fremrende er blot mit modtræk i de unge menneskers brug af ordet
> glimragende.

Fremrende er helt glimragende, også på norsk. Takk for den!
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 09:44

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Fremrende er helt glimragende, også på norsk. Takk for den!

Velbekomme dig, min ven

M.

Fra : Jon

Dato : 12-04-08 09:38

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> G5´eren (2 x 2,3GHz/2,5GB) kører Mac OS X, 10.4.11 endnu, for jeg
> fornemmer, at Mac OS X, 10.5.+ lider af startvanskeligheder(?).

Det vil jeg vel ikke si, i alle fall til "alminnelig" kontor-, surfe- og
mailbruk samt akademiske sysler (tekstbehandling, bibliografidatabase,
presentasjoner), men muligens til andre slags bruk? To each his own.

F.ø. kommer 10.5.3 snart (se f.eks. <http://www.macrumors.com/>, som
stadig melder om nye developer releases), og for egen del må jeg si at
allerede 10.5.2 virker meget stabilt og velkjørende.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 09:47

> [...]
> stadig melder om nye developer releases), og for egen del må jeg si at
> allerede 10.5.2 virker meget stabilt og velkjørende.

Tak skal du have. Så er det måske ved at være tid at opgradere, men jeg
er meget afhængig af, at min Adobe CS2 fungerer, så jeg nærmer mig med
listesko.

M.

Fra : Jon

Dato : 12-04-08 12:44

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> jeg
> er meget afhængig af, at min Adobe CS2 fungerer, så jeg nærmer mig med
> listesko.

Det kan jeg ikke garantere, så det må du sjekke med andre. Jeg bruker
ikke CS2 for tiden. (Men det kan jo godt hende det er helt OK.)

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 14:03

> Det kan jeg ikke garantere, så det må du sjekke med andre. Jeg bruker
> ikke CS2 for tiden. (Men det kan jo godt hende det er helt OK.)

Adobe supporterer ikke CS2 på Leopard(Mac OS X, 10.5.+), kun CS3.

CS3 laves ikke på dansk, så jeg skal opgradere programmerne enkeltvis
til "3", og det er _noget_ dyrere, end at opgradere hele CSpakken, så
indtil videre hedder det Mac OS X, 10.4.11 & Adobe CS2.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-08 10:45

Morten Lind skrev:

> Yep - kører fremrende, også på min jetjager (G4/DA/733/1,5GB). (Jetjager
> refererer til larmen, ikke til hastigheden, men dét er du klar over).

Troede det var prisen på reservedele. Mindes stadig den gamle 8-bit
maskine vi havde i Ungdomsskolen - den blev omtalt som Mejetærskeren...

> Jeg dyrker ikke det der Cower Flow, så dét véd jeg ikke noget om?

Cover Flow er sårn en fiks måde at se ens plader på i iTunes/iPod, hvis
man nu bruger den slags. Det udmærker sig også ved at være brugbart
selvom man ikke kan læse.

> Ikke nødvendigt - jeg /har/ skam en pingvininstallationsCD til Mac fra
> årtusindeskiftet, jeg husker dog ikke, hvad det er for en, men den er
> købt hos vistnok SSLUG(?).

Der er sket en del siden. Vil du ikke hellere køre OS X end OS 9?

> [...]
> det har jeg skam gjort, jeg kender iøvrigt d´herrer, der står bag, men
> de mangler efterhånden kun kuriositeterne, og det er, tro det eller ej,

Naturligvis er jeg det. Alternativt så kan du jo instruere dine
efterkommere i dit testamente at på deres 18-års fødselsdag skal alle
dine efterkommere i syv generationer ind og ære deres forfaders jordiske
gods.

Jeg kender ikke de herrer der står bag, men de mangler åbenbart iMac
G3'ere så kan være de vil have mine når de ikke vil mere.

Det vil han så åbenbart ikke.

Jeg er spændt på hvad han så vil.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 12:09

> Cover Flow er sårn en fiks måde at se ens plader på i iTunes/iPod, hvis
> man nu bruger den slags. Det udmærker sig også ved at være brugbart
> selvom man ikke kan læse.

Nåeh - det dér lysbilledshow med pladeomslag, der tuller rundt og rundt
på min iPod touch, når musikken spiller?

Der er forhåbentlig ingen, der i dette land ikke kan læse?

> Der er sket en del siden. Vil du ikke hellere køre OS X end OS 9?

Hæ, sku´ da ej undre mig, og jo, vil hellere

> [...]
> efterkommere i dit testamente at på deres 18-års fødselsdag skal alle
> dine efterkommere i syv generationer ind og ære deres forfaders jordiske

Nåeh ja, dén vinkel havde jeg ikke overvejet. Jeg plejer ikke at sætte
mine medmennesker på unødvendige prøvelser. (Undtaget i dette forum).

> Jeg kender ikke de herrer der står bag, men de mangler åbenbart iMac
> G3'ere så kan være de vil have mine når de ikke vil mere.

Jeg var ikke klar over manglen på G3 iMac´er.....dem har jeg da tre
forskellige af, så det er da muligt, de skal ha´ den "originale", der
stadig og trofast kører - iMac, grøn bondiblue G3, rev.A, 233MHz fra
1998 med opgraderet RAM (fra 32MB til 544MB), den kører skam Mac OS X,
10.3.9, & videoRAM (fra 2MB til 6MB), men med original HD (4 GB).

Sjovt er det egentlig, at 4GB i 1998 var /stort/ - i 2000/2001 var 60GB
/mega/stort, og i 2008 er 500GB næsten for lidt.

> Det vil han så åbenbart ikke.
>
> Jeg er spændt på hvad han så vil.

Næeh, det vil han altså ikke, og kun han véd, hvad han så vil, he,
he.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-08 12:50

Morten Lind skrev:

> Nåeh - det dér lysbilledshow med pladeomslag, der tuller rundt og rundt
> på min iPod touch, når musikken spiller?
>
> Der er forhåbentlig ingen, der i dette land ikke kan læse?

Der er MASSER i dette land der ikke kan læse.

Udover at der efterhånden er blevet fokus på de ordblinde som jo ikke
kan læse som voksne, tror jeg mere det er hovedreglen end undtagelsen at
børn ikke kan læse før de er en 5-6-7 år, OG at det kræver en målrettet
indsats.

De børn er forbløffende rå til teknik!

> Hæ, sku´ da ej undre mig, og jo, vil hellere

Se selv. Fx er der alle mulige bedårende orange nuancer på skærmen lige
nu, og baggrunden er en stump elefanthud. Man er ikke i tvivl om at
indfaldsvinklen er mindre nørdet end den plejer at være for Linux
distributioner. Eller OS X udgaver for den sags skyld.

> Nåeh ja, dén vinkel havde jeg ikke overvejet. Jeg plejer ikke at sætte
> mine medmennesker på unødvendige prøvelser. (Undtaget i dette forum).

Jeg er glad for at dette ikke er en NØDVENDIG prøvelse.

> [...]
> 1998 med opgraderet RAM (fra 32MB til 544MB), den kører skam Mac OS X,
> 10.3.9, & videoRAM (fra 2MB til 6MB), men med original HD (4 GB).

Lige DEN tror jeg ikke de mangler. Mere den der grimme Flower Power
vist nok.

> Sjovt er det egentlig, at 4GB i 1998 var /stort/ - i 2000/2001 var 60GB
> /mega/stort, og i 2008 er 500GB næsten for lidt.

Tjah, kapitalisme har fordele og ulemper. 500 Gb er kun for lidt hvis
du har vænnet dig til at have ALLE dine film og album online så du
slipper for at lette dig og finde den i reolen.

> Næeh, det vil han altså ikke, og kun han véd, hvad han så vil, he,
> he.

Overvejer at satse på Gonzo. Han har lavet sårn nogen cykle ud af en
kanon-stunt, så det er nok det Henrik har nemmest ved at forholde sig til.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-08 14:53

> Der er MASSER i dette land der ikke kan læse.

Ih, du milde, dét vidste jeg ikke.

> [...]
> kan læse som voksne, tror jeg mere det er hovedreglen end undtagelsen at
> børn ikke kan læse før de er en 5-6-7 år, OG at det kræver en målrettet

Er ordblindhed ikke en lidt "snusket" bortforklaring fra noget andet
galt?

Øh, synes du, man skal kunne læse som fem-/ seksårig?

> De børn er forbløffende rå til teknik!

Naturligvis Det frigiver vel en masse energi (kræfter, fantasi,
muligheder m.m.), ikke at skulle "spilde" tiden med næsen i en bog.

> Jeg er glad for at dette ikke er en NØDVENDIG prøvelse.

> Lige DEN tror jeg ikke de mangler. Mere den der grimme Flower Power
> vist nok.

Den var da ikke grim, og dalmatineren var heller ikke grim, men den har
jeg altså ikke. Jeg kunne ellers godt se en udstilling for mig: alle
iMacmodeller ved siden af hinanden

> Tjah, kapitalisme har fordele og ulemper. 500 Gb er kun for lidt hvis
> du har vænnet dig til at have ALLE dine film og album online så du
> slipper for at lette dig og finde den i reolen.

Njaeh - jeg har aldrig rigtigt vænnet mig til musik og film på
computeren (du ved, min 48 polers, remtrukne ERA med SMEarm og en
Ortofon pick-up sat ind i en integreret Marantz 1070 forstærker med et
par B&W (JBL eller Bose)højttalere i enden, gør mig lidt mere blød i
haserne, og en rigtig god film (Providence) gør sig nu bedst i
biografen).

Men mange års billedbehandling, tegning og dokumentskrivning fylder nu
også en del.

Tror bestemt, du får ret.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-08 15:49

Morten Lind skrev den 12-04-2008 15:53:

> Ih, du milde, dét vidste jeg ikke.

> Er ordblindhed ikke en lidt "snusket" bortforklaring fra noget andet
> galt?

Det tror jeg ikke. Prøv du at finde en ordblind person - der er såmænd
nok en i din vennekreds der bare ikke råber op om det - og spørg.

> Øh, synes du, man skal kunne læse som fem-/ seksårig?

Nej. Pointen var netop at de IKKE kunne læse, men de godt kan finde ud
af at bruge en computer. "Der er MASSER i dette land der ikke kan
læse." ... endnu.

> Naturligvis Det frigiver vel en masse energi (kræfter, fantasi,
> muligheder m.m.), ikke at skulle "spilde" tiden med næsen i en bog.

Det er blot et legetøj på højde med andre, som bare kan mange ting.

> Den var da ikke grim, og dalmatineren var heller ikke grim, men den har
> jeg altså ikke. Jeg kunne ellers godt se en udstilling for mig: alle
> iMacmodeller ved siden af hinanden

De billeder jeg har set, der var den grim. Synes jeg. Smag og behag er
forskellig.

> [...]
> par B&W (JBL eller Bose)højttalere i enden, gør mig lidt mere blød i
> haserne, og en rigtig god film (Providence) gør sig nu bedst i

Det skal nok komme. Alene det at du ikke boycotter dit fjernsyn til
fordel for biografen, tyder på at du stille og roligt lader fremskridtet
komme ind i dit lille hjem.

At jeg så ikke kan forstå at du ikke kobler et godt lydkort til
computeren og så optager dine plader i høj kvalitet så du har dem som
sikkerhedskopi, er så en anden historie.

> Men mange års billedbehandling, tegning og dokumentskrivning fylder nu
> også en del.

Prøv du at tælle efter. Alt det du har lavet SELV gennem tiden kan
ligge i et lille hjørne :)

Du ved "kanten af et frimærke".

Det tæller ikke med ubehandlede digitalkamerabilleder...

> Tror bestemt, du får ret.

Nu får vi se. Jeg synes stadig det vil passe fint med Dr. Bunsen (så
skal vi bruge en frivillig til Beaker).

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-08 17:59

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det tror jeg ikke. Prøv du at finde en ordblind person - der er såmænd
> nok en i din vennekreds der bare ikke råber op om det - og spørg.

Det vil jeg prøve, men mit udgangspunkt er skeptisk.

> Nej. Pointen var netop at de IKKE kunne læse, men de godt kan finde ud
> af at bruge en computer. "Der er MASSER i dette land der ikke kan
> læse." ... endnu.

Nåeh - OK, nu faldt tiøren, øhh, femogtyveøren......øhh.....snart
halvtredsøren......

> Smag og behag er forskellig.

Yep.

> Det skal nok komme. Alene det at du ikke boycotter dit fjernsyn til
> fordel for biografen, tyder på at du stille og roligt lader fremskridtet
> komme ind i dit lille hjem.

Jamen, det gør jeg da.

> At jeg så ikke kan forstå at du ikke kobler et godt lydkort til
> computeren og så optager dine plader i høj kvalitet så du har dem som
> sikkerhedskopi, er så en anden historie.

Jeg er da i fuld gang - købte en USBpladespiller og programmet Amadeus
Pro, og det virker fint, men hvorfor skulle jeg koble et lydkort på?

> Prøv du at tælle efter. Alt det du har lavet SELV gennem tiden kan
> ligge i et lille hjørne :)

Ja

> Nu får vi se. Jeg synes stadig det vil passe fint med Dr. Bunsen (så
> skal vi bruge en frivillig til Beaker).

Hæ, hæ.......lad os se

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-08 18:29

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hæ, hæ.......lad os se

Jeg kan godt komme med et par forslag
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-08 19:48

Henrik Münster skrev den 13-04-2008 19:28:

> Jeg kan godt komme med et par forslag

Lad høre. Du har ikke benejet Gonzo endnu.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-08 20:44

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Lad høre. Du har ikke benejet Gonzo endnu.

Vi kan jo kalde den ene for Morten og den anden for Thorbjørn. Jeg vil
da gerne lave nogle fysik-eksperimenter med dem som forsøgskaniner.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-08 19:44

Henrik Münster skrev den 13-04-2008 21:43:

> Vi kan jo kalde den ene for Morten og den anden for Thorbjørn. Jeg vil
> da gerne lave nogle fysik-eksperimenter med dem som forsøgskaniner.

Ah, du accepterer rollen som Dr. Bunsen. Det er bare i orden. Ellers
var rollen som Sweeedish Chef ledig (bork bork bork).

Jeg vil dog påpege at vi er castede som gamle og gnavne, og der derfor
skal andre på banen.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-04-08 19:50

> [...]

> var rollen som Sweeedish Chef ledig (bork bork bork).
>
> Jeg vil dog påpege at vi er castede som gamle og gnavne, og der derfor

Gnæk, gnæk, hæ, hæ, tics. Men de der eksperimenter lyder da
spændende, ryste, ryste, hvad får man indenbords? Moducin måske, gnæk,
gnæk

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-08 05:32

Morten Lind skrev den 14-04-2008

> Gnæk, gnæk, hæ, hæ, tics. Men de der eksperimenter lyder da
> spændende, ryste, ryste, hvad får man indenbords? Moducin måske, gnæk,
> gnæk

Det skal du da ikke spørge mig, men den gode doktor Bünsen om.

Du er måske interesseret i noget der kan holde dig vågen så du ikke
behøver tage en morfar i arbejdstiden? Eller løsner dit
socialdemokratiske sindelag, så du ikke lukker ned efter 37 timer og 1
minut om fredagen? :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-08 19:48

Morten Lind skrev den 13-04-2008 18:58:

> Nåeh - OK, nu faldt tiøren, øhh, femogtyveøren......øhh.....snart
> halvtredsøren......

Du kan heller ikke læse? Eller hur?

> Jeg er da i fuld gang - købte en USBpladespiller og programmet Amadeus
> Pro, og det virker fint, men hvorfor skulle jeg koble et lydkort på?

Så du kunne udnytte din fantastiske NUVÆRENDE pladespiller istedet for
det discountbras du nu har købt, ikke? Det er jo til eftertiden, så det
skal være spitzenqualität.

Ellers må vi lokke HPHolm ud af skabet, han har vist nogen praktiske
erfaringer med støvede biblioteksplader og hifiudstyr.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-08 13:56

Morten Lind skrev:

> Det vil jeg prøve, men mit udgangspunkt er skeptisk.

Nå, fandt du så en, eller glemte du det i
konfirmationsforberedelsespanikken?

> Nåeh - OK, nu faldt tiøren, øhh, femogtyveøren......øhh.....snart
> halvtredsøren......

Snarere femcenten. Prøv at kig på de gule mønter og læg mærke til hvad
de ligner - det gjorde de ikke dengang de kom frem.

> Jamen, det gør jeg da.

Nu har du også opdaget det trådløses velsignelser, så jeg er spændt på
hvilket teknologisk tigerspring der bliver det næste. Lad høre

> Jeg er da i fuld gang - købte en USBpladespiller og programmet Amadeus
> Pro, og det virker fint, men hvorfor skulle jeg koble et lydkort på?

En billig USB-pladespiller kan umuligt hamle op med dit gode gamle dyre
grej. Prøv selv at høre efter!

> Hæ, hæ.......lad os se

Der er stadig ikke nogen frivillige. Det er meget sørgeligt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-08 19:06

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> eMac´en kan sagtens køre med sit eget OS (X, 10.3.9), men ved
> systemopdatering og indlæsning af systemCD´er/-DVD´er kernelpanikker
> den.

der er vist andet og mere galt end et defekt drev ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-08 05:54

> der er vist andet og mere galt end et defekt drev ..
>
> /thomas

Ja, noget korruperet stads et sted - derfor vil jeg jo gerne slette den.
Ku´ du ha´ en idé om, hvad?

Gad vide, om det ville hjælpe at oprette en ny bruger? Det prøver jeg
senere.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-08 17:35

> Man kan altid starte med:
>
> <http://www.bombich.com/software/netrestore.html>
>
> men det er ikke for alle ...
>
> /thomas

Tak Thomas, men inden jeg henter den - (for den har jo nogle temmelig
høje OS-krav) -, må du lige sige mig - (for din sidste sætning betyder
vel, at du véd, hvordan man gør?) -, om jeg fra en OS X, 10.4.11-maskine
med NetRestore kan installere OS X, 10.3?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-08 17:40

> [...]
> vel, at du véd, hvordan man gør?) -, om jeg fra en OS X, 10.4.11-maskine
> med NetRestore kan installere OS X, 10.3?

du skal stadig have en eller anden måde at boote din maskine ... jeg vil
nok bare vente og få fat i et drev ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-08 17:24

> Jovist, men jeg tror at det kræver at man går i lære hos den anden
> Morten i en længere periode inden man kan lave netbootinstallationer på
> det rå metal.

Njaeh, Fanden heller Det er blot en tastaturkombination, jeg ikke
lige kan huske, så vidt jeg husker, he, he

> Du ville være forbløffet over hvor mange ting der ikke /nødvendigvis/ er
> dækket af begrebet ALT!

Nej, ikke forbløffet, for det /har/ jeg skam bemærket

Men /alt/, hvad jeg kan gøre med tre forskellige systemmedier har jeg
prøvet, og drevet vil gerne /se/ medierne, men ikke installere, endsige
lade mig benytte værktøjer, /uden/ insatallation.

Drevet vil også gerne /åbne/ mediet, men dimsning med nogetsomhelst
giver kernelpanik - drevet lyder iøvrigt også underligt.

> (Lidt som hvor mange ting der ikke er en del af det NOGET der ikke er
> pillet ved...)

Yep, he, he

M.