Mediecenter
Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-08 03:15

Hej,

Jeg forsøger at sætte en gammel, udtjent Mac op som mediecenter, men
det forløber desværre ikke helt gnidningsfrit. Jeg tænker, at andre
sikkert har forsøgt det samme eller tænker på at gøre det, så
forhåbentlig kan der komme en spændende diskussion ud af det.

Mit største problem er følgende: Jeg vil gerne bruge Front Row på
mediecentret, og det virker da såmænd også, og man kan fint tilgå
andre iTunes-biblioteker under menupunktet "Sources". I det lange løb
er det dog irriterende at skulle have maskinen, hvorpå biblioteket
befinder sig, tændt med iTunes åben. Desuden følger album-covers ikke
med, når man streamer musik fra andre maskiner, og så går noget af
gassen af ballonen.

Jeg ser umiddelbart kun én løsning: Der skal være en kopier af de
pågældende iTunes-biblioker på mediecentret. Det kan jeg fint leve
med, men spørgsmålet er, hvorman man klarer det på den smarteste måde.
Vi har to iTunes-biblioker i husstanden, og de skulle gerne begge
kunne tilgås.

Jeg vil helst have en løsning, hvor man ikke manuelt skal rode med
mediecentret. Det skal helst bare køre med Front Row hele tiden uden
de store dikkedarer. Hvis man kopierer musikfiler til iTunes-mappen på
mediecentret, optræder de ikke i iTunes, da de først skal importeres,
og når man importerer, løber man hurtigt ind i dubletter.

Puha, det var vist nok i denne omgang. Jeg håber, at der et sted
derude sidder folk, der har været i samme situtation og som har fundet
en tilfredsstillende løsning. Jeg har googlet rundt i lang tid uden at
finde det helt rigtige hack.

Venlig hilsen,
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 10:19

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> derude sidder folk, der har været i samme situtation og som har fundet
> en tilfredsstillende løsning. Jeg har googlet rundt i lang tid uden at

Har du overvejet at få et Apple TV .. det lyder som om du gerne vil have
noget der bare spiller .. og 2 seperate iTunes biblioteker er noget bøvl
i mine ører...

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-08 03:28

On Mar 17, 10:18 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Har du overvejet at få et Apple TV .. det lyder som om du gerne vil have
> noget der bare spiller .. og 2 seperate iTunes biblioteker er noget bøvl
> i mine ører...

Jeg har overvejet det, men med de begrænsede muligheder, man har med
Apple TV i Danmark, synes jeg, at boksen er lige lovligt peberet. Kan
man bruge flere biblioteker på Apple TV?

Du mener, at to separate biblioteker er noget bøvl. Hvordan vil du på
en elegant måde komme ud over det problem?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 10:30

> [...]

> Apple TV i Danmark, synes jeg, at boksen er lige lovligt peberet. Kan
> man bruge flere biblioteker på Apple TV?

ja, det kan du nemlig rimeligt nemt.

> Du mener, at to separate biblioteker er noget bøvl. Hvordan vil du på
> en elegant måde komme ud over det problem?

Udover at slå de 2 bibliotker sammen ? Hvis du vil have 2 bibliotekr
skal du starte iTunes med "ALT" holdt nede ... så får du mulighed for at
vælge bibliotek ..

/thomas

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-08 03:35

On Mar 17, 10:30 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ja, det kan du nemlig rimeligt nemt.

Hvad mener du helt præcist med "rimeligt" nemt? Er det perfekt
understøttet, eller skal man i gang med at hacke?

> Udover at slå de 2 bibliotker sammen ? Hvis du vil have 2 bibliotekr
> skal du starte iTunes med "ALT" holdt nede ... så får du mulighed for at
> vælge bibliotek ..

En helt acceptabel, ja nærmest perfekt, løsning vil være følgende: Vi
har vores separate iTunes-biblioteker på hver vores computer, men på
mediecentret ligger kun ét stort bibliotek, som består af alt fra de
to separate biblioteker. Jeg kan ikke komme på nogen snedig måde,
hvorpå det er let at holde det samlede bibliotek opdateret.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 10:39

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hvad mener du helt præcist med "rimeligt" nemt? Er det perfekt
> understøttet, eller skal man i gang med at hacke?

Du vælger bare hvilken maskine du vil tilgå ... det er 2 klik med
fjernbetjeningen .. ingen hacks ..

> [...]
> to separate biblioteker. Jeg kan ikke komme på nogen snedig måde,
> hvorpå det er let at holde det samlede bibliotek opdateret.

Så er du ude i noget scripting og filsyncronisering ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 10:42

> [...]

> to separate biblioteker. Jeg kan ikke komme på nogen snedig måde,
> hvorpå det er let at holde det samlede bibliotek opdateret.

nå ja, skal da lige nævne at det vi har gjort er at samle det til ét
samlet biliotek på vores "medie server" og så har vi lavet playlists for
at skille det igen ... så slipper der ikke noget Celtic Frost i fruens
iPod :)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-08 11:40

> [...]
> to separate biblioteker. Jeg kan ikke komme på nogen snedig måde,
> hvorpå det er let at holde det samlede bibliotek opdateret.

nfs export af Bibliotek på den centrale computer - på klineterne
monterer du exportet på eks /Users/shortname/music

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-08 03:41

On Mar 17, 10:38 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Du vælger bare hvilken maskine du vil tilgå ... det er 2 klik med
> fjernbetjeningen .. ingen hacks ..

Men så har man jo stadig problemet med, at maskinerne skal stå tændt,
right?

> Så er du ude i noget scripting og filsyncronisering ...

Det var netop, hvad jeg frygtede. Jeg håbede, at nogen måske lå inde
med en elegant løsning.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 10:43

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Men så har man jo stadig problemet med, at maskinerne skal stå tændt,
> right?

right .. men den ene af dem kan jo syncroniseres så indholdet ligger på
AppleTV'et ...

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-08 03:44

On Mar 17, 10:42 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> samlet biliotek på vores "medie server" og så har vi lavet playlists for
> at skille det igen ... så slipper der ikke noget Celtic Frost i fruens

Er det gjort manuelt, eller har du haft gang i scripting?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-08 10:49

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Er det gjort manuelt, eller har du haft gang i scripting?

Det er bare sammenkørt én gang for alle ... manuelt

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-08 03:53

On Mar 17, 10:48 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det er bare sammenkørt én gang for alle ... manuelt

Jeg ender nok også med at gøre noget lignende. Problemet er bare, at
vores biblioteker vokser dag for dag, så der er et fandens bøvl med at

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-03-08 08:08

On Mar 17, 11:39 am, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk>
wrote:

> nfs export af Bibliotek på den centrale computer - på klineterne
> monterer du exportet på eks /Users/shortname/music

Det lyder interessant. Kunne du eventuelt uddybe det en smule eller
måske give et hint om, hvor jeg kan finde ud af mere?

--
Michael Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-08 16:14

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Det lyder interessant. Kunne du eventuelt uddybe det en smule eller
> måske give et hint om, hvor jeg kan finde ud af mere?

man nfsd, man fstab - men du skal nok kigge på den metode som thomas
forslår.

Den kendte jeg ikke og jeg har netop switchet mit setup så jeg ikke
længere bruger nfs til at fange mit musik bibliotek på mmin readynas.
(Itumnes bruger keg kun til at hælde musik ind med, hnet podcasts og
synce dem til min iPod). Jeg bruger slimserver/squizebox til
afspilning.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-03-08 05:00

> [...]

> Udover at slå de 2 bibliotker sammen ? Hvis du vil have 2 bibliotekr
> skal du starte iTunes med "ALT" holdt nede ... så får du mulighed for at

En fantastisk funktion. Den skilter Apple da vist ikke ligefrem med.
Hvor er det dog bare møgirriterende, at man ikke kan ændre bibliotek
direkte i Front Row. Jeg føler, at jeg er så tæt på den endelige
løsning, som jeg kan være, men alligevel mangler der en lille, men
desværre ikke ubetydelig, ting.

--
Michael Knudsen