MS Windows
briani 27239
netværkssetup med ét klik
Fra : Jesper Laursen

Dato : 17-03-08 18:19

Hej gruppe

Jeg står i en lidt speciel situation mht. mit netværk derhjemme. Jeg har en
bærbar arbejdspc, som jeg har lidt problemer med at holde
"online"-forbindelse på og da min mail herpå kører via noget
exchange-server, så oplever jeg lange svartider samt at Outlook "hænger"
lidt i bremsen. Da arbejdspc'en ofte bliver flyttet fra hjemmet til diverse
steder, hvor jeg er ude at undervise, er det nemmest for mig, at pc'en får
automatisk tildeling af ip-adresse osv. Dén konstellation giver mig dog
ovennævnte problemer herhjemme, da øvrige enheder på mit netværk alle kører
med faste ip-adresser.

Hvis jeg tildeler en fast ip til min arbejdspc, har jeg overhovedet ingen
udfald i hverken Outlook eller forbindelsen generelt. Det er dog temmelig
frustrerende at skulle angive nye indstillinger hver gang, jeg er hjemme.

Jeg tænkte derfor, om det var muligt at lave en form for .bat fil eller
lign, der går ind og ændrer til de indstillinger, som jeg ønsker under
netværksindstillinger. F.eks. en fil, der automatisk angiver flg.:

ipadresse 10.0.0.20
subnet 255.255.255.0
gateway 10.0.0.1

Dns 212.242.40.3
212.242.40.51

Angiver jeg ovenstående oplysninger kører alt flydende, men ændrer jeg det
til automatiske indstillinger - ja så går det galt.

Jeg går ud fra, at denne gruppe er den rette, da spørgsmålet ikke omhandler
selve netværket men derimod en windows-kommando af en art.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-08 18:26

Jesper Laursen skrev:

> [...]
> ovennævnte problemer herhjemme, da øvrige enheder på mit netværk alle kører

Sørg for at routeren tildeler dynamiske adresser i et afsnit der
ikke omfatter de faste pc'ers adresser.

På min (Linksys) har jeg sat 10 i boksen med "Starting address".
Mine faste adresser kan så ligge fra 2 og op til 9.

--
Bertel

Fra : Jesper Laursen

Dato : 17-03-08 18:40

> [...]
>
> På min (Linksys) har jeg sat 10 i boksen med "Starting address".
> Mine faste adresser kan så ligge fra 2 og op til 9.

Det er lettere sagt end gjort. :) Jeg har desværre ikke de muligheder i min
Zyxel router, som kan sætte dette "range" op. For kort at beskrive mit
netværk, så sidder Zyxel routeren i væggen, hvor internettet kommer ind.
Til dén har jeg tilsluttet:

Xbox360
Xbox
Popcorn Hour NMT boks
Linksys Router

Linksys routeren er sat til via LAN og sat op som accesspoint.
til Linksys'en har jeg 2 trådløse pc'er, en kablet pc, samt en
netværksprinter.

Alle enheder har faste ip adresser.

Det er så min 3. trådløse pc, det går galt med, hvis denne skal have tildelt
ip via DHCP.

Hvis mit spørgsmål kunne løse "opgaven" med en form for .bat fil e.l. ville
dette jo være fantastisk. Jeg orker ikke at begynde at rode med
netværksopsætningen, da alle enheder fungerer fint på netværket og alle
enheder kan "se" hinanden.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 17-03-08 18:43

> [...]
>
> På min (Linksys) har jeg sat 10 i boksen med "Starting address".
> Mine faste adresser kan så ligge fra 2 og op til 9.

Hej igen Bertel

Beklager min hurtige og dermed forkerte respons. Det lader alligevel til, at
dit forslag løste problemet.
Jeg takker og bukker mange mange gange!!!!