/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Et "forbruger" spørgsmål bærbar pc
Fra : MicJen


Dato : 15-03-08 06:27

Hej

Jeg har en bekendt, som har købt en bærbar computer på hos en
netbutik.
Det er en IBM og den er godt og vel 1½ år gammel. Den har fået en
defekt, som gør at den skal repareres.

Bærbaren er købt med 3 års garanti. Jeg mener det er en såkaldt "carry-
in" garanti. Altså at arbejdsløn og reservedele er dækket, men ikke
fragt omkostninger.

Netbutikken opfordrer ham til at sende den bærbare direkte til 3.
parts reparatør for at ekspeditionen skal gå hurtigere. Det har så
taget ca. en måned at få udbedre defekten.

Forsendelses omkostningerne til 3. part beløber sig til ca. 330,- da
det skal sendes som forsigtig og som værdipakke.

For at få den nu reparerede bærbare tilbage, opkræver 3. parts
reparatør nu et beløb på 237,50,- som foregår ved at den sendes med
post danmark med efterkrav. Dvs. for at få sin bærbare igen skal han
betale beløbet.

Det jeg ikke helt forstår er at hvis man kigger på nedenstående, som
er fundet her:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/garanti/?type=98&no_cache=1

Minimumskrav til garantiers og garantivilkårs indhold, herunder krav
der fremgår af markedsføringslovens § 4. stk. 2 [nu § 12, stk. 2]:

3. Selve garantien skal være vederlagsfri og omfatte alle udgifter til
reservedele og arbejdsløn samt eventuelle rejse og
forsendelsesomkostninger.

Så vidt jeg kan se stiller sådan en "carry-in" garanti da en forbruger
dårligere en loven? Da den bærbare er under 2 år er det vel
reklamationsretten som gælder?

Er der nogen der kan komme med råd/forklaring eller andet?

På forhånd tak.

 
 
Bertel Lund Hansen (17-03-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-03-08 12:28

MicJen skrev:

> Forsendelses omkostningerne til 3. part beløber sig til ca. 330,- da
> det skal sendes som forsigtig og som værdipakke.

> For at få den nu reparerede bærbare tilbage, opkræver 3. parts
> reparatør nu et beløb på 237,50,- som foregår ved at den sendes med
> post danmark med efterkrav. Dvs. for at få sin bærbare igen skal han
> betale beløbet.

Sælger skal refundere portoen for begge forsendelser. Det har
ikke noget med nogen garanti at gøre. Det står i købeloven som et
ufravigeligt krav.

§ 78 [...]
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
   væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
   køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
   købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
   uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
   sælgerens regning.

"Uden udgift".

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste